Amerika u studenom ima tri blagdana koje slave, od čega smo dva i mi preuzeli. Amerika će slaviti Dan zahvalnosti, Black Friday i Cyber Monday. Prvi blagdan je nešto što ima većina zemalja, samo na druge datume.
Ostala dva su konzumeristički blagdani koji su se proširili diljem svijeta, a koje smo i mi na neki način prigrlili. U njima nema ništa loše, no iza ova dva “blagdana” postoje priče i postoje neke različitosti. Koje su to, čitajte u nastavku teksta.
Kako je nastao Black Friday?
Kako to obično biva, ljudima samo treba dati povoda da troše novce, a veliki trgovački lanci, pa i manje trgovine, su to objeručke prihvatili. U Americi, dan nakon Thanksgivinga, ili dana zahvalnosti, je neradni dan pa su ljudi to počeli iskorištavati kao dan za kupovinu blagdanskih poklona.
Da, do Božića ima više od mjesec dana, no da ne bi kupovali sve poklone u zadnji čas, počeli su ih kupovati već u studenome. Kao što smo rekli, trgovački centri su to odlučili prihvatiti, dali određene popuste i ljudi su počeli kupovati kao da sutra ne postoji. Barem tako govori jedna teorija o tome kako je nastao “Black Friday”.
Možda točniju teoriju je dao History.com. 1980. godine u Philadelphiji je policija počela koristiti termin “Black Friday”. U gradu je nastao kaos jer je došla skupina vojnika-sportaša koji su trebali odigrati utakmicu u subotu, odnosno par dana nakon Dana zahvalnosti. No, oni su došli dan ranije i nastao je kaos u gradu. Ljudi su počeli taj dan kupovati hrpu stvari i trgovci su odlučili da će to biti dan velikih popusta i tako je nastao “Black Friday”.
Kada je nastao Cyber Monday?
Možda je teško za povjerovati, ali termin “Cyber Monday” je nastao tek 2005. godine. 25 godina nakon “originalnog” Black Fridaya. Prije brzog Interneta i online trgovine, ljudi su morali izaći van i kupovati, pa su im trgovci morali dati “povoda” za to.
Povod su bili veliki popusti kakve možete naći na Black Fridayu”. No, kako su ljudi počeli kupovati online, tako su se online trgovine morali natjecati s fizičkim trgovinama i dati također povod ljudima da troše novac.
Pitanje je zašto monday, odnosno ponedjeljak? Zato što ljudi vole kupovati iz udobnosti ureda, odnosno kada dođu na posao. Uz posao koji moraju obaviti, imaju vremena da prosurfaju po Internetu, kupe ono što žele i to sve riješe uz par klikova mišem.
Većina ureda 2005. godine je imala dobre Internet konekcije pa ljudima nije bio problem otići, recimo, na Amazon i kupiti nešto. I tako je ostalo do danas. 3 dana nakon crnog petka, dolazi Cyber Monday koji također nudi velike popuste za kupovinu.
Nisu li danas Black Friday i Cyber Monday isto?
I da i ne. Black Friday je nastao kao “maloprodajni blagdan”, dok je Cyber Monday bio online odgovor na tu shopping ludnicu. Stoga u početku su ljudi petkom otišli fizički do trgovina, kupili ono što žele, a ono što nisu uspjeli kupiti u petak, kupili su online idući ponedjeljak.
Sada su praktički postali jedno te isto, jer male i velike trgovine nude Black Friday popuste ako kupujete fizički u trgovini i ako nešto kupujete preko njihovog online shopa. Cyber Monday je i dalje ostao “ekskluzivan blagdan” u kojem se popusti daju isključivo na online kupovinu, posebice tehničke opreme. Ne nužno samo na tehničku opremu, ali dobar dio trgovina nudi ogromne popuste na specifičnu opremu.
Kada je bolje kupovati? Teško je reći. U svakom slučaju, ako trebate nešto kupiti, pripremite kartice jer dolazi sezona popusta. Sada je idealno vrijeme da kupite ono što želite na velikom popustu. U Hrvatskoj ti popusti i nisu toliko veliki, no u svjetskim online shopovima jesu. Pa ako se već spremate za Božić i želite pripremiti darove prije ludnice u prosincu, dobro iskoristite ova dva “blagdana”. Ako ih tako možemo nazvati.
Piše: B.P.