Instagram je već nekoliko godina jedna od društvenih mreža s najvećim rastom broja korisnika, što je ujedno svrstava i među najpopularnije društvene mreže na svijetu. Takvu poziciju na tržištu može zahvaliti sjajnom razvojnom timu, koji iz mjeseca u mjesec nadograđuje mogućnosti koje Instagram donosi sa sobom. No, najnoviji potez Instagrama još je dodatno uzburkao javnost, jer su se ovog puta odlučili objaviti zasebnu aplikaciju koja nudi sjajne mogućnosti ljubiteljima video materijala.

IGTV kao nastavak Instagram priče

U Instagramu su procijenili kako je vrijeme da iskorače na području društvenih mreža na kojima je u fokusu video pa je stvaranje IGTV-a sasvim logičan potez. Ako sagledamo malo u prošlost, vidjet ćemo da je Instagram već neko vrijeme okrenut stvaranju video materijala. Naime, pojava Instagram Priča okrenula je smjer kojim ide Instagram u jednom sasvim novom smjeru.

Danas su Instagram Priče itekako popularne i korisnici obožavaju promatrati kreativne materijale drugih korisnika koji nakon nekog vremena nestaju s društvene mreže. Mislimo da nećemo pogriješiti ako kažemo da su Instagram Priče danas čak i popularnije od sadržaja koji se objavljuje na Instagram zidu (ili vremenskoj crti). Takvo ponašanje korisnika i novi prioriteti bili su prepoznati od strane Instagram stručnjaka i odlučili su se pružiti korisnicima jedno novo iskustvo uživanja u Instagram pričama. Novom su aplikacijom proširili mogućnosti Priča i tako otvorili vrata jednog sasvim novog svijeta, koji pomalo nalikuje na YouTube filozofiju, ali je ipak miljama daleko od tog popularnog video servisa.

aplikacija igtv novost instagram priče video televizija online instag

Nova aplikacija, ali i pristup putem Instagrama


Dobro je poznata činjenica da neki ljudi jednostavno ne vole instaliravati nove aplikacije, a i ako ih instaliraju događa se da većina aplikacija uglavnom biva neaktivno (korisnici ih tek rijetko koriste). Zbog toga, Instagram se odlučio na korištenje taktike koju smo prethodno imali prilike vidjeti na Facebooku. Naime, Facebook je prilikom lansiranja aplikacije Messenger odlučio kako će omogućiti da se navedenoj novoj aplikaciji pristupa i direktno iz Facebooka. Korisnici su od prije bili naviknuti na to da unutar samog Facebooka imaju opciju za dopisivanje pa je to trebalo nekako održati unutar aplikacije. U tome su uspjeli pa su sličnu taktiku odlučili iskoristiti i za IGTV.

Dva su ključna načina na koja možete koristiti IGTV. Prvi način jest direktnim pristupanjem IGTV-u putem Instagrama, nakon čega se otvara sučelje u kojem se automatski pokreće video koji bi vas mogao zanimati. Drugi način jest preuzimanje IGTV aplikacije, nakon čega se potrebno povezati, odnosno registrirati putem Instagram podataka. Aplikacija je dostupna za iOS i Android uređaje. Valja spomenuti da su sučelja u oba navedena slučaja gotovo identična, a korištenje aplikacije nesmetano teče i u zasebnoj aplikacija, ali i direktnim pristupanjem putem Instagrama.

Vertikalni video kao velika novost

I dok mnogi IGTV kompariraju s YouTubeom, važno je spomenuti kako ih razlikuje jedna velika novost – drugačiji format videa. Ekipa iz Instagrama odlučila je ostati dosljedna Instagram Pričama i taj format zadržati i na novoj aplikaciji IGTV. Do sada je format vertikalnog videa bio rijetko korišten, no sve bi se moglo promijeniti ako će IGTV postati popularan. Kada je IGTV bio predstavljen javnosti, mnogi su stručnjaci za online kanale napomenuli kako vertikalan video nije pogodan i predodređen za uspjeh jer ljudi jednostavno više vole horizontalni sadržaj. Dakako, stvaranje horizontalnog sadržaja je puno jednostavnije i nudi raznovrsnije mogućnosti, a ujedno je i pogodnije za pregledavanje na raznovrsnim uređajima.

No, kako sve više vremena provodimo na pametnim telefonima, sadržaj vertikalnog formata upravo je namijenjen za takve uređaje. Vertikalni video savršeno se uklapa u filozofiju prosječnog korisnika pametnog telefona. I dok mnogi misle kako je vertikalni video loša solucija i kako nema svjetlu budućnost, podaci govore nešto sasvim drugo. Naime, korisnici su itekako zavoljeli Instagram Priče i tamošnji vertikalni video zapis i sve se čini da će i IGTV imati sjajnu budućnost pred sobom. Bez obzira na razilaženja u mišljenjima, vertikalni video je tu. Kako vrijeme odmiče sve je više takve vrste sadržaja i htjeli mi to priznati ili ne, radi se o trendu koji uzima sve više maha.

Što se tiče sadržaja koji se može postavljati na IGTV, on treba biti formata 9:16, što je pogodno za većinu pametnih telefona. Možda se neki među vama pitaju, kako se kvalitetno prilagoditi na vertikalni video format pa je potrebno spomenuti da je sadržaj na ekranu pametno popuniti nekim prigodnim porukama i naslovima. Primjerice, ako imate viška mjesta na videu, onda na praznu podlogu možete staviti naslov videa, a na ostatak dodati vezan tekst, titlove ili nešto sasvim treće. Istu stvar rade i mnogi poznati video kreatori i vrlo su popularni, što znači da nema nikakvih zapreka da i vi radite isto. Kreativnost uvijek sjajno prolazi kod korisnika pa se potrudite pravilno iskoristiti novi video format.

Jednostavno sučelje koje fokus stavlja na sadržaj

Instagram je uvijek nekako bio oličenje jednostavnosti i lakoće upotrebe. Aplikacija jednostavnog sučelja u kojoj je sve lijepo posloženo i pregledno, a na koju je vrlo jednostavno dodavati fotografije i video materijale.

Istu praksu ekipa s Instagrama održala je i na novoj IGTV platformi. Bez obzira pristupate li IGTV-u putem zasebne aplikacije ili direktno iz Instagrama – očekuje vas jednostavno sučelje u kojem je fokus stavljen na prikazivanje sadržaja. Naime, odmah po ulasku u aplikaciju pokreće se prvi video koji platforma predlaže vama na pregledavanje. Nakon što prvi video završi automatski se pokreće drugi i sve tako redom do samog kraja. Dakle, prikazivanje videa stavljeno je u prvi plan i to će se korisnici zasigurno svidjeti jer ne moraju tražiti dugo sadržaj koji žele. U slučaju da s trenutnim videom nisu zadovoljni i žele ići dalje, jednostavno prstom prijeđu po ekranu na lijevu strani i tada s emitiranjem započinje novi video.

S obzirom na to da smo spomenuli da se radi o vertikalnim video zapisima, na ekranu imamo dovoljno mjesta za neke dodatne mogućnosti. Tako se u danjoj polovici ekrana nalazi meni koji se sastoji od nekoliko opcija. Na vrhu tog izbornika nalazi se traka za pretragu putem koje je moguće pretraživati IGTV prema nekom zadanom pojmu ili kreatoru materijala. Desno od toga je ikonica za pristup vašem profilu, a pored nje nalazi se i gumb s opcijama, koji za sada nema jako puno i služe samo za osnovno podešavanje računa i pregleda materijala. Nešto malo ispod nalazi se traka s kategorijama u kojoj je moguće odabrati koju vrstu video materijala želimo gledati. Postoje četiri kategorije između kojih se moguće prebacivati.

Prva je For You i u njoj se nalaze video snimke koje bi trebale odgovarati vašem ukusu i koje su odabrane specijalno za vas. Nakon toga je kategorija Following u kojoj se nalaze videi ljudi koje slijedite na Instagramu. Još jedna od kategorija jest Popular koja će mnogima biti zanimljiva jer unutar te kategorije nalaze se najpopularniji video uradci na IGTV-u. Zadnja među kategorijama jest Continue Watching koja vam omogućava da pregledate do kraja videe koje ste započeli pratiti, a niste ih stigli završiti.

Ispod prije spomenutog izbornika nalazi se i jedan popriličan slider koji sadržava prikaz videa. Konkretno, nalaze se sličice na kojima je prikazano što se u nekom videu događa, kako se zove, koliko traje i tko je kreator videa. Pomicanjem prstom lijevo-desno možemo se kretati između više videa i na taj način odabrati onaj koji nam se najviše sviđa.

Cjelokupni izbornik može se maknuti sa zaslona kako bi se kvalitetno mogao pratiti video koji se reproducira. To se postiže na način da se pritisne jednom na zaslon te sa zaslona nestaju svi izbornici i opcije, a ostaje samo sadržaj koji pratimo. Ako još jednom pritisnemo na zaslon otvara se traka putem koje je moguće upravljati video materijalom koji se trenutno prikazuje. Konkretno, moguće je prevrtjeti video unaprijed ili unazad, lajkati ga, komentirati ili poslati prijateljima. Ako se radi o nekom nepoželjnom sadržaju tu je i opcija prijavljivanja linka nadležnim administratorima, a zanimljivo je kako postoji i opcija kopiranja linka putem koje se može van aplikacije pristupati videu.

Kako dodati vlastiti video na IGTV?

IGTV je platforma koja bi trebala biti otvorena za sve korisnike Instagrama jer bi na taj način osigurala da vrlo brzo naraste broj korisnika. Ipak, neke informacije govore u prilog tome da će ova aplikacije biti zabranjena za korisnike koji su tek otvorili Instagram račun i koji imaju jako mali broj fanova. Dakako, pričamo o stvaranju sadržaja za IGTV, dok je pregledavanje svima omogućeno.

S obzirom da je aplikacija tek proizašla iz programerskih radionica, sasvim je jasno da neki detalji ne funkcioniraju u potpunosti kako bi trebali. Dio korisnika požalio se na probleme kod dodavanja videa, ali sve će to vrlo brzo vjerojatno biti otklonjeno. Zanimljivost koju IGTV donosi sa sobom je mogućnost dodavanja vlastitog videa i putem pametnog telefona i putem web stranice. Poznata je činjenica da je Instagram oduvijek bio samo platforma na pametnim telefonima, dok u razvoj web verzije i nisu ulagali puno vremena. Web verzija Instagrama i dan danas je oskudna s opcijama i po mnogočemu gotovo beskorisna. No, čini se kako IGTV neće slijediti tu logiku, a mogućnost dodavanja videa putem web stranice korak je u novom smjeru.

Već smo spominjali novi 9:16 format kojeg će se biti potrebno pridržavati prilikom kreiranja videa za IGTV. Također, vrijeme na koje ćete biti ograničeni trajanjem videa sada iznosi 1 sat, za razliku od 60 sekundi koliko to iznosi na Instagramu. Ovo novo vremensko (ne)ograničenje može biti sjajna prilika za mnoge jer se ovime omogućuje stvaranje duljeg i kvalitetnijeg video materijala. Ipak, mnogi upozoravaju kako mogućnost snimanja puno duljeg videa ujedno može biti i zamka, jer pitanje je u kojoj će mjeri korisnici obožavati gledati duge video materijale na IGTV-u.

Korisnici Instagrama navikli su na kratke Instagram Priče i na format kratkog videa, a često se dešava da kada nisu zadovoljni s prvih nekoliko sekundi video – jednostavno idu dalje na sljedeći video. Sada kada će video materijali trajati znatno dulje bit će potrebno pronaći savršen omjer u kojem možete održati koncentraciju i zanimljivost, a istovremeno prenijeti cjelokupnu poruku koju želite. Ono što definitivno stoji jest činjenica da se otvara jedno novo poglavlje u online svijetu, koje će neki zasigurno iskoristiti na pravilan i pametan način te si tako osigurati uspjeh.

Uskoro i mogućnost monetizacije?!

Iako je sve skupa još u dosta ranoj fazi, pojavilo se pitanje da li će IGTV uskoro dobiti i mogućnost monetizacije, čime bi se još dodatno približio YouTubeu. Monetizacija je iznimno zanimljiva za korisnike i nije sporno kako je ona savršen mamac za kreatore videa koji žele da njihovi video materijali zarade i neki novac. Vidimo kako monetizacija na YouTubeu funkcionira sjajno i kako je upravo mogućnost zarade jedan od glavnih mamaca za otvaranje novih kanala i kreiranje hrpetine novog sadržaja.

Što se tiče same monetizacije mogućnost IGTV-a su velike. Naime, moguće je iskoristiti taktiku koja se koristi na Instagramu pa između različitih video materijala ubaciti pokoji video kao reklamu. Ipak, takvo što možda neće i zaživjeti jer ako će video trajati nekoliko minuta moguće je da korisnici neće često viđati reklame. Druga moguća solucija je ubacivanje reklame direktno u video. Vertikalni prikaz videa otvara puno prostora za pozicioniranje reklame. No, s obzirom na to da se pri dnu stranice nalazi veliki izbornik, možda će se reklama otvarati samo kada korisnik makne taj izbornik pa on bude zamijenjen nekom reklamom.

U končanici, s obzirom da se radi o novoj mreži, moguće je u početku nahvatati puno pretplatnika, što se kasnije kvalitetno može monetizirati. Dio marketing stručnjaka već je zakoračio na IGTV i tamo nastoje pridobiti svoju vjernu publiku. Oni znaju kako je jako važno na vrijeme se priključiti novoj društvenoj mreži jer se time stječe liderska pozicija i nadjačava se konkurencija. Kada korisnik ima veliki broj sljedbenika i kada stvara kvalitetan sadržaj, mogućnosti su neograničene.

Da li je IGTV prijetnja YouTube-u?

Nakon što je predstavljen IGTV mnogi su mediji nagovijestili kako je ova nova platforma velika konkurencija YouTube-u i kako je zapravo stvorena s ciljem da konkurira popularnom YouTube-u. No, puno je razlika koje distanciraju ove dvije platforme, tako da se o izravnoj konkurenciji teško može govoriti, ali da bi mogla djelomično našteti popularnosti YouTube-a – to svakako.

Od zajedničkih osobina možemo izdvojiti dvije stvari: fokus stavljen na stvaranje i pregledavanje videa te sustav pretplatnika na kanale. IGTV je platforma u čijem je središtu video kao format i činjenica je da će sav fokus biti upravo na stvaranju i pregledavanju video materijala. Druga stvar je sustav pretplatnika koji pomalo nalikuje na ono što ima YouTube. Naime, korisnici će na IGTV-u moći stvoriti svoj kanal na kojem će objavljivati svoje video materijale. Osobe kojima će se nečiji kanal svidjeti mogu se pretplatiti na taj kanal, što u pravilu znači da će biti obaviješteni na neki način kada se na kanalu objavi novi video. Generalno, to su dvije stvari koje IGTV i YouTube imaju zajedničke, dok je sve ostalo jako različito i možemo reći namijenjeno drugačijem tip publike.

Vertikalni video je novi format za koji još moramo vidjeti kako će u stvarnosti funkcionirati. Činjenica je da takav video format trenutno ograničava stvaratelje videa jer ne mogu raditi šarolike kadrove kao kada pričamo i horizontalnom videu. Ipak, s porastom broja korisnika pametnih telefona, takav bi format mogao postati itekako popularan. Možda je ovim novim video formatom IGTV zapravo otvorio jedno sasvim novo tržište koje će procvjetati u budućnosti.

Nekako i nakon svega navedenog ostaje dojam da je IGTV samo nastavak Instagram Priča. To u teoriji znači da će biti platforma na kojoj će bolje prolaziti videi koji neće trajati dugo, što je pak velika razlika u odnosu na YouTube. No, ovo je samo u teoriji, a praksa će pokazati kako će se stvari razvijati. U slučaju da IGTV uspije zakoračiti na područje dugih videa, u tom slučaju moći ćemo ga razmatrati kao konkurenta YouTube-u, no sve se čini da tome neće biti tako. Jedna od velikih mana za IGTV biti će i činjenica da YouTube jako puno posjete dobiva zahvaljujući pregledavanju video spotova i gejmera koji igraju igre. Takve stvari teško da će se moći ‘udomiti’ na ovoj novoj platformi, jer je za to ipak pogodniji horizontalni video. No, ne trčimo pred rudo – čekamo dan kada će se na IGTV pojaviti prvi video spot u vertikalnom formatu nekog poznatog pjevača.

Zaključak

Instagram je ponovno napravio sjajan posao. Video je format budućnosti, a pametni telefoni uređaji koji su se ustalili u naše domove (ili džepove). Upravo su ta dva segmenta savršeno pokrivena IGTV-om, jer je platforma koja je prilagođena za gledanje videa na pametnom telefonu.

Ono što može biti veliki pokretač za ovu novu platformu jest baza Instagram korisnika koja sve više raste. S druge strane, imamo video kreatore koji su željni uspjeha i proboja na novoj platformi i sigurni smo kako će vrlo brzo prigrliti ovu aplikaciju kao svoj ‘novi dom’. Odmah nakon lansiranja IGTV je zaludio svijet, jer predstavljena je nova platforma koja bi napokon mogla konkurirati liderskom YouTube. Kasnijom analizom ustvrdilo se kako IGTV ipak nije direktna konkurencija YouTube-u, već je više nastavak razvoja smjera u kojem je krenuo Instagram sa svojim Instagram Pričama. No, Priče su vrlo popularne pa i ovaj novi format ima puno potencijala.

Svi koji se planiraju uključiti u borbu za pretplatnike na IGTV-u moraju razmotriti nekoliko bitnih detalja: kako napraviti super video i iskoristiti potencijal koji nudi vertikalni prikaz, sadržaj koje duljine ponuditi s obzirom na to da su korisnici iznimno nestrpljivi i zahtjevni, kako privući ljude da postani vaši sljedbenici i na koji način se razlikovati od ostalih korisnika na IGTV-u. S obzirom na to da je sve u začecima, mnoštvo je pitanja u glavama korisnika, no većina njih biti će uskoro odgovorena – kada shvatimo kakav to zapravo potencijal nudi IGTV.

Piše: M.Ž.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here