Sjećate li se vremena kada YouTube, najpopularnija platforma za dijeljenje i gledanje videozapisa, nije imala – reklame? Čini se kao daleka prošlost, ali željeni smo sadržaj još prije šest-sedam godina mogli gledati bez nepotrebnih smetnji. Pritom, naravno, mislim na marketinški sadržaj koji se reproducira prije i/ili nakon YouTube videa.
Krenulo je s jednom reklamom prije njegova početka. Nekako bi istrpili tih pet sekundi koliko je trebalo proći da nam se pojavi opcija preskakanja reklame, a onda brže bolje, bez grižnje savjesti, pritisnuli kvadratić u kojem je pisalo „Skip Ad“. Iako su se neki korisnici našli i u takvim situacijama da videe koji traju izrazito dugo, pa i duže od sat vremena, jednostavno ne mogu preskočiti.
Ako, pak, niste bili te (ne)sreće, jeste li ikada pogledali barem jedan od marketinških materijala do samog kraja, pod uvjetom da se radi o nešto dužem sadržaju? Pretpostavljamo da ne. Razlog je jednostavan: YouTube reklame u očima gledatelja nisu zanimljive, jednostavno – ne funkcioniraju.
Ipak, broj reklama kroz godine se počeo povećavati. Jednu reklamu zamijenile su dvije, a ništa neobično više nije da se jedna pojavi i nakon videa. Rijetko tko se, međutim, zbog toga bio spreman „odreći“ YouTubea i preseliti na neku sličnu, manje popularno video-platformu. U Kaliforniji su shvatili gotovo nezamjenjivi te se u skladu s time mogu i ponašati.
„Reklame na YouTubeu otišle su predaleko. Korištenje dviju reklama na početku svakog videa koje su zajedno duge 30 sekundi. To je budalaština“, izrazio je svoje mišljenje jedan korisnik Reddita.
Zasigurno su i sami svjesni da reklame publici ne sjedaju najbolje, ali njihov je motiv jasan. Novac, naravno. Prema podacima portala Statista, platforma je u 2020. godini samo od reklama zaradila gotovo 20 milijardi dolara, gotovo duplo više u odnosu na 2018., kada su stigli do iznosa od 11,15 milijardi dolara.
I dok se blagajna zbog njih puni, reklame kod mnogih izazivaju frustracije i kontraefekt. Tako se na Facebook stranice jednog nedavno osnovanog domaćeg modnog brenda javio nezadovoljan korisnik koji je ustvrdio kako sigurno nikada neće kupovati njihove proizvode upravo zato što mu se njihova reklama prikazala na YouTubeu.
Sukladno tome, rodio se naslov: YouTube reklame potpuno su promašene. Ne za vlasnike popularne platforme za video, već za one koji se na njoj reklamiraju. Nismo zbog njih došli. Na YouTube se ne prijavljujemo kako bismo listali tuđe promotivne materijale, već da bismo slušali glazbu, pogledali sažetke utakmice ili se nasmijali uz neku pomalo glupu snimku. Posljedično, u mnogima od nas javlja se prkos prema brendu ili proizvodu koji je predmet same reklame; odlučujemo da ćemo ga izbjegavati.
Korisnik koji je objavio kako sigurno neće kupovati proizvode brenda reklamiranog na YouTubeu nije bio jedini. Pridružili su mu se i drugi, tvrdivši kako nema gdje nema navedenog proizvođača, koji je očito dosta uložio u reklame s ciljem da dođe do što većeg broja ljudi.
„Sigurno nas trollaju“, stoji u članku portala The Good Men Project, koji se proteklog ljeta pozabavio pitanjem postaju li YouTube reklame sve gore i gore.
Najpopularnija video platforma YouTube stalno se približava tome da postane poznata kao platforma za oglašavanje, na kojoj se također može pronaći neki sadržaj. Nepotrebno je reći da su je ljudi počeli zvati AdTube – kakva šala, počinju svoj tekst na portalu.
Kako navode u nastavku, YouTube je povećao broj oglasa u 2021. u odnosu na protekle godine. Prethodno su reklame emitirali samo na kanalima koji su dio YouTube Partner Programa, kanala s više od tisuću pretplatnika, ali to je sada stvar prošlosti.
„Da, gledate više reklama nego ikada prije. To je koma“, složili su se i na portalu Medium. Za sve probleme postoji rješenje, a u ovom se slučaju ono, naravno, zove – AdBlock. Novinar Mediuma ustvrdio je kako nema ništa protiv toga da ljudi na internetu zarađuju putem reklama, pa tako ne uključuje blocker prilikom čitanja portala poput NY Timesa, ali YouTube je jednostavno pretjerao. Stigao je do platforme i konačno ga uključio, rekavši zbogom reklamama.
I to je, zapravo, najjednostavniji način da njihove marketinške sadržaje u svom pregledniku pošaljete u povijest. Sigurno ste se susreli i sa situacijama kada ste vam je YouTube video od više desetaka minuta, ili pak onaj duži od sat vremena, razlomio na više manjih dijelova. Između su se, naravno, našle reklame, što je osobito nervirajuće kada slušate neki koncert i reklama vašeg omiljenog izvođača prekine usred pjesme.
Zanimljivo, čak 57% pretraživanja na YouTubeu prema gore se navedenom The Good Men Projectu odnosi na glazbu. Spotify, Soundcloud, Deezer i drugi sve su rješenja koja bi mogla zamijeniti YouTube, ali se uz uključivanje AdBlocka ostanak na istoj platformi čini najjednostavnijim potezom.
Novinar Mediuma svoj je članak naslovio „YouTube reklame službeno su gore od TV reklama“. I u pravu je. Jer je platforma za gledanje videozapisa gotovo u potpunosti zamijenila televiziju. Filmove više ne morate gledati na velikom ekranu; dovoljno je jednostavno uključiti laptop i sve vam je već servirano.
Nema čega nema i upravo su si zato dali za pravo da postanu snažno ime u marketinškoj industriji, koja ih svakodnevno „nagrađuje“ s milijunima i milijunima dolara. Paralelu možemo povući i s Facebookom: usprkos tome što su svjesno dijelili naše podatke, i dalje je riječ o vodećoj društvenoj mreži u svijetu. Uz, naravno, Instagram, koji je također u njihovom vlasništvu.
Umjesto vođenja nepotrebnih internetskih ratova i lobiranja za time da platforma smanji količinu marketinškog sadržaja, sezanje za kvalitetnim alatima riješit će sve probleme. Danas nagomilani YouTube od i zbog reklama nikada neće prestati zarađivati, intrigirati i ljutiti svoje korisnike, no AdBlock je – nadohvat ruke.
Piše: D. S.