28Mogli biste uskoro početi raditi od kuće zbog širenja korona virusa i tražite kvalitetne savjete za rad od doma? Pitate se što je sve potrebno za kvalitetan rad od doma i kako se ponašati radeći iz vlastite fotelje?
Korona virus sve se brže širi Europom i ostalim svjetskim zemljama. U SAD-u su mnoge tehnološke kompanije odlučile svoje zaposlenike poslati doma te im omogućiti rad od kuće. Dakako, mnoštvo današnjih zanimanja, a posebice u digitalnom svijetu, osigurava mogućnost rada od kuće. Ipak, dođe li do potrebe za radom od doma – mnogi zaposlenici nisu sigurni što im sve treba i kako se trebaju prilagoditi novim radnim uvjetima – koji vladaju u njihovoj kući ili stanu.
Postoji velika vjerojatnost da će se i tvrtke u Hrvatskoj odlučiti na mjeru – slanja zaposlenika da rade iz svojih domova. Prve domaće tvrtke već su započele testiranja takvog rada – ne bi li se što bolje prilagodile novom privremenom načinu poslovanja. Rad od kuće za same zaposlenike je itekako izazovan, donosi mnoštvo prednosti i zamki – pa vam trebaju kvalitetni savjeti. S druge strane, mnoge tvrtke su skeptične prema radu zaposlenika od doma – pa je potrebno dogovoriti i uskladiti nova pravila poslovanja.
Planira li vas vaša tvrtka uskoro poslati da radite od kuće morate obratiti pažnju na nekoliko važnih stvari. Istražili smo koje su to “zamke” koje donosi rad od doma i kako se u potpunosti prilagoditi novim radnim uvjetima. U nastavku teksta donosimo vam 9 super savjeta za sve digitalce koji će raditi od doma:
Nabavite kvalitetno računalo
Bavite li se nekim od tehnoloških poslova, postoji velika vjerojatnost da doma imate kvalitetno računalo na kojem ćete moći obavljati svoje poslovne zadatke. Ipak, prije nego krenete s radom od doma provjerite da li će vaše računalo biti dovoljno kvalitetno kako biste mogli bezbrižno obavljati poslovne zadaće.
U slučaju da vaše domaće računalo nije baš kvalitetno, imate dvije opcije na raspolaganju: možete samostalno krenuti u nabavku novog računala za vaš dom ili možete zatražiti šefa da vam na korištenje dade neko računalo iz ureda. S obzirom na to da vas taj isti šef šalje na rad od kuće, slanje računala s vama ne bi trebao biti velik problem.
Nabavite pametni telefon
Komunikacija je iznimno bitan segment svakog poslovanja. Sada kada ćete raditi od doma, morate se pobrinuti da vaše komunikacije mogućnosti s nadređenima budu na kvalitetnoj razini – kako biste mogli uspješno obavljati sve zadatke na kojima trebate raditi. Srećom, uz masovnu pojavu pametnih telefona – danas je iznimno lako održavati kvalitetnu komunikaciju – bilo kroz govor, bilo kroz video.
Preporuka je da zatražite poslovni telefon jer ćete time umanjiti učestale kontakte koji bi se mogli pojaviti u budućnosti (kada više nećete raditi od doma). Ljudi se lako navikavaju na nove radne uvjete, a učestalo zivkanje vrlo će vjerojatno postati naporna navika kada se ljudi udalje iz ureda u svoje domove. Ne želite da vas posao i poslovni pozivi neprestano ometaju pa je nabavka službenog telefona ili barem službenog broja sjajan prijedlog kako spriječiti stalnu ovisnost o poslovnim zadacima.
Odvojite zaseban prostor za rad
Kada dođete u ured točno znadete koje je vaše mjesto i što u tom uredu trebate raditi. No, kada radite od kuće – lako možete izmiješati poslovne i privatne obaveze – te je potrebno nešto poduzeti kako biste se dovoljno vremena fokusirali na posao. Jedna od prvih mjera koja će vam u tome pomoći svakako je definiranje kutka za rad u svojoj kući ili stanu.
Iako smo gore spomenuli kutak za rad, idealno bi bilo da je taj “kutak” zapravo zasebna soba. To mora biti soba koja osigurava sve potrebne uvjete kako biste se u miru mogli posvetiti poslovnim zadacima. Poželjeno je da soba bude tiha i prozračna, da se u njoj nalazi stol i udobna stolica iz koje možete raditi, itd. Ako takav kutak ili sobu nemate u vlastitome domu svakako je morate srediti prije nego što počnete raditi od doma. Bez sobe naći ćete se u velikim problemima, posebice ako ne živite sami – jer će oko vas uvijek vladati neka strka. Dakle, izradite kutak za rad u kojem ćete imati mir.
Odredite i poštujte radno vrijeme
Radite li u nekoj tvrtki vrlo vjerojatno imate definirano točno radno vrijeme i broj sati koje morate odraditi toga dana. Neke digitalne kompanije dozvoljavaju fleksibilno radno vrijeme – što znači da se u uredu možete pojaviti sat-dva kasnije pa produžiti taj dio popodne – no u končanici nema nekih prevelikih odstupanja. Kada ćete se šefom dogovarati uvjete rada od doma – detaljno definirajte kakvo će biti vaše radno vrijeme.
S obzirom na nove radne uvjete, možete se pokušati izboriti za određenu fleksibilnost (npr. započeti ću između 7.00 i 10.00), no pitanje je kako će vaš šef reagirati na takve želje. Poslodavci se boje kako će ih radnici koje rade od doma pokušati prevariti i zbog toga uglavnom ne žele biti fleksibilni oko nekih stvari – kao što je radno vrijeme.
Bez obzira na sve, morate sami sebi jasno definirati koje će biti vaše radno vrijeme jer ćete se u protivnom pogubiti u privatnim i poslovnim obavezama. Dobra stvar je što se sada ne trebate voziti na posao pa raditi možete odmah nakon što ustanete iz kreveta – čak i u pidžami. Loša stvar je – ljudi koji rade od doma znaju se previše opustiti što utječe negativno na njihovu efikasnost rada. Odredite radno vrijeme i striktno se držite planiranog.
Definirajte jutarnju rutinu
Sada točno znadete što radite prije odlaska u ured – i to uglavnom prakticirate svaki dan. S obzirom na to da sada više nećete trebati odlaziti u ured i voziti se pola sata do posla – morate stvoriti novu jutarnju rutinu. Uspostavljanje jutarnje rutine je važno kako biste kvalitetno ušli u novi dan.
Jutarnja rutina može biti umivanje pa ispijanje kave s obitelji ili tuširanje pa lagano rastezanje. No, vi najbolje znadete što vama odgovara raditi ujutro i u čemu uživate. Sada kada ne morate žuriti u gradsku gužvu imate prilike jutarnju rutinu u potpunosti prilagoditi vašim potrebama. Definirajte što ćete raditi ujutro i kvalitetno krenite u svaki novi dan.
Družite se s kolegama (barem virtualno)
Zaposlenici koji rade u uredu s vremenom se naviknu na svoje suradnike – i svi zajedno postanu jedna mala obitelj. Činjenica je da će vam ta “obitelj” itekako nedostajati kada se iz ureda preselite raditi u vlastiti dom. Ono što će vam još više nedostajati je svakodnevni kontakt s ljudima – jer ipak smo svi mi društvene osobe u stalnoj potrebi za socijalizacijom.
Fizičko druženje s kolegama za vrijeme epidemije korona virusa možda i nije najbolje rješenje – jer u tom slučaju mjere koje je poduzeo poslodavac baš i nemaju smisla. No, umjesto fizičkog druženja možete preferirati ono virtualno. Preskočite poruke i nazovite svoje kolege s posla te razgovarajte – ili uspostavite video poziv s njima. Socijalizacije je važna kada se preselite u kućni ured – pa se svakako družite s kolegama.
Dogovorite sa sustanarima pravila ponašanja
Ako se u vašem stanu ili kući nalazi netko od sustanara u vrijeme kada bi trebate raditi – onda to može postati veliki problem. Naime, ljudi svoje slobodno vrijeme vole provoditi kako žele – pa će često slušati glasno glazbu, gledati TV, kuhati i lupati loncima, čistiti i usisavati, itd. Sve to može biti itekako iritantno osobi koja se treba fokusirati na poslovne zadatke- pa je takvo neželjeno ponašanje potrebno nekako eliminirati.
Prije nego krenete raditi od doma morate jasno definirati pravila ponašanja sa sustanarima. Naglasite sustanarima kako od primjerice 8.00 do 16.00 sati radite i kako vam je potrebna tišina da biste mogli kvalitetno obavljati poslovne zadatke. Zamolite ih da u tom razdoblju budu tihi i strpljivi – te da vas ne ometaju. Možete predložiti kako ćete im pomoći u kućanskim poslovima nakon što vaše radno vrijeme završi – što će ih zasigurno “olabaviti” te će pristati na vaše uvjete.
Tražite sve što mislite da trebate tražiti
Korona virus uvelike je uzdrmao svjetsko gospodarstvo i mnoge će kompanije zbog toga proživjeti velike financijske i gospodarske gubitke. Ipak, morate shvatiti kako je vašem šefu bolje da vi radite od doma, nego da uopće ne dolazite na posao. Stoga, zatražite uvjete rada kakve mislite da biste trebali imati – s obzirom na ovu novo nastalu situaciju.
Nemojte pretjerivati sa svojim zahtjevima jer i vaš nadređeni se nalazi u teškoj i zbunjujućoj situaciji. Baš kao i vama, i njemu je rad od kuće jedna velika nepoznanica – u koju mora uskočiti silom prilika. Dogovorite uvjete rada kakve želite – jer zadovoljan radnik je i efikasan radnik. Trebate li računalo, pametni telefon ili nešto treće – pitajte svojeg šefa da vam to osigura kako biste mogli kvalitetno obavljati svoje poslovne zadatke od doma.
Uživajte u slobodnom vremenu
Nakon što završite sa svojih 8 radnih sati, počinje teći vaše slobodno vrijeme. I dok u uredu točno znamo kada smo došli, što odradili i kada je vrijeme za odlazak doma – rad u kući može uzrokovati neke druge tegobe. Naime, možemo se zadubiti u posao pa izgubiti pojam o vremenu – što znači da ćemo raditi i više nego što smo trebali. Iako je takav scenarij moguć samo kod onih koji baš obožavaju svoj posao – važno je razlikovati vrijeme za posao i slobodno vrijeme.
Za vrijeme radnih sati svakog se sata malo protegnite i uzmite si zasluženu pauzu (ali ne predugu). No, nakon što završite s poslom vrijeme je za uživanje sa svojim najmilijima. Nikako nemojte pomiješati privatne i poslovne obaveze – jer će vas to fizički i psihički iscrpiti. Jednostavno razdvojite ta dva stanja – i uživajte u svojim obavezama i razonodi.
Zaključak
Epidemija korona virusa uvelike će zakomplicirati stanje u gospodarstvu – koje je proteklih godina počelo rasti. Najviše će biti pogođen sektor turizma i transporta, dok će drugi osjetiti nešto manje posljedice. Digitalni stručnjaci imaju sreću (ili nesreću) da svoj posao mogu obavljati kvalitetno i iz udobnosti vlastita doma – pa njihov posao neće uvelike biti pogođen razvojem situacije.
Slanjem radnika da rade od doma možda će se otvoriti jedno novo poglavlje poslovanja tehnološkog sektora. Naime, radnici će shvatiti koje im benefite donosi rad od doma, dok će poslodavci uvidjeti kako i nije tako loše kada zaposlenici ne rade iz ureda. Možda će to potaknuti neke tvrtke da omoguće radnicima barem nekoliko dana tjedno ili mjesečno – da rade od doma.
Do tada, proučite savjete za rad od kuće koje smo naveli iznad u tekstu. Uspostavite rutine, definirajte pravila rada – i uživajte u svojem poslu. Također, pripazite se epidemije i maksimalno iskoristite svaki dan.
Piše: Marko Županić