Brave je open source web preglednik koji se temelji na Chromium projektu, ali za razliku od Chromea, neće vam pojesti sve dostupne RAM-e. Nadalje, Brave ima poboljšane performanse i općenito daje bolje iskustvo prilikom surfanja Internetom. Brave se ponosi i činjenicom da je jako fokusiran na privatnost i anonimnost korisnika koji ga koriste.
U srpnju ove godine, lansirali su i beta verziju svoje tražilice koja se isključivo fokusira na privatnost. Točnije, to im je prioritet broj jedan. U nastavku ćete vidjeti zašto bi ova tražilica mogla biti odlična i što sve Brave nudi svojim korisnicima.
Ključne mogućnosti koje odvajaju Brave od ostalih
Brave Search je najavljen još u ožujku ove godine nakon što je kompanija objavila da je kupila kompaniju Tailcat. Vjerujemo da će se Brave Search odličnu uklopiti u portfolio kompanije koja već ima odlična rješenja poput Brave Newsa i Brave Adsa.
Sada kada je Brave Search ugledao svjetlo dana, imamo jasnu sliku što ovu tražilicu odvaja od kompetitora. Pa pogledajmo četiri ključna aspekta koji bi vas mogli zanimati.
1) Izgrađena je na potpuno drugim indexima
Vjerojatno najveća razlika između Bravea i ostalih tražilica kao što su Google i DuckDuckGo je ta što koriste neovisne web indexe. Google, recimo, kad otkrije novu stranicu na webu, uz pomoć svojih “crawlera” pokušava saznati o čemu je ta stranica.
To su u biti botovi koji analiziraju sadržaj, slike, video zapise, jezik koji se koristi i slično. Zatim to pospreme u svoju bazu podataka. Drugi konkurent Braveu, DuckDuckGo, ne koristi Indexe, nego se oslanja na rezultate Binga i onoga što je Microsoft indeksirao.
Brace Search ima svoje indexe, s time da za određene ključne riječi koje ćete možda pretraživati neće imati relevantne rezultate. U tom slučaju će se osloniti na informacije drugih kompanija i “pokupit će njihove indexe”. To nazivaju “fallback mixing”, ali to možete u postavkama isključiti ako želite.
Brave želi ljudima približiti rezultate pretrage tako što će im pokazati koliko su rezultati “neovisni”. Zato su dodali metriku zvanu “search results independence”. Više o tome pročitajte na linku.
Kako i Brave web preglednik postaje sve popularniji, ovo će uskoro biti defaultna tražilica koja ide uz web preglednik. Naravno, možete ju i promijeniti na neku drugu ako želite.
2) Privatnost na prvom mjestu
Jedan od razloga zašto ljudi počinju koristiti web tražilice poput Bravea je što nude određenu dozu privatnosti. To nije prazna floskula, nego stvarno postoje kompanije koje jako paze na privatnost i ona im je uvijek u fokusu. Oni tehnički potkovaniji internet korisnici konstantno traže način da smanje svoj “digitalni otisak” na Internetu kako ih velike kompanije ne bi mogle pratiti.
Zašto je to tako? Recimo, Facebook i Google su “besplatni” proizvodi. Kako oni zarađuju na vama? Rekli smo ovo tisuću puta – tako da prikupljaju velike količine podataka o vama i onda ih prodaju trećoj strani. Ta ista strana vas onda može targetirati svojim reklamama, proizvodima i slično. Google mnoge proizvođače mobitela, koji koriste Android OS, “pritišće” da skrivaju postavke privatnosti kako bi ih korisnici teže našli u postavkama!
Brave Search vas ne prati, te nema vaš digitalni profil. Umjesto toga, nudi potpuno anonimno pretraživanje Interneta, te se oslanja na “community–driven” indexe. Kompanija je prilično glasna po ovom pitanju, te se ponosi time što nude privatnost i transparentnost.
S druge strane imate tražilicu Google koja prati svaki vaš upit, svaki vaš klik, lokaciju, uređaj i sve što mogu “dohvatiti”. Brave ne prikuplja podatke o korisnicima. Točka. Uz to, Brave Search je besplatan, a financirat će se s reklamama koje ćete možda vidjeti u tražilici. Navodno, te reklame će biti minimalističke i nenametljive.
Vjerojatno će za to koristiti Brave Ads, a i nagrađivat će korisnike s određenim iznosima. Očekuje se i premium verzija tražilice koja će biti bez reklama, ali o tome uskoro.
3) Brave koristi “Goggles”
Tim koji stoji iza Brave Searcha je objavio rad (Download PDF) u kojem su opisali koncept “Gogglesa”. To je kompanijski in-house algoritam dizajniran da zaobiđe pristrane rezultate. Goggles se bazira na otvorenom modelu rangiranja koje vodi zajednica kako bi se smanjile pristranosti unutar algoritma.
Možda zvuči komplicirano, ali u samoj srži, Goggles je samo set pravila i filtera koji definiraju kako će vam se iz mora rezultata prikazati oni najrelevantniji. Ali isto tako, korisnici mogu kreirati svoje Gogglese, kao što su:
- Product reviews with no commercial intent: Ovo će rangirati review web stranice koje ne uspoređuju cijene proizvoda i one koje nemaju affiliate linkove. Na primjer, e-commerce stranice se ne bi prikazivale.
- Tech blogs: Ovo bi prikazivalo samo kolekcije poslovnih ili privatnih tehničkih blogova koji su preporučeni od strane zajednice korisnika.
- Independent media outlets: Ovo će prikazati rezultate temeljeno na vašoj lokaciji, s time da će bolje rangirane stranice biti mali, nezavisni mediji, a dolje niže oni veći i manje nezavisni.
4) Bolje iskustvo korištenja
Brave Search nudi i hrpu opcija dizajniranih kako bi vaše iskustvo surfanja Internetom učinili boljim. Ali prvenstveno se baziraju na iskustvo korištenja ove tražilice. Tako možete odabrati light ili dark mode (op.a. Google još uvijek nije izbacio dark mode za svoju tražilicu), možete odabrati metrični ili imperijalni sustav, želite li linkove otvarati u novom ili postojećem tabu …
Brave ne sprema vašu lokaciju, ali ju možete iskoristiti kroz opciju “anonymous local search results”, ako želite prvo vidjeti lokalne rezultate. Kada iz Hrvatske pretražujete vijesti, onda je logično da želite vidjeti hrvatske news portale prvo, a ne strane. Tako da je ova opcija sasvim korisna. Brave neće spremati vašu IP adresu, niti će ju povezivati s upitima. Samo će putem IP adrese vidjeti iz koje zemlje dolazite i to je to. Ako vam ni to nije dobro, možete lokaciju sami unijeti, bez da se ona određuje preko IP adrese.
Piše: B.P.
I prije su mnogo obećavali o privatnosti pa je kroz brave preglednik curilo raznoraznih privatnih podataka o korisnicima.
Što se tiče privatnosti do sada se samo Mozilla Firefox dokazala i ispunila obećanja.