Društvene mreže posljednjih mjeseci, ali i godina, sve više srozavaju prirodni doseg objava. Dakle, kada neki brend objavi neku novu objavu na svojoj stranici na društvenim mrežama, događa se da tu objavu vidi jako mali broj fanova. Zbog toga, brendovi traže bolje i kvalitetnije načine kako doprijeti do krajnjih korisnika. Kao iznimno dobro rješenje pojavilo se ulaganje u SEO, odnosno optimizaciju za tražilice.
Zašto voditi brigu o SEO?
SEO je proces optimizacije web stranice za tražilice, a s ciljem što boljeg pozicioniranja određene web stranice na nekoj od web tražilica. Brendovi koji ulažu novac i vrijeme u SEO imaju znatno veće šanse završiti prvo plasirani na nekoj od web tražilica, primjerice Googleu.
Ako sagledamo situaciju, činjenica je da kada želimo nešto kupiti ili nabaviti, informacije o tome idemo tražiti na Google (ili neku drugu tražilicu). Dakle, na Googleu želimo dobiti kvalitetnu informaciju koja će nas u konačnici dovesti do željnih informacija, ali i do kupnje nečega. Mnogi stručnjaci kažu kako su korisnici koji na web stranicu dolaze s Googlea znatno kvalitetniji i vrjedniji od onih koji dolaze putem društvenih mreža.
Investiranjem u SEO vaš brend može napredovati do vodećih mjesta na Googleu za određeni traženi pojam. Podaci pokazuju kako vodeća mjesta na Googleu odnose većinu posjete (npr. više od 30 posto ljudi klikne prvi rezultat) i zato je iznimno važno biti što više pozicioniran na web tražilicama.
SEO je vrlo širok pojam koji obuhvaća mnoštvo mjera koje su usmjerene na stvaranje kvalitetnog sadržaja, prilagođavanje web stranice standardima, izgradnju povratnih linkova, omogućavanje bolje dostupnosti, itd. Kako bismo o SEO mogli pričati satima, danas ćemo se fokusirati samo na jedan njegov dio i to onaj koji je usmjeren na optimizaciju dizajnerskih postavki web stranice. Dakle, savjeti u nastavku biti će vezani uz popravke koje je potrebno odraditi na web stranici, kako bi ona bila prilagođena SEO pravilima za 2018. godinu. Evo, na što je sve potrebno obratiti pažnju:
Prilagoditi sadržaj za korištenje na pametnim telefonima
U posljednjih nekoliko godina dogodio se veliki preokret kada razmatramo omjer ljudi koji web stranicama pristupaju putem računala i putem pametnih telefona. Prije 10ak godina pametni telefoni još nisu ni postojali i korisnici su sadržaju web stranica pristupali putem osobnih računala. No, danas je situacija potpuno drugačija i većina korisnika sadržaju pristupa putem pametnih telefona. Dakle, više je onih koji će na web stranicu doći putem pametnog telefona, nego li korisnika koji će web stranicu otvoriti putem računala.
Google će svoje indeksiranje stranica u budućnosti razmatrati kroz prizmu pametnih telefona. To znači da će s vremenom usavršiti indeksiranje koje će biti povoljno za one stranice koje su prilagođene pametnim telefonima. I ne, to nije plan za neku daljnju budućnost, to će se događati već u 2018. godini. Dakle, Google želi da vaše web stranice budu prilagođene pretraživanju na pametnim telefonima i morate se tome prilagoditi, jer u protivnom postoji mogućnost da ćete biti slabije rangirani.
Responzivni dizajn (dizajn prilagođen za različite veličine ekrana) više ne znači samo posložiti elemente stranice tako da oni nisu razbacani svuda po stranici. Responzivni dizajn znači posložiti web stranicu da bude u potpunosti iskoristiva i jednostavna za korištenje na malim ekranima.
Prije svega, važno je da tekstovi i fotografije budu fleksibilni, odnosno da ih korisnici mogu lako konzumirati. Zatim, jako je važno što bolje iskoristiti prostor ekrana putem kojeg korisnik pregledava web stranicu. To znači, kako mora postojati dizajn namijenjen različitim vrstama i veličinama zaslona, prilikom kojeg se ne gube funkcionalnosti web stranice. Uz to što se mora prilagođavati različitim dimenzijama, preporučljivo je da se prilagođava i položaju uređaja, odnosno vertikalnom i horizontalnom prikazu.
Pravilno koristiti strukturu sadržaja
Činjenica jest, da korisnici na vašu web stranicu dolaze s Google tražilice zbog sadržaja koju objavljujete. Da bi taj sadržaj korisnicima bio što privlačniji prije mnogo godina osmišljen je html kod koji omogućava strukturiranje web sadržaja. Strukturiranje sadržaja iznimno je bitno i za to da sadržaj impresionira posjetitelje weba, ali isto tako i za botove koji pregledavaju web i na temelju toga ga kasnije rangiraju na web tražilicama.
Zanimljivo je vidjeti kako se struktura sadržaja razlikuje u pogledu posjetitelja web stranice i bot-a. U prvom planu ovog su puta H tagovi, koje je potrebno koristiti za naslove i podnaslove. I dok korisnici web stranice obožavaju imati što bolju hijerarhiju tih H tagova (od H1 do H6), robotići koje šalje Google uglavnom se fokusiraju na H1 tag i najdublje što idu je do H3 taga. Druga važna stvar je količina H1 tagova. Iako nigdje nije zabranjeno koristiti više H1 tagova na jednoj stranici, preporuka je koristiti samo jedan H1 tag. Taj tag mora označavati glavni naslov i botovi će ga smatrati najvažnijim na cijeloj stranici.
Kada pričamo o strukturi sadržaja važno je da dizajneri pripreme sve elemente kako bi vlasnici web stranica mogli stvarati dugačak sadržaj. Naime, danas je za kvalitetan ranking potrebno stvarati sadržaj koji je obavezno dulji od 300 riječi. No, istraživanja su pokazala kako najbolje rangiraju web članci koji imaju 1.500 riječi ili više. Čitanje takvih dugih članaka posjetiteljima web stranice ponekad može predstavljati problem pa je potrebno osigurati mehanizme da se poveća čitljivost teksta.
Važno je osigurati dovoljno praznog (bijelog) prostora jer na taj način korisnik lakše zadržava pažnju na tekstu. Uz tekstualni sadržaj pametno je stvoriti i neke vizualne sadržaje – primjerice fotografije, animacije, video materijal. Pripomoći može i pametno odabran font teksta, kao i veličina istog, koja nemojmo zaboraviti mora biti prilagodljiva ovisno o veličini zaslona.
Popraviti iskustvo korisnika
Kako tehnologija napreduje, tako i Google razvija sve bolji i kvalitetniji sustav rangiranja na web tražilici. Naime, njihovi bot-ovi koje šalju na web stranice ponašaju se sličnije ljudima i zapravo sadržaj konzumiraju na način na koji bi ga konzumirao i prosječan korisnik web stranice. Zbog toga web administratori se moraju potruditi napraviti sve kako bi konzumiranje sadržaja što više odgovaralo ponašanju ljudi.
Prilikom stvaranja sadržaja za web stranicu važno je imati u mislima način na koji korisnik razmišlja. Više nije dovoljno samo koristiti ključne riječi, već je pozicioniranje i stvaranje članaka potrebno promatrati kroz jednu širu prizmu. Činjenica je kako osoba prilikom pretraživanja interneta ima neke razloge zašto je odlučila postaviti neki upit na web tražilici.
Stručnjaci su izdvojili nekoliko važnih namjera, zbog kojih korisnici odlaze pretraživati internet. Prva u nizu je ‘želim znati nešto‘. Velika je vjerojatnost da korisnim ima neki problem i želi ga riješiti na način da se educira o tom problemu. Druga namjera je ‘želim nešto napraviti’. Korisnik je u potrazi za nečime što želi (sam) napraviti i poprilično je izvjesno da ću mu u tome pomoći jedan kvalitetan tutorijal. Treća namjera jest ‘želim nekamo ići‘.
Prije putovanja korisnici traže informacije o destinaciji koju žele posjetiti i pametno je putem članka im ponuditi informacije o toj destinaciji, a pomoći mogu i kvalitetne fotografije. Četvrta namjera je ‘želim nešto kupiti‘. Osoba koja pretražuje internet s ciljem da nešto kupi, uglavnom traži dvije stvari: opširnu recenziju i kvalitetnu ponudu.
Iz gore napisanih savjeta lako je zaključiti kako je prilikom stvaranja sadržaja u glavi važno imati viziju razmišljanja korisnika koji nešto traži na internetu. Nabacivanje ključnim riječima više nije dovoljno i ispravan recept za bolju poziciju na web tražilici jest slijediti trendove i prepoznati namjeru korisnika.
Prakticirati unutarnje linkanje
Linkovi unutar teksta vrlo su vrijedan alat za duže zadržavanje korisnika na web stranici. Isto tako, unutarnji linkovi služe kako bi se bot-ovi koji dođu na web stranicu što duže zadržali na stranici, ali i usmjerili na kategorije i linkove koje mi želimo. Dakle, unutarnje linkanje ima veliki utjecaj na bolje rangiranje na tražilici, ali i na doprinos zadovoljstvu korisnika.
Stručnjaci kažu kako je pametno unutar nekog teksta postavljati linkove k važnijim dijelovima web stranice. Dakle, sadržaj koji želite da dobije na značaju mora biti linkan iz unutrašnjosti članaka koje stvarate za svoj web. Internim linkovima može se ‘zaokružiti’ sadržaj koji stvarate, odnosno može se ponuditi korisniku da istraži još neki pojam koji ga zanima (a nije opisan unutar trenutnog članka).
Početnu stranicu obično smatramo najvažnijom stranicom na nekom webu i zbog toga ta stranica mora imati linkove k najvažnijim elementima. Konkretno, jako je važno s naslovne stranice linkati na druge strateški važne podstranice jer time one dobivaju na značaju. Ako je moguće pokušavajte izbjeći gumbe kao što su ‘Pročitajte više’ ili ‘Pogledaj članak’ jer su oni generički i može ih se smatrati spam sadržajem. Radije linkove postavite direktno iz teksta, odnosno povezujte ih s ključnim riječima.
Pripremiti web stranicu za glasovnu pretragu
Iako je kod nas broj glasovnih pretraga jako malen, u razvijenim društvima nije neobično koristiti glasovne pretrage. Ako je vjerovati podacima, više od 50 posto tinejdžera koristi opciju glasovne pretrage, dok je kod odraslih taj broj na također visokih 40 posto. Podaci su to koji alarmiraju kako se događa novi veliki trend na tržištu i vrijeme je da se na to prilagodimo.
Sve veći broj glasovnih pretraga vrlo vjerojatno će uzrokovati smanjenje vrijednosti web dizajna jer korisnici često uopće neće ni doći u vizualni doticaj s web stranicom. Konkretno, dovoljno je napraviti glasovnu pretragu putem Google-a i nakon toga vam pametni uređaj sam može pročitati sadržaj s neke web stranice (bez da je vi vidite).
Kako biste se prilagodili ovome novom trendu morati ćete poraditi na tome da sadržaj koji stvarate bude prilagođen za čitanje. Dakle, više neće biti bitno prezentirati sadržaj kako bi ga ljudi gledali, već kako bi ga ljudi slušali. To otvara jedan sasvim novi spektar mogućnosti, ali i problema za pojedine web stručnjake.
Optimizirati fotografije
Spomenuli smo u uvodnim odlomcima kako je važno na stranicu uz tekst dodati i neki vizualni sadržaj. Činjenica je da su fotografije neizostavan dio gotovo svake web stranice. No, zanimljivo je kako mnoge web stranice nemaju pravilan način prilagodbe fotografija SEO pravilima i zbog toga gube određene poene prilikom rangiranja na web tražilice.
Prvi važan parametar je veličina fotografije, odnosno koliko dugo treba da se fotografija učita prilikom otvaranja stranice. Dakako, što je veličina datoteke manja, stranica će se prije učitati i to će pozitivno utjecati na rangiranje. Stručnjaci kažu kako je najbolje koristiti .jpg format, dok se .png koristi kada trebamo prozirnu pozadinu, a .gif samo u slučaju animacije. Ako je neizbježno koristiti kompresiju fotografija, ali pri tome treba paziti da se ne naruši kvaliteta fotografije.
Za sada, Google još uvijek ne može čitati sadržaj s fotografija. Dakle, bilo kakav tekst napisan na fotografiju Google-u je nepoznat i zbog toga je nužno koristiti parametre koje Google može čitati – ime datoteke i Alt tagove. Prilikom dodavanja novih fotografija obavezno je upisati ime datoteke (uglavnom je automatski upisano), ali i Alt tag koji zapravo opisuje fotografiju. Alt tag ne smije biti predugačak (do 12 riječi), mora opisivati striktno sadržaj na fotografiji i može biti napisan kao rečenica tako da bude razumljiv.
Zaključak
SEO je bitan čimbenik za uspjeh na internetu, posebno u vrijeme kada društvene mreže počinju masno naplaćivati prisutnost brendova. Ako se situacija s društvenim mreža uskoro ne promijeni na bolje (vrati na staro) za očekivati je kako će se sve više brendova i ljudi okrenuti ulaganjima u SEO. Zbog toga, pametno je educirati se u tom području i pripremiti se na promjene koje dolaze.
Savjeti koji su napisani iznad u tekstu svježi su i dočaravaju na što se potrebno fokusirati u 2018. godini, kada je dizajn weba i sadržaja u pitanju. Rekli smo kako SEO nije samo dizajn i optimiziranje web stranice, no o nekom drugom segmentu optimizacije moći ćeš čitati u nekom od narednih članaka.
Piše: M.Ž.