PočetnaSoftverKorisniObsidian vs. Notion: koja aplikacija za kreiranje bilješki je bolja?

Obsidian vs. Notion: koja aplikacija za kreiranje bilješki je bolja?


Notion i Obsidian su među najpopularnijim aplikacijama za kreiranje (i vođenje) biljeÅ¡ki na trÅŸiÅ¡tu. Ili kako bi se to na engleskom reklo – “note-taking” aplikacije.

Obje aplikacije nude Å¡irok spektar mogućnosti za organiziranje i upravljanje biljeÅ¡kama. No, koja aplikacija je bolja? Ili moÅŸda točnije pitanje – koja aplikacija je bolja za vas?

Dotične aplikacije imaju različite pristupe i mogućnosti, što ćete vidjeti u nastavku teksta. Usporedit ćemo mogućnosti, opcije i cijene pohrane, vidjeti imaju li kakve dodatke, API-je i slično. Pa krenimo redom.

Bilješke i mogućnosti

Ove dvije aplikacije koriste različitu terminologiju. Notion koristi “radne prostore” (engl. “workspaces“) koji se sastoje od stranica. Obsidian koristi “sefove” (engl. “vaults”) koji su, pak, sastavljeni od biljeÅ¡ki. Obje aplikacije nude intuitivno korisničko sučelje koje olakÅ¡ava prilagodbu i organizaciju podataka.

Notion

Notion ima minimalistički dizajn koji olakÅ¡ava brzo pronalaÅŸenje stavki koje trebate. Koristi bočnu traku s popisom opcija koje su predstavljene u obliku gumbi. MoÅŸete koristiti vizualno sučelje ili naredbe za dodavanje blokova na stranicu koju kreirate ili editirate. Lijevi dio sučelja organizira vaÅ¡ radni prostor u hijerarhiju – pruÅŸajući vam brzi uvid u sve biljeÅ¡ke koje ste kreirali.

Osim kreiranja biljeÅ¡ki, Notion moÅŸe posluÅŸiti kao jedinstvena destinacija za stvaranje baze podataka, upravljanje (vaÅ¡im) svakodnevnimzadacima, vođenje projekata itd. Zapravo, Notion je mnogo viÅ¡e od aplikacije za kreiranje biljeÅ¡ki. Notion dolazi s hrpom ugrađenih mogućnosti i nastoji vam Å¡to viÅ¡e olakÅ¡ati formatiranje teksta/biljeÅ¡ki putem dostupnih predloÅŸaka. MoÅŸete koristiti predloÅ¡ke stranica (engl. “templates”) za izradu popisa za shopping, tablica, wiki stranica i joÅ¡ mnogo toga.

JoÅ¡ jedna značajka koja Notion izdvaja od konkurencije je Notion AI. Dotični AI moÅŸe saÅŸeti cijele stranice, generirati novi tekst na temelju onoga Å¡to je već napisano i prevesti tekst na različite jezike.

Obsidian, s druge strane, ima bez kompromisni pristup prema bilješkama. Odnosno, Obsidian se isključivo bavi kreiranjem bilješki i stvaranjem baze znanja. Rezultat toga je da morate sami stvoriti svoje Obsidian bilješke od nule.

Obsidian

Obsidian se potpuno oslanja na Markdown, koji moÅŸete koristiti za formatiranje svojih biljeÅ¡ki. S njim moÅŸete lako boldati tekst, stvoriti formatirane i neformatirane popise, napraviti “vanjski” link, ubaciti sliku i slično.

Obsidianovo sučelje također nudi iskustvo pisanja “bez ometanja” koje vam omogućuje da se usredotočite samo na ono Å¡to piÅ¡ete i Å¡to vam je na ekranu. Njegove osnovne značajke uključuju minimalistički editor Markdowna, ugrađeni grafikon koji prikazuje povezane biljeÅ¡ke i fantastičnu traÅŸilicu.

Dodaci i integracije

Obsidian se temelji na dodacima, odnosno “pluginovima”. Gotovo sve značajke Obsidiana omogućene su kroz njegove osnovne dodatke (“core plugins”). Kao rezultat toga, moÅŸete dodati nove značajke Obsidianu jednostavnim instaliranjem dodatnih pluginova. Tako moÅŸete koristiti Obsidian kao bazu podataka instaliranjem Dataview plugina. Ili koristiti Obsidian kao Kanban organizator instaliranjem Kanban plugina.

Unatoč tome Å¡to nema puno ugrađenih značajki, Obsidian vam pruÅŸa platformu koju moÅŸete prilagoditi s različitim dodacima i maksimalno iskoristiti vaÅ¡ “workflow”, odnosno posloÅŸiti si alat da odgovara vaÅ¡im potrebama. Također, Obsidianov API je dostupan na GitHubu, pa ako imate određene tehničke vjeÅ¡tine, moÅŸete i sami kreirati svoj plugin.

S druge strane, Notion nema dodatke/pluginove. Ali to nadoknađuje spektrom značajki koje dolaze ugrađene u aplikaciju. Notion ima toliko značajki da vjerojatno nećete ni trebati spomenute dodatke, osim ako ne govorimo o integraciji drugih aplikacija u Notion. Vezano uz to, Notion ima API koji programeri mogu koristiti za stvaranje prilagođenih aplikacija koje se integriraju s Notionom.

Notion integracije

“Online” i “offline” pohrana podataka

Obsidian po defaultu pohranjuje podatke lokalno. To znači da moÅŸete pristupiti svom sefu čak i kada ste offline, odnosno niste na Internetu. Å toviÅ¡e, to omogućuje mogućnost zaÅ¡tite vaÅ¡eg sefa pohranjivanjem na fizički (vanjski) tvrdi disk (npr.).

Obsidianov način pohrane datoteka također osigurava njihovu tehničku dugovječnost. VaÅ¡e datoteke se pohranjuju kao .MD datoteke koje moÅŸete pregledavati i uređivati bilo kojim drugim Markdown editorom. Čak i da Obsidian sutra nestane, dotične .MD datoteke ćete otvoriti u nekom drugom alatu, Å¡to je ogroman plus za ovaj alat.

S druge strane, offline pohrana podataka znači da nećete imati pristup svom sefu na drugim uređajima. Da biste sinkronizirali svoj Obsidian sef online, morat ćete ili platiti pretplatu na Obsidian Sync, ili koristiti cloud uslugu poput Google Drivea za besplatnu sinkronizaciju vašeg Obsidian sefa.

Markdown

Notion, međutim, pohranjuje podatke na svojim cloud serverima. VaÅ¡a “radni prostor” (skup stranica/biljeÅ¡ki) sprema se pod vaÅ¡im Notion računom i kad god se prijavite na Notion, vaÅ¡a će se biljeÅ¡ke automatski učitati. To znači da moÅŸete pristupiti svojim Notion biljeÅ¡kama bilo gdje, i na bilo kojem uređaju s Internet konekcijom.

Međutim, ako se iz bilo kojeg razloga ne moÅŸete prijaviti na svoj Notion račun, vaÅ¡e biljeÅ¡ke će biti nedostupne. Prednost koja dolazi s online pristupom je mogućnost suradnje. MoÅŸete dodati druge osobe u svoj radni prostor i zajedno raditi na različitim projektima i stranicama u stvarnom vremenu. Taj kolaboracijski aspekt Notiona je ogroman plus za ovaj produkt, odnosno softver.

Cijena

I Notion i Obsidian besplatni su za koriÅ¡tenje, ali oba dolaze s plaćenim planovima za korisnike koji ÅŸele viÅ¡e od osnovnih funkcija. Iz perspektive osobe koja treba alat za vođenje biljeÅ¡ki, vjerojatno vam neće trebati viÅ¡e od besplatnog plana na bilo kojoj aplikaciji.

Notion ima tri plaćena plana uključujući Plus, Business i Enterprise. Plus plan koÅ¡ta 8 dolara mjesečno, a proÅ¡iruje “povijest verzija”, broj gostiju koje moÅŸete pozvati i uklanja ograničenje prijenosa datoteka. Business (15 dolara/mjesečno) i Enterprise planovi namijenjeni su onima koji ÅŸele upravljati svojom tvrtkom i projektima putem Notiona.

Obsidian ima dva plaćena plana pod nazivima Catalyst i Commercial. Plan Catalyst je jednokratna uplata od 25 dolara, a daje vam pristup “ranim” verzijama aplikacije. Točka ovog plana uglavnom je podrška razvojnim programerima, a ne otključavanje novih značajki.

Commercial plan košta 50 dolara po korisniku godišnje. Omogućuje vam pravo korištenja Obsidiana u komercijalne svrhe i uključuje prioritetnu podršku. Na to nadodajte i mogućnost plaćanja 8 dolara mjesečno za pohranu vašeg vaulta, odnosno sefa s bilješkama, na Obsidian serverima kako bi se sinkronizirao sa svim vašim uređajima.

Å to odabrati: Notion ili Obsidian?

Odgovor na ovo pitanje je teÅ¡ko dati, jer ovisi isključivo o vaÅ¡im preferencama i potrebama. Vjerujemo da će većini korisnika bolje odgovarati Notion jer on radi “out of the box”, sinkronizira se s Notion serverima i lako moÅŸete pozvati drugog Notion korisnika da s vama radi na određenim biljeÅ¡kama. Također, vjerujemo da će Notion biti odličan alat manjim firmama i startupima u nastajanju da ne moraju skupo plaćati profesionalne alate.

S druge strane, Obsidian bi mogao biti primamljiv “tehnički potkovanijim” korisnicima, onima koji ÅŸele jednostavan editor i onima koji ÅŸele koristiti Markdown, te onima koji ÅŸele proÅ¡irivati alat sami s pluginovima.

Ono Å¡to bi vam mi savjetovali je – probajte oba alata. Oba alata su fantastična i sigurni smo da moÅŸete uloÅŸiti malo vremena da koristite jedan i drugi, te potom odlučite koji vam viÅ¡e odgovara.

 

Piše: Boris Plavljanić


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular