PočetnaKriptovaluteInitial Coin Offering – vodič i objašnjenje

Initial Coin Offering – vodič i objašnjenje


O Bitcoinu i altcoinovima smo pisali u nekim prijašnjim člancima, pa nećemo opet. Spomenuti ćemo samo ono nužno, a onda ćemo se pozabaviti ICO-om (engl. Initial Coin Offering).

Blockchain tehnologija nad kojom su napravljeni mnogi coinovi, odnosno kriptovalute, mijenjaju svijet i mnoge industrije – od fintecha do sigurnosti. Ali ono što mnogima ipak najviše pažnje odvlači je način na koji se ti kripto projekti razvijaju, kako nastaju novi coinovi i kako se oni financiraju, točnije kako dolaze do novaca za razvoj. Svi ti spomenuti segmenti su usko vezani.

Da bi se razvio novi projekt na Blockchainu, najčešće se mora na tržište izbaciti novi coin, no da bi se to postiglo, potreban je novac. Da bi se novac osigurao, potrebno je napraviti coinove koje će ljudi kupiti.

Može zvučati zbunjujuće no nije previše. Kompanije koje žele razvijati projekt nad Blockchainom (npr. Rantberry), napravit će ICO, odnosno „Initial Coin Offering“ s kojim će jako brzo skupiti novac i s kojim će moći platiti daljnji razvoj. ICO-i su jako zanimljivi, a u nastavku ćete vidjeti zašto.

 

Initial Coin Offering

Kao što u svijetu postoji IPO (initial public offering) u kojem se javno nude dionice određene kompanije, postoji i ICO u kojem se javno nude kriptovalute. To je najbrži način za startupe koji se bave kriptovalutama i tehnologijama povezanim uz blockchain da skupe novac koji im je potreban. To je taj cirkularni proces koji smo spomenuli.

Kompanija, da bi osigurala svoj rast i razvoj kripto projekta, mora izdati svoju kriptovalutu (koja u tom trenutku realno ne vrijedi ništa, ali se ipak prodaje za određene $$), koju će ponuditi javno ljudima i koji će ju kupiti ako vjeruju u taj projekt. Najčešće dajete direktno dolare za novi coin, mada mnogi prihvaćaju i Bitcoine i Ethereume u zamjenu za njihov coin.

ICO
ICO mijenja način na koji se kompanije financiraju

Tako vi relativno jeftino kupujete novi coin, financirate startup koji ima određenu ideju, a ako oni uspiju, vi ćete na tom kupljenom coinu zaraditi određenu količinu novca. Nekada davno ste mogli Ethereum coin kupiti za par desetaka centi, dok danas vrijedi oko 1000 dolara. Pa računajte koliki je tu dobitak i koliko su se neki obogatili.

Naravno, mnogi coinovi propadnu i na jedan uspješni coin dođe još 50 neuspješnih, no financijski dobitak može biti ogroman ako uložite u potencijalno dobar coin.
Ovakav način prikupljanja novaca je drastično drugačiji od onog u „poslovnom“ svijetu u koji su uključeni odvjetnici, zakoni, pravila, visoki standardi sigurnosti itd. U svijetu kriptovaluta nema ništa od toga ili ima u minimalnim količinama.

Pravila praktički ne postoje, nema treće strane koja će ovjeriti vašu transakciju, nemate nikakvu sigurnost (op.a. npr u slučaju da vam netko ukrade coinove) … I baš zato volimo ovaj kripto svijet!

Ovakav način financiranja projekata – putem ICO-a – će ubrzati i demokratizirati i druge procese koji su trenutačno spori i tromi i stvari bi vrlo brzo mogle postati prilično „lude“.
Bez obzira kakav je vaš stav prema kriptovalutama i kakav način plaćanja preferirate, ICO-i će igrati veliku ulogu u budućnosti. Prema istraživanju Forbesa, samo u prošloj godini je tako prikupljeno preko 4 milijarde dolara za financiranje raznih startupa, ali i kompanija koje se ne mogu svrstati pod taj termin.

 

ICO „ludnica“

Bez obzira na napisano, imate jako puno razloga biti i skeptični u vezi ove priče. Nisu svi ICO-i zamišljeni da bi financirali projekte i da biste vi zaradili na tome. Odličan dokaz toj tezi je Dogecoin koji je nastao 2013.-e godine iz čiste zafrkancije. To je coin koji je nastao na osnovu popularnog meme-a kojeg ste mogli vidjeti na Internetu, a u centru kojeg je „simpatični“ pas Shiba Inu.

Ljudi su masovno kupovali te coinove, pa tako taj coin sada vrijedi oko pola milijarde dolara. Naravno, ne 1 coin, nego cijelo tržište dotičnih coinova. Smim time su i ljudi zaradili, točnije oni koji su „na vrijeme“ ušli u cijelu ovu priču.

Nadalje, u prilog ovoj ICO ludnici ide i činjenica da je prošle godine na tržište došlo preko 100 novih coinova, od kojih su mnogi potpuno bezvrijedni. Jedan coin je doslovno imao „naslov“ na web stranici – „Ozbiljno, nemojte kupovati ove coinove“, no ljudi su ih kupovali. Zašto? Ne znamo ni mi.

Initial Coin Offering

 

Zaključak

Stoga, ako se upuštate u ICO i neki novi coin vam se čini zanimljiv, prvo provjerite tko stoji iza njega, te pročitajte „technical paper“ u kojem se objašnjava ideja startupa koji stoji iza cijele ove priče. Zatim provjerite na Internetu, forumima, Facebook grupama … da li se radi o stvarnom startupu ili prijevari.

Ako dobijete pozitivne odgovore, tek onda odvagnite želite li uložiti novac u to ili ne. Ako se i odlučite uložiti, neka to bude novac koji vam je „višak“ i kojeg, u najgorem slučaju, možete izgubiti, a da vam ne ugrozi egzistenciju.

Nažalost, mnogi ulaze u svijet kriptovaluta potpuno nespremni i gube novac koji im treba. Budite pametniji od njih i pametno ulažite. Sretno!

 

Piše: B.P.


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular