PočetnaOstaloPoslovne vijestiGoogle odgađa plan za uklanjanje kolačića do 2023. godine! Tržište dionica odmah...

Google odgađa plan za uklanjanje kolačića do 2023. godine! Tržište dionica odmah je reagiralo!


Google je objavio kako se plan za uklanjanje i blokiranje tzv. „third-party“ kolačića pomiče s 2022. na 2023. godinu! Ovo je zaista velika vijest i tržište dionica je odmah doživjelo  turbulencije s kojima se fokus stavlja na druge tehnološke tvrtke koje vrebaju iza ugla. Dionice nekoliko velikih tehnoloških tvrtki kao što su The Trade Desk, Magnite, PubMatic, Criteo ili LiveRamp doživjele su nagli rast.

O čemu se se zapravo radi?

Kolačići (cookies) su malene datoteke web stranica koje se spremaju na web preglednicima korisnika i one dopuštaju web stranicama da pamte sve što njihovi posjetitelji rade.

Korisno je znati kao postoje „first-party“ kolačići i „third-party“ kolačići. „First-party“ kolačiće koristi izdavač/vlasnik web stranice i njihova je namjena da se koriste za unaprjeđenje korisničkog iskustva jer pamte preferencije i postavke koje korisnik radi. Primjerice, s njima se spremaju stvari dodane u kolica na web shopu, korisnička imena, lozinke, postavke jezika itd. Oni prate korisnikove aktivnosti uglavnom na domeni na kojoj se korisnik trenutno nalazi.

„Third-party“ kolačiće postavlja druga web stranica u odnosu na onu na kojoj se korisnik trenutno nalazi. Njih koriste razni ad serveri, društvene mreže, pop-upovi ili live chatovi. Primjer za njihovo funkcioniranje je situacija u kojoj se na nekoj web stranici nalazi dugme „Like“ s kojim će se kolačić spremiti na računalo korisnika, a isti taj kolačić kasnije postaje dostupan Facebooku kako bi identificirao korisnika i kako bi se moglo vidjeti koje je web stranice on posjetio. Svrha „third-party“ kolačića je dopuštanje adwarea, a osnovna im je zadaća da preusmjeravaju korisnike na specifične proizvode ili web stranice tijekom svog surfanja internetom.

Velika promjena za Chrome web preglednik odgođena je do 2023. godine i Google je očito previše požurio s objavom o uklanjanju „third-party“ kolačića pa je odlučio posvetiti više vremena za razvoj alternativnog pristupa problemu.

„Third-party“ kolačići pomažu oglašivačima kako bi usmjerili ciljane oglase prema korisnicima i njihovo bi uklanjanje, prema Googleovim navodima, moglo uzrokovati potencijalne promjene pristupa gdje bi razne tvrtke mogle koristiti još gore metode za praćenje aktivnosti.

Iako je ovo u neku ruku možda i taktički potez Googlea kako bi se dalo prostora javnoj raspravi o važnosti problema, Chromeovi rivali sada dobivaju još više prostora za djelovanje.

Normativni akti poput europskog GDPR-a ili CCPA-a (California Consumer Privacy Act) u SAD-u napravili su pritisak na tehnološke divove i u narednom vremenu oni će sigurno morati poraditi na promjeni pristupa prema korisnicima.

Piše: Ervin Mičetić


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular