U Americi, ali i ostatku svijeta, statistika je neumoljiva. 20 posto malih poduzeća propadne unutar godine dana, 50 posto ih propadne u 5 godina, dok je 70 posto onih koji ne prežive prvih 10 godina. Uspjeh je još teže postići ako se vaš biznis model bazira na jednom proizvodu, kao što je to slučaj u tech svijetu.
Pogledajte samo kompaniju Juicero koja je propala, a imala je budget od 120 milijuna dolara! Ili Pono – digitalni media player i servis za skidanje glazbe za audiofile. Tu su još i mnoge druge kompanije koje su preko crowdfunding kampanja “skupile” preko 3/4 milijuna dolara i nestale brzo kao što su i došle.
Nažalost, koliko god novaca imali ili koliko god vam se činio dobar proizvod, tržište odlučuje što će ostati, a što ne. Ako niste dovoljno dobri ili ako niste bolji od konkurencije, čeka vas “digitalna smrt”. Mi ćemo se u ovom tekstu prisjetiti servisa i proizvoda koji su obećavali, ali nisu uspjeli unatoč svim sredstvima koje su imali na raspolaganju.

Apple AirPower Wireless Charging Mat

Apple je kompanija koja je poznata po isporuci visoko kvalitetnih proizvoda. Možete reći što god hoćete o njihovim proizvodima, no oni se prodaju. Barem ako dođu na tržište. Jedan od proizvoda koje je Apple “obećao” je bio bežični punjač koji je trebao napajati vaš iPhone, Apple Watch i Apple AirPods slušalice. Apple je odgađao izlazak na tržište 18 mjeseci, no na kraju je sve otkazano iz nekog čudnog razloga. Apple se Pravdao da nisu uspjeli napraviti kvalitetan proizvod koji bi zadovoljio njihove standarde. U svakom slučaju, od ovog neuspjeha, profitirali su drugi proizvođači bežičnih punjača, pa ovo i nije neka velika šteta.

Amazon Fire Phone

Unazad 10 godina nagledali smo se mnogih pokušaja u svijetu pametnih telefona. Ne govorimo samo o Microsoftu kojem je Windows Phone bio jedan od većih promašaja u povijesti. Tu govorimo prvenstveno o hardveru i telefonima koji su trebali “promijeniti svijet”. Jedan od njih je i Amazonov Fire Phone. On je na tržište došao 2014. godine, no te iste godine je i nestao. Fire Phone je trebao biti mnogo više od samog telefona. On je imao 3D mogućnosti, bio je Amazonov ulazak u svijet pametnih telefona, trebao vam je pomoći da lakše kupujete preko Amazona i slično. Nažalost, bio je preskup za većinu korisnika (oko 700 eura), a nije nudio ništa što već korisnici nisu vidjeli kod Samsunga, Huaweija ili Applea. Sva sreća, Amazon je odustao od ovakvih “avantura”.

Coolest Cooler

Coolest Cooler bio je jedan od onih proizvoda koji je zaradio hrpu novaca na Kickstarteru. Ljudi su uplaćivali novac jer su mislili da će dobiti hladnjak s hrpom zabavnih mogućnosti. Tu je trebao biti ugrađeni blender, wireless zvučnik, USB za punjenje uređaja, te naravno prostor za hlađenje hrane i pića. No, kada je došao na tržište, bio je u najboljem slučaju – osrednji uređaj. Ljudi su ga prestali naručivati jer kompanija nije mogla isporučiti dovoljan broj Coolest Coolera, a nisu imali ni novaca za nastavak proizvodnje.

Facebook Home i drugi servisi

Mogli bismo napisati cijeli tekst samo o Facebookovim neuspjesima. Iako je sama društvena mreža definitivno najbolja na svijetu i ima milijarde korisnika, uspjeli su uništiti mnoge servise koje su pokušali pokrenuti mimo dotične društvene mreže. Unazad 10 godina, uništili su sljedeće…

Trending sekcija: Postojala je trending sekcija gdje su ljudi pričali o novostima u svijetu. Bile to dobre ili loše vijesti, mogli ste sve naći na jednom mjestu. No, 2018. godine je to sve “puknulo” kada je Facebook optužen da filtrira sadržaj, posebice onaj koji im ne odgovara.

Facebook Home: Umjesto da naprave pravi telefon, Facebook se odlučio “uzeti” Android telefone i na njih “zalijepiti” svoje sučelje. Naravno, u prvom planu je bio Facebook. No, ispalo je da se radi o velikom sigurnosnom propustu, pa je tako Facebook Home nestao s tržišta.

Facebook Deals: Četiri mjeseca se Facebook trudio uništiti Groupon. Nisu uspjeli, usprkos ogromnoj količini novca koji su bacili na ovaj servis, pa su odustali od njega.

Facebook Email: Sjećate se 2010. godine i izjave da će unificirani Facebook inbox “ubiti” Gmail? Četiri godine kasnije, odustalo se od te ideje, jer Facebook ne može zamijeniti email.

Facebook Places: Još jedna samostalna Facebookova aplikacija koja je htjela “uništiti” Foursquare. Kada nisu uspjeli, integrirali su Places i checkiranje u Facebook postove, a Foursquare i dalje radi i postoji.

Ima toga još, Ali dovoljno je da vidite da i Facebook ima problema kada se želi natjecati s jakim igračima na tržištu.

Google Fiber

Proširiti gigabitnu mrežu je skupo, čak i kompanijama poput Alphabeta. Kao što znate, Google je tvrtka koju “posjeduje” Alphabet, no to su tehnikalije. Oni su počeli uvoditi gigabitnu mrežu i dovoditi priključke do kuća (FttH – Fiber to the Home). Prvo su počeli s Kansas Cityjem u Americi i namjeravali se proširiti na sve veće gradove u Americi. No, ispostavilo se da to ne donosi veliki novac i da ta investicija nije opravdana. U iduće tri godine, proširili su se ipak na još nekoliko gradova, no onda su 2016. godine stali. Isti problem imao je Verizon Fios. Tako da postoji određena skupina ljudi koja može downloadati oko 125 MB/s, ali mreža se neće više širiti po Americi, niti po Europi kao što su neki nagađali.

Google Glass

Google Glass je bio fantastičan proizvod. Barem u teoriji. To su, kao što znate, bile naočale koje su zapravo bile optički HUD. Točnije, unutar naočala, trebali ste vidjeti podatke koje biste dobivali s vašeg telefona. To znači da biste mogli upaliti navigaciju na mobitelu, a unutar naočala, odnosno preko naočala vidjeti put kojim morate ići. Ili biste vidjeli POI-je svuda oko sebe. Mogli ste snimati svijet oko sebe i još mnogo toga. No, te naočale su imale neka ograničenja, bile su skupe za izraditi i vrlo brzo nakon dolaska na tržište, više ih niste mogli kupiti.
Nakon toga su napravili još “Enterprise Edition” koje koštaju 999 dolara, no svijet više nije briga.

Googleovi pokušaji s društvenim mrežama

Googleovo rivalstvo s Facebookom traje već više od 10 godina. No, sve je počelo 2010. godine kada je Google lansirao servis Buzz. To je trebala biti društvena mreža koja se fokusirala na Android i iOS korisnike. Google je ubio ovaj servis godinu dana kasnije da se mogu koncentrirati na Google+.
Šteta, jer je to bilo bacanje novaca u bunar. Iako su se svim silama trudili implementirati Google+ u popularne Google servise kao što su Blogger, Gmail, YouTube … Google+ nikada nije zaživio. Što je najgore, preko 500.000 profila je bilo pod sigurnosnim rizikom, a Google je pokušao to zataškati. Na kraju su shvatili da ne mogu više ništa s time i 2018. godine najavili gašenje ove društvene mreže. Bilo je tu još raznih pokušaja, ali s istim krajem.

GoPro Karma

GoPro je praktički sinonim za akcijske kamere, ali su i oni imali nekoliko loših godina. Ako se ne sjećate, budemo vas mi podsjetili. GoPro Karma je trebao biti “best in class” dron na koji ste mogli spojiti GoPro Hero 4 i Hero 5 kameru, no to je bio debakl. Dron je mogao letjeti samo 15 minuta s punom baterijom, dok su mnogi dronovi padali s neba jer im se znao otvoriti pretinac s baterijama koje su vrlo lako ispadale. Kompanija GoPro je brzo shvatila da pokušavaju prodati loš proizvod pa su povukli Karmu s tržišta 2018. godine.

Microsoft Kinect

Microsoft Kinect je propao 2 puta unazad 10 godina. Originalno se zvao “project Natal” i debitirao je u studenome 2010. godine s Xboxom 360. U biti vaše tijelo je pretvarao u kontroler s kojim ste upravljali igrom. Dvije godine kasnije došao je s Windowsima, te je “natjerao” korisnike da kupe Xbox One ako žele i dalje koristiti Kinect.
2014. godine se počeo prodavati odvojeno od Xboxa i Windowsa, no nije baš zaživio. Bio je skup i ljudi nisu vidjeli benefit od takvog načina igranja igri. Microsoft je stopirao izradu Kinecta 2017. godine.

MoviePass

Svi smo željeli da MoviePass uspije. Iako je kompanija osnovana 2011. godine, MoviePass kao servis je “eksplodirao” 2017. godine. Imali su plan da vam dozvole gledanje bio kojeg filma i da to plaćate 10 dolara mjesečno. To je nažalost bio jako loš poslovni model, jer je cijena bila prevelika. Probali su još par puta mijenjati dotični poslovni model, no nakon svih pokušaja i frustracija, nisu uspjeli. Pogotovo kada su zaratili s kompanijama poput AMC-ja (lanac kino dvorana). MoviePass se na kraju ugasio ove godine. Mnogi su pokušali kopirati ovaj servis, ali bez uspjeha. I ne, nemojte miješati MoviePass s Netflixom. Netflix ima drugačiji i uspješniji poslovni model.

Path

Lansirati društvenu mrežu nakon Facebooka je kao da pokušavate plivati uzvodno, a da pri tome ne koristite snagu nogu. Doslovno nemate snage da to izvedete. No, ekipa koja stoji iza servisa Path je ipak pokušala. To je trebala biti društvena mreža u kojoj možete imati 50 prijatelja. Imali ste chat, mogli ste s njima dijeliti postove i slike. Kao Facebook, ali s milijun problema. Imali su i određenih problema s privatnosti, te su odlučili Path prodati jednoj Južno korejskoj kompaniji. Ona je ugasila Path 2018. godine.

Tizen

I za kraj nam još ostaje Tizen. Samsung je podržao Linux zajednicu u nastojanju da naprave mobilni uređaj koji će imati Tizen OS. To je OS koji je trebao koristiti HTML5 aplikacije i učiniti korisnike sretnima. To znači i jeftinije proizvode jer ne plaćate Googleu naknadu za korištenje Android OS-a, te jeftiniji razvoj aplikacija. No, Tizen nikada nije zaživio. Niti na mobitelima, niti pametnim satovima, tabletima … No, Tizen se nekako uspio ugurati u pametne televizore gdje drži oko 21 posto tržišta. Nije ogroman neuspjeh, ali se od Tizena očekivalo mnogo više.

 

Piše: B.P.

1 komentar

  1. Tizen TV, nije Android ali radi uredno. Nedavno sam kupio Sony TV s Android TV OSom i mogu reći da više boluje od bugova.
    Dakle kao korisnik oba sustava mogu reći da je Android TV otvoreniji OS s više mogućnosti, a Tizen TV zatvoreniji s manje dječijih bolesti.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here