Iako smo u recesiji već par godina, sada tek možemo osjetiti prave posljedice iste. Sve je manje radnih mjesta, sve je manje novaca, štedi se na svakome koraku, već odavno su svi računi u crvenome i pitanje je kada će biti bolje. U tome duhu, mi smo testirali nekoliko desktop, te mobilnih (iOS i Android) aplikacija koje vam mogu pomoći da uštedite koju kunu. Ne, one nisu čarobne i neće vam stvoriti novac na računu, no mogu vam pomoći da vidite na što trošite svoj novac i gdje biste ga mogli uštedjeti.
Na tržištu postoji mnogo komercijalnih aplikacija, no mi smo se većinom koncentrirali na one besplatne (recesija je, zar ne?) i one koje su korisnici najviše hvalili. Kao što možete pretpostaviti, one su prilično slične, no svaka od njih se ističe nekim svojim karakteristikama koje bi vam se mogle svidjeti. Nama se posebno sviđaju mobilne aplikacije jer su vam uvijek pri ruci, točnije sa mobitelom u džepu, no ima i nekoliko dobrih za računala. Pa pogledajmo što smo Vam to pripremili i što se uopće nudi.
DESKTOP APLIKACIJE
HomeBank
Aplikacije možemo podijeliti u tri kategorije – one za osobnu upotrebu (koje nas danas zanimaju), aplikacije namijenjene praćenju financija malih kompanija i obrta, te prave računovodstvene aplikacije za složenije praćenje financija i novčanog tijeka velikih kompanija. HomeBank naravno spada u prvu kategoriju i jedna je od najčešće spominjanih aplikacija u ovom kontekstu. Riječ je o „slobodnoj“ aplikaciji nastaloj na Linuxu, dok je kasnije prilagođena Windows operativnom sustavu, te Mac OS X-u. Iako ne dolazi sa niti jednom distribucijom Linuxa, možete ju skinuti samo onda ako koristite jednu od slijedećih distribucija: Ubuntu, Debian, Fedora, Mandriva, openSUSE i Gentoo.
Razvoj spomenute aplikacije traje već 17 godina i zadnja verzija 4.5 je rezultat dugogodišnje suradnje sa korisnicima, tako da možete očekivati jako puno ugrađenih alata. Trenutačno je dostupna i u 50 jezika, a Hrvatski još uvijek nije među njima.
No, pogledajmo ipak što sama aplikacija nudi. Iako grafički nije reprezentativna, prilično solidno izgleda. Iskreno rečeno, GUI je ovdje sasvim sporedna stvar. Puno je važnije lakoća s kojom se ova aplikacija koristi. Čak i ako do sada nikada niste koristili ovakve aplikacije, nećete imati nikakvih problema. Prvo ćete morati napraviti svoj račun (engl. Account) i tu sve počinje. To je vaš račun u koji ćete vi upisivati prihode, rashode i slično. Aplikacija podržava više računa, tako da ju može koristiti više korisnika istovremeno. Unutar računa ćete naći jako puno kategorija i pod-kategorija u koje ćete unositi svoje troškove. Naš savjet je da mjesec-dva samo unosite podatke, a tek onda krenete analizirati iste. Nakon tog vremena, možete iskoristiti alate koji se nalaze u aplikaciji i koji će vašu potrošnju staviti u jedan od ponuđenih dijagrama gdje ćete vidjeti strukturu potrošnje, a nakon toga možete sa „pametnim algoritmima“ pokušati uštedjeti novce. Oni nisu jako pametni, jer ako ste potrošili 40% svojih prihoda na hranu, reći će vam da tu smanjite potrošnju. Unatoč takvim bugovima, ova aplikacija je prilično dobra i jedna od jednostavnijih tako da je idealna za početnike. Ako tražite nešto složenije, nastavite čitati.
AceMoney Lite
Nešto složenija aplikacija je AceMoney i to Lite verzija. Pro verzija se plaća, no ne donosi vam puno toga što ova aplikacija nema. Razlike su minorne, no o tome nešto kasnije. Za razliku od HomeBanka, AceMoney u osnovi ima puno više alata i bolje algoritme za praćenje računa. Da biste počeli sa korištenjem aplikacije, jednostavno ju pokrenite. Odaberite Account 1 (Lite verzija vam dopušta samo dva korisnička računa, odnosno za dvije osobe, a Pro verzija neograničeno) i unesite sve potrebne podatke. Kada je to gotovo, spremni ste za korištenje. Možete odrediti budžet koji želite potrošiti, odnosno koji imate na raspolaganju, te na koje ste kategorije spremni potrošiti te novce. Naravno, ovo je sasvim opcionalno – mnogi ne znaju za što će im trebati novci, dok određeni pojedinci znaju koliko žele potrošiti na odjeću, na izlaske i slično. Popis kategorija je prilično dugačak, a možete i sami dodati kategorije koje ne postoje. Znači, možete si prilagoditi aplikaciju kako vama najbolje odgovara. Također, tu ćete unositi i sve nepredviđene troškove i sve što „u hodu“ potrošite. Kako vi trošite novac, tako vam se i budžet smanjuje.
Osim ovih osnovnih funkcija koje imaju sve aplikacije za praćenje financija, AceMoney vam donosi još neke specifične alate. Ne smijemo zaboraviti na Reminder koji će vas određenog datuma u mjesecu podsjetiti da platite određeni račun (ili račune) – sami ga morate podesiti. Npr. možete ju podesiti da vas svakog 15.-og u mjesecu podsjeti da platite stanarinu ako živite u iznajmljenom stanu i slično. Tu je još i alat za pretvorbu novca iz jedne valute u drugu (prema važećem tečaju – svakodnevno ažuriranje podataka), alat za prebacivanje podataka iz aplikacije u neki drugi format (HTML, QIF, OFX, Text, CSV …), dupla provjera svih izračuna i računa, planovi otplate postojećih kredita (ako ga imate), mogućnost povezivanja aplikacije sa web aplikacijama za vršenje online transakcija, alati za izradu tablica i grafikona sa tjednom/mjesečnom/kvartalnom potrošnjom, kompatibilnost sa Microsoftovim Moneyjem i Quickenom itd. Jako dobra aplikacija koja može konkurirati i nekim komercijalnim bez ikakvih poteškoća.
GNUcash
Na naše iznenađenje, GNUcash kao open-source rješenje, dolazi sa odličnim korisničkim priručnikom kojeg možete skinuti zajedno sa aplikacijom. Preporučamo vam da to i učinite. Kada instalirate ovaj program koji je težak svega par MB, morati ćete proći kroz kratak čarobnjak, odnosno setup kako biste odabrali vašu valutu i neke sitnice vezane uz vaš korisnički račun. No, taj korisnički račun nije kao u drugim aplikacijama. Ono što su u drugim aplikacijama „Kategorije“ ovdje su „Računi“. Stvar je u tome da GNUcash radi na principu dvojnog knjigovodstva. Da pojednostavnimo – svaka transakcija se mora zapisati na dva računa. S jednog su to odlazna sredstva, a na drugom dolazna. Ako vam se ovo čini komplicirano – pričekajte i nastavite čitati.
Stvar je u tome da je GNUcash namijenjen i malim poduzećima, pa su ga programeri malo zakomplicirali zbog zakonskih obaveza koje mali poslovni subjekti imaju. Na kraju je ispalo da se spomenuti program u 90% slučajeva koristi za osobnu upotrebu, a ne unutar poduzeća.
Kako god bilo, nakon 5 minuta korištenja, miš će vam poletjeti prema Help datoteci u kojoj vam je sve objašnjeno – kako, zašto i zbog čega. Ako imate malo strpljenja, pročitajte taj dokument (kao i online priručnik) i vrlo brzo ćete svladati osnovne funkcije.
GNUcash ima jako puno integriranih manjih alata koje ćete koristiti, no oni nisu jako izraženi. Recimo, generator izvješća (preko 40 ugrađenih), eksportanje podataka u druge formate, povezivanje GNUcasha sa ostalim aplikacijama slične namijene, razdvajanje postojećih računa, pretvaranje jedne valute u drugu, podsjetnik za plaćanje računa, alat za praćenje dionica, fondova … Sve u svemu, jako puno je truda i kompromisa uloženo u ovaj program. Iz toga razloga, jedni će reći da je odličan, a drugi da baš i nije dobar. Mi ćemo ostaviti vama da ga sami probate i odlučite da li vam odgovara ili ne.
Money Manager Ex
I za kraj ovog desktop dijela ostaje nam Money Manager Ex. Prilično nepoznata aplikacija, no sasvim nezasluženo! Radi se o user-friendly aplikaciji koja uopće ne ide u ekstreme, odnosno ne nudi ništa spektakularno, nego samo jednostavnost. A zapravo je to ono što 90% korisnika i želi. Dajte im proizvod za koji neće morati potrošiti par sati da bi shvatili kako funkcionira, nego da bude intuitivan i jednostavan i vrlo vjerojatno će ga vrlo brzo prihvatiti.
MMEX se deklarira kao elektronička knjižica za financije. U nju možete upisati sve – čekove koje imate, ušteđevinu, kredite i pozajmice, novac koji ste uložili u dionice, imovinu i slično. Kada to unesete, morati ćete organizirati potrošnju po kategorijama, upisati prihode kućanstva, datume kada vam novac dolazi na račun, datum do kada želite platiti sve račune itd. Kada jednom to unesete, vi ste većinu posla obavili. Sada samo svaku potrošnju (ili izvanredni priljev novaca) unesite i nakon mjesec dana ćete imati potpune podatke koje možete analizirati. To možete preko grafikona koji su ugrađeni u aplikaciju ili tablica sličnih onima koje možete vidjeti u MS Excelu. Tu nema nikakvih pametnih algoritama ili alata koji će učiniti čuda. Ona samo sprema vaše podatke i pokazuje vam potrošnju – nemojte misliti da to nije dovoljno. Kada ljudi vide grafikon i strukturu svojih troškova, mnogi počnu drugačije razmišljati, odnosno promišljati o novcu i kako ga troše. Na tome se bazira i ova aplikacija. Ona se oslanja na vaš zdrav razum i želi vas potaknuti da na jednom mjestu imate sve svoje financijske podatke i da se uvijek možete na nju osloniti.
MOBILNE APLIKACIJE
Balance (iPhone/iOS)
Nakon aplikacija koje možete koristiti na računalu, vrijeme je da prijeđemo na one mobilne. Odabrali smo dvije besplatne iOS aplikacije, te dvije Android.
Balance je možda najpopularnija aplikacija ovog tipa, a napravljena je bez ikakvih kompliciranih funkcija. Programer koji je napravio ovu aplikaciju ističe da ona nije tu da vodi financije ljudi koji imaju 100 transakcija dnevno, nego za prosječnog čovjeka koji troši male količine novaca, no želi imati uvid u potrošnju. Pristupom svom bankovnom računu najčešće nemate pravu sliku potrošnje, odnosno tamo nećete naći informaciju koliko ste novaca danas potrošili u lokalnom dućanu, da li ste potrošili 50 ili 100 kuna u kinu itd. Čak i ako sve kupujete na karticu, te informacije nisu uvijek dostupne (udaljenost od računala, morate imati token … ). Zato su mobilne aplikacije puno praktičnije.
Balance je napravljen tako da možete na mobitelu kreirati samo jedan korisnički račun i više sliči na običan tekst editor za mobitel. I to je ono što nam se iznimno sviđa – kada ga upalite, vidjeti ćete zadnje transakcije koje ste unijeli, a pomicanjem prema dolje ćete imati uvid u ostale. Sve što možete napraviti u ovoj aplikaciji je modificirati postojeće unose ili napraviti novi unos. I to je to. Ni više ni manje. S time da možete svaku transakciju označiti kao primitak novaca ili odlazak novaca.
Uz to, možete postaviti i šifru kako biste zaštitili svoje podatke, te možete te iste podatke sortirati po određenom kriteriju (datum, iznos, primitak/izdatak). Zapravo ima još jedna nama iznimno draga funkcija – pretraživanje. Možete sve transakcije pretražiti po imenu ili datumu. Stoga vam preporučujemo da dobro iskoristite opis transakcije i nemojte na svaki račun napisati „Račun“, nego na primjer „Račun za struju 10/2012“. U protivnome vam pretraživanje neće mnogo značiti. Sve u svemu, vrlo jednostavna aplikacija koja će se zasigurno svidjeti iPhone (i iPod Touch) korisnicima.
Money Lover (iPhone)
Aplikacija vrlo zanimljivog imena, koja je krcata mogućnostima, ima fantastično (i šareno) sučelje i besplatna je. Treba li vam više? Treba? Evo onda detaljnijeg pregleda.
Kao i sve ostale aplikacije, Money Lover pokušava voditi brigu o vašim financijama, samo što je specifična zbog dva alata koja su ugrađeni u nju. Prvi je Debt management (odnosno mali alat koji vam pomaže da što bolje organizirate resurse/novac kako biste otplatili kredit), te Budget report (možete ga naći unutar kategorije Tools – alat za generiranje izvješća za određeno razdoblje godine – tjedan, mjesec, kvartal …).
Na početnoj stranici vas čeka 6 lijepo organiziranih ikonica – Add Transaction, Cash Book, Debt Management, Statistics, Budget Plan i Tools. Prvo otvorite Cash Book – to je vaš korisnički račun koji je vrlo vjerojatno zasada prazan. Sve unose vršite preko ikonice Add Transaction, koji se onda pojavljuju unutar Cash Booka. Odnosno, Cash Book služi za pregled unosa ali nije sistematičan. Transakcije se slažu jedna ispod druge i teško je vidjeti koliko ste potrošili, a koliko zaradili novaca. Da biste to vidjeli, koristite Statistics (razni grafovi i tablice koji sistematiziraju podatke) ili nešto kompliciraniji alat – Budget report. On će vam po defaultu prikazati potrošnju od prvog do prvog u mjesecu, no možete ga prilagoditi kako vam god odgovara. Nama se iznimno sviđa Statistics jer on uzima u obzir sve unesene transakcije tako da možemo vrlo lako vidjeti strukturu vaše potrošnje (npr. 60% grafa otpada na hranu, 25% na režije, 3.5% na odjeću …).
Ako želite nešto složenije funkcije, tu vam je Debt management za otplatu kredita (ne, s njime nećete brže otplatiti kredit, no može svejedno biti koristan), te Budget Plan. Ovaj potonji je zanimljiv jer u njemu možete napisati financijski plan koji imate – recimo otvoriti štedni račun i napisati kako ga mislite ostvariti, kako ćete i od kuda uštedjeti novac i slično. Od sporednih alata, tu su još i Auto-backup, Repeat Transactions, Bill management … Osvrnimo se još samo nakratko na sučelje – šareno, veselo, jednostavno i lijepo. Svakako preporučamo da ga isprobate.
EasyMoney (Android)
Ne, novac nije lako zaraditi, no koristiti ovu aplikaciju jest. Radi se o aplikaciji koja je mnogo složenija od do sada spomenutih. Točnije, može se bez ikakvih problema mjeriti sa desktop aplikacijama ovog tipa. Kao što ste primijetili, iPhone aplikacije su dosta jednostavne i to je super, ali navikli smo da Android korisnici žele nešto malo kompleksnije. Barem u nekim segmentima. Ako se nalazite među tim korisnicima, nastavite čitati.
EasyMoney je početkom prošle godine proglašena najboljom aplikacijom ovog tipa na popularnoj web stranici LifeHacker, a priznanja je nastavila dobivati sve do danas. Iako mnogi govore da je EasyMoney planer, neka vas to ne zbunjuje. Možete ju strpati u „isti koš“ kao i sve aplikacije u ovom tekstu.
Nažalost, preteško je nabrojati sve mogućnosti koje ona nudi, no pokušati ćemo istaknuti one glavne. Kako se ovdje radi o Android aplikaciji, ona sa sobom donosi i widget. Taj widget možete staviti na radnu površinu i brzo unositi transakcije, no tek onda kada postavite aplikaciju. Postavljanje aplikacije je vrlo jednostavno – unesite ime, popis računa i to je to. Spremni ste za korištenje.
Glavne karakteristike EasyMoneyja su brzi unos podataka (preko widgeta), mogućnost postavljanja notifikacija koje će vas podsjetiti da platite račune, mogućnost razdvajanja pojedine transakcije u više kategorija, interaktivna izvješća i grafovi kako biste lakše mogli analizirati tijek vašeg novca, podesiti mjesečni budžet i plan kako ga mislite potrošiti, slikati račune i spremiti ih u aplikaciju, koristiti integrirani „Checkbook manager“, prebaciti podatke u jedan od popularnih formata (CSV, QIF …), uspoređivanje potrošnje po kategorijama i godišnjim razdobljima i još mnogo toga. No, to su samo glavne karakteristike. Još nismo spomenuli one sporedne – postavljanje transakcija koje se ponavljaju iz mjeseca u mjesec, postavljanje šifre radi zaštite podataka, mogućnost praćenja novca na više računa, izrada sigurnosne kopije podataka na SD karticu, prebacivanje novca sa jednog računa na drugi, manualno dodavanje kategorija i pod-kategorija … Svakako naš prvi izbor što se Androida tiče.
AndroMoney (Android)
I za kraj nam ostaje još AndroMoney – izvorno japanska aplikacija, no dolazi na engleskom jeziku (između ostalog). Radi se o aplikaciji koja ne donosi ništa što do sada nismo vidjeli, no grafički je mnogo ljepša od ostalih. Kada ju prvi puta otvorite, vidjeti ćete o čemu govorimo. Nije pretjerano šarena, no koristi jako puno ikonica. Točnije, uz svaku riječ ćete naći neku malu sliku. Recimo, pri vrhu ekrana ćete vidjeti stanje vašeg računa (cash report), a pokraj toga je slika novaca. Ispod stanja računa imate pregled nad svojim transakcijama. Svaka transakcija ima određenu kategoriju, no to ne piše slovima nego je ubačena slika (umjesto kategorije food -> slika hrane, kategorija odjeća -> slika odijela …). Shvaćate na što ciljamo? Iako, ima dosta ljudi kojima se to nije svidjelo, odnosno brzo im je dosadilo. Usprkos tome, aplikacija je iznimno intuitivna i lako se koristi. Bazira se na 4 tab odjeljka koji se nalaze na ekranu, a služe vam za unos i brisanje transakcija, podešavanje aplikacije, te brzi pristup statistici, odnosno mogućnosti generiranju grafa (Pie Chart, Trend Chart, Bar Chart … ) iz vaših podataka. Tu ne mislimo samo na mjesečnu potrošnju, nego i tjednu, te godišnju, ali isto tako i potrošnju po kategorijama, te uspoređivanje potrošnje u određenim vremenskim razdobljima. Nadodajmo na to još i zaštitu podataka šifrom, prebacivanje podataka u format kompatibilan sa Excelom i malu potrošnju mobilnih resursa (mogu ju pokrenuti i oni sa prilično starim Android uređajima, dok god je ta verzija 1.6+).
Ja na mobitelu koristim aplikaciju MoneyManager već neko vrijeme, a skinula sam ju preko Huawei AppGallerya. Stvarno sam zadovoljna, aplikacija je super dizajnirana i vrlo korisna zato što možete vidjeti gdje potrošite novac.