PočetnaSoftverHobiPlatforme za pisanje bloga

Platforme za pisanje bloga


Razloga za pisati blog ima mnogo – možete postati popularni, izraziti svoje mišljenje, diskutirati sa drugim blogerima, te poboljšati svoje vještine pisanja. Ako smo vas imalo zainteresirali sa time, pročitajte tekst, pogledajte koje se platforme nude i počnite pisati

Kroz desetak godina, popularnost blogova je rasla i padala, no danas je teško zamisliti Internet bez blogova. Po definiciji blog (engl. Blog = Web + Log) je „Internet dnevnik“ koji je dostupan javnosti, no odavno je blog mnogo više od običnog dnevnika. Blogovi su postali osobne web stranice, mjesta za diskusiju i samo promociju, mjesta na kojima možete čitati o vašim omiljenim temama ili upitati za pomoć i slično. Upravo u tom kontekstu smo istražili koje su najpopularnije platforme za otvaranje bloga i koji servisi nude najviše svojim korisnicima. Nadalje, moramo spomenuti i termin „blogosfera“ koji se veže uz blogove, a tiče se zajednice svih blogera na Internetu. Ako ste ikada čitali neki blog ili ga pišete, tada ste bili dio blogosfere. Neka vas ovaj termin ne zbunjuje – često se zna pojaviti u kontekstu blogova.

Piše: Boris Plavljanić

Zašto pisati blog?

Na ovo pitanje je teško dati jednoznačan odgovor. Svaki pojedinac ima svoj razlog zašto je otvorio blog i što želi njime poručiti. To mogu biti osobna stajališta i stavovi vezani uz svakodnevne događaje, recenzije raznih IT naprava, recenzije igrica, ekonomskog tržišta države – čega god želite. Ipak, evo nekoliko razloga zašto bi trebali pisati blog:

• Upoznati ćete mnogo novih osoba (barem virtualno)
• Biti ćete kreativniji
• Unaprijediti ćete vještine pisanja
• Tekstovi sa bloga mogu voditi do izdavanja knjige
• Možete zaraditi novce
• Može vas netko uočiti i ponuditi vam posao ako ste dobri u onome što radite
• Ostati ćete aktivni u svome polju tako što ćete svakodnevno istraživati nove teme
• …

Ovo su samo neki najočitiji razlozi, a ima ih mnogo više. Pišući blog možete pokazati tko ste vi, što sve znate i što možete. Ovo je odličan način i za kontakt sa budućim poslodavcima ili ljudima sličnog interesa što može rezultirati nekim novim poslovnim uspjehom ili partnerstvom. Zar to nije dovoljan razlog za otvaranje bloga?

WordPress (Free/Premium)

Vjerojatno najpopularnije ime koje se veže uz blogove je WordPress – platforma koja je gotovo postala sinonim za blog. Osobno, mnogo puta smo se sreli sa WordPressom, no u zadnje vrijeme smo ga intenzivno koristili i shvatili da možete s njime napraviti što god poželite! Doslovno. Pitanje je samo vremena koje ste spremni uložiti. Iako, nemojte nas krivo shvatiti – sve platforme koje ćemo danas spomenuti vam nude mogućnost da sa par klikova mišem i unutar 10 minuta otvorite blog koji je spreman za korištenje, no oni napredniji će moći iskoristiti i ugrađene alate te ipak učiniti korak više u tome. No, ipak krenimo redom.
Da biste otvorili blog, morate posjetiti web stranicu www.wordpress.com, te odabrati opciju „Get Started“. Ona vas vodi na početnu stranicu koju morate ispuniti da biste otvorili blog. Traže se standardni podaci poput email adrese, korisničkog imena, šifre i domene koju želite (imati će oblik „ime.wordpress.com“). Pritiskom tipke OK ćete potvrditi podatke i krenuti koristiti spomenuti servis.
Nakon toga dolazite na Dashboard, odnosno upravljačku ploču koja je zapravo srce platforme. Sve što ćete raditi, raditi ćete ovdje. S lijeve strane ćete vidjeti opcije poput postova, komentara, linkova, izgleda bloga, dodatnih alata itd, a s desne strane detaljnije mogućnosti unutar te kategorije. Ako recimo odaberete „Posts“, otvoriti će vam se pregršt mogućnosti vezanih uz pisanje ili modificiranje postojećih postova i slično.
Dashboard je inače vrlo jednostavan i početnicima omogućuje da stvarno u kratkom vremenu mnogo toga mogu napraviti. Ako želite promijeniti pozadinu, odnosno odabrati novu temu, odaberite „Izgled“ (engl. Appearance) i postavite novu temu. Samo pripazite na pluginove i ostale dodatke koje stavljate na stranicu jer se sa svakom promjenom teme i oni poremete i morate ih ponovno posložiti. Također, početnicima bi bilo dobro da odmah po postavljanju bloga prođu po svim tim opcijama i podese onako kako njima odgovara. Trebati će vam možda sat vremena, ali se isplati. Ako ne znate sami, odnosno imate nekih nedoumica, potražite po Internetu razne WordPress vodiče. Tamo vam je sve objašnjeno.

No, sigurno vas zanima što konkretno WordPress nudi blogerima? Pa nudi svašta. Osim što je jako lagan za korištenje i što gotovo sve aspekte web stranice (bloga) možete podesiti ima jako puno mogućnosti koje moramo spomenuti. Kada idete pisati post, naći ćete se u okruženju sličnom Wordu. Dobro, ne baš identičnom, no imati ćete prostor za pisanje teksta i nešto alata za formatiranje teksta (od boldanja do umetanja slika). U biti, WordPress je WYSIWYG (engl. „What you see is what you get“) editor i kako tekst posložite tako će se i prikazati. Nadalje, na raspolaganju imate prilično velik broj besplatnih tema (templatea), widgeta (od Twittera do tag clouda), mogućnost kreiranja podstranica na blogu (O blogu, o autoru i slično), alat za povezivanje bloga sa servisima poput Box.net-a i dijeljenja datoteka sa svojim čitateljima, 3 GB prostora za pohranu vaših omiljenih slika i videa… Zapravo imate sve ono što vam treba i što bi vam moglo zatrebati u budućnosti.

Napomenimo da postoje dvije vrste WP korisnika – oni koji će koristiti besplatni servis i premium korisnici koji će imati razne pogodnosti. Besplatni servis je dobar i u biti je dovoljan svim blogerima, no uvijek ima onih koji žele više. Ti korisnici će moći kupiti razne pogodnosti (Pronađite „Store“ opciju u vašem Dashboardu). Postoji 10 pogodnosti koje možete kupiti zasebno (samo ono što vam treba) ili kupiti WordPress Pro Bundle koji sadrži sve te pogodnosti. Konkretno, riječ je o tome da možete kupiti svoju domenu (i maknuti wordpress.com iz domene), kupiti dodatak VideoPress (za blogere koji će objavljivati prvenstveno video uratke), Custom design (premium teme koje su u pravilu bolje od onih besplatnih), više mjesta za slike i videe (od 10 do 200 GB), ukloniti reklame, napraviti redirekciju na neku drugu web stranicu… Najjeftinija varijanta je Pro Bundle koji trenutačno košta 80 dolara na godišnjoj bazi. Ponavljamo, možete iz bez njega, to je za one koji žele dodatne pogodnosti.

Sve u svemu, WordPress je odlična platforma za pisanje bloga, bez obzira da li se bavite profesionalno pisanjem ili se tek želite okušati u tome. Probajte, napišite nekoliko postova, podijelite ih putem društvenih mreža i čekajte reakcije. Možda vam se svidi, a možda i otkrijete talent koji niste znali da imate.

SquareSpace (Premium)

Za one malo dubljeg džepa i one željne nešto drugačije platforme, tu je SquareSpace. O njemu vjerojatno niste čuli mnogo, osim ako se ne bavite izradom web stranica ili ste bloger pa ste se već ranije susreli. SquareSpace možemo opisati kao web stranicu preko koje ćete jako brzo napraviti svoju web stranicu koja može biti blog ili nešto drugo, no o tome u nastavku.
SquareSpace je lansiran 2004.-te godine i zamišljen je kao platforma koja će u potpunosti biti „drag’n’drop“ sučelja, s time da se fokusira na ljude koji se bave dizajnom, prodajom (bilo proizvoda ili usluga), te na obične korisnike koji žele za malo novaca web stranicu koja će izgledati fantastično. Naravno, da biste privukli pozornost dizajnera i ostalih spomenutih grupa korisnika, treba vam jako lijep dizajn i lakoća korištenja, a SquareSpace to ima.

Trenutačno ovu platformu koristi 1.8 milijuna ljudi, što je značajno manje od 64 milijuna korisnika koje ima WordPress, no to je samo zbog toga što SquareSpace nema besplatnu uslugu.
Krenimo ipak redom, odnosno od korištenja istog. Rekli smo da je WP lako koristiti, no i SquareSpace nije daleko od toga, pogotovo ako ste pogledali nekoliko kratkih tutorijala koji vam se nude na početnoj stranici. Čak i bez toga ćete vrlo brzo pohvatati osnove. Rekli smo već da se sve temelji na „drag’n’drop“ akcijama. Uzmete sliku i stavite ju gdje želite – tekst će se prilagoditi slici. Želite povećati okvir teksta? Nema problema – označite ga i razvucite kako želite. U biti, SquareSpace se bazira na tome da lako razmještate elemente po ekranu, no to je samo jedan segment ovog servisa.

Drugi zanimljiv segment su predlošci, odnosno teme koje su vam na raspolaganju. Osobno, nama su mnogo ljepše od onih koje nudi WP i imate ih svakakvih. Ako želite osobnu web stranicu (blog), tada izaberite jednu od onih jednostavnijih tema. Ako želite napraviti web stranicu koja se bazira na slikama i videima, odaberite temu namijenjenu tome. Ako želite prodavati nešto, odaberite e-commerce temu itd. Tu jednostavno nećete dobiti hrpu osrednjih tema, nego manji broj premium tema koje će zadovoljiti i one najzahtjevnije. Upravo u tome i je ljepota korištenja SquareSpacea.

Prije nego nastavimo sa mogućnostima koje ovaj servis nudi, pozabavimo se ipak cijenama. Postoje 3 plana plaćanja – Standard, Unlimited i Business. Uglavnom ih plaćate mjesečno (ili godišnje pa uštedite 20-ak posto) i to: Standard 10, odnosno 8 dolara (mjesečno 10 dolara, godišnje 8 * 12 = 96 dolara), Unlimited 20 ili 16 dolara, te Business 30 ili 24 dolara. Ti planovi se razlikuju u količini mjesečnog bandwidtha, broju podstranica koje možete kreirati, broju autora kojima možete dati pristup itd. Dosta je razlika, pa je najbolje da sami pogledate. Reći ćemo samo da je 10$ mjesečno sasvim pristojna svota novca za koju dobijete vrhunsku uslugu i platformu za izgradnju web stranice. A sad se vraćamo na mogućnosti i alate SquareSpacea.

Kada uđete u editor vašeg korisničkog računa, s lijeve strane imate standardne alate kao i kod WP-a, a s desne strane dodatne mogućnosti. Nama je najzanimljivije to što možete podesiti praktički sve parametre web stranice – raditi SEO optimizaciju, aktivirati e-commerce modul za prodaju (možete napraviti vrlo brzo web shop), napraviti redirekciju web stranice na neku drugu ili sa neke druge na ovu, kupiti svoju domenu i povezati ju sa SquareSpaceom (ili dobijete pravo na jednu domenu ako uzmete Unlimited ili Business godišnji plan), povezati ju sa raznim društvenim mrežama i servisima, mijenjati postojeći template, dodavati galerije slika, upravljati web stranicom preko pametnog telefona ili tableta i još mnogo toga. Čak i oni najzahtjevniji će doći na svoje jer mogu raditi što god žele.

Naravno, nije sve ni tako savršeno. Kao prvo, tu je mjesečna/godišnja pretplata što će odmah u startu odbiti mnoge blogere, no nažalost premium usluga se mora platiti. Ako ne želite, odaberite neki drugi servis. Druga stvar je što ovo nije WYSIWYG editor, te se ponekad elementi posloženi u editoru malo drugačije pokažu na ekranu kada pogledate web stranicu. Nije tu riječ o bojama ili nečemu takvom, nego jednostavno tekst u editoru može biti napisan u 100 redova, dok će se na ekranu pokazati u 120 redova (što znači da je nešto uži tekst), pa će vam se malo poremetiti slika i onda ne dobijete ono što ste posložili i točno onakav izgled. No, to su ipak rijetki slučajevi kada imate mali ekran sa malom rezolucijom i kada web preglednik ne uspije dobro formatirati tekst. Tada vaš posjetitelj ima približno sličnu stranicu onome što vi vidite. Ovaj problem je opisan i u Euli (možete detaljnije pročitati), no radi se na otklanjanju istoga. Treća stvar je što vam SquareSpace ne dopušta da dirate kôd samog predloška, nego vam nudi hrpu alata za formatiranje i modificiranje i na taj način vas ograničava. Kažemo, prihvatljivo jer možete podesiti 95% onoga što vidite na ekranu.

Ako vam se sviđa ovo što smo napisali, možete uzeti 14 dana trial i isprobati SquareSpace te se odlučiti da li ga želite plaćati ili ne. Nemate što izgubiti, a ako imate kakvih pitanja, možete postaviti pitanje tehničkoj podršci koja je online 24/7 što je još jedan veliki plus i njihova pomoć i brzina su odlični.

Blogger (Free)

Kakav bi to svijet bio kada Google ne bi imao svoj servis za pisanje bloga? Većina nas koristi svakodnevno Google Mail, donedavno i Reader, karte, kalendar, a poneki i Blogger. Blogger je servis koji je Google davno kupio, te ga integrirao u svoje usluge. Ujedno, to je i jedna od najstarijih blogerskih platformi, pa ne treba čuditi ogroman broj korisnika. Mogli bi reći da je Blogger zapravo idealan za početnike. To možemo zaključiti iz njihove filozofije u kojoj tvrde da je sadržaj (engl. Content) važniji od ostalih segmenata bloga. Pri tome vjerojatno misle na izgled, dodatke i vrijeme koje biste morali potrošiti na podešavanje bloga. Iskreno rečeno, to je dvosjekli mač jer ipak izgled bloga igra ulogu.

Ono što nas je u prvi tren oduševilo je lakoća otvaranja bloga. Ako imate Google račun, to traje svega 20-ak sekundi, a ako nemate, tada ga napravite. Nakon spajanja sa spomenutim računom, dolazite na jedno jednostavno grafičko sučelje unutar kojeg možete kreirati blog(ove). Pritisnite tipku „Create Blog“, odaberite ime, domenu (koja će završiti sa.blogspot.com) i to je to. Napravili ste blog. Sada odaberite spomenuti blog koji će vam se pojaviti na naslovnici i pokrenite setup – korak po korak ćete morati odabrati nekoliko stvari: temu, gadgete i još nekoliko sitnica. Prilično šturi setup i daleko jednostavniji nego kod WordPressa i SquareSpacea. Google je na ovaj način želio blogove približiti velikoj masi ljudi i pretpostavio je da je „manje više“. Možemo reći da i je, pogotovo ako ste početnik i nemate jako velike zahtjeve. Da nas netko ne shvati krivo – Blogger je super servis, ali ne dozvoljava poliranje stranice kao drugi servisi.

Nakon postavljanja bloga, možete krenuti pisati svoj prvi post, no prije toga zasigurno želite još malo pogledati što se nudi. Osim tema koje imate na raspolaganju, možete zasebno urediti i zaglavlje bloga (učitati sliku koja će na neki način oslikati vaš blog), dodati gadgete (nema ih puno na raspolaganju, no najkorišteniji su: pokazivač broja posjeta, modul za email kontakt, rss feed i popis najčitanijih postova), pogledati kako izgleda editor za pisanje postova…

Kada smo već kod postova, moramo reći da ih možete pisati na dva načina, odnosno u 2 moda. Jedan je WYSIWYG editor u kojem se tekst prikazuje onako kako ga vidite u editoru, a drugi način je uz pomoć HTML tagova. Koji od ova dva moda ćete koristiti, ostaje na vama, no u prvo spomenutom možete napraviti gotovo sve i nećete imati potrebu za prebacivanjem u HTML mod. Pri vrhu ekrana, kod pisanja posta, imate alate za formatiranje teksta (bold, italic, veličina slova, prored, numeriranje…).

Nadalje, Blogger se jako dobro uklopio u društvene mreže. Sigurno ne želite pisati tekstove, a da ih nitko ne čita i da ih nitko ne vidi. To bi bilo prilično žalosno. Zato je Google odlučio da svaki blog ispod svakog posta ima hrpu gumbića koji su povezani sa društvenim mrežama (Facebook, Twitter, Google+, Reddit…) i sa jednim klikom miša ljudi mogu podijeliti vaš sadržaj. Ako vam to smeta, možete ih lako ukloniti ili izabrati samo one mreže koje vi želite. Nama se ovo čini prilično korisno, jer čim korisnik stisne, recimo „Like“, otvori mu se prizor za dijeljenje sadržaja na Facebooku, pri čemu je tekst već linkan i on samo mora stisnuti tipku „Share“. Uz to, postoji i tipka Follow pa vas Blogger korisnici mogu vrlo brzo zapratiti i dobivati obavijesti o vašim novim tekstovima, ali i obrnuto – vi možete pratiti druge korisnike.
Od ostalih mogućnosti, izdvojili bismo Android i iOS aplikaciju putem koje možete objavljivati ili prepravljati postove, pisati postove, komentirati i sve ono što možete i preko računala. Također, moguće je pisati tekst na računalu, te ga nastaviti pisati na jednom od ova dva operativna sustava. Sinkronizacija se radi preko Google računa. Nije pretjerano korisna opcija, no samo da znate da postoji. Prilično je teško pisati tekst na ekranu od 4 inča.

Što još spomenuti? Pa u biti i nema mnogo toga. Sustav za upravljanje blogom je solidan, nudi manje opcija nego neke druge platforme, no pitanje je što želite. Nama se sviđa integracija sa društvenim mrežama, dodavanje drugih autora (koji samo moraju imati Google email adresu i vaše odobrenje) na blog, mogućnost kreiranja kratkih anketa koje možete uklopiti u post, odnosno tekst, anti-spam zaštita za komentare i mogućnost potpunog uklanjanja komentara. Blogger je odličan za početnike, a kad na to dodate još da je i jeftin i povezan sa drugim Google uslugama, vjerujemo da će ovo biti prva opcija mnogim blogerima.

LiveJournal (Free)

I za kraj ostaje nam LiveJournal koji je možda najmanje poznat od ovih navedenih servisa, no daleko od toga da nije dobar i da ga ne koristi veliki broj ljudi. LiveJournal ste mogli vidjeti i u popularnom filmu ‘Social Network’ u kojem Mark Zuckerberg, odnosno glumac Jesse Eisenberg, koristi ovaj servis i piše post o svojoj djevojci koja ga je ostavila. Film je definitivno pridonio popularnost ovom servisu, no bio je on popularan i prije filma.
LiveJournal ove godine slavi 14 godina postojanja, što će reći da je nastao još davne 1999.-te godine, a napravio ga je poznati američki programer Brad Fitzpatrick. Njemu i prijateljima je LiveJournal služio za dopisivanje i informiranje ostalih o svojim aktivnostima te brzu komunikaciju. Tada baš i nije bilo servisa poput Facebooka, Foursquarea i sličnih, pa su oni napravili svoj servis. Kasnije je ovaj servis preuzela jedna ruska tvrtka, tako da se glavno sjedište LiveJournala nalazi u Moskvi, no to i nije previše bitno za cijelu ovu priču.

Kada se registrirate na LiveJournal, morati ćete potrošiti dosta vremena na upoznavanje sučelja. Nije baš jednostavno, odnosno ima puno toga za istražiti, pa vam se u prvi tren sve to može činiti prilično zbunjujuće. Pri vrhu ekrana imate najvažnije kategorije (Home, Profile, Journal, Friends, Explore, Shop…) koje se granaju na još dosta pod kategorija unutar kojih možete modificirati svoj profil i dnevnik, odnosno blog. Mi smo krenuli od profila. Popunjavanje profila jako sliči otvaranju profila na jednoj od društvenih mreža, jer je svojevremeno LiveJournal to i bio. Odnosno, bio je neka vrsta društvene mreže. Kod profila ćete morati popuniti ime, spol, datum rođenja, vaše interese, kratku biografiju, lokaciju, email adresu i još mnogo toga. Naravno, ne morate sve ispuniti, no bilo bi poželjno. Također, pri kraju tog obrasca za uređivanje profila imate i opciju za spajanje svih mogućih društvenih mreža sa vašim LiveJournal blogom, te korisnička imena IM programa (AOL, Skype, ICQ, Jabber, Google Talk…).

Nakon postavljanja profila, vrijeme je da pronađete prijatelje i da uredite blog vizualno. Ovo prvo, pronalaženje prijatelja, je opcionalno ali korisno. Trebali biste naći ljude koji pišu teme slične vama i koje imaju slične interese, no ostavite to za kasnije. Uređivanje teme i poliranje vizualnih detalja je nešto puno zanimljivije. Možete to učiniti na dva načina – odabirom jedne od ponuđenih (gotovih) tema ili odabirom teme koju morate sami podesiti i to preko kôda. To nije za svakoga, nego za one koji imaju iskustva sa HTML-om i CSS-om. Ako birate jednu od gotovih tema, onda na raspolaganju imate 30-ak tema ili mnogo više ukoliko unaprijedite svoj račun na premium – 20 dolara godišnje. U biti, LiveJournal rijetko tko plaća, ali znajte da postoji i ta mogućnost.

Pisanje tekstova je prilično jednostavno – imate polje za unos teksta, te za naslov, a pisati možete u HTML editoru (preko tagova) ili normalnom editoru u kojem sa alatima formatirate tekst. Uz to, imate i dodatna polja za dodatni opis teksta (ako ga želite ukratko opisati), mood (raspoloženje), music (glazba koju ste slušali dok ste pisali post) i opcije za komentiranje. Možete ograničiti komentare na LiveJournal korisnike, vaše prijatelje, određeni krug prijatelja, potpuno ih ugasiti itd.

Ono u čemu se LiveJournal ističe je definitivno zajednica korisnika koja je fantastična i možete naći stvarno svašta – od blogova posvećenih tehnologiji do onih osobnih. Potražite blogere slične vama, sigurno ćete naći barem 50-ak onih vrijednih čitanja. Koliko korisnika ima LiveJournal? Trenutačna brojka je 62 milijuna korisnika, od kojih je manje od 35 milijuna aktivnih, odnosno napisali su post unazad 2-3 mjeseca. Prilično impresivna brojka.
Sve u svemu, LiveJournal možda nije lijep kao Blogger ili WordPress, no ima svoju publiku, pokušava biti platforma za blogere i društvena mreža, te nudi i više nego pristojne alate za uređivanje stranice. Možda je Blogger bolji za početnike, no zašto ne probati Livejournal? Ako vam se ne sviđa, jednostavno ugasite račun.


Prethodni članak
Sljedeći članak
RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular