Backup podataka uvijek je važan segment ozbiljnog poslovanja i rada jer se s njime korisnik može osigurati od neplaniranog i iznenadnog gubitka važnih datoteka i dokumenata na računalu. Ponekad to čak ne mora biti vezano uz posao jer mnogi od nas na računalu imaju fotografije, videoklipove i neke radne dokumente čiji gubitak ne bi nužno predstavljao najgori mogući ishod, ali oni imaju neku praktičnu ili sentimentalnu vrijednost koja se može nepovratno izgubiti.
O backupu podataka na računalu se previše ne razmišlja i mnogima to nije prioritet pa se postavljanje često odgađa, no pomoću korištenja servisa kao što je Google Drive potrebno je potrošiti nešto malo vremena i nakon toga procesi backupa ubuduće se odvijaju bez ikakvih poteškoća.
Postoji određena razlika kad se Google Drive koristi kao web servis te kao desktop aplikacija.
Rad Google Drivea kao web servisa je mnogima poznat jer se do datoteka i mapa spremljenih na njemu može doći preko bilo kojeg uređaja. Potrebno se samo prijaviti na svoj Google korisnički račun i otvoriti Google Drive na webu, a uređaji putem kojih se to radi mogu se po želji mijenjati.
U nekim trenucima korištenje Google Drive web servisa ipak se čini u određenom smislu previše udaljeno od podataka koje imamo na računalu. Datoteke i mape s računala potrebno je stalno učitavati na Google Drive servis u oblaku ako se želi stvoriti povezanost.
Desktop aplikacija Google Drivea u ovom smislu je nešto drugačija. Ako ju koristimo, prilikom otvaranja File Explorera u Windowsima ili Findera na Macu dobivamo pristup lokalnim dokumentima, ali i dokumentima koji su pohranjeni unutar Drive mape na računalu. Povezanost web servisa i dokumenata na računalu u tom je slučaju mnogo bolja, a povremeni zastoji tek mogu nastati prilikom automatskog učitavanja dokumenata unutar Google Drive desktop aplikacije na web servis gdje sinkronizacija može nešto duže potrajati.
Google Drive desktop aplikacija je, u svakom slučaju, izvrsni alat za stvaranje backupa podataka i jako dobra alternativa Dropboxu ili OneDriveu.
Instalacija Google Drivea za desktop vrlo je jednostavna. Potrebno ga je preuzeti na sljedećoj poveznici i kliknuti na plavi gumb „Download Drive for desktop”. Tijekom instalacije Google će pitati korisnika za podatke o korisničkom računu. Tko želi, može odabrati više korisničkih računa te u tom slučaju korisnik ima na raspolaganju više Google Drive spremišta podataka u oblaku.
Prilikom završetka instalacije Google nudi korisniku izbor između dvije opcije: Mirrored files i Streamed files.
„Mirrored files” su datoteke koje se spremaju i lokalno na računalu i u oblaku. Ovo je korisna opcija za odabir u slučaju da želimo otvarati datoteke i raditi na njima kad nema internet veze ili kad se želi raditi s Google Driveom offline.
Korisnici koji imaju drugačiji način rada i koji žele uštedjeti na prostoru na disku trebali bi odabrati „Streamed files” opciju. U njoj su datoteke spremljene samo na Google Drive web servisu i ne zauzimaju prostor na disku, ali će se automatizmom ažurirati kad se u njima nešto mijenja prilikom lokalnog otvaranja na računalu (kroz rad aplikacije). To se sve odvija samo dok Google Drive radi uz dostupnu internet vezu. Za posebne datoteke unutar ove opcije može se omogućiti offline rad.
Poslije završetka instalacije korisnicima se također nudi opcija odabira mape tj. mapa na računalu koje će biti backup podataka. Google će nakon odabira ponuditi izbor smještanja mapa na Google Drive ili Google Photos servis. Ovo može biti vrlo praktično za korisnika jer na lak način može odvojiti ostale dokumente na računalu od fotografija.
Ova opcija postavlja se unutar Google Drive Preferences prozora gdje je potrebno odabrati izbornik „My Computer” i kliknuti na „Add folder” gumb. Poslije odabira mapa na računalu, potrebno je odabrati hoće li se backup ostvariti putem Google Drivea ili Google Photosa. Nakon odabira, backup podataka automatski će započeti prema korisnikovom izboru.
Svaki korisnik na Google Driveu dobiva 15 GB slobodnog prostora i to će za mnoge biti sasvim dovoljno. Ako postoje korisnici koji imaju zbirke datoteka koje zauzimaju mnogo prostora, mogu nadograditi svoje mogućnosti spremanja putem Google One pretplate koja pruža dodatni prostor na oblaku koji se dijeli između Google Photosa, Gmaila i Google Drivea.
Google Photos servis je do 1. lipnja 2021. imao mogućnost neograničene pohrane fotografija, no kasnije je limit od 15 GB Google proširio na zajedničku vrijednost koja spaja prostor pohrane Google Photosa, Gmaila i Google Drivea.
Trenutne Googleove cijene za usluge dodatnog prostora na oblaku su sljedeće:
- 100GB po cijeni od 1.99 dolara
- 200 GB po cijeni od 2.99 dolara
- 2 TB po cijeni od 9.99 dolara
- 5 TB po cijeni od 24.99 dolara
- 10 TB po cijeni od 49.99 dolara
- 20 TB po cijeni od 99.99 dolara
- 30 TB po cijeni od 149.99 dolara.
Backup podataka s Google Driveom vrlo lako se može ostvariti. Potrebno je preuzeti Google Drive za desktop i nakon par klikova svaki korisnik može prema svojim preferencijama namjestiti sadržaj backupa, odabrati backup mapu na računalu te birati između Google Drivea i Google Photosa kao dostupnih web servisa za pohranu.
Uvijek mislimo da se našem računalu ništa ne može dogoditi, ali dovoljan je jedan kvar i svi naši podaci mogu nestati bez mogućnosti njihova povrata.
Backup je u takvim situacijama rješenje koje čuva podatke s računala, ali također omogućuje njihovo korištenje s bilo kojeg drugog uređaja.
Piše: Marijan Živković