Velike tehnološke kompanije u relativno kratkom roku postale su zamašnjak čitavog svjetskog gospodarstva. Unatoč tome što već relativno dugo živimo u digitalnom okruženju, mnoge zemlje svijeta još uvijek svoje zakonodavne okvire nisu prilagodile potrebama novih digitalnih platformi i online poslovanja. Žestoke se polemike na tu temu vode u središtima Europske Unije, a sve su glasnija nagađanja kako će se uskoro početi naplaćivati poseban digitalni porez kompanijama koje djeluju na teritoriju Europe.
Europa je u cijeloj ovoj priči u pomalo nezavidnoj situaciji jer nama baš puno kvalitetnih europskih IT velikana, već uglavnom mnoštvo digitaliziranih usluga i proizvoda uvozimo iz SAD-a ili Kine. Samim time, Europa treba naći kvalitetno rješenje kako privući kompanije, a ujedno od njihova poslovanja imati određene koristi.
Francuski predsjednik Macron već dugo vremena sa svojim timom ljudi radi na razvoju koncepta pravednijeg i kvalitetnijeg poslovanja stranih tehnoloških tvrtki na području Francuske, ali i Europe. Nedavno je tako pokrenut veliki projekt Tech for Good Call koji bi trebao “usidriti” dobre temelje za razvoj tehnologije i digitalnog poslovanja nakon izazova pandemijskog razdoblja.
Macron je do sada sa svojim suradnicima uspio u projekt uključiti čak 75 velikih kompanija, među kojima svakako vrijedi istaknuti Google, Facebook, Microsoft, no tu su i mnoge druge velike kompanije. Ipak, neke su kompanije odlučile odbiti sudjelovanje u ovom projektu, a među njima su i dva svjetska velikana – Amazon i Apple. I dok je Amazon jasno poručio kako neće sudjelovati u ovome pothvatu, Apple još razmišlja ima li smisla priključivati se tako nečemu – te su pregovori još u tijeku.
Ideja Tech for Good Call projekta je oformiti temelje pravednog poslovanja stranih kompanija na tlu Europe – što bi u konačnici moglo rezultirati naplatom poreza stranim kompanijama u državama u kojima djeluju. Također, jedan od ciljeva ideje je maksimalno moguće spriječiti širenje negativnog i uznemirujućeg sadržaja, odnosno seksualnih i terorističkih objava na popularnim digitalnim platformama. Treća važna stavka ove inicijative jest zaokret prema ekološkoj tranziciji, čime bi se velike kompanije uskladile s ekološki osviještenim poslovanjem.
Iako je mnogo kompanija već stavilo potpis na ovaj projekt, čini se kako Amazon i Apple (kao dvije najbogatije kompanije) to neće učiniti. Važan razlog odbijanja vrlo vjerojatno počiva u formiranju novog zakonodavnog okvira kojim bi se kompanije prisilile na plaćanje poreza u zemljama u kojima posluju. Kako će se rasplesti cijela ova priča vidjet ćemo već u narednim mjesecima – a mogla bi imati itekako veliki utjecaj na korištenje popularnih digitalnih kanala.
Piše: M.Ž.