PočetnaHelpdeskSEO optimizacija - Osnove optimizacije

SEO optimizacija – Osnove optimizacije


SEO je skraćenica od search engine optimization, što se s engleskog prevodi kao “optimizacija za tražilice”. Navest ćemo konkretan primjer koji jednostavno demonstrira cijeli proces optimizacije.
Kada tražite psihologa u Zagrebu, u Google.hr upisat ćete nešto kao “psiholog Zagreb” i dobiti popis psihologa, savjetništava i raznih drugih ustanova koje Google smatra relevantnim za vaš upit. Iako u Zagrebu postoji više od stotinu psihologa, a mnoštvo njih ima web stranicu, za vas je u ovom trenutku najvažnije ovih prvih deset web stranica koje vam izlista Google.

seo slika 6

Taj popis Google generira na osnovi više od 200 faktora koji se zovu i SEO faktori. Na njih možemo utjecati, namjerno i nenamjerno. Oni koji su manje upoznati misle da Google na osnovi samo dva ili tri faktora (kao što su broj posjetitelja i sl.) generira taj popis stranica i da je to poprilično jednostavan proces. Naprotiv, to je jako složen algoritam, koji se strogo drži u tajnosti, ali se mogu empirijski razotkriti dijelovi tog algoritma.
Stoga SEO nije nikakva mistika ili kvaziznanost, već područje informatike koje se temelji na statističkim podacima, istraživanjima i mnogo iskustva, rada i truda. Međutim, mistici se pribjegava iz neznanja, jer je na čitavom Balkanu jako malo onih koji se isključivo bave optimizacijom za tražilice. Većinom se SEO uzima kao sporedna stvar i nudi je skoro svaka web agencija za izradu web stranica. Međutim, SEO kao izvor prometa na Internetu po prioritetu je jako visoko na ljestvici pri samom koncipiranju web stranice, a kod većih tvrtki čak i u samom konceptu poslovanja.

Da biste mogli napraviti vlastito ili vanjsko SEO optimiranje procesa, kroz angažman eksternog djelatnika, potrebno je da se i sami upoznate s osnovama tako da možete raspoznati prave eksperte od onih od kojih ne možete baš mnogo očekivati, a i da sami udarite temelje SEO znanju i kasnije nadograđujete znanje u tom polju. Kroz serijal od tri dijela uvest ćemo vas u osnove SEO-a i na kraju vam dati jasne upute kako da učite dalje u tom polju, ako naravno to poželite.

Potrebno predznanje

Da biste se uopće mogli baviti optimizacijom za pretraživače, potrebno je poznavati osnove HTML programiranja, stupanj znanja koje je potrebno je da znate razlikovati HTML elemente jedne od drugih i da vam je poznata razlika između head i body dijela stranice − naravno, u izvornom kodu. Najbolje bi bilo da imate već neku svoju web stranicu, koju možete uz ovaj serijal postupno popravljati i nadograđivati. Mi ćemo ovdje uzeti za primjer jednu mini web stranicu, koju ćemo postupno razvijati i prikazivati rezultat u HTML-u nakon svakog važnijeg koraka.

Da biste uspješno testirali rezultate svoga rada, potrebno vam je znanje o FTP-u ili nekom drugom načinu prebacivanja web stranice na server. Ako se odlučite intenzivnije baviti optimizacijom za tražilice, trebat ćete i naučiti glavne web programske jezike, tj. njihove osnove i glavne CMS-ove koje postoje, da biste mogli koristiti SEO za veće web stranice ili da počnete raditi za klijente. Uz to ćete se naučiti služiti velikim brojem SEO alata, koji su vam potrebni za analizu, praćenje i pojedine SEO procese.

nedim 1

Optimizacija Title i H1 taga

Početni izgled naše stranice na koju želimo primijeniti naše prve SEO korake dan je na slikama, isto kao i HTML izvorni kod, koji stoji “iza” te web stranice. Kao što vidite, riječ je o mini web stranici na kojoj se predstavlja naš Perica. On je napravio i dvije podstranice, jednu o sebi i jednu o gradu u kojem živi, tj. Varaždinu. Njegov cilj je da se sa svojom glavnom stranicom (dakle index.html) u Googleu pojavi kada tražimo pojam “web dizajner”, a njegove podstranice trebaju poslužiti kao landing page (ciljne stranice) za njegovo ime i prezime te podstranica za grad za ključnu riječ “Varaždin“.

Dakle, prvo što treba promijeniti su H1 i Title Tag tako što ćemo u njih staviti ključne riječi za koje želi biti pronađen. Title Tag inače se koristi od strane browsera da bi prikazao naslov stranice. U našem primjeru to je inicijalno “Dobrodošli”. Taj isti naslov naći će se kao naslov stranice na listingu unutar Googlea kao što je, recimo, naslov za prvog psihologa na prvoj slici “AHA Savjetovanje | Ana Milčić Horvat | psiholog i psihoterapeut”. Jasno je da taj naslov, osim što ima utjecaja za SEO, izuzetno utječe na to hoće li korisnici koji vide ovaj listing kliknuti upravo na vašu stranicu.

slika3

H1 je HTML deklaracija za prvi i najvažniji naslov te stranice, tj. podstranice. Trenutno na našoj demo-stranici ne stoji niti jedan H1 naslov, već kao naslov djeluje obični P tag sa sadržajem “Dobrodošli na moju web stranicu”. Postoje još i naslovi H2 i H3, sve do H6, koji se mogu koristiti za podnaslove, a preporučuje se H3 kao najveća dubina. Morate isto voditi računa da H3 treba stajati samo ispod H2, tako da se poštuje hijerarhija.
U našem primjeru, pošto Perica želi biti nađen za “web dizajner”, promijenit ćemo title tag u “Web Dizajner – pericaperic.hr”, a H1 u “Najbolji web dizajner u Varaždinu”. Tako smo promijenili tagove u nešto svrsishodno i pripomogli SEO tako što smo spomenuli našu ključnu riječ u ovim tagovima. Rezultat promjene možete vidjeti na slikama četiri i pet.

slika5

Odabir ključnih riječi

Nakon što smo spomenuli prvi i najvažniji korak u optimizaciji za pretraživače, bitno je i napomenuti koja je predradnja potrebna prije nego što se uopće započne s optimizacijom za pretraživače. Potrebno je, naime, znati da nije isto raditi SEO za već postojeću web stranicu i neku sasvim novu web stranicu. Kod redizajna web stranice, pogotovo većih web stranica, potrebna je stručna SEO pomoć jer su procesi jako kompleksni. A ako je riječ o sasvim novoj web stranici, možete i sami pokušati, a tzv. nulti korak je odabir ključnih riječi.
Napraviti SEO za “najbolji autolakirer u Splitu” je lagano, dok se, recimo, za “odvjetnik Zagreb” morate mnogo više potruditi. Također, kroz frazu “najbolji autolakirer u Splitu” nećete vjerojatno dobiti niti jednog posjetitelja, jer to gotovo nitko i ne traži, dok ćete za “odvjetnik Zagreb” vjerojatno otkriti rudnik zlata, tj. veliki izvor posjetitelja. Traži li se neki pojam ili ne možete saznati alatom Google Keyword, koji možete koristiti i kao neregistrirani korisnik, a možete ga pronaći na http://goo.gl/ig5sQ.
Budite oprezni pri biranju ključnih riječi, jer u većini slučajeva velik broj pretraga znači i veliku konkurenciju za taj pojam.

URL kao osnova za sve

URL je još jedan jako bitan faktor za cjelokupnu web stranicu, a pogotovo za SEO. URL bi trebao biti što kraći i što bolje pamtljiv. Međutim, odmah se postavlja pitanje – treba li koristiti ključnu riječ za koju optimiziramo u imenu domene? I koju domenu koristiti −.com,.net.,.org ili.hr? Tu dolazimo opet do povezanosti optimizacije za tražilice s marketingom i politikom tvrtke. Ako je cilj da se jača brend, onda je neupitno što ide u naziv domene, a ako je ta web stranica samo za jednu određenu kampanju u kojoj slogan nema centralnu ulogu, nego je cilj pozicioniranje odnosno baš SEO, onda ključna riječ u domeni dolazi u obzir. Jednostavnije – ako su ciljevi kratkoročni, onda koristite ključnu riječ u domeni, a ako je cilj dugoročni, koristite brand.
Što se tiče odabira domene, tu je samo pitanje dometa koji želite dostići. Ako vam je dovoljno hrvatsko tržište, obavezno kupite.hr domenu, a ako želite odmah u startu kao ciljnu grupu imati Balkan ili neki drugi jezik, uzmite neku od tri glavne TLD (.com,.net,.org). Ako vam budžet to dopušta, kupite ih sve pa ih (preko.htaccess 301 redirekcije) preusmjerite na jednu od njih. Pokušavajte zaobići domene kao.info i.biz!

URL ne čini samo domena, nego i njegov nastavak ako se radi o podstranici, pa tako u našem primjeru podstranica o gradu Varaždinu ima URL www.pericaperic.hr/mojgrad.html, a budući da se radi o Varaždinu, bolje bi bilo da URL glasi www.pericaperic.hr/varazdin.html! Ako imate više riječi u naslovu koje prenosite u URL, kao, recimo, podstranicu www.pericaperic.hr/omeni.html, Perica bi trebalo preimenovati u www.pericaperic.hr/perica-peric.html, pogotovo kad Perica ne bi imao ime i prezime u nazivu domene. Dakle, odvajajte riječi minusom, a ne razmakom ili donjom crtom. To je Googleova preporuka.

Ako ste napredni, možete postaviti i dodatni URL rewriting pa, recimo,.html zamijeniti na kraju kosom crtom “/”. To su napredne tehnike, o kojima nažalost nemamo mjesta pisati. Tako bi optimalni URL za članak na PC chipu s nazivom “Predstavljen Iphone 4S” trebao glasiti www.pcchip.hr/predstavljen-iphone-4s/, a ukoliko imate kategorije i potkategorije, bitno je da ih logično organizirate, da ne koristite više od tri dubine (brojeći foldere) i da ukupna dužina linka ne bude veća od 120 znakova, dok je optimalna dužina 45 znakova.

Primijenimo li sve to, članak bi mogao biti u kategoriji Hardver s potkategorijom Apple i njegov optimalni URL glasio bi www.pcchip.hr/hardver/apple/predstavljen-iphone-4s/.
Posebno obratite pozornost da se vaš URL ne sastoji od raznih varijabli tipa &kategorija=2 te da nemate usred URL-a uskličnik ili znak “#”, jer Google neće dalje čitati URL kada dođe do tih znakova, osim u nekim izuzecima. Naša slova izmijenit ćete u URL-u u kompatibilne varijante, pa neka “č” i “ć” postanu “c”, a “đ” “dj” te “š” pretvorite u “s” i “ž” u “z”. Kao dodatno osiguranje da Google vašu stranicu prepozna kao stranicu na hrvatskom jeziku, dodajte u ovaj metatag:

Kada kombiniramo sve što smo u ovom broju spomenuli, možemo zaključiti da naslov stranice diktira i H1 i URL, a da sam naslov treba adekvatno prilagoditi uz pomoć predstavljenog alata Google Keyword. Tako da možemo zapamtiti Title = H1 = URL i početi primjenjivati. U sljedećem članku čitajte o optimizaciji navigacije i slika za SEO te kako ispravno postupiti sa sitemapovima.

Piše: Nedim Šabić

nedim šabić

O autoru
Nedim Šabić je SEO i usability ekspert koji se duže od deset godina profesionalno bavi tom tematikom i radio je za velike njemačke tvrtke, a ove godine aktivirao se kao SEO savjetnik i za nekoliko većih tvrtki na Balkanu. Više informacija potražite na www.seo.ba.


RELATED ARTICLES

5 Komentari

  1. Pročitao sam članak, informativan je.. ali mislim da mu nedostaje sadržaje. HTML kod vaše web stranice sami kreirate i nad time imate najviše kontrole. To su prvi elementi kod optimizacije stranice za tražilice.

  2. Bez obzira na napisane savjete, ne preporučam nikome da samostalno radi SEO, previše je to kompliciran posao i vrlo je izgledno da će laik pokopati vlastitu stranicu.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular