Više nego ikada prije, budućnost kompanijama donosi nove izazove, ali i prilike. Digitalna transformacija pomaže im da redefiniraju svoje poslovne modele, operativne procese i način rada, i za očekivati je kako će ovi trendovi nastaviti ubrzavati. Iako se nabava sve do sada rijetko spominjala u ovom kontekstu, to se mijenja. Što razvoj tehnologije znači za nabavu i kako će ju transformirati? Kako će izgledati budućnost nabave i kakvu će vrijednost donositi kompanijama? Odgovorima na ova pitanja bavi se i SAP-ova studija Procurement 2025.
Procurement 2025 navodi kako će se zahvaljujući razvoju tehnologije, promjeni demografske slike radne snage i rastućoj moći ekosustava poslovnih mreža, mijenjati uloga nabave u većini kompanija. Nakon transformacije poslovnih područja kao što je upravljanje odnosima s klijentima i automatizacije prodajnih procesa, odnosno front-office funkcija u kompanijama, na red dolaze back-office funkcije kao što je nabava.
U prilog tome ide i podatak kako 84% nabavnih organizacija[1] vjeruje kako će digitalna transformacija iz temelja promijeniti način na koje dostavljaju svoje proizvode i usluge tijekom sljedeće tri do pet godina. Prema istraživanjima[2], digitalizacija opskrbnog lanca može dovesti do smanjenja troškova nabave za 20%, smanjenja troškova za 50% i povećanja prihoda za 10%. Također, samo 36% direktora nabave navodi kako je ostvarenje većih ušteda njihov najveći prioritet[3], odnosno nabava se sve više odmiče od ove, ali i drugih operativnih funkcija.
Prema studiji, trendovi i tehnologije koji će odrediti budućnost nabave su sljedeći:
- Nabava će pokretati inovacije i pomagati u ostvarenju korporativnih ciljeva. Inteligentni poslovni sustavi sami će učiti te omogućiti personalizirano korisničko iskustvo, odnosno kupnju i nabavu proizvoda i usluga.
- Automatizacija, strojno učenje i prediktivna analitika, blockchain i Internet stvari, revolucionizirat će kako se proizvodi i usluge nabavljaju, prate i dostavljaju.
- Reputacija brenda i kompanije će ovisiti o nabavi, a naglasak će biti na održivosti u lancu opskrbe jer kupci u različitim sferama poslovanja žele znati odakle dolaze proizvodi i usluge koje nabavljaju.
- Poslovne mreže predstavljaju B2B tržište budućnosti, a omogućit će kupcima, dobavljačima i partnerima da surađuju s lakoćom.
- Hiper-povezani ekosustavi bit će novi standard u nabavi i od iznimne važnosti za poslovnu agilnost te za uspjeh nabave u budućnosti.
- Tradicionalne vještine kod nabavnih profesionalaca sve više će ustupati mjesto analitičkim vještinama, umijeću upravljanja odnosima s dobavljačima te procjeni rizika.
Tvrtke će u idućim godinama automatizirati većinu transakcijskih aktivnosti, pri čemu IDC-jeva studija u 2017. bilježi rast svjetskog tržišta softvera za nabavu od 9.9% u odnosu na godinu prije. U konačnici to znači da će se trošak vođenja nabave za kompanije smanjiti, dok će vrijednost koju kompanije dobivaju biti veća. Iako će ušteda i dalje biti jedan od njezinih ciljeva, od nabave se u budućnosti očekuje da doprinosi zadovoljstvu kupaca, inovaciji dobavljača, novčanom toku, usklađenosti s ciljevima tvrtke i drugo. Njena uloga bit će strateška i orijentirana na stvaranje dodatne vrijednosti.
Više informacija o budućnosti nabave može se pronaći u studiji Procurement 2025, koja je dostupna na sljedećoj poveznici: https://www.ariba.com/resources/library/library-pages/procurement-2025.
[1] Digital Procurement From Myth, to Unleashing the full Potential, Oliver Wyman, 2017
[2] The Center for Global Enterprise, Digital Supply Chains: A Frontside Flip
[3] CPO Rising 2016: The Art and Science of Procurement, Ardent Partners, 2016
P.R.
Bude li provedeno u praksu to će biti manje plaće, veće norme tj. učinkovitost 🙂
I eto uštede i učinkovitosti na ustaljen način, i tada treba vodstvo nagraditi zbog uspješnog poslovanja… čast iznimkama.