Procesor (dio 1): brzina i veliÄina
U srcu vaĹĄeg telefona nalazi se njegov procesor ili CPU. To je u stvari mozak vaĹĄeg ureÄaja, a njegove specifikacije odreÄuju hoÄe li telefon biti “brz” ili “spor”. Ali brzina nije jedina specifiÄnost koja je vaĹžna kod procesora, jer su tu i drugi Äimbenici u igri, kada uzmete u obzir uÄinkovitost baterije, multitasking izvrĹĄavanja zadataka, i sposobnost obavljanja funkcija kad je zaslon iskljuÄen.
Najosnovnije mjerenje brzine procesora je njegova brzina takta ili sata, koja se obiÄno prikazuje kao gigaherc GHz vrijednost. DanaĹĄnji najbrĹži mobilni procesori imaju brzine u rasponu od 1.8 GHz do 2.2 GHz, iako bilo ĹĄto iznad 1 GHz je veÄ prihvatljivo.
Iza brzine takta, drugi faktor koji treba uzeti u obzir je veliÄina procesorske arhitekture. Zbog jednostavnosti, to je veliÄina fiziÄkih komada silicija koji Äine CPU. Ono ĹĄto je bitno naglasiti, manja veliÄina je superiornija jer stvara manje topline, ĹĄto znaÄi da se troĹĄi manje energije. Najnoviji mobiteli poput Samsung Galaxy S8 je napravljen na 10 nanometarskoj tehnologiji, koja je tek krenula na trĹžiĹĄte, dok je predhodna generacija bila na 14 nanometara, a generacija prije toga 20 nanometra, tako da bi bilo ĹĄto u tom rasponu procesorske arhitekture bi trebao biti vaĹĄ cilj.
Procesor (2. dio): jednojezgrena i viĹĄejezgrena izvedba
Danas je teĹĄko pronaÄi jednojezgreni procesor. S pojavom viĹĄejezgrenih procesora, dani kada su se aplikacije zamrzavale su davno iza nas, jer se dodatni procesi sada mogu rijeĹĄiti sa viĹĄe procesorskih jezgri.
Dakle, viĹĄejezgreni procesori oÄito su bolji, ali koliko jezgri trebate? Kratak odgovor je “barem dvije jezgre”, ali, naravno, postoji dulji odgovor.
Prvo, sve dok procesor ima barem dvije jezgre, brzina takta bi trebala i dalje biti glavni faktor razlikovanja pri odabiru CPU-a. Dvojezgreni procesor s veÄim brzinama sata obiÄno Äe nadmaĹĄiti Äip koji ima niĹže brzine, ali viĹĄe jezgri. To je zato ĹĄto je veÄina aplikacija programirana da se pokreÄe samo na jednoj CPU jezgri odjednom, pa ĹĄto je brĹža pojedinaÄna jezgrena izvedba, to bolje.
No, drugi faktor koji valja uzeti u obzir je da neke zahtjevnije grafiÄke aplikacije zaista mogu distribuirati radno optereÄenje na viĹĄe jezgri procesora. Tako su u novije vrijeme i mobilne igre programirane na ovaj naÄin, kao i aplikacije za ureÄivanje fotografija i videozapisa. Za ove vrste aplikacija, procesor s viĹĄe jezgri Äe biti vrlo koristan, pod uvjetom da je brzina rada pojedinih jezgri joĹĄ uvijek visoka.
Ukratko, uvijek potraĹžite CPU s veÄim brzinama, bez obzira na veliÄinu jezgri koju ima. Ali ako ste gamer, ili mnogo radite sa slikama ili video zapisima, procesor sa puno jezgri je svakako vaĹĄ izbor, uz visoku brzinu procesorskog takta.
Procesor (3. dio): arhitektura i jezgre manje snage
JoĹĄ jedna velika prednost mobilnom procesoru s viĹĄestrukim jezgrama je da se u zadnje vrijeme jedna ili viĹĄe tih jezgri dodjeljuju zadacima male snage koji mogu biti vrlo korisni. Na primjer, neki mobilni procesori imaju moguÄnost dodijeliti takvu jezgru male potroĹĄnje, samo za aplikaciju poput “OK Google” ili “Hey Siri” koja uvijek drĹži u pripremi ovakvu aplikaciju, i na glasovnu komandu moĹže “probuditi” smartfon iz stanja mirovanja, kako bi izvrĹĄio glasovno pretraĹživanje. Umjesto koriĹĄtenja glavne jezgre procesora da neprestano osluĹĄkuje ovaj okidaÄ, jezgra s malom snagom moĹže ostvariti isti zadatak i imati minimalan utjecaj na trajanje baterije.
GovoreÄi o trajanju baterije na mobitelu, arhitektura koja se koristi u vaĹĄem CPU-u moĹže imati popriliÄno veliki utjecaj na ovom podruÄju. VeÄina mobilnih procesora izraÄena je na arhitekturi ARM ili ARM64, koja moĹže priliÄno brzo uÄi u stanje mirovanja kad ne upotrebljavate ureÄaj.
MeÄutim, neki mobilni procesori upotrebljavaju X86 ili X64 arhitekturu, koja je dizajnirana za stolna raÄunala sa znaÄajkama sirove snage i brzine, ali nemaju istu uÄinkovitost kao ARM arhitektura kod prelaska mobitela u stanje mirovanja.
Dakle, ovdje moĹžemo izvuÄi zakljuÄak da potraĹžite procesor s viĹĄe jezgri, koji mogu obavljati korisne zadatke dok je zaslon iskljuÄen bez znaÄajnog troĹĄenja baterije. A ako vam je Ĺživotni vijek baterije vaĹžan, vjerojatno je najbolje drĹžati se ureÄaja koji upotrebljavaju arhitekturu ARM ili ARM64 umjesto X86 ili X64.
Nastavak: 3. strana “Odabir GPU-a, pohrane i baterije”
1. Ram, 2. Kamera, 3. Baterija, 4. Soc, 5. Prostor, 6. Software, 7. SD podrska
Na prvom mjestu bi trebao biti “software” jer ako je on neoptimiziran sve ostalo je manje bitno.Upravo zbog toga google razvija “fuchsia os” i “magenta” mikrokernel koji bi bolje iskoristavao resurse i bio fluidniji u odnosu na postojeci “android”.