Ako ste se ikada pitali kako se putem Interneta prenose određeni događaji, odnosno kako biste i vi mogli nešto “streamati”, ne morate dalje tražiti. Mi vam donosimo nekoliko najpopularnijih servisa koji će zadovoljiti sve vaše potrebe, a nisu previše ni skupi
Sa porastom brzina Interneta i dostupnosti istoga u svijetu, sve su popularniji „streaming sevisi“, odnosno servisi putem kojih možete sa bilo kim na svijetu podijeliti neki multimedijalni sadržaj. Pojednostavljeno, to su servisi putem kojih pojedinac (bez obzira da li je to fizička osoba, neka kompanija/udruga/organizacija …) dijeli multimedijalni sadržaj sa drugim korisnicima Interneta. Po hrvatski, to bi bili servisi putem kojih „podaci struje prema krajnjim korisnicima“ (engl. Stream = strujanje). Bez obzira na naziv, danas na Internetu možete naći jako puno kvalitetnih servisa putem kojih možete dijeliti sadržaj u jako kratkom vremenu i bez velikog znanja o istome. Mi smo odlučili vidjeti koji servisi su najkvalitetniji, koji su besplatni, a koji nisu, što vam nude, kakve su brzine prijenosa podataka i slično. Vjerojatno najpoznatiji servis ove vrste je YouTube, no YouTube najčešće ne prijenosi određeni događaj u realnom vremenu, nego vi putem njega gledate „snimke“ istoga ili videe koje je netko nekada napravio. Tako da dotične servise možemo podijeliti u dvije skupine – one koji su „on demand“, odnosno koji vam daju određeni sadržaj kada vi to želite i one koji „streamaju“ sadržaj u realnom vremenu.
Piše: Boris Plavljanić
Razlike između servisa
Kao što smo rekli postoje neke razlike između servisa za streamanje multimedijalnog sadržaja. Prva razlika je u tome da li se sadržaj prikazuje u realnom vremenu ili na zahtjev korisnika. Odličan primjer je spomenuti YouTube ali i servisi kao što su Spotify, Netflix, Hulu … To su servisi koji rade 24/7 i krajnji korisnici mogu na zahtjev dobiti film/seriju/glazbu kada oni to žele. S druge strane imate servise kao što su uStream, Twitch, Livestream … koji služe za prijenos određenih događaja u realnom vremenu. Upravo nas ti servisi zanimaju – kako „običan“ Internet korisnik može iskoristiti te servise i za što ih može iskoristiti.
Nadalje, svi ti servisi se razlikuju u svojim mogućnostima i onome što nude korisniku. Neki servisi nude isključivo samo prijenos sadržaja, dok drugi nude isto to ali uz nekoliko razina kvalitete sadržaja, neki servisi su u potpunosti besplatni, dok se drugi plaćaju. Treći servisi imaju i mobilne aplikacije putem kojih možete gledati sadržaj, komentirati isti i slično. Uz to, mnogi servisi su ograničeni sa brojem gledatelja koje možete imati, dok drugi dopuštaju neograničen broj gledatelja, dopuštaju da onaj koji streama sadržaj nešto i zaradi od toga … Vrlo zanimljivi servisi, a u nastavku teksta ćete vidjeti i zašto.
Twitch.tv
Twitch ili Twitch.tv je trenutačno najpopularniji servisi ovog tipa. Nastao je u lipnju 2011.-e godine kao odjeljak Justin.tv-a, ali za streamanje igrica i e-sport natjecanja. No, trebalo mu je praktički dvije godine da postane ekstremno popularan i tek je sredinom 2013.-e godine postao ono što je danas. Trenutačno ima oko 43 milijuna gledatelja mjesečno, četvrta je web stranica u svijetu po količini prometa koji generira na mjesečnoj bazi i ovaj servis će u potpunosti zamijeniti Justin.tv koji bi se trebao zagasiti tokom kolovoza ili rujna ove godine.
Twitch je dizajniran tako da bude zapravo platforma za prijenos e-natjecanja u realnom vremenu, ali ne u onom klasičnom smislu kako je bilo prije – imali ste jednog ili dva igrača koji su prenosili natjecanje i sve je bilo polu-amaterski. Twitch je te iste prijenose podigao na jednu novu razinu i sada imate prave komentatore koji prenose velika e-natjecanja, a u sklopu istih imate i intervjue sa najboljim igračima na svijetu, razne nagradne igre, analize igra koje se prijenose … Nekome tko ne prati e-natjecanja, odnosno e-sport je prilično teško opisati što Twitch je i kako to izgleda. Najbolje je pogledati jedan ili dva matcha sa natjecanja kako biste se uvjerili u kvalitetu ovog servisa. Twitch koriste i „obični“ gejmeri koji prelaze razne igre, dok ih drugi gledaju i komentiraju, koriste ih ta pokazivanje i testiranje taktika u mnogim igrama kao što su LoL, HoN, Dota, prenose se razni mečevi nižih razina natjecanja i slično. Uglavnom, Twitch je orijentiran na gaming scenu i u svakom trenutku možete se spojiti i gledati ili streamati multimedijalni sadržaj. Ako pokušate streamati nešto što nisu igre na Twitchu, nitko vam neće ništa napraviti, no gledanost će vam vrlo vjerojatno biti vrlo niska ili nikakva.
Da biste i vi mogli streamati sadržaj sve što morate napraviti je registrirati se na službenoj web stranici (www.twitch.tv), te skinuti softver za streamanje na svoje računalo. Zatim morate u tom istom softveru podesiti parametre za streamanje (kvalitetu video i audio sadržaja …), te ga krenuti koristiti. Ne trebate neko posebno znanje da biste koristili Twitch, tako da ga mogu i početnici koristiti. Samo slijedite upute sa službene stranice i nećete imati nikakvih problema. Sa registracijom na ovom servisu dobiti ćete još neke mogućnosti kao što su komentiranje drugih video sadržaja, mogućnost komunikacije sa vašim gledateljima, slanje direktnih poruka drugim korisnicima i još mnogo toga. Sve u svemu, ako ste gejmer ili volite igrati igrice, ovo je servis koji morate probati.
uStream
Ako ostavimo po strani gaming scenu i one koji vole igre, najbolji streaming servis na svijetu je uStream. Zašto mislimo da je najbolji? Ukratko – nudi sve ono što drugi ne mogu ponuditi, koriste ga sve velike svjetske kompanije za prijenos svojih konferencija, a dostupan je apsolutno svima. Nije vam dovoljno? Nema problema – čitajte dalje.
uStream je servis koji je na sceni već dugih 7, skoro 8 godina, a tek unazad 3-4 godine je postao iznimno popularan. Kao što smo rekli, kako je Internet brzina rasla i kako su ljudi počeli prenositi razne događaje putem Interneta, tako su ovi servisi postajali popularniji. uStream se iznimno dobro snašao u tome i kroz nekoliko godina izgradio gotovo savršenu platformu za sve one koji žele prikazivati neki sadržaj na Internetu. Kada dođete na službenu stranicu (www.ustream.tv) vidjeti ćete prvo animaciju u kojoj se prikazuju Mark Zuckerberg, Tim Cook i ostali velikani iz Silicijske doline. Zašto? Zato jer oni koriste uStream pa su ujedno i dobra reklama dotičnom servisu. No ako pogledate malo dublje mogućnosti koje uStream nudi, ostati ćete zapanjeni. Kao prvo, imaju 10-ak kategorija, odnosno razina korisničkih računa – od prve razine namijenjene pojedincima sa malom publikom do zadnje Pro razine koja vam omogućava da streamate event u full HD rezoluciji milijunima gledatelja. Nadalje, tu su svakojake mogućnosti prilagođene upravo vašim potrebama. Ako streamate sadržaj direktno iz web preglednika koristeći samo svoju web kameru, možete pokrenuti stream u manje od dvije minute. Sve što trebate je registrirati se na ovu stranicu.
Ako želite vrhunsku produkciju i prijenos, možete skinuti aplikaciju koja će vam pomoći da spojite sve kamere i mikrofone i da napravite pravi prijenos kakav imaju najbolji eventi na svijetu. Sve ovisi o vama. uStream je platforma koja nudi apsolutno sve što možete zamisliti – osim prijenosa multimedijalnog sadržaja, možete postaviti sekciju za komentiranje, možete slati pozivnice za event putem emaila, možete pratiti potpunu statistiku vaših gledatelja (vrijeme zadržavanja na vašem eventu, kvalitetu u kojoj su gledali, kada su se spojili, kada odspojili …), možete istovremeno imati nekoliko različitih kanala pa se vaši gledatelji mogu prebacivati sa jednog kanala na drugi … imate apsolutnu slobodu u svakom segmentu. Moramo ponovno napomenuti da se ovaj servis koristi za mnoge svjetske evente – od prijenosa Facebookovih konferencija, do prijenosa svjetskog prvenstva u Starcraftu (da, i Twitch to isto prijenosi, no nema ekskluzivno pravo na to). Ono što je najveći „problem“ je cijena. Pro razine korisničkog profila koštaju od par desetaka do par stotina dolara mjesečno, ovisno o vašim potrebama. Moguće je platiti i po vremenu – recimo 3 sata – u kojem ćete imati sve ovlasti kao da imate Pro account, no i to nije baš jeftino. U svakom slučaju, ako novac nije problem, onda je ovo najbolje što Internet može ponuditi kada se radi o streaming servisima.
LiveStream
Iako smo rekli da je uStream najbolji servis sa najkvalitetnijom uslugom, postoje servisi koji imaju na mjesečnoj bazi nešto više korisnika. Razlog tome su niže cijene streamanja uz ponešto lošiju kvalitetu. Nažalost, ili na sreću mnogih servisa, korisnici se orijentiraju prema budžetu kojeg imaju, a ne kvaliteti servisa, pa mnogi uzimaju lošije servise kako bi streamli sadržaj. Ne želimo reći da je LiveStream loš servis, dapače, prilično je dobar, no lošiji je u odnosu na uStream. Bez obzira na to, ovo je servis na koji morate obratiti pozornost.
LiveStream je servis koji se reklamira kao ponajbolji besplatni streaming servis, no da li je to zaista tako? LiveStream nudi 4 plana, odnosno 4 paketa koja možete koristiti. Prvi je besplatan i nudi vam neograničen broj korisnika koji vas mogu gledati, neograničen bandwidth, neograničen broj puta se snimka koju ste napravili može naknadno pogledati ali u roku 30 dana. To je taj besplatni paket koji će većini korisnika biti dovoljan. No, ako želite nešto profesionalnije, tu su Basic (49 dolara/mjesec), Premium (399 dolara/mjesec), te Enterprise (999 dolara/mjesec) paketi. Oni nude profesionalnu uslugu, profesionalnu pomoć oko prijenosa nekog eventa (odnosno streama, bez obzira o čemu se radi), integraciju LiveStreama na vašu web stranicu i još mnogo toga. Vjerujemo da vama kao pojedincu takve stvari ne trebaju, no lijepo je znati da ih servis pruža.
Korištenje LiveStreama je vrlo jednostavno, a sve radite preko njihovog softvera na bilo kojem uređaju koje ima Internet. Čak možete streamati sadržaj i preko Android/iPhone telefona ako imate dovoljno dobru Internet vezu. Kvaliteta usluge je i više nego pristojna – većinom možete streamati u 720p rezoluciji, te u posebnim slučajevima u 1080p (morate imati dodatni hardver). Zvuk je također solidan i nemamo nekih posebnih zamjerki. Uz sve ovo, na službenim stranicama LiveStreama možete kupiti i profesionalni softver i hardver ali to će vas koštati par tisuća dolara. U tu cijenu je uključena i profesionalna literatura vezana uz produkciju, dodatni cloud servisi, tehnička podrška i još mnogo toga. Da li se isplati? Da, ali samo onima koji se profesionalno bave time. Ostalima je dovoljna kvalitetna 720/1080p kamera, mikrofon, te mobilni uređaj.
Bambuser
I za kraj ostaje nam Bambuser. Servis koji je nekada bio iznimno popularan zbog svoje fleksibilnosti, dok je danas u laganom padu. Razlog pada su spomenuti servisi koji su s vremenom nudili sve više i više svojim korisnicima, a Bambuser je ostao dosljedan sebi i nije se puno promijenio unazad par godina. Bez obzira na to, Bambuser nam je vrlo drag servis koji smo koristili i koji ćemo opet koristiti kada nam zatreba. Najveća snaga ovog servisa leži u njegovoj jednostavnosti (op.a. u punom smislu te riječi), te fleksibilnosti. Kada kažemo fleksibilnost, mislimo na to da ga možete koristiti na gotovo svim mobilnim uređajima, tabletima, računalima … U začetku pametnih telefona, ovo je bio prvi servis koji je zapravo radio na istima i koji su ljudi koristili za streamanje sadržaja. Recimo, iznimno je bilo popularno upaliti Bambuser na koncertima i streamati koncert prijateljima koji nisu bili te sreće da budu s vama na koncertu.
Ubrzo je taj trend stao, no i dan danas možete naći stare snimke napravljene upravo sa ovim servisom. Nadalje, jedan od razloga pada popularnosti Bambusera je manjak opcija. Kada pogledate sučelje i mogućnosti, recimo uStreama, i Bambusera bude vam jasno o čemu govorimo. uStream ima moderno sučelje sa toliko opcija da za pola istih uopće ne znate što rade ni za što vam trebaju, Bambuser vam nudi box sa komentarima, gumbe za dijeljenje linka na društvene mreže, kratki info panel u koji možete a ne mora išta napisati i to je to. Kao što smo rekli, Bambuser je jako jednostavan i ako ne tražite nešto specijalno, onda je to pravi servis za vas. S druge strane, ono što nas oduševljava je jako niska latencija, posebice kada sadržaj streamate sa mobilnog uređaja, kvaliteta zvuka (koja ujedno ovisi i o vašem uređaju), te „Content control“.
Ovo potonje je mogućnost konfiguriranja tko ima pravo vidjeti vaš stream, a tko ne. Možete ga učiniti javnim i onda ga mogu gledati svi. Možete ga podijeliti samo s određenim ljudima putem linka ili emaila, pomoću određene pozivnice (koda koji će ljudi iskoristiti da bi se spojili na vaš stream), te možete stream ograničiti na određenu domenu, odnosno web stranicu – da netko sa neke druge web stranice ne bi mogao prikazivati vaš stream na svojoj domeni.
Također, sviđa nam se i to što nema dosadnih reklama koje prekidaju vaš stream, te što možete pratiti statistiku posjeta. Ako želite nešto više od toga, imate tri paketa u kojima još možete dobiti mogućnosti kao što su tehnička podrška, postavljanje logoa na video, modificiranje segmenata streama, mogućnost boljeg „sakrivanja“ streama od znatiželjnih očiju (op.a. većina ljudi radi stream da bi ih što više ljudi gledalo no neki to ne žele, pa zato postoji ta opcija) i još mnogo toga.
Kada podvučemo crtu, mislimo da je Bambuser odličan servis iako mu je sučelje zastarjelo i trebalo bi ga „modernizirati“. Sve ostalo je na razini i nadamo se da će ga više ljudi koristiti u budućnosti.
Gaming scena
Vraćamo se još malo na gaming scenu koja je prilično jaka kada govorimo o streamingu. Ako posjetite Twitch ili bilo koji drugi servis, pa čak i jedan od ovih koje smo mi spominjali, naći ćete gaming sekciju sa raznim videima u kojima ljudi prelaze igre, prenose konferencije, razna lokalna e-natjecanja … Takvi su videi zapravo najgledaniji i ako na stranu stavimo povremene evente kao što su predstavljanje novih mobitela ili nekih novih tehnologija, gaming scena je konstantna tokom cijele godine. U bilo kojem trenutku dana ili noći, možete se spojiti na streaming servis i pogledati dobru partiju LoL-a, Starcrafta, DotA-e… Da ne govorimo da praktički svaku noć možete gledati državna natjecanja u e-sportu pratiti statistiku pojedinih timova, gledati intervjue sa najboljim igračima na svijetu. Nažalost, morati ćete gledati po noći ako želite gledati prijenose uživo jer su natjecanja najčešće u Japanu ili Americi, što je prilično daleko od naše vremenske zone. Bez obzira na to, ako se smatrate gejmerom i ako volite igre, možete se smatrati prilično sretnima što ovako nešto postoji. Također, sve se više prenose i MMORPG igre kao što su World of warcraft ili Guild wars 2. Možete gledati kako najbolji guildovi igraju, kako razrađuju taktike i slično.
Može li se ovako zaraditi?
Pitanje koje se logično postavlja je da li se može na ovaj način zaraditi? Da li je moguće streamati sadržaj na Internet i postati popularan? Odgovor je u svakom slučaju – „da“. Internet je do sada stvorio bezbroj „zvijezda“ koje su baš putem ovog medija postale popularne. Danas je to, u jednu ruku, lakše nego ikada prije, a s druge strane konkurencija je veća nego ikada. To je dvosjekli mač, no svakako je moguće zaraditi putem streaming servisa. Postoje dva načina zarade zapravo. Jedan sustav je zapravo sustav donacija koji je iznimno popularan na Twitchu. Imate svoj kanal u kojem igrate i komunicirate sa svojim gledateljima, a oni vam mogu donirati X dolara. Neki će vam dati dolar ili dva, neki 10, a neki 100. Ovisi o tome koliko vam mogu platiti ili vam žele platiti. Ako pogledamo nekoliko najpopularnijih gejmera na Twitchu oni zarađuju i par stotina dolara na sat! Ako igraju cijeli mjesec i ako su konstantno u doticaju sa svojim obožavateljima, onda tu govorimo o iznimno dobrim plaćama od kojih se da i više nego ugodno živjeti. Naravno, većina nije te sreće niti toliko zarađuje, no uz malo zabavnog sadržaja i lijepe komunikacije sa gledateljima možete zaraditi nešto dolara. Kada već trošite vrijeme na igre, zašto to vrijeme ne biste naplatili?
S druge strane, najviše novaca online zarađuju YouTuberi. To su ljudi koji imaju svoje kanale na ovom popularnom servisu i koji dobivaju novac za svakog gledatelja, te pregled videa. Možda vam se čini da je nemoguće tako zaraditi, no tada ste u krivu. YouTube, koji nije čisti streaming servis, nego servis sa video materijalima koje dobijete „on demand“, odnosno na zahtjev, ima mjesečno milijardu posjeta, pogleda se preko 6 milijardi sati video materijala, te se svake sekunde uploadao par sati sadržaja. Naravno da u takvim brojevima ima jako puno novaca od raznih sponzora, samog YouTubea, te raznih donacija. Spomenuti ćemo samo nekoliko najpopularnijih, te njihovu godišnju zaradu koja se temelji na broju pratitelja na njihovim kanalima, te broju pregleda video materijala koji oni postavljaju na Internet:
1) PweDiePie – do 8.46 milijuna dolara godišnje
2) BluCollection – do 6.38 milijuna dolara godišnje
3) DisneyCollectorBR – do 5.06 milijuna dolara godišnje
4) Smoosh – do 4.5 milijuna dolara godišnje
5) SkyDoesMinecraft – do 2.92 milijuna dolara godišnje
6) RayWilliamJohnson – do 2.5 milijuna dolara godišnje
I dalje mislite da se na Internetu ne može zaraditi? Može, samo morate biti originalni i polako privući gledatelje. Uz malo dobre reklame i dobrih kritika, možete zarađivati abnormalno puno novca praktički iz svoje sobe.