Pametni telefoni su nam u ruci svakoga dana. Barem nekoliko sati na dan. Često puta i više. Bez obzira na to za što ih koristimo, činjenica je da ih koristimo puno. I vrlo često. Što baš i nije dobro, pogotovo za zdravlje naših očiju.

Gledanje zaslona pametnih telefona nekoliko sati može dovesti do nastanka velikog broja problema za naše oči. Osim što nam oči postaju suhe (zbog nedostatka treptanja) i crvene (zbog zračenja ekrana mobitela) cijelo tijelo na neki način pati kada i ako ”prekomjerno” koristimo pametni telefon. I premda teško da danas možemo zamisliti svoj život bez pametnih telefona, dobro bi bilo na neki način zaštititi oči. Imamo ih samo dva i trebati će nam još dugo, dugo.

Kako možemo zaštititi svoje oči dok gledamo u zaslon pametnog telefona? Postoje li neki načini? Postoje, a evo i koji su to.

 


anti-glare-ZA MOBITEL

Dobro bi bilo nabaviti (ili uključiti) takozvanu ”Anti-Glare” zaštitu za uređaj

Danas velika većina pametnih telefona dolazi sa već omogućenom ”Anti-Glare” zaštitom. Radi se o zaštiti koju pametni telefon ima u sebi, a koja nakon što je omogućite (ako već nije omogućena ”po defaultu”) čini to da uređaj odašilje prema van manje plave svjetlosti. S obzirom na to da je plava svjetlost glavni krivac za sve probleme koje možemo na očima od prekomjernog gledanja u zaslon pametnih telefona (ali isto tako i zaslona računala i tableta), vrlo je poželjno uključiti filtere za plavu svjetlost (ukoliko ovaj filter vaš pametni telefon ima).

Bluelight Filter for Eye Care for Android

Ako vaš uređaj nema filter za plavu svjetlost nešto slično možete skinuti sa Googleove Trgovine aplikacija. Postoji jedna aplikacija koja se zove ”Bluelight Filter for Eye Care for Android” koja će nakon što ju instalirate na svoj uređaj na njega staviti filter za plavu svjetlost. Još jedan način, koji je zapravo najučinkovitiji načn zaštite očiju od plave svjetlosti je posebna ”Anti-Glare” opna. Anti-Glare zaštitna opna se isto tako nalazi odmah na većini ”medium” i ”high-end” pametnih telefona i služi kao najbolji način zaštite očiju korisnika. Ako je vaš uređaj nema dobra vijest je da se ona može kupiti i da nije preskupa, a itekako je korisna.

 

Češće trepćite i povremeno si oči operite vodom

Što naše oči češće trepću to su ona više ispirana vodom. Suze, osim za plakanje, služe i tome kako bi naše oči držale što je više moguće navlaženima. A to je itekako važno, pogotovo ako dugo i često radite za računalom ili pak ako puno vremena provodite pred zaslonom pametnog telefona.

Stvar je u tome što predugo ”zurenje” u zaslon računala ili ekran pametnog telefona uzrokuje to da zaboravimo treptati. I nakon što sat vremena gledamo u izvor plave svjetlosti naše oči postanu suhe i krvave. Jeste li se ikada pogledali u ogledalo nakon što ste par sati ”u komadu” radili za računalom? Ako niste pogledajte se i vidjeti ćete da su vaše oči malo krvave i da su suhe.

Krvavost očiju nastaje zbog ispucanih kapilara unutar oka, što opet nastaje zbog prevelikog naprezanja očiju i zbog manjka treptanja ili pranja očiju u čistoj vodi. Zato kako biste izbjegli pojavu krvavih i suhih očiju, s vremena na vrijeme- trepnite. I naravno uzmite pauzu i osvježite ste.

 

odmaranje očiju

Slijedite pravilo 20/20/20

Ljudsko oko nije stvoreno da bi predugo vremena gledalo u objekte koji se nalaze u velikoj blizini oka. Umjesto toga, ljudsko oko se prilagođava ako i kada gledamo objekte koji su blizu nas i koji su udaljeni od nas. Stoga svaki puta kada gledate na neki objekt duži vremenski period, što može biti čitanje knjige, gledanje u zaslon računala ili gledanje u zaslon pametnog telefona, vaše oko će se početi ponašati neprirodno.

Kada govorimo o pametnim telefonima, tu se koristi posebno pravilo koje su znanstvenici osmislili, a koje se zove ”20/20/20” pravilo. Radi se o tome da nakon što dvadeset minuta gledate u zaslon svog pametnog telefona trebate gledati nešto što je udaljeno od vas dvadeset metara u trajanju od dvadeset sekundi. Ako vam se ovo čini glupo možete jednostavno nakon svakih 45 minuta gledanja u zaslon računala (ili pametnog telefona) napraviti pauzu od 15 minuta.

Maknite se od zaslona i pogledajte kroz prozor ili malo prošetajte. Još jedna stvar koju možete napraviti u tih 15 minuta jest to da možete vježbati. Napumpajte par sklekova, dižite malo utege i napravite par čučnjeva. Ne samo da ćete tako odmoriti svoje oči nego ćete cijelom svom tijelu učiniti ogromnu uslugu.

 

Prilagodite svjetlinu, kontrast i veličinu teksta

Ono što najviše utječe na oči korisnika kada govorimo o pametnim telefonima su ovo troje: svjetlina, kontrast i veličina slova teksta. Previsoka ili preniska svjetlina zaslona će loše djelovati na vaše oči. Isto je i sa veličinom slova. Presitna slova će uzrokovati naprezanje očiju, stoga povećajte veličinu slova na željen broj. I da, ako je moguće nemojte gledati u zaslon svog pametnog telefona dok ste u totalnom mraku.

 

novi mobitel setup

Držite pametni telefon na razumnoj udaljenosti od svog lica

Ono što velik broj korisnika, pogotovo mlađe populacije radi jest da prilikom korištenja pametnog telefona uređaj preblizu približe svojim očima. Osim što je to štetno za oči vas kao korisnika (jer je uređaj preblizu) cijelo vaše tijelo se treba prilagoditi tomu, što opet nije dobro. Možda to ne osjetite, ali ako previše približite svoj uređaj vašem licu, vaše cijelo tijelo se sagne. Tu osim očiju najviše pati vrati.

OK, vrat će se prilagoditi kao i cijelo tijelo, no dugoročno to nije niti zdravo niti dobro. Zato, kako biste izbjegli i probleme s vratom i kasnije s očima, držite svoj uređaj dovoljno daleko od svojih očiju. Koliko je otprilike ”dovoljno daleko”? Nekih dvadeset centimetara bi trebalo biti sasvim u redu. To ćete sami moći vrlo lako procjeniti. Sve dok god ne morate saginjati glavu kako biste gledali u zaslon svog pametnog telefona, u redu je.

To bi bilo to. Vid i oči su itekako važni za sve nas. Zato je i tu bolje spriječiti nego kasnije liječiti i nositi naočale. Pametni telefoni su postali dio naše svakodnevice, što ne znači da i njih ne možemo naučiti koristiti na pravilan način, bez da dovedemo u opasnost vlastito zdravlje.

Piše: I.H.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here