Planirate kupnju drona no niste sigurni koje uvjete trebate zadovoljiti kako biste mogli letjeti dronom? Već posjedujete dron i voljeli biste uskoro u let dronom no brinu vas nova pravila? Koje su novosti stupile na snagu početkom godine i koje su nove zakonske obaveze za pilote dronova od 2021. godine?
Letenje dronom posljednjih je godina postala iznimno popularna aktivnost kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj. Mnogi entuzijasti nabavljaju dronove i kreću u zanimljive avanture atraktivnog leta. No, upravljanje dronom nije nimalo bezazleno i može dovesti do raznih problema i ozljeda – posebice ako pilot drona nema puno iskustva u upravljanju dronom. S obzirom na porast broja dronova u Europi i u Hrvatskoj – donesena su nova stroža zakonska pravila koja temeljitije reguliraju obaveze pilota i let dronovima.
Nova zakonska pravila zbunila su većinu budućih pilota, a postojeće pilote dronova – stavila u pomalo nezgodan položaj. Naime, svi koji su do sada bezbrižno upravljali dronovima, novim zakonskim pravilima obavezni su prijaviti svoje dronove, položiti svojevrsni ispit – te tek nakon toga dobiti zeleno svjetlo za let dronom. Iako zvuči pomalo komplicirano, promjene ipak nisu drastične i ne sprječavaju pojedince da lete svojim dronovima (nakon položenog ispita).
U nastavku teksta predstavit ćemo vam najvažnija nova pravila za pilote dronova – koja su stupila na snagu početkom 2021. godine. S obzirom na to da nam uskoro dolaze topliji dani i mnogi već razmišljaju o vožnji drona, vrijeme je da se pravovremeno pripremite na novosti u letenju dronovima.
Cx klasifikacija dronova za definiranje uvjeta leta
Tržište dronova drastično je naraslo posljednjih nekoliko godina, a sve se čini kako će se užurbani trend rasta nastaviti i u narednim godinama. Mnoštvo konkurenata na tržištu dronova uzrokovalo je obilje kvalitetnih i cjenovno pristupačnih dronova – što je odličan mamac za kupce. No, trenutno na tržištu dronova vlada velika pomutnja jer u moru različitih modela dronova, korisnici često ne znaju što je mudro kupiti, a što nije. Djelomičnog reda na cjelokupno tržište dronova trebala bi uvesti nova Cx klasifikacija dronova. Naime, prema toj novoj klasifikaciji, budući kupci drona bi točno znali u koju kategoriju ulazi njihov dron i kojih se pravila moraju pridržavati prilikom leta.
Dronovi koji su trenutno dostupni na tržištu nemaju Cx klasifikaciju i ta će klasifikacija biti postepeno uvođena narednih mjeseci i godina. Proizvođači dronova obavezni su uvesti Cx klasifikaciju žele li svoje dronove prodavati na tržištu. Prijelazni period za uvođenje Cx klasifikacije određen je na dvije godine, a u tom će razdoblju vrijediti nešto olabavljenja pravila po pitanju kategorizacije letova. Ideja Cx klasifikacije dronova jest olakšati snalaženje pilota dronova u mnoštvu ponude dronova na tržištu. Konkretno, piloti dronova će zahvaljujući Cx klasifikaciji u svakom trenutnu znati koji su uvjeti pod kojima smiju letjeti određenim modelom drona. Zanimljivo je da će se Cx klasifikacija odnositi i na nekvalificirane dronove iz samostalne gradnje, koji će se nakon isteka 2 godine moći i dalje koristiti – ali po znatno strožim pravilima i ograničenim uvjetima.
Obavezna registracija dronova koji imaju kameru
Možda i najveća novost u cijeloj ovoj priči oko novih pravila za dronove jest – obaveza registracije dronova s kamerom. U budućnosti tako više nećete smjeti upravljati dronom s kamerom – a da taj isti dron prethodno nije registriran u nalaženim tijelima za zrakoplovstvo. Svojevrsna novost je što se od ovog pravila više ne izuzimaju svi dronovi lakši od 250 grama. Dakle, dronovi koji spadaju u kategoriju igračaka (lakši od 250 grama) u buduće će tako morati biti kategorizirani i od strane proizvođača – kako bi se njima moglo upravljati bez registracije. No, nova pravila znatno će umanjiti broj dronova koji se mogu smatrati igračkom pa će zapravo velika većina dronova biti podložna registraciji. Primjerice, popularni DJI Mavic Mini koji je do sada bio iznimno tražen zbog svoje male težine i mogućnosti “zaobilaženja” pravila letenja dronovima, u budućnosti će biti reguliran novom klasifikacijom i vrlo vjerojatno potrebom za registracijom.
Vrijedi spomenuti kako se pravila o registraciji dronova već neko vrijeme primjenjuju na teritoriju SAD-a i nekih drugih svjetskih zemalja. Prema podacima iz SAD-a do sada je u FAA registrirano preko 1.7 milijuna dronova, što jest velika brojka, ali vjerujemo da će značajno rasti u narednim godinama. Ono što je posebno zanimljivo po pitanju registracije dronova u SAD-u jest činjenica da je gotovo pa jednak postotak vlasnika dronova od 18 do 60 godina. Dakle, sve dobne skupine su gotovo pa jednako zastupljene – što pokazuje da entuzijazam za let dronovima vlada u čitavoj populaciji SAD-a. Nova pravila koja će vrijedi za područje Europe definitivno će uzburkati strasti među dosadašnjim pilotima dronova, dok će se novi piloti vjerojatno puno lakše pomiriti s potrebom registracije drona. Naglasit ćemo još kako će osim standardnih dronova koje možete pronaći na tržištu, obavezom registracije biti obuhvaćeni i FPV dronovi, kao i letjelice domaće izrade.
Dozvola za let u trajanju od 5 godina
Znatno se mijenja način registracije dronova jer se uvodi obaveza polaganja ispita. Kao što smo u uvodnom dijelu rekli, dronovi će uskoro biti svrstani u novu Cx kategorizaciju – prema kojoj će se točno znati koji dron ulazi u koje područje i koje su dozvole potrebne za upravljanje tim dronom. Samim time, korisnici će automatski znati koju razinu ispita trebaju polagati i kakva im je vozačka dozvola dovoljna za željenu kategoriju dronova. Vlasnik/operater drona registrirat će dron tako da registrira sebe za upravljanje određenom kategorijom dronova. Dakle, jednu registraciju bit će moguće koristiti na raznim dronovima – ali koji obavezno moraju biti u istoj kategoriji klasifikacije.
Proces registracije značajno se mijenja jer se uvodi obaveza polaganja ispita. Ispiti za buduće pilote dronova održavati će se online, a ovisno o kategoriji – dio pilota morat će polagati i praktični dio ispita. Nakon uspješno položenog ispita i praktičnog dijela – pilot će dobiti dozvolu kojom će moći upravljati određenom kategorijom dronova. U tom pogledu, dozvola za letenje dronom ne razlikuje se puno od dozvole za vožnju automobila – jer i tamo imamo detaljnu kategorizaciju koja iziskuje drugačija pravila i testiranja. Dozvola za upravljanje dronom izdat će se na razdoblje od 5 godina, a nakon isteka tog roka ponovno ćete trebati polagati ispite i testiranja. Iako sama dozvola djelomično komplicira letenje dronom za rekreativce, zahvaljujući položenoj dozvoli bit će lakše i jednostavnije upravljati dronom u ostalim zemljama Europe.
Stroga pravila za snimanje iz zraka
Većina pilota dronova trenutno krši zakon o snimanju iz zraka i to će se novim budućim pravilima pokušati kvalitetnije regulirati. Prema trenutno aktualnim pravilima, u Hrvatskoj možete snimati iz zraka samo ako za to imate dozvolu ili ako ste registrirani kao pravna osoba za izvođenje te djelatnosti. Dakle, pravila po pitanju snimanja iz zraka su do sada bila iznimno stroga, a ništa manje blaža neće biti ni u novom zakonu vezanom uz snimanje dronovima. Naime, Europa se vodi načelom zaštite osobnih podataka prema kojem je zabranjeno koristiti nečije osobne podatke (u ovom slučaju snimke lica) bez da prethodno da ista osoba dade dopuštenje za korištenje osobnih podataka. Da pojednostavimo, zabranjeno je nekog snimati iz zraka, ako ta osoba prethodno nije odobrila da je se snima.
Iako se novi zakon ne dotiče u velikoj mjeri pravila snimanja iz zraka, činjenica je da će novim regulativama puno toga biti pod većom jurisdikcijom. Sama registracija dronova uzrokovat će manjak anonimnosti koju su do sada mogli imati piloti dronova, što znači da će se i same akcije letenja moći puno bolje pratiti. Dakako, jedno je teorija napisana na papiru, a nešto sasvim drugo – kako na terenu kontrolirati i poštivati pravila zakona. U svakom slučaju, svako snimanje ljudi iz zraka sada mora biti dozvoljeno od svih sudionika koji će biti snimani. Ovo pravilo definitivno komplicira stvari jer će biti teško dobiti dozvolu za snimanje od strane stotina ljudi koji se mogu pojaviti na nekim zanimljivim događanjima. Kako će to izgledati u praksi tek ćemo vidjeti, no ovo bi pravilo moglo imati veliki utjecaj na snimanje u budućnosti.
Jednostavnije letenje na području Europske Unije
Iako se čini kako nova pravila kompliciraju letenje dronovima rekreativcima i profesionalcima, vjerojatno će doći i do nekih pozitivnih pomaka u cijeloj priči. Ideja je stvoriti jedinstvena pravila za područje Europske Unije kako bi piloti dronova bezbrižno mogli letjeti u svim krajevima Starog kontinenta. Uvođenje vozačke dozvole za dronove olakšat će upravljanje dronovima jer će položen ispit biti dokaz da znadete što radite prilikom leta dronom. Samim time, vozačka za dronove trebala bi vrijediti na čitavom teritoriju EU – pa bi i let dronom bio olakšan. Dakle, nova pravila omogućit će jednostavnije, brže i sigurnije upravljanje dronom na cjelokupnom teritoriju Europe. Dakako, sve to uz pretpostavku da sve članice Europe prihvate ista pravila za let dronom.
Što se tiče stranaca koji žele letjeti na teritoriju Europe – i to dolazi do određenih pomaka. Naime, svi inozemni piloti dronova koji ne dolaze s teritorija Europe morat će obaviti registraciju za područje EU. Konkretno, piloti će biti primorani registrirati svoj dron prema EU pravilima, prije nego krenu u prvi let dronom. Iako će to strancima komplicirati letenje dronom na području Europe, ujedno će stvoriti određeni red na EU području – jer će se jasno znati pravila kojih se svi trebaju pridržavati.
Zaključak
Iako su mnogi negativno reagirali na činjenicu da se mijenjaju pravila za pilote dronova početkom 2021. godine, stvari su se malo umirile. Naime, u cijeloj toj priči oko polaganja ispita i registracije dronova ima i nekih pozitivnih stvari – koje bi trebale uvesti red na području Europe. Obaveza polaganja ispita stupa na snagu, baš kao i potreba za registracijom gotovo svih dronova koji su trenutno dostupni na tržištu. Zanimljivo, obuhvaćeni su i dronovi domaće izrade – što će vjerojatno biti nešto teže registrirati i koristiti u budućnosti.
Nakon položene vozačke dozvole za dron, piloti bi trebali uživati u letenju na cijelom teritoriju Europe – bez nekih posebnih ograničenja. S obzirom na položenu kategoriju biti će moguće upravljati s više različitih dronova, no koji ulaze u istu kategoriju dronova. Vjerujemo da će se narednih mjeseci još puno govoriti o novim pravilima za pilote dronova, no topliji dani sve su bliže – i vrijeme je da se prilagodimo novim zahtjevima.
Piše: M.Ž.