PočetnaHelpdeskKako postati project manager u (IT) kompaniji? (2. dio)

Kako postati project manager u (IT) kompaniji? (2. dio)


Ako niste pročitali prvi dio teksta, toplo vam preporučujemo da to napravite. U prvom djelu govorili smo o jednom načinu kako postati Project manager (dalje u tekstu: PM), odnosno kako na “formalan” način i uz pomoć certifikata postati PM. Danas ćemo govoriti o nešto drugačijem putu, odnosno o opciji broj 2.

Opcija br. 2: “Slučajni” project manager

Druga opcija kako postati PM najčešće uključuje preuzimanje odgovornosti za projekt u kompaniji gdje radite na nekoj drugoj poziciji. To znači da nemate nikakve certifikate i formalno obrazovanje, no polako preuzimate odgovornost za projekte i prelazite raditi na dotičnu poziciju. Iako nema službenih podataka, vjerujemo da mnoge osobe u Hrvatskoj, ali i u svijetu, zapravo na ovaj način postaju PM-ovi. Ako ste recimo programer, to znači da ćete karijeru “završiti” prije 40.-te godine života, no čeka vas još barem 25 godina rada do mirovine. Što ćete raditi do tada? Možete ili skroz promijeniti karijeru u nekom drugom smjeru, ili nastaviti raditi ono što znate – razvijati softver – ali u ovom slučaju kao glavna osoba na projektu.

Što se nas tiče, ovo je mnogo “prirodniji” put za PM-a, nego samo preko certifikata i teorije. Ako ste čitali prvi dio teksta, onda znate da smo rekli da vam najčešće treba certifikat CAPM koji će vas pogurati na juniorsko mjesto project managera, pa ćete od tamo morati skupljati iskustvo i napredovati u karijeri. “Slučajni” PM je nešto što će vam biti mnogo brži put i nećete morati napraviti “par koraka unazad” da biste nastavili karijeru. Evo i par koraka koje biste tada trebali napraviti.

1) Iskoristite znanje koje imate

Iako možda nemate znanje o kreiranju scope-a projekta i vođenju ljudi, moguće je da ćete dobiti priliku da vodite određeni projekt jer imate određeno znanje koje ste skupili u svojoj karijeri i jer ste možda već duže razdoblje u kompaniji koja treba PM-a. No, vrlo vjerojatno već imate dio znanja koje vam treba.

Ono što ćete sigurno morati raditi na svojoj “novoj” poziciji je držati se zadanog budžeta, planirati posao i držati se vremenskog roka, komunicirati s klijentima (ili stakeholderima) itd. To su važni dijelovi ovog posla. Zato biste možda u svoje slobodno vrijeme trebali istražiti što rade “formalni” PM-ovi, kako rade, pitati iskusnije kolege, gledati ih kako oni rade i početi razvijati ove vještine. Hoćete li prvih par puta pogriješiti? Vjerojatno hoćete, ali sve je to dio posla. Postat ćete sve bolji u nabrojanim vještinama koje PM treba imati i vjerujemo da ćete postojeće znanje vrlo brzo iskoristiti za novi posao.

2) Razmislite koje su vaše “slabe točke”

Vjerojatno najteža zadaća koju svako od nas u svom poslu ima je “retrospektiva”, odnosno kako realno sagledati koje su nam slabe točke u našem poslovnom životu. Nitko ne radi bez greške i sve mu ide od ruke. Zato biste prije nego se bacite na učenje trebali analizirati što znate raditi, što ne, što od nabrojanog već znate raditi, što ne znate i poraditi na ovom drugom.

Ako znate odrediti scope projekta i znate planirati razvoj softvera (ili produkta), zašto biste gubili vrijeme na to? Radije iskoristite to vrijeme da pojačate one točke koje su vam slabost. Vjerujemo da većina tehničkih osoba ima dio potrebnih vještina koje mora imati i PM. Te dvije role se uvelike poklapaju. Barem u IT kompanijama. Možda nikada niste radili s resursima kao što su novci ili niste vodili ljude i redovito s njima razgovarali o projektu. Sada ćete morati. No, kao i svaki drugi posao, i ovaj se da naučiti.

3) Tražite prilike da naučite nešto novo

Jednom kada ste završili s točkom dva i napisali si što morate naučiti, vrijeme je da počnete tražiti prilike da to i naučite. Možda će to biti preko knjiga, preko video tutorijala, ali najbolje je na pravim projektima. Uvijek možete potražiti pomoć drugih PM-ova u kompaniji, ljudi koji su dio PMI-ja, imaju PMP certifikate, druže se na meetupima itd.

Kada nešto krivo napravite, naučit ćete da idući put ne napravite istu grešku. I to je u redu. Svi griješimo u svom poslu, pa tako i PM-ovi. To znaju svi koji rade u IT-ju. Mnogi projekti probiju deadlineove, probiju budžet, naprave bugove i slično. To se sve ispravi u hodu i najčešće nema nekih većih problema. Nekada će ih i biti, ali sve se može riješiti. Zato smo rekli da je dobro pogledati i video tutorijale koje ćete naći na Udemyju, Pluralsightu i sličnim platformama.

Ako baš želite, možete i ići formalnim putem kojeg smo opisali u prošlom tekstu i probati uz posao steći i “prave” certifikate. Naravno, bit će vam lakše jer osim teorije ćete imati i iskustva.
Što više toga znate u teoriji i što više toga primijenite na svojim projektima, to ćete postati bolji, a samim time i vrjedniji kompaniji u kojoj radite. Ili nekoj novoj kompaniji ako se odlučite na promjenu iste. Samo što tada više nećete biti “junior” nego ćete imati iskustvo u CV-ju koje možete opravdati.

4) Implementirajte naučeno

Oni koji se nađu u ovoj situaciji “slučajnog PM-a” će imati mnogo prilika da implementiraju novonaučeno znanje. Ako vaš tim, recimo, nema implementirane procese, vi ih možete početi uvoditi. Možete uvesti agilni način razvoja softvera uz pomoć Scruma. Možete uvesti dnevne mini sastanke, planiranje rada za iduća 2-3 tjedna i slično. Mnogo je toga što svaki PM može sam odlučiti napraviti.

To je u biti i njegova rola. Da uspostavi pravilne procese i da razvoj produkta teče nesmetano. Ako neki drugi PM nešto radi drugačije, to ne znači nužno da je to bolje ili lošije. A na kraju dana, sve se svodi na dobru komunikaciju vas i vašeg tima, te vas i klijenta za kojeg radite softver ili neki drugi produkt. Što bolje razumijete vašu rolu, to će vam biti lakše obavljati ovaj posao, koji ni u kojem slučaju nije dosadan.

5) Odlučite što želite dalje

Iako ova vaša rola ne mora nikada završiti i to je posao koji možete raditi dugi niz. No, nakon par godina na ovoj roli (op.a. Ili čak i manje), dobiti ćete jasniju sliku o ovom poslu. Onda ćete moći odlučiti želite li ovo raditi i dalje ili ne želite.

Ako je vaše znanje većinom bilo samouko i sami ste učili o project managementu, možda ćete poželjeti ipak dobiti i kakvo formalno obrazovanje. Možda vas ova rola neće zadovoljiti pa ćete posao tražiti u nekoj drugoj kompaniji ili drugoj branši. Ili ćete potpuno promijeniti smjer svoje karijere. Mnogo je opcija koje su pred vama.

Ipak, imajte na umu da posao PM-a možda bude loš u jednoj kompaniji, dok će u drugoj biti mnogo bolji. Možda će druga kompanija imati “bolje klijente”, možda će atmosfera biti opuštenija, možda ćete imati više resursa na raspolaganju i tako dalje. Nemojte olako odustati, samo zato što ste se jednom opekli.

Možda vam uopće ne leži rad PM-a u softverskoj agenciji i želite raditi u IT kompaniji koja razvija in-house projekt. I to je opcija koju možete potražiti. Kao što smo rekli u prošlom tekstu, na tržištu kronično nedostaje dobrih PM-ova. U Hrvatskoj, ali i u Europi i ostatku svijeta. Recimo, plaće dobrih PM-ova u Švicarskoj idu i do 150.000 eura godišnje. Oduzmite poreze i svejedno vam ostaju na tisuće eura mjesečno.

Čak i u Hrvatskoj plaće dobrih PM-ova idu u raspon od 15 do 20 tisuća kuna mjesečno. Ovisi za kakvu kompaniju radite i koliko ste dobri. U svakom slučaju, ako se nađete u ovoj situaciji da ste slučajno postali PM, iskoristite je to kraja. Dajte priliku ovom poslu, možda vam se na kraju svidi mnogo više od statičnog posla u uredu.

 

Piše: B.P.


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular