PočetnaSoftverKorisniObsidian vs. Notion: koja aplikacija za kreiranje bilješki je bolja?

Obsidian vs. Notion: koja aplikacija za kreiranje bilješki je bolja?


Notion i Obsidian su među najpopularnijim aplikacijama za kreiranje (i vođenje) bilješki na tržištu. Ili kako bi se to na engleskom reklo – “note-taking” aplikacije.

Obje aplikacije nude širok spektar mogućnosti za organiziranje i upravljanje bilješkama. No, koja aplikacija je bolja? Ili možda točnije pitanje – koja aplikacija je bolja za vas?

Dotične aplikacije imaju različite pristupe i mogućnosti, što ćete vidjeti u nastavku teksta. Usporedit ćemo mogućnosti, opcije i cijene pohrane, vidjeti imaju li kakve dodatke, API-je i slično. Pa krenimo redom.

Bilješke i mogućnosti

Ove dvije aplikacije koriste različitu terminologiju. Notion koristi “radne prostore” (engl. “workspaces“) koji se sastoje od stranica. Obsidian koristi “sefove” (engl. “vaults”) koji su, pak, sastavljeni od bilješki. Obje aplikacije nude intuitivno korisničko sučelje koje olakšava prilagodbu i organizaciju podataka.

Notion

Notion ima minimalistički dizajn koji olakšava brzo pronalaženje stavki koje trebate. Koristi bočnu traku s popisom opcija koje su predstavljene u obliku gumbi. Možete koristiti vizualno sučelje ili naredbe za dodavanje blokova na stranicu koju kreirate ili editirate. Lijevi dio sučelja organizira vaš radni prostor u hijerarhiju – pružajući vam brzi uvid u sve bilješke koje ste kreirali.

Osim kreiranja bilješki, Notion može poslužiti kao jedinstvena destinacija za stvaranje baze podataka, upravljanje (vašim) svakodnevnimzadacima, vođenje projekata itd. Zapravo, Notion je mnogo više od aplikacije za kreiranje bilješki. Notion dolazi s hrpom ugrađenih mogućnosti i nastoji vam što više olakšati formatiranje teksta/bilješki putem dostupnih predložaka. Možete koristiti predloške stranica (engl. “templates”) za izradu popisa za shopping, tablica, wiki stranica i još mnogo toga.

Još jedna značajka koja Notion izdvaja od konkurencije je Notion AI. Dotični AI može sažeti cijele stranice, generirati novi tekst na temelju onoga što je već napisano i prevesti tekst na različite jezike.

Obsidian, s druge strane, ima bez kompromisni pristup prema bilješkama. Odnosno, Obsidian se isključivo bavi kreiranjem bilješki i stvaranjem baze znanja. Rezultat toga je da morate sami stvoriti svoje Obsidian bilješke od nule.

Obsidian

Obsidian se potpuno oslanja na Markdown, koji možete koristiti za formatiranje svojih bilješki. S njim možete lako boldati tekst, stvoriti formatirane i neformatirane popise, napraviti “vanjski” link, ubaciti sliku i slično.

Obsidianovo sučelje također nudi iskustvo pisanja “bez ometanja” koje vam omogućuje da se usredotočite samo na ono što pišete i što vam je na ekranu. Njegove osnovne značajke uključuju minimalistički editor Markdowna, ugrađeni grafikon koji prikazuje povezane bilješke i fantastičnu tražilicu.

Dodaci i integracije

Obsidian se temelji na dodacima, odnosno “pluginovima”. Gotovo sve značajke Obsidiana omogućene su kroz njegove osnovne dodatke (“core plugins”). Kao rezultat toga, možete dodati nove značajke Obsidianu jednostavnim instaliranjem dodatnih pluginova. Tako možete koristiti Obsidian kao bazu podataka instaliranjem Dataview plugina. Ili koristiti Obsidian kao Kanban organizator instaliranjem Kanban plugina.

Unatoč tome što nema puno ugrađenih značajki, Obsidian vam pruža platformu koju možete prilagoditi s različitim dodacima i maksimalno iskoristiti vaš “workflow”, odnosno posložiti si alat da odgovara vašim potrebama. Također, Obsidianov API je dostupan na GitHubu, pa ako imate određene tehničke vještine, možete i sami kreirati svoj plugin.

S druge strane, Notion nema dodatke/pluginove. Ali to nadoknađuje spektrom značajki koje dolaze ugrađene u aplikaciju. Notion ima toliko značajki da vjerojatno nećete ni trebati spomenute dodatke, osim ako ne govorimo o integraciji drugih aplikacija u Notion. Vezano uz to, Notion ima API koji programeri mogu koristiti za stvaranje prilagođenih aplikacija koje se integriraju s Notionom.

Notion integracije

“Online” i “offline” pohrana podataka

Obsidian po defaultu pohranjuje podatke lokalno. To znači da možete pristupiti svom sefu čak i kada ste offline, odnosno niste na Internetu. Štoviše, to omogućuje mogućnost zaštite vašeg sefa pohranjivanjem na fizički (vanjski) tvrdi disk (npr.).

Obsidianov način pohrane datoteka također osigurava njihovu tehničku dugovječnost. Vaše datoteke se pohranjuju kao .MD datoteke koje možete pregledavati i uređivati bilo kojim drugim Markdown editorom. Čak i da Obsidian sutra nestane, dotične .MD datoteke ćete otvoriti u nekom drugom alatu, što je ogroman plus za ovaj alat.

S druge strane, offline pohrana podataka znači da nećete imati pristup svom sefu na drugim uređajima. Da biste sinkronizirali svoj Obsidian sef online, morat ćete ili platiti pretplatu na Obsidian Sync, ili koristiti cloud uslugu poput Google Drivea za besplatnu sinkronizaciju vašeg Obsidian sefa.

Markdown

Notion, međutim, pohranjuje podatke na svojim cloud serverima. Vaša “radni prostor” (skup stranica/bilješki) sprema se pod vašim Notion računom i kad god se prijavite na Notion, vaša će se bilješke automatski učitati. To znači da možete pristupiti svojim Notion bilješkama bilo gdje, i na bilo kojem uređaju s Internet konekcijom.

Međutim, ako se iz bilo kojeg razloga ne možete prijaviti na svoj Notion račun, vaše bilješke će biti nedostupne. Prednost koja dolazi s online pristupom je mogućnost suradnje. Možete dodati druge osobe u svoj radni prostor i zajedno raditi na različitim projektima i stranicama u stvarnom vremenu. Taj kolaboracijski aspekt Notiona je ogroman plus za ovaj produkt, odnosno softver.

Cijena

I Notion i Obsidian besplatni su za korištenje, ali oba dolaze s plaćenim planovima za korisnike koji žele više od osnovnih funkcija. Iz perspektive osobe koja treba alat za vođenje bilješki, vjerojatno vam neće trebati više od besplatnog plana na bilo kojoj aplikaciji.

Notion ima tri plaćena plana uključujući Plus, Business i Enterprise. Plus plan košta 8 dolara mjesečno, a proširuje “povijest verzija”, broj gostiju koje možete pozvati i uklanja ograničenje prijenosa datoteka. Business (15 dolara/mjesečno) i Enterprise planovi namijenjeni su onima koji žele upravljati svojom tvrtkom i projektima putem Notiona.

Obsidian ima dva plaćena plana pod nazivima Catalyst i Commercial. Plan Catalyst je jednokratna uplata od 25 dolara, a daje vam pristup “ranim” verzijama aplikacije. Točka ovog plana uglavnom je podrška razvojnim programerima, a ne otključavanje novih značajki.

Commercial plan košta 50 dolara po korisniku godišnje. Omogućuje vam pravo korištenja Obsidiana u komercijalne svrhe i uključuje prioritetnu podršku. Na to nadodajte i mogućnost plaćanja 8 dolara mjesečno za pohranu vašeg vaulta, odnosno sefa s bilješkama, na Obsidian serverima kako bi se sinkronizirao sa svim vašim uređajima.

Što odabrati: Notion ili Obsidian?

Odgovor na ovo pitanje je teško dati, jer ovisi isključivo o vašim preferencama i potrebama. Vjerujemo da će većini korisnika bolje odgovarati Notion jer on radi “out of the box”, sinkronizira se s Notion serverima i lako možete pozvati drugog Notion korisnika da s vama radi na određenim bilješkama. Također, vjerujemo da će Notion biti odličan alat manjim firmama i startupima u nastajanju da ne moraju skupo plaćati profesionalne alate.

S druge strane, Obsidian bi mogao biti primamljiv “tehnički potkovanijim” korisnicima, onima koji žele jednostavan editor i onima koji žele koristiti Markdown, te onima koji žele proširivati alat sami s pluginovima.

Ono što bi vam mi savjetovali je – probajte oba alata. Oba alata su fantastična i sigurni smo da možete uložiti malo vremena da koristite jedan i drugi, te potom odlučite koji vam više odgovara.

 

Piše: Boris Plavljanić


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular