Veliki broj ljudi je svjestan o tome kako YouTube kanali svojim korisnicima mogu zarađivati novac. Ipak, od tog broja ljudi opet velikom broju ljudi i nije baš najjasnije na koji točno način se to odvija. Razlog tomu jest taj što odgovor na pitanje na koji način YouTube kanali ”stvaraju” novac nije jednostavan.
Kao prvo, treba reći kako postoji nekoliko načina na koji YouTube kanali mogu ”generirati” novac. Da, tu su reklame i reklamiranje, ali treba napomenuti kako velika većina kanala ima barem još jedan način zarađivanja novca, a o kojem točno načinu se radi može biti različito, ovisno od kanala do kanala.
Kako YouTube kanali i ”youtuberi” zarađuju novac? U nastavku članka ćemo dati odgovor na ovo pitanje. Pokušati ćemo obraditi što je više moguće načina na koji YouTube kanali svojim vlasnicima mogu generirati novac. Ako vas zanima ili želite i sami postati vlasnik YouTube kanala te na takav način zarađivati – ovo je idealno mjesto gdje možete naučiti kako to raditi!
Reklamiranje – primaran način na koji YouTube kanali stvaraju novac
YouTube je kada govorimo o društvenim mrežama zaista jedinstven. Njegova jedinstvenost ponajviše leži u činjenici da se radi o mjestu na kojemu korisnici mogu zarađivati novac od reklamiranja. U slučaju da vaše objave na Twitteru ili Facebooku redovito bivaju javne, vi kao korisnik tih servisa od njih nećete dobiti ni lipe.
Ipak, ako odlučite napraviti kanal na YouTubeu i ako uspijete imati stalnu publiku koja će taj vaš sadržaj gledati, pratiti, na njega se pretplaćivati, ”lajkati” ga i naravno ako ćete imati reklame, vi možete očekivati zaradu na temelju toga.
Primaran način na koji korisnici YouTube kanala zarađuju novac preko YouTubea su reklame. No, koliko otprilike sveukupne zarade ”otpadne” samo na reklame? YouTube nudi kreatorima sveukupno do 55% cjelokupne zarade koja se stvori od reklamiranja. Prava vrijednost, odnosno prava zarada se može uvelike razlikovati, što ovisi o velikom broju faktora, kao što su vrsta videa, broj pogleda kao i trenutačna potražnja za reklamiranjem.
Da sve skratimo i prijeđemo na ono najvažnije – svaki puta kada gledate video na YouTubeu Google ima aukciju za određenu reklamu te usklađuje različite stvari (kao što su recimo demografske informacije, povijest gledanosti korisnika i sl.) sa sadržajem videa nakon čega pronalazi koji oglašivač je spreman platiti najviše kako bi došao do vas u tom trenutku.
Cijena reklame varira, ovisno o velikom broju utjecaja. Ipak, u prosjeku će vam recimo ako imate tisuću pogleda donijeti sveukupno 2.50 USD. Od tih dva i pol dolara oko 1.38 ide YouTuberu. Unatoč tomu što je reklamiranje najstabilniji i najstalniji način zarađivanja novca na YouTubeu, ono ipak nije dovoljno da biste od toga živjeli.
Ako ste YouTuber (ili to želite postati) i planirate zarađivati novac samo od reklama, to znači da će vam za recimo ”normalan” život trebati oko nekoliko milijuna pogleda. Ako ste YouTuber koji već ima razvijen posao, to neće biti problem. Ipak, ako ste manji ili ako ste se tek počeli baviti ovakvim poslom, trebati će vam još jedan- dodatan način zarađivanja novca.
Sponzorstva i dogovori u vezi određenih brandova
A tu na scenu stupa drugi najčešći način zarađivanja novca na YouTubeu, a to su sklapanje sponzorskih ugovora i dogovori oko brandova. Ako je neki kanal dovoljno poznat, odnosno ako privuče dovoljno veliku publiku, dogoditi će se to da će određene tvrtke htjeti s tim YouTuberima raditi i surađivati izravno. Oni će tražiti kreatora video-sadržaja da izravno promovira proizvode te tvrtke unutar samih videa koje kreator kanala stvara.
Kako to funkcionira?
Recimo da snimate video o nečemu. Vaš video skupi recimo 50 tisuća pogleda. Za vas, a samim time i za vaše video-isječke se počne zanimati neka tvrtka. Ta tvrtka će vas kontaktirati i pitati vas želite li uspostaviti suradnju s njom pod uvjetima koje dogovorite.
Ako se složite, za određenu svotu novca trebati ćete unutar svojih videa reklamirati nešto što se odnosi na tu tvrtku (recimo neki proizvod ili uslugu). Na taj način ćete donijeti dodatnu zaradu tvrtci, a i samima sebi. Neki će trebati reći nekoliko rečenica vezanih uz neki proizvod koji ta tvrtka proizvodi i to će trebati spomenuti u početku videa kojeg snimaju.
Drugi će trebati (nakon što im tvrtka pošalje) koristiti određeni proizvod za vrijeme snimanja svog videa. Sve ovisi od dogovora i od toga kako se vi kao YouTuber uspijete dogovoriti s takvim tvrtkama.
Koliko takvi dogovori donose u prosjeku zaradu? Neke objave korisnika kažu kako ti dogovori donose zaradu između 3 i 12 centi po pogledu videa (što je opet puno više od onoga što će vam YouTube platiti za svoje vlastite reklame, jer po ovoj računici bi onih tisuću pogleda značilo zaradu od 120 USD ili otprilike 700 kuna).
Prodaja robe i proizvoda
Prodavanje stvari, roba i proizvoda je najlogičniji način kako se može zaraditi novac, bez obzira na koji način i kojom metodom (zakonitom naravno) želite zaraditi. Kod YouTubea se ova prodaja može zasnivati na prodaji jednostavnih stvari kao što su majice, posteri ili slični predmeti koji ne unutar ili na sebi imati logo ili natpis nekoga ili nečega.
Ponekad će se možda raditi o knjizi ili o DVD-u nekog kreatora videa. Sve u svemu, prodaja stvari je jedan od najizravnijih načina na koji se i preko YouTubea može zaraditi novac, ali opet treba napomenuti kako i ovakav način zarade funkcionira samo ako imate svoju vjernu publiku koje ipak treba biti puno više od tisuću.
Druge aktivnosti
Ako zaista želite uspjeti kao YouTuber (ne trebate biti uspješni poput PewDiePiea, ali opet) ono što vam naravno u tome uvelike može i hoće pomoći su različite vještine i znanja koja imate (ili koje možete naučiti i uvježbati).
Gluma, editiranje ili različito ”tweakanje” oko videa, pisanje, snimanje – toga ima koliko god hoćete. Sve ove vještine su vrlo važne i nadasve vrijedne tako da vrlo velik broj zaista uspješnih YouTubera itekako koristi barem neke od njih kako bi i dodatno poboljšali svoju zaradu putem YouTube kanala.
Sve u svemu – zarađivanje putem YouTube kanala i nije tako lagan posao, ali se upornost isplati!
Iako se može činiti baš suprotno, istina je da zarađivanje novca preko YouTubea nije lagan posao. Ono što je najteže i najzahtjevnije te što svakako traži i znanja i jako puni upornosti jest ”građenje” vlastite publike, to jest ljudi koji će vaš sadržaj gledati, pratiti, čitati.
Sve dok to ne uspijete učiniti ne možete računati na to da ćete zarađivati bilo kakav ”pravi” novac. Ipak, ako ste dovoljno voljni, ako imate talent, znanje i vještine (i naravno ako želite učiti i dodatno se usavršavati) možete uspjeti.
A ako radite ono što volite novac će dolaziti ”sam od sebe” i nećete se toliko koncentrirati na zaradu već na to što radite ono što vas istinski ispunjava i što volite.
Piše: Z.K.