PočetnaInternetŠto je Google Chrome Privacy Sandbox?

Što je Google Chrome Privacy Sandbox?


Živciraju li vas online reklame, točnije reklame koje vas prate i želite imati više privatnosti na Internetu? Google je dugo slušao “žalopojke” svojih korisnika, te je to rezultiralo “Privacy Sandboxom” koji sadrži manje kolačića koji vas prate. Točnije, koji prate vašu online aktivnost. Ta opcija je win-win za sve – ona omogućuje oglašivačima da provode ciljano reklamiranje, ali s druge strane zadržavaju privatnost individualnih korisnika.

Kako je to bolje od regularnog online praćenja? Zašto Google stremi “cookie-free” alternativama? Možete li ovu opciju isključiti dok koristite Chrome? Vidjet ćete u nastavku teksta.

Što su kolačići (engl. Cookies)?

Tko ne voli kolačiće? Vjerujemo da ih većina vas voli. No, volite li “kolačiće” unutar web preglednika? U jednu ruku, oni su kritični za moderne web preglednike i surfanje bespućima Interneta, a u drugu ruku se mogu tretirati kao prijetnja online privatnosti.

Možda najbolji način za opisati kolačiće unutar web preglednika je u obliku primjera. Zamislite situaciju kada nešto kupujete. Dodate predmete u košaricu, ali zbog manjka vremena ugasite web stranicu i završite sa svojim Internet sesijom. Kasnije, kada se vratite na dotičnu web stranicu, vaši predmeti će i dalje biti u košarici.

Kako je to moguće? Tako što web stranica koristi kolačiće da spremi manje količine podataka o vama i vašoj online aktivnosti, te vam tako pruži bolje iskustvo surfanja.

Da pojednostavnimo, web stranice spremaju male količine podataka o vama. Ti setovi podataka su “kolačići”.

Vrste online kolačića

Tipično, postoje dvije vrste kolačića koje žive unutar vašeg web preglednika: “first-party” i “third-party” kolačići.

First-party cookies

Ovo su kolačići koji se prije svega koriste za bolje iskustvo korištenja web preglednika. Tu se spremaju vaši podaci o loginu (op.a. da se ne morate svaki puta logirati kada posjetite, recimo, Facebook), stvari koje dodate u košaricu ako se radi o web shop stranici, jeziku kojeg ste odabrali na web stranici i slično.

Third-party cookies

Ovo su kolačići koji služe za “bolje” prikazivanje reklama. To znači da vam oni žele dostaviti, odnosno prikazati, one reklame koje se vama čine zanimljivima. Recimo, ako tražite po Internetu tenisice, vjerojatno ćete početi primjećivati veći broj reklama za brendove kao što su Nike, Adidas i slični. To su oni kolačići kojih se korisnici žele riješiti jer imaju osjećaj da ih se prati.

Zašto je Google predstavio Privacy Sandbox?

Kolačići unutar web preglednika imaju svoju svrhu i mnogi će reći da su korisni. Pitanje je onda – zašto ih se Google želi riješiti, odnosno ih zamijeniti s nečim drugim? Sudeći po izjavama iz Googlea, sva podrška za kolačiće će biti izbačena do 2022. godine. Zato su sada izbacili spomenutu opciju “Privacy Sandbox”.

Google je zapravo krenuo implementirati FLoC (Federated Learning of Cohorts) inicijativu. Ona je dizajnirana tako da oglašivačima daje dovoljno podataka da ciljano targetiraju korisnike, ali im daju manje podataka o korisnicima i daju im podatke na “sigurniji” način.

Zanimljivo je što je Google prije svega oglašivačka kompanija, pa je sigurno za reći da oni žive od reklama i oglašivača. Zato pokušavaju naći alternativu. Oni se nalaze između korisnika i oglašivača, te ne žele prepiliti granu na kojoj sjede. Ako oglašivači odu, oni gube novce. Ako korisnici odu, oni gube novce. U bilo kojem ekstremu, Google je prvi na udaru. Zato cijeli ovaj novi koncept. Ali zapravo, ovo su glavni razlozi zašto je Google stvorio Privacy Sandbox:

  • Third-party kolačići mogu biti maliciozni: Ako se koriste na krivi način, third-party kolačići mogu uzrokovati štetu korisniku i biti prijetnja korisnikovoj sigurnosti. Neetične prakse kao što je “cross-scripting” i “krivo” korištenje osobnih podataka korisnika su neki od načina kako se kolačići ne trebaju koristiti.
  • Podižu svijest o online privatnosti: Davno su u povijesti ostali dani kada su korisnici na Internetu imali privatnost. Sada, mnogo godina kasnije, korisnici su postali toga svjesni i ne žele da se podaci o njima skupljaju bez odobrenja. Zato su nastali zakoni poput GDPR-a. Oni štite korisnike i limitiraju ono što oglašivači mogu o njima skupljati i smiju li uopće skupljati podatke.
  • Blokiranje kolačića od strane web preglednika: Mnogi moderni web preglednici su se ujedinili u cilju da blokiraju third-party kolačiće. Ključni “igrač” u toj priči je Mozilla Firefox. Imaju oni mnogo razloga zašto to rade, a jedan od njih je i povećanje broja korisnika koji koriste njihov web preglednik. Ako se ovaj trend nastavi, nestanak third-party kolačića je neminovan.

Google je to shvatio i zato su kreirali alternativu koja će, u teoriji, sve zadovoljiti. U globalu, Privacy Sandbox od Googlea je tu da poveća privatnost korisnika, a da ne naštete oglašivačima.

Kako Privacy Sandbox provodi reklamiranje?

U svijetu programiranja i cyber sigurnosti, riječ “sandbox” označava sigurnu i izoliranu okolinu. Unutar te okoline možete raditi praktički što god želite, ali ne možete naštetiti sustavu u kojem se taj sandbox nalazi.

Google Privacy Sandbox ima sličan pristup i koristi group-based reklamiranje, umjesto individualnog reklamiranja. To znači da Google korisnike svrstava u određene grupe (koje imaju određene zajedničke karakteristike), te oglašivačima daje samo određene podatke o grupi. Zatim oglašivači prikazuju reklame određenim grupama ljudi, ali ne znaju tko su ti ljudi. To zna samo Google. Tako, vi ćete i dalje vidjeti reklame za tenisice, ako vas to zanima i to često pretražujete, ali oglašivači neće znati da točno vama prikazuju svoju reklamu. Oni će reklamu prikazivati grupi ljudi koja voli tenisice. To je naravno samo osnovni primjer kako bi ovo trebalo funkcionirati.

Kako onesposobiti Privacy Sandbox u Chromeu?

Privacy Sandbox opcija je osposobljena po defaultu za sve Chrome korisnike. Ipak, to ne znači da je FLoC također uključen.

Ako još niste sigurni želite li koristiti Privacy Sandbox ili ne, možete ga isključiti u postavkama. Proces je vrlo jednostavan. Otvorite Chrome i iz gornjeg desnog kuta odaberite menu ikonicu (vertikalne točkice), te odaberite “Settings” (Postavke).

Iz lijevog menija odaberite “Privacy and Security”. Zatim na središnjem ekranu odaberite “Privacy Sandbox”. Tu ćete vidjeti informacije o ovome što smo mi danas pisali, te imate switch ili toggle, kako želite, kojeg možete postaviti na “on” ili “off”. Naša preporuka je da ga uključite.

 

Piše: B.P.


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular