Kako je pandemija utjecala na rast online prodaje u Hrvatskoj i svijetu? Zašto sve više trgovaca napušta klasični model prodaje i okreće se web trgovinama? Kako uz kvalitetnu analizu prodaje i kupaca doći do uspješnog rasta web trgovine u kratkom periodu?
Iako su se web trgovine u Hrvatskoj razvijale sporije nego drugdje u svijetu, pojava pandemije, raznih zabrana i karantene – “natjerala” je hrvatske kupce u web trgovine. Statistike pokazuju kako su hrvatske web trgovine u posljednjih nekoliko kvartala doživjele veliki boom, a stručnjaci sugeriraju kako će se rast web trgovina nastaviti.
Planirate li uskoro krenuti u proces otvaranja web trgovine, važno je znati da samo otvaranje web trgovine danas i nije toliko kompliciran proces. Uz kvalitetne alate, web majstore, dizajnere, fotografe, virtualne asistente, sustave automatizacija i analize – otvaranje web trgovine danas ne mora biti skupo i zahtjevno. Ipak, da bi web trgovina ostvarila značajan uspjeh, važno se uhvatiti u koštac s analizom prodaje, kupaca i njihovih navika. Više o svemu, saznajte u nastavku.
Ogroman rast web trgovina u Hrvatskoj za vrijeme pandemije
Hrvatska već dugi niz godina kaska za razvijenim europskim zemljama, kada su u pitanju navike online kupovine. Hrvatice i Hrvati godinama su imali otpor prema online kupnji, a glavni okidač manjka kupnje bio je strah od prevare i gubitka novca. No, pandemija je hrvatsku eCommerce scenu okrenula naglavačke i gurnula nas uz bok mnogim europskim zemljama u kojima je online kupovina već sasvim uobičajena stvar.
Istraživanja u 2020. godini koja je obilježene epidemijom, pokazala su kako je Hrvatska bila jedna od zemalja s najbrže rastućim sektorom online prodaje u Europi. Konkretno, prema javno dostupnim podacima u Hrvatskoj je čak 69% korisnika interneta prošle godine kupovalo online. Primjera radi, u 2015. godini taj postotak je iznosio svega 44 posto. Online kupovina posebno je popularna u Velikoj Britaniji i Njemačkoj gdje više od 85% korisnika interneta kupuje online.
Rast web trgovina posebno je zamjetan 2020. godine kada su se mnogi Hrvati morali okrenuti online kupnji, s obzirom da su na snazi bile razne zabrane fizičke kupovine i kretanja. Prema istraživanjima, sve je veći broj starije populacije koja kupuje online što je svakako razlog za veselje mnogobrojnim online trgovcima koji sada mogu širi paletu proizvoda i ne starije stanovništvo. Hrvati putem interneta najviše kupuju odjeću i obuću.
Mali poduzetnici sve češće traže svoje mjesto u online svijetu
Sve je više malih poduzetnika koji prepoznaju važnost nastupa na online tržištu. Činjenica jest da danas gotovo svi surfaju internetom, a čak 69% tih surfera kupuje nešto online putem. Radi se o velikoj bazi potencijalnih kupaca koje treba uslužiti kvalitetnom ponudom. Mali trgovci i poduzetnici prepoznali su potencijal web trgovine i možemo reći kako nove web trgovine niču gotovo svakodnevno.
I dok se s velikom konkurencijom koja prodaje “od igle do lokomotive” teško nositi, veliki potencijal web trgovina krije se u nišnim trgovinama. Nišne web trgovine su specijalizirane trgovine koje prodaju samo jednu kategoriju proizvoda. Primjerice, web trgovina može biti posvećena samo prodaji opreme za ribolov.
Mnogi poduzetnici su prepoznali potencijal nišnih web trgovina, koje kupcima pružaju jedinstveno i prilagođeno iskustvo kupnje. Naime, u nišnoj web trgovini s ribolovnom opremom možete saznati najbolje savjete za kupnju udice za šarana ili štapa za brze vode, itd. No, da bi nišna trgovina profunkcionirala u punom svojem obujmu potrebne su razne vještine i stručnjaci – od web dizajnera, preko content kreatora i marketing stručnjaka pa sve do stručnjaka za analizu i automatizaciju web sustava.
Napuštanje koncepta klasičnih fizičkih web trgovina uzima sve veći zamah
I dok u Hrvatskoj napokon buja tržište nišnih web trgovina, u svijetu se događa potpuni zaokret u poslovanju mnogih kompanija. Naime, sve je više velikih i malih trgovaca koji su odlučili trajno zatvoriti svoje fizičke trgovine i svoju prodaju preseliti kompletno online. U vrijeme kada su ljudima ograničene mogućnosti fizičke kupnje, takav se potez čini sasvim logičan – posebice jer donosi i određene uštede u najmu, manjoj potrebi za prodavačima, uštede u logističkom smislu, itd.
Stručnjaci se slažu kako su web trgovine budućnost shoppingiranja i kako će klasične fizičke trgovine sve više zatvarati svoja vrata. Samim time, nagli rast web trgovina u svijetu i u Hrvatskoj trebao bi se nastaviti i u narednim godinama – kada će kupci sve više kupovati online. Zahvaljujući mnogobrojnim dostavnim službama koje su se pojavile diljem gradova, online shoppingiranje kupcima pruža sve više zadovoljstva i sve bržu dostavu.
Najpopularniji sustavi za online prodaju
Pokretanje web trgovine predstavlja veliki posao, posebice ako kupcima želite ponuditi mnoštvo različitih proizvoda. Svaki od proizvoda trebate fotografirati, opisati riječima, posložiti cijene, unijeti količine na zalihama, itd. U kreiranju moderne web trgovine možete ići u dva osnovna smjera: možete napraviti vlastitu web trgovinu jedinstvenog dizajna i strukture ili možete koristiti već gotove platforme za prodaju gdje nažalost djelomično ovisite o algoritmima i pravilima platforme.
U svijetu zasebnih (vlastitih) rješenja koja vam omogućuju potpuno upravljanje i prilagodbu dizajna i funkcionalnosti do najsitnijih detalja, jednu od vodećih uloga već godinama ima WooCommerce. Jednostavan sustav koji se nadograđuje na WordPress CMS, omogućiti će vam da kreirate svoju platformu koja je potpuno neovisna o bilo kakvim pravilima i u potpunosti je u vašem vlasništvu. Uz popularan WooCommerce, na hrvatskom se tržištu često koristiti i Magento koji je uglavnom namijenjen većim web trgovinama.
Odlučite li se za prodaju na već postojećim gotovim platformama, pravila su znatno drugačija. Prije svega, takve vam platforme uglavnom naplaćuju mjesečno korištenje (ili po proizvodu), a jedna od negativnih strana jest što uvelike ovisite o pravilima i funkcionalnostima same platforme. S druge strane, takve su platforme jednostavne i web prodaju možete pokrenuti praktički u jednom danu. Neke od najpopularnijih platformi za web prodaju svakako su: Shopify, Wix, Weebly, Squarespace, itd.
Uz iznad navedene platforme, posljednjih su godina i društvene mreže razvile mnoge alate koji omogućuju online prodaju. Konkretno, Facebook i Instagram imaju zasebne sustave u sklopu tih mreža koji omogućuju kreiranje “web trgovina” putem kojih možete nuditi svoje proizvode. Prodaja putem društvenih mreža može biti kvalitetan odabir ukoliko planirate prodaju vršiti prema bazi fanova koje ste izgradili na društvenoj mreži. Ipak, takva prodaja uvelike ovisi o raznim algoritmima i promjeni pravila, što može značiti velike turbulencije u prodaji ovisno o želji Facebooka i Instagrama.
Jednostavnost kupovanja kao ključ uspjeha web trgovine
Istraživanja su pokazala kako mnogi kupci odustaju na finalnom koraku online kupnje, odnosno popunjavanju podataka za dostavu i naplatu. Zanimljivo, razlog tome nije u previsokoj cijeni proizvoda u košarici, već u činjenici da mnoge web trgovine imaju kompliciran sustav naplate na kraju procesa online kupnje. Želite li zadržati kupce i ostvariti veći broj prodaja – trebate maksimalno pojednostaviti proces kupnje za kupca.
Kako biste poboljšali rezultate prodaje kupcima koji se već nalaze u web trgovini, važno je napraviti analizu na kojim mjestima kupci najčešće odustaju od kupnje. Ako su proizvodi preskupi, nisu dobro opisani ili jednostavno ne zadovoljavaju želje kupaca, kupci će najčešće odustajati na samoj stranici proizvoda. No, ako kupci odustaju na koraku finaliziranja, kada bi trebali popuniti podatke u košarici, onda je problem vrlo vjerojatno u procesu završavanja kupnje.
Važnost analiziranja ponašanja kupaca očituje se u mnogim segmentima rada web trgovine, a posebno je važna za poboljšanje prodaje i korisničkog iskustva. Stručnjaci koji analiziraju podatke svake su godine sve traženiji na digitalnom tržištu, a potražnja za takvim stručnjacima će i u budućnosti rasti. Podaci su postali “novo zlato” i osnova trgovanja, a što prije mali poduzetnici to shvate – prije će ostvariti i bolje rezultate prodaje putem web trgovine.
Analiza ponašanja kupaca kao input za budući uspjeh
Zahvaljujući modernim digitalnim sustavima na web stranicama se može pratiti vrlo detaljna statistika. Od toga koliko je korisnika u kojem trenutku posjetilo određenu web stranicu pa sve do toga u koji dio ekrana je korisnik najviše gledao i gdje je zadržao najviše svoje pažnje. Detaljna analitika odličan je preduvjet za poboljšanje rezultata prodaje web trgovina, posebice ako se analitika kvalitetno protumači.
Srećom, danas na tržištu imamo sve više eksperata koji se bave analizom raznovrsnih podataka. Stručnjaci za analiziranje prometa i korisničkog iskustva u web trgovinama biti će sve traženiji, s obzirom na to da naglo raste broj web trgovina. Takvi stručnjaci dobivaju velike setove podataka, uspoređuju, analiziraju i na temelju iskustva i znanja donose zaključke o mogućim poboljšanjima rada web sustava.
Konkretno, rezultati analize web trgovine mogu vlasnicima web trgovina pomoći u optimiziranju čitavog sustava web prodaje. Primjerice, ako statistike pokazuju da se neki proizvod ne prodaje zbog loših fotografija, mogu se napraviti nove fotografije i tako poboljšati rezultati. Također, ako proizvodi s kratkim tekstualnim opisima ostvaruju lošije rezultate, content creatori mogu nadopuniti i poboljšati opise proizvoda, što će dovesti do povećanja prodaje.
Detaljnim analiziranjem trenutnog poslovanja web trgovine, obučeni stručnjaci za analizu podataka mogu napraviti vrlo kvalitetne izvještaje koji će vlasniku web trgovine uvelike povećati prodaju. Prednost online prodaje krije se upravo u mogućnosti analize ponašanja kupaca i optimiziranju sustava za bolje i uspješnije rezultate. Ponudite kupcima ono što žele i rezultati prodaje biti će fantastični.
Mobilna web trgovina za uspješnu budućnost
Prije samo nekoliko godina, većina online kupnje odvijala se putem stolnih i prijenosnih računala kupaca. Danas, kupci u velikoj većini proizvode pretražuju i kupuju putem mobilnih telefona. Svestranost i opća prihvaćenost korištenja mobilnih uređaja uzela je ogromnog maha i danas gotovo svi barem povremeno internetom surfaju putem pametnih telefona.
Mobilne web trgovine donose čitav jedan novi niz izazova koji se trebaju savladati, kako bi se prodaja odvijala u željenom smjeru. Sve to samo znači kako će u razvoj novih mobilnih web trgovina biti uključeno još više digitalnih stručnjaka raznih područja djelatnosti. Od web dizajnera, UX eksperata, developera, virtualnih asistenata, marketing stručnjaka, profesionalaca za analizu podataka, content creatora pa sve do nezaobilaznih stručnjaka za prodaju.
U svemu tome, veliku će ulogu odigrati i nove 5G mreže koje koristi sve više korisnika diljem hrvatskih i svjetskih gradova. 5G internet donosi jednu sasvim novu dimenziju mogućnosti za razvojne stručnjake i krajnje korisnike. Tko će i kako to iskoristiti, vidjet ćemo u bliskoj budućnosti. No, ono što je sigurno – web trgovine su postale nezaobilazan dio naših života. Danas 5G mrežu, uz određenu tarifu za indoor ili outdoor uporabu, mogu koristiti A1 poslovni korisnici koji se nalaze na području pokrivenosti te imaju uređaj koji podržava 5G.
Piše: Marko Županić