PočetnaOstaloPoslovne vijestiVeliki problemi prodaje računala

Veliki problemi prodaje računala


Pametni telefoni ‘gaze’ sva ostala tržišta, ostavljajući tako sve manje prostora za prodaju ostalih tehnoloških uređaja. Prije nekoliko godina malo tko je mogao prognozirati da će tržište prijenosnih računala početi strmoglavo padati, no to se sada upravo događa. U problemima nisu samo pojedine kompanije, već se cijelo tržište polako urušava…

Ne morate biti previše stari da biste se prisjetili ne tako davnih dana kada smo računala na internet povezivali običnim modemima, a snagu konfiguracija brojali smo u kilobajtima. Bilo je to prije nekih 20-ak godina, što i nije tako davno. Od tada pa do danas ljude je zadesio pravi ‘tehnološki šok’, kojeg su na svu sreću mnogi prihvatili vrlo dobro. U posljednjih 30-ak godina tehnologija je uznapredovala nevjerojatnom brzinom, a čini se kako današnja situacija nije mjesto na kojem ćemo stati. Naime, tehnologija virtualne stvarnosti na velika vrata kuca nam na tržište, što će zasigurno obilježiti u velikoj mjeri razdoblje koje je pred nama. Ako se vratimo na početak ovog stoljeća, činilo se kako su stolna računala ono što će obilježiti našu budućnost.

Svatko od nas konačno je imao priliku kupiti stolno računalo zbog pristupačne cijene koja je postajala sve niža. Imali smo osjećaj kako će taj sektor početi nezaustavljivo rasti, a svaki će čovjek na planeti imati svoje vlastito računalo u domu. No, iako je rast broja stolnih računala rapidno rastao, pojavilo se nešto što će, pokazalo se, u budućnosti stopirati taj rast. Ono što se pojavilo, bila su prijenosna računala.

Ljudi su ih vrlo brzo prihvatili kao novi tehnološki val koji je navro na velika vrata, a donio je mnoštvo prednosti pred stolnim računalima. Korisnicima se kod prijenosnika najviše svidjelo to što su vrlo mobilni i što ih u svakom trenutku možete premještati kamo želite. Proizvođači prijenosnika zadovoljno su trljali ruke, jer su na tržište plasirali ‘zlatnu koku’ koja će im u godinama ispred njih donositi veliku zaradu. U tim trenucima nisu bili svjesni kako će se na tržištu pojaviti uređaj koji će odliku mobilnosti povećati još više. Pojavilo se njegovo visočanstvo – pametni telefon.

Uređaj koji vam zahvaljujući (konstantnoj) vezi na internet omogućuje da posjedujete cijeli svijet u svojem dlanu. U samim počecima mnogi su bili skeptici prema toj ideji, no kada je ona počela harati svijetom vrlo brzo se pokazalo da je to ono u što treba uložiti novac i investicije. Kroz ovu vrlo kratku povijest bili smo svjedoci rapidnog rasta, ali i propadanja mnogih tehnoloških tvrtki.

Velikani poput Nokije i BlackBerryja, sada grcaju u gubicima, a staru slavu teško da mogu očekivati ikada više. Slobodno možemo reći kako su živjeli u velikoj zabludi, a to je da se tehnologija mijenja sporije nego što se to zapravo događa. Brend Nokia nekada je bio gotovo pa sinonim za mobilne telefone, no njegova spora prilagodba trendovima koje tržište nalaže koštala ga je propadanja. Danas Nokia drži na životu tek sektor karata, koji je još uvijek u pogonu i donosi kakvu takvu zaradu.

BlackBerry je bila kompanija koja je među prvima plasirala ideju telefona sa querty tipkovnicom, što su kasnije preuzeli proizvođači pametnih telefona, doduše u malo drugačijem obliku. Ova američka kompanija opskrbljivala je američke vlasti telefonima, što je bio dokaz da rade kvalitetno i da im jedan tako veliki sektor tržišta vjeruje. No, nespremnost na prilagodbu tržištu BlackBerry je koštala opstanka, koji je iz mjeseca u mjesec sve manje izvjestan. Nažalost, tržište tehnologijom vrlo je okrutno jer donosi brzu ‘slavu’, ali je još brže i gasi. U jednom trenutku posluješ sa milijunima plusa, za godinu-dvije već si u debelim minusima.

Kako sve većim koracima grabimo u budućnost, tako je sve jasnije da nedodirljivih nema. Sve velike kompanije moraju vrlo pažljivo birati mjesta u koja će ulagati novac jer kriva politika vrlo brzo dovodi do velikih gubitaka. Potrebno je osluškivati disanje tržišta i prilagođavati se neprestano kupcima. Oni koji nisu spremni na takav potez, vrlo brzo će okončati svoje postojanje i to u rekordno kratkom periodu.

Iako bi mnogi od vas možda pomislili da su Apple, Samsung ili primjerice Xiaomi nedodirljivi jer imaju strašno veliku zaradu, jasno je kako će njihovoj eri prije ili kasnije doći kraj. Pojaviti će se dva velika problema koja će ih stajati opstanka. Prvi problem je prilagodba tržištu, gdje će se u narednih 10-ak godina dogoditi ponovo neki novi veliki trend na kojeg se mnoge kompanije neće uspjeti prilagoditi.

prodaja računala

Trenutno se budućnost nazire u velikom broju smjerova – virtualna stvarnost, pametni automobili, poslovanje u oblacima, robotika, umjetna inteligencija, itd. Od svih tih područja, iskristalizirat će se nekoliko njih koja će napraviti pomamu u svijetu korisnika, te će se na tim područjima okrenuti milijarde zarade. S druge strane, one kompanije koje će odabrati kriva područja, to će ih stajati jako puno novca, a u krajnjoj liniji možda i poslovanja. Ono što je jasno, da tržište nikada nije nudilo više tehnoloških čudesa, a istovremeno žudilo za još više inovativnih tehnikalija.

U takvom obilju, samo će rijetki uspjeti pronaći pravi put i zaraditi kao što danas zarađuje Apple, Google, itd. Drugi veliki problem biti će konkurencija, koja je sve žešća. Godine iza nas ponudile su jedan novi trend grupnog financiranja, koje omogućuje neafirmiranim inovatorima da svoje ideje pretvore u stvarnost. Na taj način, daje se šansa i onima koji nemaju velike zalihe novčanih sredstava da realiziraju svoje projekte koji bi mogli obilježiti budućnost. Jasno je kako velike kompaniju imaju strašnu prednost kada govorimo o investicijama na početku projekata, no grupno financiranje omogućuje i onim malim da sa svojim idejama dopru do velikih masa korisnika.

Do sada su velike kompanije uglavnom proždirale one male, što zbog svoje financijske moći, što zbog činjenice da se pod okriljem velikih igrača lakše razvijaju nove stvari. No, čini se da se i u tom području trendovi mijenjaju jer male kompanije pokazuju sve više kuraža i ne podliježu tako lagano velikim igračima. Dokaz tome je Snapchat koji je prije nekoliko godina odbio izdašnu ponudu Facebooka, a u tim trenucima svi su ga ismijali kako radi najveću glupost. Danas je Snapchat izrastao u jednog od Facebookovih najvećih konkurenata i nemilosrdno mu otima dio kolača.

prodaja mobitela

Da je kojim slučajem Snapchat završio pod okriljem Facebooka bilo bi pitanje u kojem smjeru bi otišao njegov razvoj. Ovako, vlasnik Snapchata može biti više nego zadovoljan jer njegova kompanija danas vrijedi puno više nego tih dana, pa je dakle i sama zarada daleko veća. Pretpostavka je da će se trend odbijanja velikih kompanija nastaviti i u budućnosti, posebice kada imamo prilike vidjeti da se može uspjeti i bez da iza vas sjedi neki div. Sve ovo dosada nabrojano, mogao bi biti veliki problem upravo divovima koji bi zbog malih igrača i apsorpcije tržišta mogli korak po korak gubiti svoje lojalne korisnike. To bi značilo da će se njihova ‘smrt’ odvijati sporo, ali nezaustavljivo.

Odumiruće tržište stolnih računala

Ovaj odlomak mogli smo pisati i prije pola godine i prije godinu dana, pa čak i još prije. Naime, tržište stolnih računala već je duže vremena u odumiranju, a kako vrijeme odmiče pad prodaje je sve izraženiji. Posljednji podaci govore o tome kako po kvartalima pad prodaje iznosi otprilike 8 posto, što je vrlo velika brojka. Na ovakav pad prodaje nisu imune ni one najveće kompanije na tržištu stolnih računala poput Lenova i HP-a.

Lenovo je i dalje lider na tržištu i drži gotovo petinu svih prodanih stolnih računala. U konkretnim brojkama to se kreće oko 15 milijuna računala, dok je primjerice HP iza njega s oko 13 milijuna računala. Kada gledamo generalno, tržište je u strelovitom padu, no to nužno ne znači da neki ne uspijevaju postizati i pozitivne rezultate.

Jedna od takvih kompanija je primjerice Dell koji bilježi čak i simboličan rast prodaje računala. Iako se ne radi o velikom rastu, ipak je lijepo vidjeti da ima i onih koji uspijevaju biti u pozitivi unatoč jako lošoj situaciji na tržištu. Ruku na srce, tržište stolnih računala polako odlazi u povijest i malo je izgledno da će se ikada vratiti njegova popularnost. Bila je to jedna predivna i duga era u kojoj smo imali prilike vidjeti kako su mnoge kompanije okretale veliku zaradu.

Dio njih još uvijek je prikopčan na to tržište i ne odlučuje se na povlačenje s njega. No, takav režim mogao bi te kompanije koštati opstanka jer je vrijeme da se prebace na nešto što će obilježiti budućnost koja je pred nama. Ipak, činjenica jest da je tržište stolnih računala još poprilično veliko i prodaja primjerice Lenova od 15 milijuna komada računala nije za odbaciti.

Pitanje je kako uskladiti potražnju od strane kupaca, a ujedno i zadovoljiti afinitete za razvojem novotarija za budućnost. Ona kompanija koja u tome uspije, uspjet će osigurati svoj opstanak istovremeno crpeći novac iz odumiručeg i tržišta u razvoju.

Tržište prijenosnika i tableta također u minusu

Kao što smo već rekli tržište stolnih računala upalo je u probleme nakon što su se na tržištu pojavili prije nosnici. Interes kupaca za prijenosnicima vrlo brzo je narastao i to je bio i više nego očiti signal kako će stolna računala polako otići u povijest. No, dok smo svi mi polako nabavljali prijenosna računala, pojavili su se velikom brzinom i pametni telefoni koji su bili još jedan korak naprijed u razvoju tehnologije.

Nitko nije očekivao da će se u tako kratkom razdoblju na tržištu pojaviti 2-3 različite tehnologije koje će jedna drugoj parirati. Isprva, činilo se da pametni telefoni neće utjecati u velikoj mjeri na korisnike prijenosnika jer ipak korisnici neće biti spremni odbaciti velike zaslone. Postavljalo se i pitanje, kako će bilo tko uspjeti nešto napraviti na tim sićušnim ekranima pametnih telefona.

Tada je na tržište uskočio i tablet, kao svojevrsna ‘sredina’ između malih pametnih telefona i velikih prijenosnih računala. No, na kraj se pokazalo kako zapravo interes korisnika nije na strani tableta koji su trebali pružiti sve ono što manjka pametnim telefonima s jedne strane i prijenosnicima s druge strane. Konačno, pokazalo se i kako ti sićušni pametni telefoni nisu uopće beskorisni, pa su trenutno najprodavanija roba na tržištu. Uvjereni smo kako će i još jedno vrijeme biti tehnološki top proizvod, iako tržište počinje signalizirati malo drugačije rezultate. Sve češće se tablete i prijenosnike u zadnjih nekoliko godina gura u isti koš.

vr prodaja

Razlog tome je što sve više tableta ima mogućnost pretvorbe u prijenosnik, odnosno obrnuto. Budući da je kriza na tržištu i jednih i drugih uređaja evidentna, proizvođači pokušavaju stvoriti hibrid koji će biti spoj karakteristika jednog i dugog uređaja. Unatoč tim nastojanjima, čini se da je ovakvim uređajima odzvonilo i da se približava vrijeme kada će se kompanije morati odmaknuti od proizvodnje istih. Loše vijesti za proizvođače tableta, prijenosnika i hibrida potvrđene su i u posljednjim kvartalima, kada su analize pokazale kako je tržište u padu od čak 13 posto u odnosu na ista razdoblja od samo prije godinu dana.

Tako niska prodaja nije zabilježena još od 2011. godine, a sve su glasnije najave stručnjaka kako možemo očekivati još veće potonuće tržišta u narednom periodu. Ono što je posebno zanimljivo je činjenica da se u ovom sumiranom padu nalazi i trenutno najpopularnija tehnološka kompanija na svijetu – Apple. Iako je još uvijek lider na području koje smo malo prije okarakterizirali Apple je u prvom kvartalu ove godine isporučio ‘samo’ 14 milijuna proizvoda, što je pad od čak 17 posto.

Dakle, možemo reći kako je Apple u padu čak i više od prosjeka. Posljednji financijski rezultati na svim sferama Apple-u ne idu u korist. Osjetili su pad prodaje i u području pametnih telefona, a prodaja pametnih satova je također podbacila. Proteklog mjeseca šef Apple-a bio je u posjetu Indiji, koja je za Apple još uvijek neaktivno tržište. Čini se da ovim posjetom Apple želi skrenuti pažnju na sebe jer potrebno je napomenuti kako je Indija iznimno veliko tržište, ali koje nažalost nema toliku platežnu moć kao što to imaju ostale države u kojima je Apple prisutan.

Ipak, pojavljivanje u Indiji moglo bi im donijeti barem stagnaciju pada koji je sve očitiji u zadnjem periodu. Osim Apple-a značajan pad prijenosnika i tableta osjetili su i drugi veliki proizvođači. Među njima svakako je potrebno ponovo istaknuti Lenovo i HP koji već dugi niz godina drže zavidnu poziciju na tome tržištu. Među odabranim društvom našao se i Samsung koji je jedan od najvećih konkurenata Apple-u, ali čini se da sada i jedna i druga kompanija imaju puno veće brige – kako zaustaviti pad prodaje uređaja.

chromebook računala

Nekako se čini kako je cijelom pričom ipak najviše pogođena Toshiba koja se odlučila na povlačenje drastičnog poteza. Toshiba je u Hrvatskoj i u svijetu prepoznata kao jedan od najvećih brendova prijenosnika, a njihovi uređaji odisali su kvalitetom i povoljnom cijenom. Prošle godine Toshiba je obznanila kako je ostvarila gubitke od 4,5 milijardi američkih dolara, pa je morala dio svojeg poslovanja prodati kako bi barem djelomično zakrpali rupe koje je loše financijsko poslovanje prouzročilo.

Sony-ju su prodali sektor tvrtke koji se bavi senzorima, a za to su uprihodili tek 166 milijuna dolara, što je daleko ispod prije spomenutog gubitka. Dio financijskih problema vrijedi pripisati i iznimno lošem financijskom poslovanju, gdje su odgovorne osobe na vrhu Toshibe lažirale dokumente o poslovanju kako bi prikazali pozitivno poslovanje. Sve to dovelo je Toshibu pred jako važnu, a za mnoge korisnike i žalosnu odluku – prestanak proizvodnje prijenosnih računala za komercijalno tržište.

Dakle, uskoro više neće biti moguće nabaviti prijenosnik Toshibe, što je zasigurno mnogima nešto nezamislivo. Ipak, pozitivna stvar u cijeloj priči je što proizvodnja neće biti u potpunosti obustavljena, već će se i dalje proizvoditi prijenosnici za poslovne subjekte. Poslovno tržište daleko je stabilnije i Toshiba se može pouzdati kako će tamo moći i dalje prodavati svoje uređaje.

Bez obzira na sve, krajnji korisnici ostat ćemo bez jednog velikog brenda na kojeg smo navikli. Možda će takva politika razultirati nekim novim inovativnim proizvodom koji bi Toshibu mogao izgurati iz problema u kojima se nalazi. Činjenica jest da mjesta na tržištu prijenosnika ima sve manje, pa je nekima vrijeme da se posvete drugim proizvodima.

pametni automobili

Google ne brine brigu

I dok svima nestaje mjesta na tržištu prijenosnih računala to se ne događa Google-u, koji zadovoljno trlja ruke i slavi svoj ‘nepopularni’ potez. Prije nekoliko godina Google je po prvi put predstavio javnosti svoj novi operativni sustav koji je gotovo u potpunosti bio baziran na njegovom Chrome web pretraživaču. Google je uvidio ono što su i mnogi drugi znali, ali nisu djelovali u skladu s time – poslovanje i cjelokupni rad na računalu odvija se na internetu.

Zašto korisnika opterećivati raznim sučeljima, kada taj korisnik ionako gotovo svo vrijeme provede unutar web preglednika. Korak po korak realizirali su operacijski sustav Chrome OS koji je osim svoje jednostavnosti poprilično ‘lagan’ pa ne zahtjeva skupe i jake konfiguracije za svoje pokretanje. Ideja koju je iznio Google u tim trenucima se mnogima činila kao potpuni promašaj.

Microsoft je vrlo brzo u jednoj od svojih marketinških kampanja ismijao Google Chrome OS kao sustav koji je neupotrebljiv bez interneta, i kao takav je osuđen na propast. Takva negativna propaganda odjeknula je jako u javnosti i svi su počeli gurati Chrome OS ideologiju na margine. No, to isto nisu učinili i sami korisnici te obrazovni sustav u Americi, koji je upravo Chrome OS prepoznao kao jedan od najboljih sustava koji može zadovoljiti njihove potrebe.

Upravo je Američki obrazovni sustav jedan od najvećih naručitelja Chromebook računala koja su pokretana već prije spomenutim operacijskim sustavom. I dok se u samim počecima činilo kako Chrome OS ne može biti realna prijetnja vladarima na tržištu (Microsoft i Apple), danas se događa nešto iznenađujuće. Google je megakompanija koja ima itekako utjecaj na cijelom svijetu i kao takva uspjela je nagovoriti razne proizvođače prijenosnika da počnu proizvoditi za njega računala koja će pokretati Chrome OS. Iz mjeseca u mjesec broj proizvođača i računala je rastao i danas imamo cijelu paletu raznovrsnih računala koja su pokretana Chrome OS sustavom.

Zahvaljujući tome, korisnici danas mogu birati između različitih tipova računala i njihovi ukusi gotovo su zadovoljeni u svakom pogledu. U ponudi su računala vrlo slabih konfiguracija koja na Chrome OS-u funkcioniraju besprijekorno, a naravno cijena im je gotovo smiješna za tržište računala. S druge strane imamo veliki broj super jakih računala za koje je pokretanje Chrome OS sustava ‘mačji kašalj’.

Dakako, imamo i sve između tih dviju krajnosti, a na krajnjim je korisnicima da odaberu ono što ih privlači najviše. Da se vratimo na priču o uspjehu Google-a. Iako su ih nekad ismijavali i govorili kako je njihov sustav daleko bolji od Chrome OS-a, danas ti isti konkurenti Google-u gledaju u leđa. Dok tržište tableta i prijenosnih računala propada, Google doživljava pravi procvat. Chrome OS sustav je postao vrlo privlačan mnogima, a Chromebook računala postala su sastavni dio mnogih života. Dogodilo se tako u prvom kvartalu ove godine da je Google prodao više Chromebook računala, nego je to uspio Apple sa svojim računalima.

apple prodaja

Dakle, prodaja Google-a nadmašila je prodaju Apple-a, u što je do sada rijetko tko vjerovao. Ovi se podaci odnose na SAD, koji je inače poznat kao veliko utočište Apple-a. Google je u prava tri mjeseca ove kalendarske godine isporučio oko 2 milijuna Chrome OS računala, dok je Apple s druge strane uspio isporučiti samo 1.7 milijuna. Na taj način, Google se popeo na lidersku poziciju na kojoj će se vrlo vjerojatno zadržati neko vrijeme. Google je pripremio i neke novosti što se tiče Chrome OS sustava, što će vrlo vjerojatno imati pozitivan utjecaj na prodaju.

Naime, u Google-u užurbano rade na nadogradnji softvera koja će korisnicima omogućiti da koriste sve aplikacije s Google Play-ja na Chrome OS-u. Do sada to nije bilo moguće, a ovo će biti veliki korak prema naprijed. Kada se samo prisjetite da se na Google Play-u nalaze gotovo sve popularne svjetske aplikacije to će otvoriti velika vrata svim korisnicima Chrome OS-a. Sada više neće biti privilegirani za samo neke prilagođene aplikacije, već će moći koristiti sve što koriste i Android korisnici – a toga vjerujte nam ima jako puno. Ovakva vijest
sigurno će pobuditi mnoge i natjerati ih da kupe Chromebook računalo, čime bi Google mogao ne samo prestići već i osigurati dugovječno mjesto na liderskoj poziciji prodaje prijenosnih računala.

Ovime je Google dokazao kako su se kompanije nužne prilagođavati trendovima koje nameće tržište, ali ponajviše kupci sami. Prepoznali su da bez interneta danas svijet ne funkcionira pa su napravili sustav koji je striktno vezan uz internet. Uz takav sustav, korak po korak došli su do uspjeha kojim će srušiti one kojima su još prije kratkog perioda gledali u leđa. Nemamo što drugo za reći, nego – bravo Google.

pametni telefoni prodaja

Prvi put u povijesti pala je i prodaja pametnih telefona

Tržište pametnih telefona svoj razvoj započelo je još davne 1996. godine. Od tada pa sve od prvog kvartala ove godine, tržište pametnih telefona bilo je u konstantnom porastu. No, prvi kvartal ove godine donio nam je gotovo pa nevjerojatno iznenađenje – pad prodaje pametnih telefona od 3 posto u odnosu na prošlu godinu. Veliki dio krivice pripisan je kineskom tržištu koje je postalo zasićeno pametnim telefonima i gdje korisnici više ne žude za kupnjom novih uređaja.

Također, dio krivice svaljen je na leđa usporavanja rasta svjetskog gospodarstva te raznih problema koji su se u gospodarskom sektoru javili na početku ove godine. Bilo kako bilo, po prvi put u povijesti imamo negativne rezultate uz spominjanje pametnih telefona, što ocrtava cjelovito stanje na tehnološkom tržištu. Samsung je i dalje broj jedan po broju isporučenih pametnih telefona, te je u prvom kvartalu ove godine uspio prodati 79 milijuna uređaja. Ipak, to je pad prodaje koji je iznad prosjeka i iznosi čak 4,5 posto.

Gledajući ukupne rezultate, udio Samsunga među konkurentima pao je s 24 na 23,6 posto, što je i dalje dobro ali alarmira na oprez. Bez obzira na sve inovacije i busanje u prsa, veliki pad dogodio se i Apple-u koji je pao u prvom tromjesečju za čak 16 posto, što su analitičari ove velike kompanije zasigurno primili teška srca. No, statistike ne lažu i činjenica je da se udio pametnih telefona Apple-a smanjio sa prošlogodišnjih 17,7 posto na 15,3 posto. Dakle, Apple je u relativno kratkom roku izgubio veliki dio tržišta i nešto će pod hitno morati mijenjati želi li zadržati titulu najbolje svjetske kompanije.

Velike promjene događaju se i ispod velikog dvojca, a zanimljivo je da se na trećem mjestu po broju prodanih pametnih telefona našao Huawei. Ova tvrtka uspjela je prodati 28,3 milijuna uređaja, što je za razliku od ostatka tržišta rezultat koji je u plusu. Odnosno, Huawei je u prvom tromjesečju ove godine rastao i to za nevjerojatnih 64 posto. Očito je da je kompanija dobro razmotrila i posložila neke stvari, pa je ovaj veliki rast stigao kao nagrada za sav uloženi trud. Udio Huawei-a tako je porastao na globalnoj razini na 8,5 posto, dok je prošle godine iznosio samo 5 posto. Vrijedi zaključiti kako ipak svima nije tržište zatvoreno, jer rasti za velikih 64 posto nije mala stvar. Pitamo se što je Huawei pružio tržištu da je zadobio takvo povjerenje kupaca?

Jesu li tržišta dosegla svoj vrhunac?

Ako govorimo o stolnim računalima i prijenosnicima, možemo reći kako je to jako izgledan scenarij. Jednostavno to su tehnologije koje smo već u potpunosti usvojili u našu svakodnevicu i potražnja novih korisnika za njima polako ali sigurno jenjava. Što se tiče tableta, oni eventualno imaju još potencijala, ali bi ih trebalo oplemeniti nečime inovativnim što bi tržištu dalo novi vjetar u leđa. Ovako, tržište tableta dosta je statično i teško je vjerovati da se išta može pokrenuti. Pitanje je što se događa s Googleom i njegovim Chrome OS-om te može li on biti neki novi vjetar u leđa razvoju tržišta računala za internet.

Očito je da Google radi odličan posao i da se koncept sviđa korisnicima, no teško je vjerovati kako će upravo to probuditi tržište u opadanju. Vjerojatniji scenarij je da Google svojim uređajem dokrajči konkurenciju koja se nije priviknula na nove trendove. Teško je govoriti da je tržište pametnih telefona dosegnulo svoj vrhunac jer se radi o relativno još svježem proizvodu koji se uvijek iznova nadograđuje nekim inovacijama.

Zahvaljujući takvom razvoju, proizvođači uspijevaju održati interes korisnika uvijek prisutnim što zapravo tjera korisnike na kupnju novih proizvoda. Ono što svakako nije pozitivno jest to da smo nakon 20 godina doživjeli prvi pad prodaje. Nakon prvog pada, možemo biti uvjereni da će uskoro uslijediti i novi pad, a sve to vodi u jednu neizvjesnu i ne baš svijetlu budućnost.

Vrlo vjerojatno ne bismo previše pogriješili ako kažemo kako je tržište pametnih telefona svoj vrhunac slave već doživjelo. Ipak vrijedi ostaviti prostora za neka daljnja razmatranja i neke buduće rezultate jer borba za opstanak tek sada započinje. Uvjereni smo da Apple skriva mnoštvo aseva u rukavu i kako bi novi iPhone mogao donijet mnoštvo inovacija. Inovacije znače interes kupaca, a to bi posljedično moglo značiti i ponovan rast tržišta.

Budućnost se približava

Ono što sa sigurnošću možemo tvrditi je da su ispred nas vrlo turbulentne godine. Tržište neodoljivo iščekuje nekoliko tehnoloških novotarija koje bi mogle zauvijek promijeniti naš život. Na tim se novotarijama radi danonoćno i sigurno će biti predstavljene tržištu već u narednim godinama. Vrijedi zapamtiti kako će se iz mnoštva različitih smjerova iskristalizirati samo nekoliko njih koji će zaista pomesti tržištem. 3D printanje je prvi u nizu trendova koji nas očekuje.

3d printeri

Printeri za 3D printanje trenutno su još uvijek cjenovno daleko od krajnjih korisnika, ali sve je više nastojanja da se cijena smanji do granice dostupnosti korisnicima. Pomalo stijećemo dojam da 3D tržište ipak neće biti onoliko popularno kao što smo to prije koju godinu mislili, no pitanje je jesmo li u pravu. Naime, mnoštvo stručnjaka diljem svijeta radi na razvoju 3D tehnologije koja je već svoju primjenu pronašla u medicini, razonodi, a polako se ušuljava i u graditeljstvo.

Trend 3D printanja već je dugo s nama, ali još uvijek nije dosegao svoj vrhunac. Prognoze su kako bi se to moglo dogoditi u narednoj dekadi. Virtualna stvarnost je pojam koji iskače u svim novinama i na svim portalima. O virtualnoj stvarnosti se toliko priča da dobivamo dojam kao da je ona već tu oko nas, no to još izdaleka nije istina. Uređaji za virtualnu stvarnost još uvijek su prava rijetkost, a godine ispred nas to će promijeniti. Virtualna stvarnost trenutno se čini kao jedno od najperspektivnijih područja i rijetko tko sumnja kako neće doživjeti pravi ‘boom’.

Ono što je super kod virtualne stvarnosti jest činjenica da naša maštanja pretvara u realnost i to je ono što gotovo sve ljude na svijetu oduševljava. Jednom kada se cijene uređaja spuste na razinu dostupnu krajnji korisnicima, možemo očekivati veliku pomamu na tržištu. No, kada korisnici iskušaju sve blagodati koje virtualna stvarnost nudi, tek tada će se vidjeti u kojem smjeru će teći razvoj tržišta.

Uređaji za virtualnu stvarnost i ona općenito prezentiraju se kao nešto fenomenalno, no pitanje je koliko će ljudi biti spremni odvojiti svoj realni život da bi živjeli u virtualnom. Mnogo je otvorenih pitanja, a odgovore će nam dati skora budućnost. Pametni automobili bez vozača i ne samo to, već i javni prijevoz i zrakoplovni prijevoz, i svašta drugo. Transport ljudi i robe u skoroj će budućnosti doživjeti jednu veliku transformaciju koja će se doticati svakog pojedinca na ovoj planeti. Za sada imamo jako puno vizija koje najavljuju transportna sredstva o kakvima smo mogli samo sanjati, no sada se čine toliko blizu realnosti da ih se zapravo plašimo. Vrlo vjerojatno će svatko od nas doživjeti maleni šok kada prvi put sjedne u auto koji će ga sam bez vozača odvesti na željenu destinaciju.

računala prodaja

Još uvijek imamo veliko nepovjerenje do sustava umjetne inteligencije, koji može vrlo često djelovati i bolje od čovjeka. Era pametnih automobila polako je krenula. Mnogi proizvođači rade na njima, i iako ih je mnogo, rijetko koji svoje informacije dijele u javnosti. Jedan od njih je Google koji svoja vozila testira već duže vrijeme i pokazala su se iznimno kvalitetnima. No, uz Google tu su i mnogi drugi pa samo trebamo pričekati kada će futuristički automobili sami voziti cestama.

Nekako stječemo dojam da bi ovo moglo biti top tržište u budućnosti jer će biti potrebno zamijeniti svu dosadašnju infrastrukturu, što nije mala stvar. Sve to koštat će jako puno, a kompanije koje na vrijeme uspiju privući svoje kupce mogle bi zasjati na tronu najboljih ikada u povijesti biznisa. Poslovanje u oblacima već je prisutno svuda oko nas, a budućnost će samo još dodatno pojačati utjecaj. Primjerice, ovaj članak koji sada pišemo radimo u oblaku, a u oblaku su sakriveni i mnogi drugi koje imate prilike čitati u našem časopisu. Uređivanje i poravnanje časopisa radimo u oblaku, mejlove također šaljemo u svojevrsnom oblaku i gotovo sve što danas radimo putem interneta možemo nazvati poslovanjem u oblaku.

Tvrtke žude za takvim poslovanjem jer im nudi fleksibilnost i kooperaciju između različitih sektora i djelatnika. Podaci su dostupni u svakom trenutku i na bilo kojoj strani svijeta, a sve vrlo lako možemo podijeliti i s drugima. Poslovanje u oblaku bila je i ključna vodilja za stvaranje Chrome OS-a, koji se jako probija na tržištu kao što smo malo
prije mogli vidjeti. Dakle, ljudi su prepoznali rad u oblaku kao super način kojim mogu uštedjeti vrijeme i novac, a istovremeno dobivaju i slobodu rada. Iako su podaci u oblaku već jako rasprostranjeni, slobodno kažemo da smo još daleko od vrhunca. Pitanje je zapravo možemo li doseći nekakav vrhunac jer se informacije danas gomilaju nevjerojatnom brzinom.

Ako se takav trend nastavi oblaci će rasti, a zajedno sa njima i poslovne prilike za sve kompanije koje su uključene u taj sektor. Umjetna inteligencija je svojevrsni kamen spoticanja koji koći enormni razvoj raznih drugih tržišta. Kada bismo razvili savršene sustave umjetne inteligencije, mogli bismo proizvesti proizvode koji bi radili sve što poželimo. No, razvoj takvih sustav umjetne inteligencije teče sporo jer puno je toga što treba razriješiti. Možda je i tako bolje, jer ljudi još nisu spremni na uređaje koji bi bili pametniji od njih.

Danas gotovo za svaki pametni uređaj koji se nađe na tržištu možemo tvrditi da ima određenu dozu umjetne inteligencije. U to području ubraja se svašta, ali svoj vrhunac ta će inteligencija doživjeti kada umjetni uređaj postane pametniji od čovjeka. Mnogi veliki inovatori upozoravaju kako bi taj fenomen bilo dobro spriječiti jer bi se tehnologija pametnija od nas mogla urotiti protiv nas i izbrisati nas sa lica zemlje.

Je li to realan scenarij? Iako vam nekima zvuči smiješno, to bi se moglo dogoditi u neko skorašnje vrijeme. Naime, roboti će postati toliko autonomni i pametni da će početi shvaćati kako ih ljudski rod samo usporava u njihovim nastojanjima da postanu bolji i snažniji. Trenutak kada se to desi, mogao bi biti koban za ljudsku populaciju. Srećom, mi nismo generacija koja će to doživjeti jer još smo daleko od takvih fenomenalnih sustava. Jasno je da će umjetna inteligencija igrati vrlo značajnu ulogu u svijetu budućnosti, pa je stoga vrlo plodno tlo za sve kompanije koje odluče sreću potražiti upravo na tom području.

Piše: Marko Županić


RELATED ARTICLES

4 Komentari

  1. Ko je pisao clanak?
    Blackbery ima problem sa trzistem? – Niste culi za q10 i z10 modele i njihov uspeh
    Nokia????? – autor takodje nije cuo da Nokia-e vise nema… kupljena od strane Microsofta i to ne tako skoro….
    gospode Boze………..

    • Šta pričaš Microsof je prodao Nokiu, odustao je od nje, prodao je finskom HMD Globalu. Kakav Blackbery je napravio tako glup potez sa svojim android telefonima gdje je ubacio tastaturu, gdje su ljudi poslije sedmicu dana korištenja vraćali telefone. Ti liče dragi kasniš ko dječiji doplatak de se malo informiši

  2. Nokia nije kupljena od strane Microsofta, jer Nokia je još na tržištu, i uskoro će prema najavi ponovno osvajati tržište pametnih telefona.
    Ugovor s Microsoftom istekao je.
    Blackberry je nažalost iamo problem ne samo sa tržištem, već i sa razvijanjem novog OS-a i konačno je odlučio zagristi u android.
    Ali taj potez sumnjam da će ga spasiti od velikih gubitaka.

    By the way članak je odličan

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular