Zaštita privatnosti je vrlo vruća tema u digitalnom svijetu. Nakon skandala Facebooka i Cambridge Analytica, i od uvođenja GDPR-a, ljudi i tvrtke jednako se brinu o zaštiti svojih podataka na mreži. I ako malo bolje razmislimo imaju i svakako dobre razloge za to!
Google voli dominirati na svim segmentima u kojima plasira svoje usluge i proizvode, no jedan dio ostati će kao neosvojiva tvrđava – barem za sada. Radi se o području društvenih mreža, gdje je Google unatoč silnim pokušajima popularizacije svoje Google+ platforme, ostao miljama daleko iza Facebooka, Instagrama i sličnih popularnih društvenih mreža.
Zanimljivo, Google+ je imao jako veliki broj korisnika (razlog je automatska aktivacija ako imate Google račun), no ti su korisnici bili malo aktivni. Nedavno istraživanje je pokazalo kako više od 90 posto korisnika Google+ mreže na toj platformi provede manje od 5 sekundi svojeg vremena.
Ekipa u Google-u svjesna je kako daljnji razvoj Google+ platforme neće donijeti neku novu popularnost, pa su nakon 7 godina odlučili zatvoriti to jedno neuspješno poglavlje u svojem radu. Google+ platforma tako će u kolovozu sljedeće godine prestati s radom, barem što se tiče privatnih korisnika.
Oni koji imaju i žele povući svoje podatke koje su ostavili na Google+ mreži imaju priliku to učiniti u sljedećim mjesecima. Naime Google će polako poduzimati korake za isključivanje usluge Google+ tijekom slijedećeg razdoblja od deset mjeseci, s ciljanim datumom krajem kolovoza 2019. To vam svakako nudi dovoljno vremena za pravilno prikupljanje i pohranjivanje bilo kakvih informacija na usluzi Google+ ili prenošenje na drugu platformu.
Kada je kap prelila čašu?
Početkom ove godine, u tkzv. googleovom projektu Strobe otkriven je bug. Ovaj je bug dopuštao razvojnim programerima treće strane pristup ne samo osobnim podacima korisnika koji su imali punu dozvolu, već i podatke njihovih prijatelja. Ti su podaci uključivali informacije kao što su: ime, e-mail adresa, fizička adresa, zanimanje, spol i dob. Potpuni popis informacija možete pronaći na web stranici Googleovih razvojnih programera ovdje.
Nakon što je taj bug pronađen u ožujku 2018., brzo je popravljen. Zbog snažne kontrole privatnosti, Google ne može potvrditi koji su korisnici konkretno žrtve ovog problema, jer se takvi podaci pohranjuju na određen period, od samo dva tjedna. Kada su proveli detaljnu analizu ovog buga, koji je pokrio vremesnki period od samo dva tjedna, došlo se do spoznaje da je potencijalni broj pogođenih profila oko 500.000 na usluzi Google+, i da su u tom razdoblju 438 aplikacija imale pristup gore navedenim informacijama korisnika. Prema navodima Googleova ureda za zaštitu privatnosti i podataka, nakon pregleda cijelokupnog problema ustanovljeno je da nema dokaza da su programeri bili svjesni ove pogreške ili da su bilo koji podaci o profilu i zloupotrijebljeni.
Iako nije bilo dokaza da je bilo koji podatak zloupotrijebljen, ovaj događaj je istaknuo koliko je važno i zahtjevno održavanje uspješnog Google+ proizvoda. S obzirom na količinu izazova i vrlo nisku prihvaćenost ovog alata, Google je odlučio, da je najbolji i najlogičniji postupak bio zaustaviti potrošačku verziju Google+.
Zanimljivo, Google+ će i dalje ostati aktivan za poslovne korisnike jer se pokazalo kako su poslovni korisnici daleko aktivniji od privatnih, pa samim tima za njih ova mreža dobiva neki smisao.
Razlog zbog kojeg se Google+ gasi uglavnom je vezan za manjak aktivnosti korisnika, no postoji i jedna okolnost koja je ‘natjerala’ čelnike mreže da razmisle o što bržem zatvaranju – sigurnost podataka. Otkriven je sigurnosni propust unutar Google+ mreže koji je aktivan već nekoliko godina, a tim je propustom u opasnost dovedena sigurnost pola milijuna korisnika.
Ipak, Google je javnosti priopćio kako razloga za paniku nema te da nisu otkriveni nikakvi napadi koji bi mogli sugerirati da se desilo ugrožavanje podataka – kao što su imena i prezimena, datumi rođenja, emailovi, poslovni statusi, itd.
Možemo reći kako je Google ovim potezom priznao Facebooku da je bolji na području društvenih mreža. No, možda nam ekipa iz ove velike kompanije sprema neko iznenađenje i možda se u skoroj budućnosti pojavi neka nova društvena mreža koja će biti bolja, zanimljivija i konkurentnija ostalim na tome području.
Piše: M.Ž.