9. siječnja 2007. godine. Poznata scena na Apple konferenciji – dvorana puna Apple fanova, a na pozornici Steve Jobs obučen u svoju standardnu odjeću – crnu dolčevitu i izlizane traperice. Bio je to dan za pamćenje – predstavljen je prvi iPhone koji je odredio smjer u kojem će se moderni pametni telefoni razvijati.
Bio je to prvi 3-u-1 uređaj sa odličnim touch ekranom koji je zaludio svijet. Jednostavno – na tržištu postoji iPhone i ostali pametni telefoni, što god ljudi rekli. Svjesni smo činjenice da mnogi ne vole iPhone i jednog ili drugog razloga, no nitko ne može poreći da se radi o fantastičnom, ali skupom, telefonu.
Desetljeće kasnije – iPhone je i dalje jedan od najprodavanijih telefona na svijetu, iako iOS ima cca. 12-15 posto tržišta na svijetu. Ostalo je praktički Android i nešto sitno ostali mobilni operativni sustavi.
Onog dana kada je Steve Jobs predstavio iPhone, mnogi su ostali u čudu jer su mislili da se radi o revoluciji koja je došla preko noći, no istina je daleko od toga. Godinama se radilo na tom uređaju, a Steve Jobs je sanjao iPhone još devedesetih godina. Jedan od ciljeva tog novog koncepta tada je bio „bijeg“ od poslovnih uređaja (PDA i slični) – željeli su napraviti jednostavan i moćan uređaj za široke mase i uspjeli su u tome.
Najveći napredak koji je iPhone tada donio je zapravo touch ekran, odnosno „touchscreen“. Bio je to prvi ekran koji ste zapravo htjeli koristiti i koji ste mogli koristiti bez olovke. Ako ste dovoljno stari, sjetiti ćete se Palm OS-a i Windows mobilea koji su bili dobri za to vrijeme, no teško ih je bilo koristiti. Sučelje je bilo prekomplicirano za prosječnog korisnika.
Uz to, većina ekrana tada su bili rezistivni i morali ste ih stiskati, dok je iPhone donio kapacitivni ekran sa jednostavnim sučeljem. Ne zaboravite da ste mogli i koristiti geste kako biste smanjili ili povećali sliku i slično, što se korisnicima svidjelo. iPhone je bio tu da obavite posao i to je to – niste morali za ništa drugo brinuti.
Ipak, mnoge kompanije su tek godinama kasnije prešle na takve velike i dobre ekrane, a jedan od prvih sličnih uređaja je bio Android Motorola Droid 2009. godine.
No, nije samo hardver taj koji je činio razliku, iako se to tada tako činilo. iPhone je, kao što smo rekli, imao jednostavno sučelje, ali su pokrenuli i čitavo novo tržište – tržište mobilnih aplikacija. Praktički preko noći smo prešli sa kompleksnih mobilnih OS-ova na jednostavne i prešli smo sa kompliciranih aplikacija na jednostavnije i ljepše aplikacije.
„Život pametnog telefona“ se vrtio oko aplikacija i onoga što one mogu učiniti za korisnika. Danas od tog tržišta žive milijuni ljudi, a vrte se milijarde dolara. Htjeli to priznati Appleu ili ne – isključivo su oni zaslužni za to. Prije iPhonea, rijetko koji korisnih tadašnjih pametnih telefona je htio instalirati third-party aplikaciju. Danas je situacija potpuno drugačija.
Sa dolaskom iPhonea 3G i Appleovog App Storea, vrlo lako ste dolazili do aplikacija, mogli ste ih lako prodati i mogli ste se lako obogatiti. U početku nije bilo puno iOS programera i aplikacije su se jako dobro prodavale. Mnogi su na zarađenim milijunima pokrenuli, danas velike, kompanije. Danas se vrte milijarde dolara oko istog storea, no mnogo se teže probiti na vrh i zaraditi veću svotu novca.
Spomenuti ćemo samo Snapchat, Viber/Whatsapp, Instagram … kompanije vrijedne milijarde dolara, a rade praktički „samo“ mobilne aplikacije.
Nakon trojke, dolazi četvorka, koja i dalje gura cijelo tržište naprijed. Recimo samo da je iPhone 4 došao s prednjom kamerom, te FaceTimeom koji su praktički populizirali tu prednju kameru koja se danas često koristi i praktički više nema pametnog telefona bez prednje i zadnje kamere! Tim „malim“ i jednostavnim novitetima Apple je gurao naprijed i druge proizvođače koji su kopirali iPhoneove koncepte i samim time i sebi osigurali veliku zaradu i desetke milijuna kupaca.
Nakon četvorke, tu nam je petica koja u „S“ varijanti donosi i čitač otiska prsta. Prije iPhonea to je bilo prilično loše napravljeno – sjetite se samo Motorole Atrix. To je bio feature koji nitko nije htio. Zašto? Zato jer je sporo radio, nekada nije radio i bilo ga je teško za podesit.
Apple je opet tu stvar riješio vrlo elegantno i danas se otisak prsta koristi za otključavanje mobitela, identifikaciju korisnika, brzu online kupnju i mnoštvo toga. TouchID je pojednostavio određene segmente današnjeg života, koliko god vam se oni činili malima. Spomenuli smo online kupovinu – Apple Pay, Android Pay, Samsung Pay… Samo su neke od usluga koje to koriste.
Nadalje, iPhone je jedan od prvih uređaja koji je donio voice-recognition, odnosno upravljanje glasom. Iako Microsoftova Cortana i Google Assistent imaju mnoge prednosti nad Siri, pitanje da li bi postojali i razvijali se dalje da ih iPhone, tj. Apple nije „pogurao“ u dobrom smjeru.
Ono što sa sigurnošću možemo reći je da je Apple u proteklih 10 godina tržište gurao naprijed i najčešće bio predvodnik novih trendova. Danas su malo usporili, odnosno drugi proizvođači pametnih uređaja su ih sustigli i pretekli u nekim segmentima. Tu nema nikakve diskusije – zadnjih par varijanti iPhonea nisu donijeli ništa revolucionarno kao prvi modeli, no to ne umanjuje njihov značaj ili vrijednost.
Dapače – ne žele svi korisnici jako napredne stvari. Mnogi žele samo dobar telefon kojeg je lako koristiti. Uz sve to, Apple je stvorio brand i vojsku korisnika koji će kupovati iPhone do zadnjeg uređaja i to nitko ne može promijeniti. Niti Samsung, niti HTC niti Motorola … iPhone je bio i ostao telefon koji će se rekordno prodavati.
Slijedećih 10 godina zasigurno neće biti ovakvih „revolucija“ no biti će zanimljivo vidjeti što će donijeti iPhone 8 (ili 7S) i kako će konkurencija odgovoriti na to. U svakom slučaju, radi se o vrhunskom proizvodu koji je promijenio tržište pametnih telefona i na čijim krilima je Apple svoju vrijednost povećao na desetke milijardi dolara.
Autor: B.P.