Futuremark je nakon gotovo od tri godine napokon lansirao novu inačicu poznatog 3DMark-a, koji ovoga puta donosi mogućnost testiranja performansi tableta i pametnih telefona
.
U svijetu računalnih komponenti jedan test performansi već godinama drži svoju poziciju kao jedan od uvjerljivo najpoznatijih i najpopularnijih, posebice ako govorimo o testiranju performansi grafičkih kartica. Naravno riječ je o serijalu testova pod nazivom 3DMark koji su kroz godine svog postojanja postajali sve kompletniji i zahtjevniji kao bi držali korak s najnovijim generacijama računalnih komponenti.
.
Sigurni smo da ne postoji osoba koja se bavi računalnim hardverom a da nije čula ili koristila ovaj alat za testiranje performansi računala. U svojoj najnovijoj izvedbi 3DMark je odbacio sufiks odnosno oznaku verzije kao što je to bio slučaj s ranijim izvedbama, te se sada zove jednostavno 3DMark. No vratimo se malo unatrag i pogledajmo kako se ovaj popularni benchmark razvijao tijekom prošlih gotovo petnaest godina.
.
Piše:Marin Ujdur
.
Putovanje kroz vrijeme
.
Krajem 1998. godine tadašnji MadOnion (današnji Futuremark) lansirao je prvu verziju alata za testiranje performansi računala pod nazivom 3DMark i to 3DMark99. Bio je to alat za testiranje 3D mogućnosti tadašnjih grafičkih procesora u DirectX 6.0 okruženju s podrškom za Windows 95 i 98. Ubrzo nakon njega, početkom 1999. stigao je i 3DMark99 MAX s podrškom za DirectX 6.1.
.
Iste je godine lansirana i posve nova, druga generacija, 3DMark2000 s punom podrškom za tadašnji DirectX 7. Nakon njega, s dolaskom DirectX- 8.0, stigao je vjerojatno najzačajniji 3Dmark2001 koji je pružao podršku za testiranje novih grafičkih procesora i najnovijih mogućnosti pixel i vertex shadera, a tu je i podrška za nove Windowse Millenium, 2000 te XP. No jedna od najpoznatijih verzija koja se i danas zna koristiti zasigurno je 3DMark2001 SE koja se pojavila 2002. godine a pružala je punu podršku za DirectX 8.1. Ovo je ujedno i posljednja verzija koja je koristila MAX-FX engine.
Iste je godine lansirana i posve nova, druga generacija, 3DMark2000 s punom podrškom za tadašnji DirectX 7. Nakon njega, s dolaskom DirectX- 8.0, stigao je vjerojatno najzačajniji 3Dmark2001 koji je pružao podršku za testiranje novih grafičkih procesora i najnovijih mogućnosti pixel i vertex shadera, a tu je i podrška za nove Windowse Millenium, 2000 te XP. No jedna od najpoznatijih verzija koja se i danas zna koristiti zasigurno je 3DMark2001 SE koja se pojavila 2002. godine a pružala je punu podršku za DirectX 8.1. Ovo je ujedno i posljednja verzija koja je koristila MAX-FX engine.
.
Četvrta generacija stigla je 2003 godine te je shodno tome dobila naziv 3DMark03 i pružala je punu podršku za DirectX 9.0. Sastojala se od četiri 3D testa, dva CPU testa te četiri feature testa, no ukupan rezultat ovisio je samo o performansama postignutim u 3D testovima.
Četvrta generacija stigla je 2003 godine te je shodno tome dobila naziv 3DMark03 i pružala je punu podršku za DirectX 9.0. Sastojala se od četiri 3D testa, dva CPU testa te četiri feature testa, no ukupan rezultat ovisio je samo o performansama postignutim u 3D testovima.
.
3DMark05 kao peta generacija stigla je krajem 2004. godine s podrškom za DirectX 9.0c te je zahtijevala grafički procesor s podrškom za Shader Model 2.0. I ovoga se puta za krajnji rezultat nisu ubrajale performanse CPU testova. Logično nakon njega uslijedio je i 3DMark06 koji je izašao 2006. godine. Novost koju je donio je pojava HDR-a u testovima, ali i ubrajanje rezultata CPU testova u krajnji rezultat kao posljedica sve većeg broja igara koje koriste napredne matematičke proračune za što realniju fiziku u igrama.
.
Velik korak naprijed stigao je 2008. godine s 3DMark Vantage izvedbom koja je pružala podršku za DirectX 10, te je samim time zahtijevala korištenje Windows Viste ili kasnijeg Windows 7 operacijskog sustava. Vantage se držao sve do kraja 2010. kada je objavljen novi 3DMark 11 koji koristi DirectX 11 a jedna od većih značajki je korištenje teselacije, compute shadera, kao i multi-threadinga. Ova se generacija oodržala sve do danas kada je nakon gotovo tri godine objavljen novi 3DMark.
Velik korak naprijed stigao je 2008. godine s 3DMark Vantage izvedbom koja je pružala podršku za DirectX 10, te je samim time zahtijevala korištenje Windows Viste ili kasnijeg Windows 7 operacijskog sustava. Vantage se držao sve do kraja 2010. kada je objavljen novi 3DMark 11 koji koristi DirectX 11 a jedna od većih značajki je korištenje teselacije, compute shadera, kao i multi-threadinga. Ova se generacija oodržala sve do danas kada je nakon gotovo tri godine objavljen novi 3DMark.
.
Jedan za sve
.
Kao što se može vidjeti kroz godine svog postojanja 3DMark bio je prvenstveno alat za testiranje performansi računala koja su koristila Windows operacijski sustav. Danas nova generacija donosi po ovom pitanju jednu veliku novost. Naime kako su tableti i pametni telefoni zauzeli ozbiljan udio tržišta, a svakim danom postaju sve snažniji i sposobniji za rprikaz 3D sadržaja logično je bilo naslutiti da će 3DMark krenuti s podrškom i u tom smjeru. Tako novi 3DMark osim podrške za Windows platformu dolazi s podrškom i za Windows RT, Android te iOS. Ukratko to znači da ćete ovim alatom moći testirati sposobnosti svojim pametnih telefona i tableta koji ispunjavaju minimalne zahtjeve za pokretanje 3DMark testa.
.
Ice Storm, Cloud Gate i Fire Strike
.
Novi se 3DMark sastoji od tri grupe testova od kojih svaka ima svoj set hardverskih i softverskih zahtjeva. Prvi set pod nazivom Ice Storm ima najniži stupanj zahtjeva te je ponajprije namijenjen testiranju performansi pametnih telefona, tableta i ultraprijenosnika. Pruža podršku za sve četiri ranije navedene platforme a zahtjevi su ograničena na Direct X 9 okruženje. Rezolucija prikaza je 1280×720 piksela koja se skalira na nativnu rezoluciju uređaja, te zahtjeva 128 MB videomemorije.
.
Iduća dva seta testova naziva Cloud Gate i Fire Strike namijenjeni su Windows i Windows RT platformama. S time da slabiji Cloud Gate vrši testove u DirectX 10 okruženju pri rezoluciji 1280×720 piksela, te zahtjeva 256 MB videomemorije, dok je Fire Strike namijenjen testiranju najsnažnijih grafičkih procesora. Zahtjeva Direct X 11 kompatibilan grafički procesor. Na nazivnim postavkama postavkama koristi rezoluciju 1920×1080 piksela, te zahtjeva 1 GB videomemorije dok pri Extreme postavkama koristi rezoluciju 2560×1440 piksela i zahtjeva 1,5 GB videomemorije.
Iduća dva seta testova naziva Cloud Gate i Fire Strike namijenjeni su Windows i Windows RT platformama. S time da slabiji Cloud Gate vrši testove u DirectX 10 okruženju pri rezoluciji 1280×720 piksela, te zahtjeva 256 MB videomemorije, dok je Fire Strike namijenjen testiranju najsnažnijih grafičkih procesora. Zahtjeva Direct X 11 kompatibilan grafički procesor. Na nazivnim postavkama postavkama koristi rezoluciju 1920×1080 piksela, te zahtjeva 1 GB videomemorije dok pri Extreme postavkama koristi rezoluciju 2560×1440 piksela i zahtjeva 1,5 GB videomemorije.
.
Zahtjevi
.
Minimalni zahtjevi za Windows platformu su Windows Vista, dvojezgreni AMD ili Intel procesor radnog takta 1,8 GHz, 2 GB RAM-a, grafički procesor s DirectX 9 podrškom i 3 GB slobodnog mjesta na disku. Dok se preporučuju Windows 7 ili Windows 8, dvojezgreni procesor radnoga takta 1,8 GHz, 4GB RAM-a, grafički procesor s DirectX 11 podrškom i 3GB slobodnog prostora na disku.
.
Za Android platformu minimalni zahtjevi su Android 3.1, 1GB memorije, podrška za OpenGL ES 2.0 i 300 MB slobodnog prostora. Za iOS minimalni zahtjevi su iOS 5.0, iPhone 4 ili iPad 2 ili iPod Touch pete generacije s 300 MB slobodnog prostora.
Za Android platformu minimalni zahtjevi su Android 3.1, 1GB memorije, podrška za OpenGL ES 2.0 i 300 MB slobodnog prostora. Za iOS minimalni zahtjevi su iOS 5.0, iPhone 4 ili iPad 2 ili iPod Touch pete generacije s 300 MB slobodnog prostora.
.
Licence i cijena
.
Moramo priznati da novi 3DMark izgleda fantastično i to pogotovo se u svom punom svjetlu pokazao za vrijeme Fire Strike seta testova. Osim izgleda novi 3DMark se iskazao i po pitanju zahtjevnosti te dobrano opterećuje računalo i iz njega izvlači ono najbolje kako bi što realnije prikazao performanse istog. Futuremark je i ovoga puta uspio lansirati zanimljiv i koristan alat koji ovoga puta nije ograničen samo na jednu platformu.
Nažalost verzije za Android i iOS još uvijek nisu dostupne, no nadamo se da će i te verzije najnovijeg 3DMarka vrlo skoro postati dostupne.
Nažalost verzije za Android i iOS još uvijek nisu dostupne, no nadamo se da će i te verzije najnovijeg 3DMarka vrlo skoro postati dostupne.
.
Svi koji žele isprobati novi 3DMark mogu ga besplatno preuzeti za službene Futuremark web stranice, a besplatno ga mogu i koristiti u Basic izvedbi koja pruža mogućnost korištenja sve tri grupe testova na svim zasad podržanim platformama no bez naprednih mogućnosti. Ukoliko želite mogućnost individualnog pokretanja testova, testirati Fire Strike u Extreme postavkama i još mnoštvo dodatnih značajki tada ćete trebati izdvojiti 24,99 dolara za Advanced licencu. Najskuplja Professional licenca stoji astronomskih 995 dolara te je predviđena za komercijalnu upotrebu i tvrtke
Svi koji žele isprobati novi 3DMark mogu ga besplatno preuzeti za službene Futuremark web stranice, a besplatno ga mogu i koristiti u Basic izvedbi koja pruža mogućnost korištenja sve tri grupe testova na svim zasad podržanim platformama no bez naprednih mogućnosti. Ukoliko želite mogućnost individualnog pokretanja testova, testirati Fire Strike u Extreme postavkama i još mnoštvo dodatnih značajki tada ćete trebati izdvojiti 24,99 dolara za Advanced licencu. Najskuplja Professional licenca stoji astronomskih 995 dolara te je predviđena za komercijalnu upotrebu i tvrtke