Saga s Googleovim messaging aplikacijama se nastavlja. Najnovije vijesti kažu da su čelni ljudi Googlea odlučili napustiti svoj zadnji neuspjeh zvan Allo, te da nade polažu u RCS (Rich Communication Services) protokol kojeg kontroliraju telekomunikacijske kompanije.

Google Allo je bio Googleov pokušaj kopiranja aplikacije WhatsApp, koja je lansirana na tržište prije otprilike godinu i pol dana. Aplikacija je bila rasulo, a u tom stanju je i završila svoj životni vijek. Sama aplikacija je koristila logiranje putem broja mobitela (op.a. kao i većina takvih aplikacija), te niste morali koristiti Google korisnički račun.

No, ono što nije valjalo je – korisničko sučelje, niste imali pristup aplikaciji putem desktopa ili weba, bila je spora i nije imala ni približno slične mogućnosti kao konkurencija. Nadalje, nije valjala ni distribucija aplikacije. Iz nekog čudnog razloga ta aplikacija nije dolazila s Android telefonima. Čak ako uzmemo Google Hangouts, on je bolji u svim pogledima od Allo aplikacije.

Ono što nas zapravo najviše čudi je sam Google koji je na ovaj polu-proizvod utrošio enormno resursa, a nije napravio ništa značajno. Ipak, treba im malo progledati kroz prste, jer su u igru ušli dosta kasno i teško im je bilo stići konkurenciju koja je na tržištu 3-4 godine, ako ne i više.


Zato i ne čudi izjava Googlea koja kaže da se aplikacija “pauzira” (čitaj: prekida se financiranje razvoja iste), i da se svi ljudi prebacuju u druge timove na razvoj drugih aplikacija. Aplikacija će i dalje raditi u obliku u kojem radi, ali se neće razvijati niti će dobivati kakve nove zakrpe.

 

Rich Communication Services (RCS)

Ono što svi žele od Googlea je ono što je Apple napravio – iMessages. To je over-the-top messaging servis koji će raditi na svim uređajima i platformama i koji će se povezati s Google korisničkim računom. Točnije, ljudi žele ažurirani Google Hangouts. Nažalost, Google je prije godinu i pol dana ljude s GHangoutsa prebacio na Allo.

Ipak, slijedi razočaranje jer Google ne želi raditi klon iMessagea, nego će “inzistirati” da telekomunikacijske kompanije s njima surađuju na RCS protokolu.

RCS je rastao zajedno s GSMA projektom unazad 10 godina. U svojoj suštini, RCS bi trebao odjednom zamijeniti SMS i MMS i raditi više kao “messaging” aplikacija. RCS u sebi ima feature-e kao što su “user presence” (podatak kada je korisnik aktivan), status kada korisnik tipka poruku, status o tome da li je poruka pročitana ili nije, lokaciju … Naravno, takve poruke se šalju preko Interneta i podižu veličinu poruke koja se može mrežom poslati. To je napravljeno radi slanja slika i videa dotičnim protokolom.

Problem koji trenutačno postoji je taj što korisnici na različitim telekomunikacijskim mrežama ne bi mogli komunicirati preko RCS-a. Ne postoji zajedničko sučelje kako bi mogli komunicirati. I zato telekomunikacijske kompanije preferiraju SMS i MMS. Plus, tako je i lakše zadržati korisnike na svojoj mreži i odupiru se izgradnji zajedničke infrastrukture ili barem međusobnog povezivanja putem RCS protokola. U Americi, pet velikih telekomunikacijskih igrača imaju svoje verzije RCS-a.

Ako se pitate kako se Google našao u toj cijeloj priči, evo odgovora. Google je 2015. godine kupio Jibe Mobile, kompaniju koja je izrađivala backend za RCS za različite kompanije.

Godinu dana kasnije, GSMA je izbacio dokument koji se zvao “Universal Profile” – specifikaciju za implementaciju RCS protokola kako bi svi mogli međusobno komunicirati. Google tada počeo “navaljivati” na Američke telekomunikacijske kompanije da počnu koristiti “Google Jibe”. To je trebala biti jedinstvena RCS mreža, cloud infrastruktura, za end-to-end komunikaciju.

 

Na pomolu nova aplikacija – “Chat”?

Navodno je Google čak i uspio pokrenuti priču i počeo je raditi na aplikaciji koja će se zvati “Chat”. Neće se zvati “Google Chat” ili nešto slično, nego samo “Chat”. To je RCS aplikacija koju će kontrolirati telekomunikacijske kompanije.

Naravno da to ima puno problema. Prvo, svaka telekomunikacijska kompanija mora podržati “Universal Profile” specifikaciju kako bi uopće mogli pričati o tome. Drugo je što je takvih kompanija ima oko 55, od čega su 4 velike u Americi. One su se “obvezale” podržati RCS ali nisu dale rok u kojem će se to dogoditi. U Americi, jedino Sprint ima riješen ovaj problem.

Osim telekomunikacijskih kompanija, i kompanije koje proizvode mobitele će morati podržati ovaj standard. Svi oni će morati napraviti svoju RCS aplikaciju koja će biti kompatibilna sa “Chat” aplikacijom kako bi mogle komunicirati.

Tako već Samsung radi svoj RCS klijent, Google ima svoj praktički gotov, te su neki drugi proizvođači najavili izradu ovakve aplikacije. Pitanje je hoće li i Apple napraviti RCS podršku za iPhone ili će ignorirati cijelu ovu priču. Treba uzeti u obzir da jako puno korisnika ima iPhone i da izostanak podrške kod Applea može uzdrmati ovu cijelu priču.

Drugi veliki problem je što nema end-to-end enkripcije jer mrežu nadziru telekomunikacijske kompanije. Vjerojatno će se za RCS poruke primjenjivati isti zakon kao i za SMS poruke. S druge strane – svi njihovi kompetitori (iMessages, WhatsApp, FB Messenger, Signal, Telegram …) imaju end-to-end enkripciju.

Google Allo

 

Telekomunikacijske kompanije vs. korisnici

Mnogi direktori u Googleu su bili upitani zašto Google jednostavno ne napravi kopiju iMessagea i ne završe s tom pričom. No, odgovori su većinom bili u stilu da “Google ne želi narušiti odnose s telekomunikacijskim kompanijama”. Te iste kompanije ne vole ono što radi Apple s iPhoneom.

Bez obzira na to, ako (i kada) Chat aplikacija dođe na tržište, jako će zaostajati za konkurencijom, kao što je to bio i Allo. Teško je očekivati da će se ljudi prebaciti s WhatsAppa, Vibera i ostalih aplikacija na RCS klijente i komunicirati preko toga.
Jedino dobro u tome svemu je što će postojati zajedničko sučelje i što će se poruke moći propagirati između telekomunikacijskih kompanija. Samo to je već velik izazov, a kamoli prestići popularne aplikacije.

Sve u svemu, ako i Google uspije ovu priču dovesti do kraja, sumnjamo da će ona biti uspješnija od one koja se dogodila Allo aplikaciji. Možda i zaživi, ali sumnjamo da će biti previše popularna. Previše je tu nedostataka nego pogodnosti koje će korisnici imati.

 

Piše: B.P.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here