YouTube je trenutno jedna od najpopularnijih platformi na internetu, a prognoze govore kako će video sadržaj i dalje nastaviti svoj rast. Dakle, za očekivati je kako će YouTube iz godine u godinu samo rasti te bi na kraju mogao nadmašiti popularnost svih društvenih mreža koje danas poznajemo.
No, nemojmo se zavaravati – YouTube nije klasična društvena mreža. Za razliku od ostalih društvenih mreža, YouTube ima jedan sasvim drugačiji pristup korisnicima i ne dopušta toliko osoban odnos između korisnika kao što je to slučaj kod drugih mreža. Možemo reći kako YouTube preferira više jednosmjernu komunikaciju između stvaratelja sadržaja i konzumenta, mada ni to nije u potpunosti točno.
Otkako se pojavio na tržištu YouTube je donosio određenu svježinu u sadržaj koji se do tada stvarao pa nije ni čudno što ga je Google ubrzo kupio i pozicionirao u svoje ‘borbene redove’. No, danas je YouTube jedna od najvećih mreža gdje se pojavljuje raznovrstan sadržaj, koji ponekad zna graničiti s dobrim ukusom.
Popularizacija YouTube platforme iznjedrila je mnoge nove svjetske zvijezde, koje danas zarađuju milijunu dolara samo zahvaljujući kreiranju sadržaja za tu platformu. Mnogi mladi korisnici oduševljeni su idejom zarade zahvaljujući snimanju video materijala, no često ne shvaćaju koliko je posla potrebno odraditi u pozadini da bi se došlo do uspjeha kakvog gledaju u raznim medijskim naslovnicama.
Kako se YouTube algoritam mijenja iz tjedna u tjedan, tako i razni marketinški stručnjaci pokušavaju odgonetnuti što je to što utječe na kvalitetno pozicioniranje na YouTube platformi. Kvalitetnim dosegom do ljudi, osigurava se veliki broj sljedbenika, što u konačnici može dovesti do zarade.
Kako bismo vam pomogli na putu sakupljanja velikog broja sljedbenika, odlučili smo potražiti nekoliko super savjeta koje preporučuju marketinški stručnjaci diljem svijeta. Nastala je tako lista od 12 savjeta za YouTubere koju možeš pogledati u nastavku. Unutar liste pobrojani su i ukratko objašnjeni svi važni principi koji bi trebali pomoći u proboju na YouTube platformi u 2018. godini. Iako u končanici sve ovisi o kvalitetni sadržaja kojeg stvarate, bilo bi pametno pridržavati se sljedećih pravila:
Objavljivati novi sadržaj više od jednom tjedno
Proces snimanje i uređivanja kvalitetnog video uratka ponekad zna trajati jako dugo i zbog toga je sasvim razumljivo kako se video materijali objavljuju rjeđe, nego što je to slučaj s fotografijama ili tekstovima. Ipak, najnovija istraživanja pokazuju kako YouTube obožava korisnike koji uspijevaju objaviti više od jednog videa na tjedan.
Ako ste tek na početku svoje Youtuberske karijere bilo bi pametno objavljivati video materijale što češće (npr. svaki drugi dan). Generalna preporuka za sve korisnike YouTube-a je da objavljuju minimalno tri nova video uratka tjedno. Iako se to čini kao veliki zalogaj, potrebno je napomenuti da uspjeh ne dolazi jednostavnim koracima, već je potrebno uložiti trud i dodatni napor.
Često objavljivanje sadržaja pripomoći će u tome da algoritam bolje pozicionira vaš YouTube kanal, ali će također pomoći podizanju svijesti o vašem postojanju kod korisnika ove mreže. Valja još spomenuti kako će novi sadržaj vrlo vjerojatno biti mamac za dulje zadržavanje korisnika na vašem kanalu, što je također pogodno za bolje rangiranje.
Izgraditi naviku snimanja sličnog video materijala
Budući da smo spomenuli u prethodnoj točki kako je pametno objavljivati što više video uradaka na tjednoj razini, to znači da je potrebno u samo snimanje i editiranje uložiti i dosta vremena. Oni koji se bave produciranjem YouTube sadržaja smatraju kako je odlična taktika izgraditi naviku snimanja i toga se pridržavati prilikom izrade svakog novog videa. Što to znači?
Poželjno je osigurati jedno mjesto u stanu ili kući koje će služiti kako mini studio. Kada dođe trenutak za snimanje materijala jednostavno uskočite u taj prostor, upalite rasvjetu i kameru i snimanje video uratka može krenuti. Također, važno je osmisliti koncept videa koji možete provoditi u svakom sljedećem videu. Konkretno, napraviti plan kako će biti sniman video, na koji način će biti uređen i koliko će vremena biti odvojeno za pojedini korak. Takvim ustaljenim i definiranim ritmom i procesom, izrada novog videa biti će ‘mačji kašalj’, a to će omogućiti gušće objavljivanje novog sadržaja na YouTube-u.
Video započeti direktnim otkrivanjem teme
Da biste privukli pažnju osobe koje ja kliknula na vaš video, važno je da toj osobi predstavite zašto je vaš video dobar i koje će konkretno koristi donijeti njegovo gledanje. Dakle, potrebno je potencijalnom gledatelju u prvih nekoliko sekundi predstaviti temu videa i čiji će rezultat biti pregledavanje video materijala.
Kada steknete reputaciju na YouTube-u i kada vaš kanal postane prepoznatljiv, video možete započeti na bilo koji način. No, dok te reputacije nemate, morate korisnika zainteresirani za sadržaj koji želite predstaviti. Zbog toga, prve sekunde svojeg video materijala posvetite otkrivanju rezultata, a nakon toga krenite s objašnjavanjem kako nešto napraviti.
Maksimalno skratiti uvodnu scenu (intro)
Oni koji redovito obilaze YouTube kanale vrlo vjerojatno su upoznati s pojmom ‘intro‘. Radi se o komadu video materijala ili animacije, koji je isti u svakom novom videu. Dakle, to je dio po kojem će vas korisnici s vremenom raspoznavati i na temelju kojega gradite svoj brend. Mnogi kod sređivanja uvodne scene (intro-a) naprave veliku grešku jer im taj uvodni video traje predugo.
Uvodna scena bi se u pravilu trebala prikazivati nakon što objasnite koji će rezultat donijeti gledanje vašeg videa. Mnogi za izradu uvodne scene angažiraju dizajnera ili animatora kako bi dobili zanimljiv uvod koji će na najbolji način predstaviti YouTubera. Ono što je važno, jest da ta uvodna scena na traje dulje od 5 sekundi jer postoji velika vjerojatnost da će korisnik otići s vašeg video kanala. Opće je poznata činjenica da korisnici lako gube strpljivost i zbog toga im nemojte biti ‘dosadni’ već im što prije predstavite sadržaj koji žele čuti od vas.
Iskoristiti zadnje sekunde videa za promociju svojih aktivnosti
YouTube vam dopušta da iskoristite zadnje sekunde video objave kako biste promovirali neke svoje aktivnosti. Prije svega, to se odnosi na promoviranje vlastitog YouTube kanala ili na promoviranje nekih prošlih video materijala. No, mogućnosti iskorištavanja tog zadnje djela videa su šarolike i bilo bi ih velika šteta ne iskoristiti.
U posljednjih 20 sekundi videa možete postaviti okvire putem YouTubea, zahvaljujući kojima ćete pozivati korisnike da kliknu na neku sljedeću radnju. To može biti pregledavanje nekog vašeg prošlog videa ili poziv na pretplaćivanje na vaš kanal. Važno je prilikom izrade video materijala pripaziti na to da se kadar videa napravi tako da se unaprijed planira mjesto gdje će biti poziv na akciju. Naime, bilo bi nezgrapno stavljati okvire na subjekt videa i time sakrivati ono osnovno zbog čega je korisnik YouTubea završio na vašem kanalu. Dakle, unaprijed planirajte mjesto za završne okvire i ne zaboravite ih iskoristiti jer mogu uvelike pomoći vašem napretku na YouTube-u.
Eliminirati dosadne dijelove iz videa
Nitko ne voli dosadan i nezanimljiv sadržaj. Kada kreirate nove video materijale morate obratiti pozornost na to da izbacite sve što bi korisniku moglo biti nezanimljivo. To znači, da je potrebno ukloniti preduge pauze, jednolično i monotono pričanje, preskakanje s jedne teme na drugu (pri čemu se gubi jasnoća teme), itd. Morate korisniku ponuditi zanimljiv sadržaj koji će rado pogledati do kraja.
Morate se svojski potruditi da zadržite gledateljevu pažnju. Ako je potrebno video upotpunite nekom zanimljivom pričom ili anegdotom koja bi mogla probuditi emocije kod gledatelja, ali nikako nemojte odlazi u krajnost i totalno promašiti temu o kojoj pričate. Dosadnom sadržaju nije mjesto u videu.
Napraviti privlačan thumbnail (video sličicu)
Jedan od vrlo važnih detalja zahvaljujući kojem se korisnik odlučuje za gledanje nekog video uratka jest thumbnail, odnosno umanjena sličica za video klip. Kada korisnik pretražuje neki pojam na YouTube-u, kao rezultat pretrage pokazuje mu se naslov videa i malena sličica koja sažima što se događa u videu. I dok mnogi prepuštaju YouTubeu da odluči koju će sličicu pokazati, jako je mudro samostalno postaviti neku sličicu po vlastitom izboru.
Napraviti umanjenu sličicu za video klip nije problem, a može itekako pomoći u rangiranju i većem broju progleda videa. Da biste postigli da korisnik klikne upravo na vaš video morate napraviti sličicu koja će odskakati od drugih i koja će mamiti da se na nju kline. Dakako, iako mora sličica biti atraktivna, važno je da bude povezana s temom o kojoj priča video.
Poželjno je da sličica ima upečatljivi izgled i da se dizajn ponavlja na svim ostalim video objavama. Primjerice, bilo bi super izgraditi neki predložak koji će se pojavljivati u svakom novom videu, a koji će jasno biti drugačiji od onog prethodnog i koji će upućivati na temu o kojoj se priča. Stručnjaci smatraju kako je od presudne važnosti putem thumbnaila iskazati emocije, jer su upravo emocije ono što najviše privlači novog gledatelja.
Stvarati novi video materijal na temelju najpopularnijih starih videa
Osobe koje se bave marketingom znaju kako je najvažnije pravilo u cijelom marketing svijetu – istraživanje tržišta. Bilo što da se radi, najbolji marketinški rezultati postići će se detaljnim i kvalitetnim istraživanjem tržišta i zatim prilagodbom, odnosno optimizacijom sadržaja. Optimiziran sadržaj donosi znatno bolje rezultate i toga morate biti svjesni.
Ako se pitate kako pronaći optimalan sadržaj za vaš kanal, odgovor leži u starim video uradcima. Jednostavno, zavirite u statistiku i probajte shvatiti koje video objave su najpopularnije i što imaju zajedničko. Možda je tajna u atraktivnoj temi, možda u kvalitetnom naslovu ili u nečem trećem – ali tajna sigurno postoji. Kada pronađete što imaju zajedničko vaši najpopularniji video materijali, onda imate dobru podlogu za razvoj novih videa.
Naime, na temelju starih popularnih videa potrebno je graditi nove zanimljive materijale. Iskoristite prednosti koje su imali ti prošli video uradci i fokusirajte se na bitne stvari u budućem stvaranju videa. Nemojte zaboraviti, statistika je vaš ključan saveznik u borbi za nove sljedbenike, a optimizacija je proces koji će vam omogućiti rast.
Kreirati video duljeg vremenskog trajanja
I dok smo u prethodnim odlomcima uglavnom savjetovali kako je potrebno raditi kratke uvodne dijelove, ovog ćemo se puta posvetiti onome što treba biti dugačko. Istraživanja su pokazala kako je puno pametnije raditi sadržaj duljeg vremenskog trajanja, jer on sa sobom donosi nekoliko sjajnih stvari. Ipak, potrebno je upozoriti kako duljina videa mora biti onolika koliko je potrebno da bi se objasnila neka tema (ne valja biti dosadan prilikom objašnjavanja).
Dulji video materijali uzrokuju da gledatelji duže ostaju okupirani video materijalom, to povećava vrijeme gledanja videa. Upravo ta duljina gledanja videa jedan je od važnih faktora koje YouTube algoritam uzima u obzirom prilikom rangiranja nekog sadržaja. Dulji video također se čini kao sadržajniji i kao video koji može na kvalitetniji i bolji način prenijeti poruku, što je još jedna od pozitivnih strana. Preporuka stručnjaka je raditi video u trajanju od 7 do 15 minuta, no treba pripaziti da sadržaj bude konstantno interesantan.
Surađivati s drugim YouTuberima
Suradnja s drugim YouTuberima odlična je prilika da se dosegne dodatan prirodni doseg videa koje stvarate. Naime, kada surađujete s drugim YouTuberima sigurno ćete unutar videa, ali i opisa videa naglasiti s kojim ste YouTuberom surađivali i na taj čete način poslati dodatnu publiku na njegovu adresu, ali ćete isto tako dobiti priliku da njegova publika dođe do vas.
Postoji mnoštvo načina na koje dva vlogera mogu surađivati, a na vama je da odaberete što vam najviše odgovara. Pametno je birati YouTubere koji imaju veliki broj ljudi iza sebe, jer time brže stječete mogućnost da više ljudi stigne na vaš profil, ali i da vas više ljudi zaprati. No, činjenica je da ćete teško ostvariti suradnju s velikim YouTuberima jer oni ipak ne žele surađivati s malim vlogerima, nego radije biraju sebi ravne (od kojih mogu imati relativnu korist). Valja biti uporan i istražiti koje vam se sve mogućnosti nude, a prilika za suradnjom doći će prije ili kasnije.
Prenositi sadržaj uživo preko YouTubea
Navikli smo pratiti live objave na raznim društvenim mrežama, no na YouTubeu je princip rada drugačiji i svi se uglavnom fokusiraju na stvaranje sadržaja koji će dugoročno biti na mreži. Ipak, stručnjaci savjetuju kako je javljanje uživo preko YouTubea fantastična prilika za rast vašeg profila. Ono što je velika prednost takvog načina rada jest mogućnost angažiranja publike, odnosno kako razvijate radnju i videu, tako možete paralelno komunicirati sa svojim fanovima koji vas prate.
Kako biste radili javljanje uživo putem YouTube platforme dovoljno je da posjedujete pametni telefon ili web kameru. Iako je preporučljivo imati što bolju web kameru, važno je spomenuti da se danas kvalitetne web kamere mogu nabaviti već za jako malo novca. Jednostavno, na YouTube platformi pronađete opciju YouTube Live i nakon toga možete započeti s emitiranjem vlastitih avantura. Nemojte se ustručavati, podaci govore da ljudi vole pratiti javljanja uživo.
Stvarati video materijale u serijama
Velike filmske kuće shvatile su kako su serije sjajan način da gledatelja zadržite što duže uz svoju priču i radnju. Zbog toga danas imamo navalu velikog broja serija koje se emitiraju na raznim kanalima i iza kojih stoje razni velikani filmske industrije. No, proizvodnja serija nije samo pogodna za filmske producente, već je itekako dobra za YouTubere koji žele zadržati pozornost gledatelja.
Stručnjaci preporučuju kako je pametno raditi serije video materijala te ih tako stavljati na YouTube. Nakon što objavite nekoliko serija bilo bi poželjno stvoriti Playlistu tako da korisnici mogu s lakoćom pratiti svaki idući ili prethodni dio (nastavak) serije. Zahvaljujući video materijalima koje ćete stvarati u serijama postići čete kod gledatelja da se duže zadržavaju na vašem kanalu, što je itekako pozitivno i YouTubeu signalizira da se radi o pouzdanom kanalu kojeg treba ‘uzdizati’ na ljestvici popularnosti.
Zaključak
YouTube je s godinama postao sjajna platforma za ostvarivanje uspjeha. Doseg koji se može postići putem te platforme, mnogim je YouTuberima osigurao popularnost i danas im donosi novac u džepove. Ipak, do tih ‘slavnih’ dana još je dalek put kojeg trebate graditi strpljivo i pametno.
Uz savjete koji su navedeni iznad trebali biste brže napredovati i za kraće vrijeme ostvariti uspjeh. Netko uspjeh gleda kroz zaradu, netko kroz broj sljedbenika, a netko kroz broj pregleda na određenim video materijalima. Nije upitno kako će neki video uradci imati više pregleda neki manje, ali na vama je da se fokusirate na one koji su popularniji i stvarate sličan sadržaj koji će tada još dodatno podignuti popularnost.
Želimo vam puno sreće u vašoj YouTuberskoj avanturi i nadamo se kako ćemo jednog dana slušati o vama kao poznatom YouTuberu ih Hrvatske. Uz puno truda i ulaganja snovi se mogu ostvariti.
Piše: M.Ž.