Imate dobru ideju, a ne znate kako prikupiti novac da je realizirate? Sanjarite o tome da neku svoju ideju pretvorite u uspješan biznis? Smatrate da vaša ideja ima potencijala, ali ne znate kako doći do investitora?
Posljednjih je nekoliko godina crowdfunding, kao način financiranja ideja, procvjetao. Naime, sve je više onih koji svoje ideje predstavljaju na raznim platformama za crowdfunding i tako nastoje prikupiti novac. Srećom, s druge je strane sve više onih koji ulažu u tuđe ideje, jer smatraju da one imaju potencijal za rast ili im se ideje jednostavno sviđaju. Kako god okrenemo, i jedna i druga strana imaju koristi od crowdfundinga.
Za one koji ne znaju, crowdfunding je način financiranja svojih kreativnih ideja – osmislite ideju, postavite je na crowdfunding platformu i čekate da ulagači počnu investirati u vašu ideju. Jasno, ne čekate ništa jer morate ubrzanim ritmom raditi na promociji kako bi se glas o vašoj ideji proširio što dalje.
U Hrvatskoj i regiji bilježimo nekoliko fantastičnih crowdfunding projekata koji su do sada skupili nekoliko milijuna kuna. No, kako to područje sve više raste, za očekivati je kako će platforme za crowdfunding u budućnosti generirati sve više novca. U nastavku članka bavimo se crowdfunding platformama, odnosno predstavljamo vam nekoliko najboljih platformi u svijetu. Iako je odabir platforme tek jedan u nizu čimbenika koji mogu pokrenuti vaš uspjeh u crowdfunding svijetu, svakako je to iznimno važan čimbenik. Kako biste se upoznali s crowdfunding platformama i njihovim mogućnostima, svakako pročitajte nastavak članka:
Indiegogo
Indiegogo je prema nekim podacima druga najpopularnija crowdfunding platforma na svijetu, no mi smo je svrstali kod nas na prvo mjesto. Zašto? Razlog je sasvim jednostavan. Indiegogo je najpopularnija platforma u Hrvatskoj i regiji jer pred korisnika ne stavlja nikakve stroge regulative i ograničenja, za razliku od globalno najpopularnijeg Kickstartera.
Indiegogo vam omogućava da na platformi objavite bilo kakvu ideju, vezano uz bilo koje područje ljudske zanimacije. Ono što je super i što mnogi koriste je postavljanje fleksibilnog cilja, što znači da je kampanja skupljanja investicija uspješna, bez obzira koliko novca prikupili. Ipak, stručnjaci smatraju (a to pokazuju i podaci) kako bolje prolaze one kampanje koje imaju fiksni cilj jer ljudi više vjeruju takvim projektima. Indiegogo je vrlo jednostavan za upravljanje i darivanje sredstava i sve se može riješiti u svega nekoliko klikova. Ovo je najpopularnija platforma na Balkanu jer nema ograničenje za države pa je samim time i korisnici više koriste. Za kraj, reći ćemo još samo kako je na Indiegogo platformi do sada uspješno provedeno nekoliko velikih projekata s područja Hrvatske.
Kickstarter
Kickstarter je broj jedan crowdfunding platforma u svijetu, što pokazuju statistike, ali i količina podignutog novca od strane kreativaca. Problem s Kickstarter platformom za nas u Hrvatskoj je što naša država još uvijek nije na listi država koje Kickstarter podržava. Ipak, naznake su kako će se to uskoro promijeniti jer sve veći interes vlada u Hrvatskoj za takvim načinom financiranja pa je krajnji čas da se domaćim kreativcima omogući plasiranje ideje na najpopularniju platformu na svijetu. Kada pričamo o crowdfundingu mnogi će reći kako je Kickstarter zapravo sinonim za crowdfunding i to samo po sebi dovoljno govori koliko je ova platforma iznad ostalih.
Kickstarter je fokusiran na kreativne projekte pa na njemu možete pokrenuti kampanju u gotovo svakom segmentu koji vas interesira. Za razliku od Indiegogo platforme, kod Kickstartera nije moguće uzeti novac prije nego je finalni cilj ostvaren, što je u neku ruku dobro jer ulagatelji mogu biti uvjereni da će dobiti proizvod ili uslugu koja im je obećana. Također, da bi zaštitio investitore Kickstarter ima pravilo kako nije moguće postaviti ideju na platformu prije nego se ne dokaže da postoji prototip. Nevjerojatna je količina kreativnosti koja se može pronaći na Kickstarteru, a ljudi su do sada podizali novac za nevjerojatne projekte za koje bi tek rijetki mogli tvrditi da će uspjeti zaraditi pokoji dolar. Bilo kako bilo, Kickstarter kao vodeća platforma za prikupljanje novca na svijetu sa zaslugom zaslužuje tu poziciju jer zbilja se radi o jednom sjajnom servisu kojem korisnici jako vjeruju i na kojem često ulažu svoj novac.
GoFundMe
GoFundMe je nešto drugačiji tip platforme od dvije prethodno navedene, ali također pripada u društvo najpopularnijih crowdfunding platformi na svijetu. Ova je platforma specifična po tome što je korisnici uglavnom koriste za privatne svrhe, odnosno za podizanje manjih svota novaca ako bi riješili neke svoje (ili tuđe probleme). No, platforma ima širok raspon kategorija i mogućnosti, no u končanici je sve završilo ipak na tim jedinstvenim i nešto sitnijim uplatama.
Kada spominjemo sitne uplate i rješavanje problema pojedinaca, onda zbilja ima zanimljivih situacija za što su sve ljudi tražili novac. Primjerice, jedan je farmer u Keniji zamolio ‘investitore’ da mu doniraju novac kako bi on mogao otići na konferenciju za farmere u Australiju. Uspio je u tome naumu. Također, mnogi znaju tražiti novac kako bi riješili svoje probleme sa zubima ili platili troškove liječnika koji su nastali nakon liječenja. Nažalost, ova je platforma i dosta pesimistična u neki pogledima jer većina korisnika traži novac kako bi se izvukli iz neke teške situacije. To izrazito dolazi do izražaja kada se traži novac za teško bolesne koji trebaju skupe operacije, čiji je ishod često neizvjestan. U končanici, očito imamo jako puno problema jer inače ova platforma ne bi bila među top pet na tržištu.
PledgeMusic
PledgeMusic je platforma specijalizirana za glazbu, što se može zaključiti i iz samog naziva platforme. Koliko god mi mislili kako je glazba prilika za sjajnu zaradu, gotovo svi glazbenici prošli su pravi pakao kada su tek kretali, da bi došli do slave kakvu imaju danas. Naime, kupnja instrumenata, pripremanje albuma, puštanje albuma u prodaju, marketing i razno razne druge stvari iziskuju puno novca, koji je teško pribaviti kada je karijera tek u začecima. No, tu u pomoć priskače platforma PledgeMusic koja glazbenicima omogućava prikupljanje sredstava kako bi mogli ostvariti svoje glazbene snove.
Zanimljivo je da su ovo platformu koristili (i još uvijek koriste) neki popularni glazbenici, što je možda cijelu stvar i podiglo na jednu veću razinu. Ipak, platforma je u suštini namijenjena mladim i svježim glazbenicima koji tek pokreću svoju karijeru i koji trebaju nekakav početni zamah. Uglavnom se novac prikuplja za snimanje albuma, kao i za daljnju promociju tog istog albuma. Dobra stvar kod ove platforme je što se ulagačima jednostavno može vratiti uloženo ekskluzivnim pristupom novim pjesmama i albumima. E sad, pitanje koje ostaje jest da li su ljudi spremni investirati u glazbu i koliko se novca može povući za svoje ideje? S obzirom na to da platforma posluje već neko vrijeme, sigurni smo kako i novac koji je investiran u glazbenike nije zanemariv.
RocketHub
RocketHub je ponovo jedna drugačija vrsta platforme, na kojoj fokus nije stavljen toliko na prikupljanje sredstava, već na traženje kvalitetnih izvora financiranja. Ova je platforma namijenjena poduzetnicima koji su u potrazi za novim kapitalom, kako bi mogli realizirati neke svoje poslovne ideje. Zbog toga, ovdje često u prvom planu nije novac, već povezivanje s kvalitetnim ljudima.
RocketHub funkcionira na način da poduzetnik na platformu postavi svoju ideju i ubrzo nakon toga vidi ima li tko zainteresiran da se uključi u financiranje njegove ideje. Ako ima interesa, onda je stvar super i velika je mogućnost da će ljudi investirati. Ako je interes malen onda se javljaju ljudi koji vas preporučuju uspješnim ljudima koji će možda biti zainteresirani za investiranje u vas, odnosno vašu ideju. Servis je iznimno bogat informacijama koje su potrebne onima koji raže kapital pa tako tamo možete pronaći puno korisnih članaka koji govore o toj tematici. Također, ako vam je ideja dobra i ljudi u vama prepoznaju potencijal, možete se nadati kako ćete sklopiti dogovor o investiranju s nekim ulagačima ili donatorima.
Ulule
Ulule je platforma koja ima zanimljivo ime, a namijenjena je umjetnicima. Svi znamo kako su ulaganja u kulturu i umjetnost danas na izrazito niskoj razini pa mnogi umjetnici žive prilično oskudan život. Neki od njih primorani su zatražiti pomoć drugih kako bi realizirali neke svoje projekte, a u tome im može pomoći Ulule. Ova je platforma primarno namijenjena kreativnim projektima, a do sada je pomogla već više od 16.000 umjetnika koji su uspješno realizirali svoje ideje.
Sjedište ove platforme je u Parizu koji je već sam po sebi specifičan umjetnički grad pa i ne čudi što je platforma pogonjena na taj kreativni pogon. Dakle, radi se o europskoj platformi na kakve rijetko možemo naići, što može biti olakotna činjenica prilikom podizanja uplaćenih sredstava i daljnjeg upravljanja projektom. No, podaci govore kako je ova platforma do sada pomogla pojedincima u čak 198 različitih zemalja, tako da nema nekih ograničenja po pitanju geografske lokacije. Dovoljno je samo da imate kreativnu umjetničku ideju koja bi mogla biti zanimljiva ljudima i veliku vjeru u ono što radite jer samo tako možete skupiti dovoljno sredstava da biste izrazili vaše umjetničke ideje.
GoGetFunding
GoGetFunding je platforma koja prema svojim načelima i radu dosta podsjeća na GoFundMe. Konkretno, GoGetFunding više je usmjeren na zadovoljavanje potreba i troškova pojedinaca, nego li na stvaranje kreativnih ideja i realizaciju istih. Ipak, i na ovoj se platformi svakodnevno uplaćuju zanimljive količine novca i svatko tko pokaže malo kreativnosti ili empatije može podići neki novac.
Generalno gledajući, GoGetFunding nema nekih ograničenja što se tiče kategorija u koje možete postavljati projekte. Zbog toga korisnicima na pamet padaju svakakve ideje pa u konačnici i prikupljaju novac za svakakve prilike. Neki od zanimljivih projekata svakako su bili realiziranje dokumentiranih filmova u Britaniji, pokrivanje troškova putovanja hokejske ekipe, zadržavanje vlasništva nad hotelom, itd. Iako se ne radi o nekim velikim svotama, ova je platforma svakako zaslužila mjesta na našoj listi najboljih crowdfunding platformi.
Lending Club
Lending Club je još jedna specifična platforma koja zapravo ne radi na principu investiranja, već na principu posudbe novca. Svi znamo kako banke imaju izrazito stroge kriterije kada želimo podignuti neki kredit, a posebice kada je taj kredit usmjeren u neke kreativne ideje. Gotovo pa je nemoguće dobiti novac, ako iza ideje nemate već neke realizirane prodaje i pokazatelje koji jasnu ukazuju na to da vaša ideja funkcionira. Da biste izbjegli zavrzlame koje banke stvaraju, na raspolaganju imate platformu Lending Club.
Ova platforma s jedne strane ima ljude koji trebaju novac, a s druge strane investitore koji imaju višak novca. kada neki kreativac zatraži posudbu novca, javljaju se potencijalni investitori koji zatim posuđuju novac i to po kamatama od 5.5 posto. Dakako, u ovom je slučaju novac potrebno vratiti, što nije model kojim se vodi većina crowdfunding kompanija, tako da morate pripaziti što i kako radite s novcem koji ste dobili. Ono što je zanimljivo jest da platforma omogućuje i manje zajmove. Tako se mogu javiti i ljudi koji trebaju neki sitan novca kako bi popravili automobil, nabavili novi laptop jer je stari prestao raditi, a tu je i uvijek aktualno pokrivanje bolničkih troškova. Bilo kako bilo, ova zanimljiva crowdfunding platforma nije za svakoga i nešto je ozbiljnijeg karaktera jer vas zadužuje za vraćanje novca u određenom razdoblju.
Crowdrise
Crowdrise je platforma koja je usmjerena na postizanje boljeg životnog standarda svih ljudi u svijetu. O čemu se zapravo radi? Crowdrise korisnicima omogućava da postave projekte koji kao cilj imaju pomaganje drugim ljudima, odnosno koji razvijaju neke manje razvijene zemlje i krajeve. Ova je platforma uglavnom namijenjena neprofitnim organizacijama, kao i pojedincima koji se bore za pomoć ljudima diljem svijeta. Možemo reći kako ova platforma ima jednu humanitarnu notu, a te se posebno može vidjeti za vrijeme nekih prirodnih nepogoda kada se stvaraju razne ideje koje ljudi financiraju kako pomogli drugim ljudi diljem svijeta.
Što se tiče nekih konkretnih primjera, svakako vrijedi izdvojiti projekte koji su bili usmjereni za pomoć Haitiju koji je bio pogođen strašnim prirodnim katastrofama, no tu su i projekti koji ljudi organiziraju kako bi u slabije razvijenim zemljama osigurali vodu, prehranu, elektriku, itd. No, uz ove humanitarne projekte, ljudi putem ova platforme uspijevaju dobiti donacije za organiziranje partija, vjenčanja, školarina, i slično. Platforma nalik na ovu jest i Razoo, koji zapravo ima iste temelje, ali se razlikuje djelomično u dizajnu i broju ljudi koji su tamo aktivni.
Zaključak
Kako raste popularnost crowdfundinga, tako raste i broj platformi koje su namijenjene svima koji planiraju pokrenuti crowdfunding kampanju. Iznad u tekstu nabrojali smo nekoliko najpopularnijih platformi koje ljudi često koriste kako bi prikupili sredstava za realiziranje svojih snova. Kao što ste mogli primijetiti, dio platformi je općenitog karaktera, dok su neke posebno specijalizirane za određena područja ljudskoga rada.
Kada bismo morali izdvojiti tri najpopularnije i najbolje, poredak bi zasigurno išao ovako: Kickstarter, Indiegogo i GoFoundMe. No, još ćemo jednom spomenuti kako je Indiegogo i dalje najpopularnija platforma u Hrvatskoj jer je lišena nekih strogih pravila, što dopušta korisnicima da još dodatno iskažu svoju kreativnost i ostvare barem do neke mjere svoje planove. Za kraj, svima koji će se okušati u pokretanju crowdfunding kampanje želimo puno sreće i nadamo se kako ćemo i o vašim projektima imati prilike pisati na našem portalu.
Piše: M.Ž.