Web trgovine veliki su hit u svijetu već godinama, a u posljednje se vrijeme i sve više Hrvata odlučuje za kupovanje na internetu. Čini se kako smo napokon osvijestili da sigurnost kupovanja na internetu i nije toliko ‘rupičasta’ i da uz dovoljno pozornosti možemo bezbrižno kupovati online.
Raste broj web trgovina u Hrvatskoj
Iako nemamo nekih službenih podataka, činjenica je da u Hrvatskoj imamo sve veći broj eTrgovina. Sve se više tvrtki odlučuje investirati novac u takvo online poslovanje, jer otvara im se jedan čitav novi spektar mogućnosti. Zanimljivo je vidjeti kako ima i sve više zainteresiranih pojedinaca koji samostalno žele otvoriti web trgovinu, jer eto – internet poslovanje im to dopušta.
Za razliku od klasičnih trgovina, trgovine na internetu funkcioniraju znatno drugačije i uz kvalitetna znanja i vještine može ih voditi i samo jedan pojedinac. Ipak, to nije preporučljivo, jer mnogo je prepreka koje se mogu pojaviti na putu rasta ECommerce biznisa. Također, važno je sagledati priču s različitih aspekata, jer samo dobro osmišljene web trgovine imaju pred sobom svjetlu budućnost. Nažalost, sve koji nisu planirane na čvrstim i istraženim temeljima imaju veliku mogućnost da će u skorom roku propasti.
Kako kupovina putem interneta u Hrvatskoj sve više raste, nije ni čudo da imamo već danas ogroman broj trgovina. Taj se broj povećava iz mjeseca u mjesec, ali to ne znači da paralelno tome raste i potrošnja domaćih korisnika. Naime, neka su istraživanja pokazala kako su Hrvati skloni kupovini robe s inozemnih web trgovina. U tome definitivno prednjače web trgovine iz Kine, koja nude jeftine proizvode, ali i jeftinu (uglavnom besplatnu) dostavu proizvoda.
Unatoč takvim pokazateljima, konkurenta u Hrvatskoj je sve više. Cjenovno nisu pristupačni kao web trgovine s dalekog istoka, ali mogu ponuditi bržu dostavu i kvalitetnije uvjete garancije. Možda je to samo percepcija građana, ali na to se teško može utjecati. Ipak, ako smo uspjeli u naumu da se građene osvijesti kako je web trgovanje sigurno, onda se može i svaki drugi aspekt online trgovine srediti kako vlasnici trgovina to žele.
Što je sve potrebno za pokretanje web trgovine?
Kao što smo već prethodno rekli, web trgovinu može pokrenuti svaki pojedinac, koji smatra da ima kvalitetne parametre i uvjete koji bi mogli polučiti uspjeh u budućnosti. Sjajna prednost web trgovina jest što se jako puno toga može automatizirati pa čovjek ne treba puno utjecati na sam sustav. No, u nastavku ćemo pobrojati nekoliko važnih faktora koji utječu na razvoj vlastite web trgovine.
Ulaganja u razvoj web trgovine
Generalno gledajući, za pokrenuti web trgovinu dovoljno vam je i manje od 1000 kuna, a sve ovisi o tome što želite prodavati. Mnoštvo ECommerce platformi koje su danas dostupne znatno olakšavaju proces kreiranja web trgovine, što uvelike smanjuje i cijenu pokretanja e-trgovine.
Da biste pokrenuli vlastitu web trgovinu danas vam više nije potreban ni programer, ni osoba koja se razumije u dizajn. Hrpetina gotovih rješenja dostupna je već za nekoliko dolara, a dio platformi može se koristiti i besplatno.
Nabavka ili razvoj proizvoda (ili usluge)
Web trgovina može prodavati ili proizvode ili usluge. Kada su u pitanju proizvodi, onda postoje tri mogućnosti: raditi vlastite proizvode, skladištiti i prodavati tuđe proizvode ili prodavati tuđe proizvode bez skladištenja (tzv. dropshipping). U zadnje vrijeme sve više raste popularnost dropshipping, gdje prodavač prodaje proizvod iz nekog inozemnog (najčešće kineskog) web shopa, a da pri tome proizvod ide direktno od proizvođača do kupca (bez skladištenja), a gdje dropshipper samo ubire proviziju od prodaje.
Ako ćete skladištiti proizvode, morate za to imati adekvatan prostor koji zadovoljava zakonske odredbe. Imati zalihe jest veliki trošak, koji može dovesti i do gubitka novca jer teško je garantirati da će sva naručena roba ujedno biti i prodata. U slučaju da krećete s proizvodnjom vlastitih proizvoda, tu su vrlo vjerojatno troškovi i ulaganja najveći. Prije svega, potreban vam je novac da proizvedete proizvod, ali morate uložiti i vrijeme u razvoj tog proizvoda. Dakle, ulaganje je veliko – a krajnji ishod nepoznat.
Najmanje rizično otvaranje web trgovine svakako je trgovina koja prodaje usluge. Naime, kod usluga nema velikih ulaganja u razvoj proizvoda, nije potrebno skladištenje, a usluga se može raditi prema potrebi. Dakle, gotovo da ne postoje nikakvi troškovi unaprijed, već samo oni koji se pojave kada smo sigurni da je kupac naručio uslugu. No, web trgovine s uslugama djeluju samo u specifičnim nišama i pitanje je uklapaju li se u vaše planove.
Ulaganja u marketing
Bez kvalitetnog marketinga, web trgovina teško da može zaživjeti, ali i opstati. U početku će biti potrebna veća ulaganja, koja će se s vremenom optimizirati što će donositi veći povrat novca. Barem bi tako trebalo biti u teoriji. Stvar je jednostavna: web trgovina mora se oglašavati online, jer je to njeno prirodno okruženje. Kod online oglašavanja možemo pratiti mnoštvo parametara koji nam ukazuju na to koliko kvalitetno radimo marketinške aktivnosti. Na jednostavan način može se pronaći najbolja formula, odnosno strategija koja donosi najveći povrat novca – nakon čega se pojačava ulaganje u tu strategiju.
U početku su ulaganja veća, jer je potrebno skupiti informacije. Potrebno je dobiti sliku kupaca, odnosno ljudi reagiraju na reklamu i koji će nam donositi profit. Tek kada se podaci o idealnom kupcu sakupe, tek onda može se krenuti u optimizaciju oglašavanja, što će rezultirati manjim troškovima, odnosno povećanjem prodaje. Konkurencija web trgovaca je velika i mnogi ulažu velike količine novca u promociju. Stoga, glupo bi bilo očekivati da ćete s malo novca napraviti velike stvar. Eventualno, to možete ostvariti ukoliko se odlučite za usko specijalizirani web shop koji nema toliko konkurencije i koji se po nečemu ističe među konkurentima.
Kako odabrati pravilnu platformu za svoju web trgovinu?
Stručnjaci kažu kako se platforma odabire tek nakon što točno znamo što će web trgovina prodavati, koliko ćemo imati proizvoda i koje sve mogućnosti želimo da naša web trgovina ima. Dakle, potrebno je prije odabira platforme napraviti detaljan plan kako će trgovina izgledati, a tek nakon toga kreće se na odabir platforme.
U ponudi na tržištu postoji mnoštvo gotovih platformi za e-trgovinu. Dio njih je besplatan, dio se plaća na mjesečnoj razini, a dio se plaća unaprijed. Također, uz neke je platforme potrebno angažirati i programere i dizajnere, kako bi usavršili izgled i funkcionalnosti web trgovine, te time korisniku omogućili potpuno iskustvo. Većina platformi sastavljena je od osnovnih funkcija, a koje se potom mogu nadograđivati nekim dodatnim značajkama i mogućnostima putem plugina (dodataka). Također, dio tih dodataka je besplatan, a dio se dodatno plaća. No, ulaganje u te dodatke je često pametne investicija jer razni dodaci olakšavaju rad trgovine i automatiziraju neke segmente čime prodavač ima manje posla i lakše koordinira slanje paketa.
U nastavku teksta donosimo vam popis najpopularnijih ECommerce platformi na tržištu. Sva je po nečem posebna i razlikuje se od drugih, čime je ujedno i otežan odabir one ‘prave’ za vas. Potrebno je procijeniti koje je optimalna za vas, odnosno koja vam pruža najbolje uvjete, po najpovoljnijoj cijeni i uz najveći mogući stupanj automatizacije. Slijedi popis najpopularnijih platformi za pokretanje web trgovine:
WooCommerce
WooCommerce je jedna od najpopularnijih platformi za pokretanje web trgovine, a zapravo se radi o dodatku za WordPress – najpoznatiji sustav za upravljanje sadržajem web stranica. WordPress je sustav koji koristi više od 20 posto stranica na internetu, a njegova je zadaća spojiti stranu koja je vidljiva korisnicima i stranu koja omogućuje vlasnicima upravljanje sadržajem, a sve u svrhu što jednostavnijeg i kvalitetnijeg mijenjanja i dodavanja sadržaja.
Dodatak WooCommerce zapravo proširuje mogućnosti samog WordPress sustava i korisnicima omogućuje lagodno stvaranje web trgovine. Važno je napomenuti kako je za instaliranje ovih sustava ipak potrebno neko programersko znanje, ali i hosting te domena na koje će biti smješten web shop. No, u globalu, ovim se dodatnom na vrlo jednostavan način može stvoriti vlastita web trgovina koja ne ovisi o nikakvoj platformi i možete je uređivati prema vlastitim željama.
WooCommerce na kvalitetan način pokriva razne segmente koji su potrebni svim web trgovcima, posebno treba istaknuti kvalitetno odrađen sustav naplate (košarica), ali i sustav procesuiranja narudžbi. Vlasnik web trgovine ima korisničko sučelje u kojem se vrlo jednostavno može snaći i koje će mu omogućiti brzo i jednostavno upravljanje proizvodima u web trgovini. Moguće je kreirati neograničen broj kategorija proizvoda, ali i dodavati velike količine različitih vrsta proizvoda. Uz osnovne stvari koje WooCommerce posjeduje nije na odmet spomenuti kako se ovaj dodatak može nadograditi raznim drugim dodacima (bilo besplatnim, bilo plaćenim) koji ovaj kvalitetan sustav čine još robusnijim i upotrebljivijim.
Što se tiče eventualnih nedostataka koje ovaj sustav posjeduje možemo reći kako će oni koji žele ugraditi razne sustave plaćanja trebati zakupiti neki gotov sustav naplate kod neke banke ili sličnih pružatelja transakcijskih usluga. Kao što smo već rekli potrebno je osnovno znanje programiranja i funkcioniranja web stranica (pozadinski dio). No, ako niste u to upućeni, najbolje je angažirati programere i web stručnjake koji će vam to podesiti kako bi sustav funkcionirao. Jedan od problema koji se javlja kod nekih velikih korisnika jest usporavanje, jer nakon što se baze popune velikom količinom proizvoda i kupaca, sve počinje lagano usporavati.
U slučaju da želite vlastitu web trgovinu koja nije ovisna o nekoj platformi, a koja neće imati hrpetinu proizvoda (pričamo o tisućama), onda je WooCommerce itekako dobar izbor za vas. Sustav je u osnovi besplatan i otvorenog koda tako da je jako prilagodljiv, a svi dodaci koji ćete eventualno poželjeti također ne koštaju puno. Dovoljno je spomenuti da se radi o jednom od najkorištenijih sustava za ECommerce na svijetu, što bi samo po sebi trebalo biti dokaz kvalitete i pouzdanosti.
Shopify
Shopify je popularno ECommerce rješenje, a koje je veliki rast doživjelo u prethodne 2-3 godine, s obzirom da omogućava jednostavno stvaranje web trgovine. Ovu su platformu posebno zavoljeli prodavači koji se bave dropshippingom, jer platforma ima sve potrebne dodatke koji olakšavaju povezivanje s velikim web trgovinama. Kada pričamo o Shopify sustavu važno je spomenuti kako ta platforma ima ideju da korisnicima omogući fokus na prodavanje robe, bez nekih dodatnih zavrzlama i problema. Dakle, sve je usmjereno na to da se prodaje roba.
Platforma je pokrenuta još daleke 2004. godine, a primarno sjedište joj je u Kanadi. Kako su godine prolazile Shopify je pratio trendove i danas je u potpunosti prilagođen trgovanju putem mobilnih telefona ili primjerice trgovanju putem društvenih mreža (što je također sve popularnije). Platforma pruža mogućnost personalizacije, sadrži mnoštvo dodataka i tema koje se mogu koristiti, ali se sve zajedno i naplaćuje na mjesečnoj razini.
Za prodavanje putem Shopify platforme dovoljno je stvoriti račun na tom servisu i svoje zamisli pretvoriti u djelo. To je poprilično jednostavno s obzirom da Shopify na raspolaganju ima mnoštvo različitih tema koje su dizajniranje za sve prigode i vrste web trgovina, zatim tu su mnogobrojni dodaci koji mogu u većoj mjeri automatizirati web trgovinu, ali i razna proširenja koja svakakve ideje pretvaraju u stvarnost. Već smo spomenuli da je Shopify pogodan za dropshippere jer zahvaljujući kvalitetnim dodacima mogu u samo nekoliko klikova stvoriti web trgovinu. Cijeli je sustav prilagođen za kupovanje putem pametnih telefona i drugih mobilnih uređaja. Ljubitelji poslovanja na društvenim mrežama zasigurno će biti oduševljeni paketom koji košta samo 9 dolara, a koji Shopify integrira direktno na Facebook račun, omogućujući pri tome prodaju direktno preko Facebooka. Valja pohvaliti i korisničku podršku koja je uvijek aktivna i koja će vam pomoći bilo putem live chata ili telefonskog poziva.
Među nedostacima ove platforme potrebno je istaknuti dodatnu naplatu prilikom kupnje proizvoda, koja će se obračunati u slučaju da ne želite koristiti Shopify Payment. Činjenica je i da gotovo svi dodaci koji ćete poželjeti i koji će vam koristiti za kvalitetniji i jednostavniji rad web trgovine koštaju određenu svotu novca. Dakle, svaka nova zamisao u pravilu znači i novu novčanu investiciju. Ako poželite neku dodatno podešavanje i prilagođavanje vašim željama (koje nije moguće napraviti putem dodatka) za to trebate posjedovati znanje iz posebnog programskog jezika Liquid. U tom slučaju najbolje je angažirati nekog programera, a s obzirom na to da se radi o rijetko korištenom programskom jeziku to će vas vjerojatno i puno koštati.
Shopify je idealna platforma za početnike koji nemaju pojma o programiranju i postavljanju web stranica, ali imaju nešto više novca koji su spremni uložiti u razvoj web trgovine. Iako je cilj Shopify platforme što više pojednostaviti funkcioniranje prodavačima, činjenica je da je to teško izvedivo bez ulaganja. Jedan od minusa ovog sustava jest to da se naplaćuje na mjesečnoj razini. Cijene paketa variraju ovisno o mogućnostima, a mogu vas stajati od 29 do 299 dolara. I da, ovisite o platformi koja u svakom trenutku može odlučiti promijeniti pravila igre (što ne mora nužno značiti da će se to dogoditi).
Magento
Magento je ECommerce platforma otvorenog koda, koja je pokrenuta početkom 2008. godine. Radi se o jednoj od najpopularnijih platformi za web trgovine, a njezina sjajna strana jest to što ima kvalitetnu skalabilnost, odnosno može se bez problema proširivati i biti upotpunjena novim proizvodima i raznim drugim stvarima. Zbog mnogih svojih prednosti vrlo je popularna i kod velikih brendova pa tako nije na odmet spomenuti da su na Magento platformi izgrađene web stranice mnogih velikih brendova poput: Huawei-a, Burger King-a, FC Liverpool-a, itd.
Što se tiče prednosti koje možemo pripisati ovoj platformi, jedna od najvažnijih svakako je to što se radi o platformi otvorenog koda. Takva odlika direktno znači da je platformu moguće prilagođavati u potpunosti vlastitim potrebama i željama i nema nekih ograničenja u tom smjeru. Platforma Magento je vrlo jednostavna za upravljanje te prodavači neće imati problema prilikom postavljanja novih proizvoda ili sređivanja postojećih. Na raspolaganju je više od 9.000 različitih dodataka i nadogradnji, koje omogućuju jednostavnu prilagodbu potrebama trgovca, a među njima se kriju i besplatni dodaci koji mogu znatno olakšati promociju (posebnice putem društvenih mreža).
Važno je znati kako Magento platforma nije za svakog pojedinca, jer za njeno korištenje potrebno je imati programerske vještine. Dakle, ne radi se o gotovom sustavu u kojeg se samo potrebno logirati i dodati proizvode, već se radi i platformi koju je potrebno podignuti na web i isprogramirati da funkcionira kako želimo. Bez programerskog tima, biti će gotovo nemoguće koristiti blagodati koje ova platforma donosi, što znači da morate imati novac za investiranje prilikom samog pokretanja web trgovine. Zanimljivo je također kako je osnovna verzija Magento platforme besplatna, no ona napredna platforma koštat će ogroman novac. Dakle, troškovi su veliki, ali su i mogućnosti gotovo neograničene jer radi se o platformi koja omogućava ogroman broj proizvoda na web trgovini.
Magento bismo preporučili web trgovcima koji ciljaju na veliku zaradu i na veliki broj proizvoda koje će prodavati. Za manje trgovce koji tek kreću s poslovanjem, neka druga platforma možda je bolji izbor, jer su inicijalni troškovi puno manji. Ipak, ako su vam apetiti veliki i znate da ćete se u budućnosti širiti, možda nije loše krenuti s platformom koja to omogućava u kasnijoj fazi razvoja.
YoKart
YoKart je platforma za web trgovanje čija je ideja omogućiti trgovanje više prodavača odjednom, baš kao što to čine primjerice Amazon, eBay i Etsy. Dakle, cilj ove platforme je izgraditi sustav u koji će se moći priključivati razni drugi prodavači i na taj način će se graditi web trgovina šarolika asortimana. Ovo je sjajno za startup tvrtke koje žele započeti biznis u ECommerce sektoru, jer im na jednostavan i relativno jeftin način omogućuje povezivanje i objedinjavanje više različitih strana. S godinama se YoKart razvijao i danas je stasao u platformu koja nudi pregršt mogućnosti i sjajne prilike u ECommerce svijetu. Uz to što je preveden na razne svjetske jezike, YoKart nudi i poslovanje s raznim valutama, što bi za prodavača trebalo značiti da ima pristup globalnom tržištu.
Velika prednost ove platforme je upravo višenamjenski pristup, koji se najbolje očituje u tome da platforma omogućuje da na jednoj web trgovini posluje više različitih prodavača. Vlasnik web trgovine koji se odluči za korištenje YoKart platforme dobije izvorni kod web trgovine, ali i doživotnu licencu, što u mnogočemu olakšava i pojednostavljuje stvari. Platforma je prilagođena za korištenje na pametnim telefonima, a kao dodatak donosi i aplikacije za Android i iOS uređaje. Kao što smo već rekli, ima razvijen sustav više jezika i više različitih valuta, a ugrađen je i katalog proizvoda koji je kasnije moguće jednostavno uređivati. Sve zajedno popraćeno je sjajnom korisničkom podrškom koja je 12 mjeseci dostupna potpuno besplatno, a tu su i razni video tutorijali, detaljne upute i odgovori na mnoga postavljena pitanja.
Iako je YoKart nudi izradu vrlo robusne web trgovine, važno je naglasiti kako zadiranje u dubinu i sređivanje nekih kompliciranijih elemenata iziskuje kvalitetno poznavanje PHP programskog jezika. U pravilu to znači da ćete ponovno trebati angažirati programera da vam sredi detalje koje želite na web trgovini, što će iziskivati dodatna novčana ulaganja. YoKart nije platforma otvorenog koda, a i nije baš jeftina za one koji tek kreću u ECommerce biznis. Osnovna verzija košta oko 1.000 dolara, dok se cijena za nešto složeniji sustav penje do čak 7.000 dolara.
Ipak, potrebno je još jednom naglasiti da se radi o platformi koja omogućuje trgovanje više prodavača odjednom na zajedničkoj web trgovini. Zbog svoje specifičnosti, možda ova cijena i nije prevelika, ali oni koji tek kreću moraju dobro razmisliti da li im se isplati uzimati ovakav tip platforme. Za kraj, možete očekivati kako ćete morati još dodatno uložiti novac u programera koji će srediti neke detalje, ako želite da cijeli sustav funkcionira i izgleda onako kako ste zamislili.
BigCommerce
BigCommerce je također popularna platforma za gradnju web trgovine, a kako se radi o kvalitetnome rješenju govori podatak da tu platformu koristi više od 55.000 brendova diljem svijeta. Među tim mnogobrojnim brendovima nalaze se i mnoge poznate kompanije poput Toyota-e, Kodak-a, Travelpro-a, itd. Platforma pomaže kompanijama i pojedincima da ne jednostavan način naprave vlastite web trgovine, pri čemu nije potrebno neko posebno znanje programiranja jer BigCommerce dolazi s mnoštvom ugrađenih alata koji dopuštaju jednostavno prilagodbu željama pojedinca.
Jedna od velikih prednosti ove platforme je to što u svojoj osnovnoj strukturi podržava vrlo šaroliki spektar mogućnosti koje je moguće koristiti. Primjerice, ugrađen je sustav za slanje newslettera, korištenje kupona, izračunavanje troškova dostave, obračun poreza, praćenje statistika prodaja, itd. Web trgovina koja se zasniva na BigCommerce platformi je u potpunosti prilagođena korištenju na pametnim telefonima, što da danas postalo must-have. Također, web trgovina se na vrlo jednostavan način može povezati s Facebookom, eBayem, Googleom i raznim drugim web servisima. Vrlo bogata podrška omogućiti će svakome pojedincu da na lagan način postavi web trgovinu i to uz samo nekoliko klikova mišem.
Od nedostataka, u prvi plan svakako možemo staviti manjak postavki za stvaranje trgovine s više prodavača. Za razliku od YoKart-a, kod ove je platforme zamjetan nedostatak takvih mogućnosti i zbog toga ovo nije najbolji izbor ako želite graditi takvu vrstu web trgovine. Zanimljiv je i podatak da ova platforma na raspolaganju ima samo 7 besplatnih tema, dok ćete za druge trebati izdvojiti novac, što ponovno znači dodatna novčana ulaganja na početku. Dakle, ako želite web trgovinu u potpunosti prilagođenu svojim željama, morati ćete biti spremni izdvojiti nešto više novca da sve dovedete do savršenstva.
BigCommerce je pametan odabir platforme u slučaju da želite stvoriti kvalitetan web shop, a nemate puno znanja u području programiranja. Ovom platformom zapravo si osiguravate mnoštvo dodataka koji služe u različite svrhe, a u končanici objedinjuju cijelu web trgovinu u smislenu cjelinu. Nedostatak besplatnih tema možda će vam predstavljati problem, ako želite neki vlastiti dizajn prilagođen vašim željama. No, tada i dalje na raspolaganju imate premium teme, za koje ćete trebati izdvojiti pokoji novčić.
Pravo je vrijeme za pokretanje web trgovine
Ako imate ideju i plan, tada se na dobrom putu da započnete svoj ECommerce biznis. Činjenica je da će kupnja putem interneta i dalje rasti, a za koju godinu većina trgovanja mogla bi se odvijati upravo putem online kanala. No, do toga je još dalek put, ali kojeg iz tjedna u tjedan savladavaju svi novi trgovci koji se uključuju na tržište sa svojim vlastitim web trgovinama.
Konkurencija sve više raste, što znači da će u budućnosti biti teže ‘isplivati na površinu’ jer će biti gužva na tržištu. Sada je pravo vrijeme za pokretanje web trgovine, jer na raspolaganju imate kvalitetne gotove web platforme pomoću kojih se na jednostavan način može kreirati web trgovina. Konkurenata još uvijek nema puno na domaćem tržištu, posebno kada pričamo o nekim specijaliziranim nišama.
Iznad smo nabrojali 5 najboljih platformi za pokretanje web trgovine. Neke od njih su besplatne, neke nisu. Neke traže da zakupite vlastiti hosting i domene, a neke možete pokrenuti jednostavnom registracijom. Neke su namijenjene za veliki broj proizvoda, druge su ograničene resursima, ali i cijenom. Svega tu ima, a na vama je da odaberete što je optimalno ovisno o vašim idejama i planovima. Ne zaboravite – nemojte se upuštati u kreiranje web trgovine bez da prije dobro razmislite što ćete prodavati, koju ćete marketing strategiju koristiti i tko će zapravo biti vaš idealni kupac. Na temelju tih zaključaka može se dobiti jasnija slika projekta kojeg želite realizirati, a samim time može se pravilnije odabrati platforma za web trgovinu.
Piše: M.Ž.