Prvi, originalni Playstation (još poznat i kao ”sivonja” ili PSX) na tržište je izašao sada već davne 1994. godine (u Japanu). U Europi i Americi izašao je 1995. godine i nedugo nakon toga osvojio srca mnogih igrača. Danas, dvadeset i pet godina kasnije, četvrta iteracija Playstationa, Playstation 4 nastavlja s vladavinom u gamerskom svijetu.
Playstation 2, nasljednik ”jedinice”, po mnogima je najbolji Playstation, što pokazuju i brojevi prodaje konzola i igara. Treće izdanje konzole najviše ćemo pamtiti po paprenoj početnoj cijeni konzole i ne baš velikoj knjižnici igara. Ipak, jedno je sigurno: Playstation je promijenio svijet i ništa od toga ne bi bilo da nije bilo originalnog, prvog Playstationa.
Prvi Playstation postao je i ostao najupečatljivija konzola od četiri. Danas, godinama kasnije, velik broj igrača rado se prisjeća igara kao što su Tekken 1, 2, 3, Spyro, Silent Hill, Need For Speed, Driver, Metal Gear Solid, Final Fantasy 7 ili ”starih” Resident Evila. Nadalje, baš iz razloga što su te igre postigle ogroman uspjeh u prošlosti, u proteklih nekoliko, ali i ove godine mogli smo svjedočiti brojnim reizdanjima nekih od najpopularnijih klasika, kao što su Spyro, Resident Evil 1 i 2 i nadolazeći Final Fantasy 7. Sve u svemu, ”stari sivonja” iz mnogih je razloga postao najdraža konzola mnogim igračima.
Po čemu vi pamtite prvi Playstation? Koje su vaše najdraže uspomene? Dok se prisjećate svega onoga zbog čega je vama PSOne prirastao srcu, pročitajte nastavak članka, gdje ćemo govoriti o svemu onome zbog čega je nama prvi Playstation jedna od najdražih (ako ne i najdraža) konzola u povijesti.
Najbolji kontroleri!
Playstationovi kontroleri i danas slove kao jedni od najboljih. Razloga za to je više: osim što izgledaju jako dobro, vrhunske su kvalitete (od kućišta, tipki, gljiva i do vibracijskih motora). Iako isprva nisu imali motore za vibraciju (koji su došli kasnije, kada je kontroler dobio naziv ”Dual Shock”), Playstationov ”gamepad” i danas je jedan od simbola prepoznatljivosti i kvalitete (što je dovelo do mnogih kopija, koje su nažalost ne tako dobre kao original) i jedan od razloga zbog čega i danas volimo Playstation konzolu (uz dužno poštovanje Xbox-u i Nintendu).
Prvi Metal Gear Solid
Prvi Metal Gear nastavak za Playstation izašao je na tržište 1998. godine pod nazivom Metal Gear Solid i ostvario je ogroman uspjeh. Kako i ne bi kada je to bio prvi Metal Gear koji je bio u tri dimenzije (kasnije je i sam Hideo Kojima, tvorac Metal Gear igara, priznao kako su mu tri dimenzije omogućile provođenje u djelo daleko više ideja i zamisli nego što je to bilo moguće ranije kada su igre bile 2D).
Metal Gear Solid je, osim za ono vrijeme odlične grafike, donio ”ono nešto”, onaj filmski ugođaj i atmosferu, nešto što mnoge igre, čak ni na današnjim konzolama ne mogu prikazati. Još jedna vrlo važna stvar koju je MGS osmislio bio je ”stealth” žanr, koji je ovom igrom u potpunosti prikazan. Stealth žanr, koji je uključivao skrivanje, tiho i nenasilno (uglavnom) rješavanje misija ako ste željeli dobiti najbolju ocjenu, dobio je jako puno na popularnosti (što je dovelo do igara kao što su Hitman i Splinter Cell kasnije) i to zahvaljujući MGS-u.
Sjećate se onih situacija kada na primjer, stanete u lokvu vode, pa se iznad vojnika pojavi uskličnik i on vas čuje? Ili udaranje vojnika kako biste ih onesvijestili, skrivanje u ventilaciju dok alarm ne prođe? Te osnove, koje su etablirane Metal Gear Solidom, zauvijek će promijeniti stealth žanr igara.
Krađa automobila u prvoj GTA igri
GTA igre su definitivno igre koje se također mogu uvrstiti u legende žanra. Prvi GTA bio je jedna od tada rijetkih igara koje su imale ”Mature” ocjenu (preporučivalo se igranje igre samo za one starije od 18), no to nije bio jedini element po kojem se ta igra iskazala. Ono što smo naučili u prvom GTA bile su neke od stvari po kojima će kasnije funkcionirati mnoge druge igre: kako ukrasti automobil, kako funkcioniraju misije u igri te kaos koji nastaje kada ga vi kao igrač izazovete.
Sjećate li se zvuka pokretanja Playstationa?
Zvuk pokretanja Playstationa jedna je od stvari po kojoj svakako pamtimo prvu Sonyjevu konzolu. Koliko je zvuk voljen kod igrača i ljubitelja možete se uvjeriti i sami ako odete na YouTube i utipkate u tražilicu ”Playstation One intro sound”.
Gamerske maskote koje su već tada bile ikone
O prvom Playstationu je nemoguće razmišljati, a da se ne sjetimo legendarnih maskota, koje su kasnije doprinjele do razvitka mnogih igara. Mislim da se svi sjećamo Crasha Bandicoota, Spyroa (ili na hrvatskom Špire), nezaboravne Lare Croft i Tomb Raidera, Gexa, Kratosa sa Playstationa 2 i mnogih drugih.
Baš zbog toga što su te maskote toliko doprinjele razvoju mnogih igara, danas nastaju reizdanja ili ”restartovi” nekih od franšiza koje su devedesetih ”žarili i palili” gaming tržištem (od kojih je možda najpoznatiji dvostruki restart Tomb Raidera).
Vrijeme bez rješenja, savjeta i prohoda igara
Barem bez ”instant” rješenja, savjeta i prohoda. Danas ovo uzimamo previše zdravo za gotovo. Svi mi. Ako se dogodi da u nekoj igri zapnemo, jednostavno odemo na internet i pronađemo rješenje u tekstualnom ili ”YouTube” obliku.
No, u vremenu prvog Playstationa, to baš nije bilo tako. Osism što su igre bile zahtjevnije i komplicranije, ako ste zapeli u nekoj zagonetki, niste samo tako mogli otići na internet jer interneta tada ”nije bilo”. Jedini način kako ste mogli uspjeti jest uz pomoć svojih sivih stanica i tuđih iskustava (koja smo čitali u člancima različitih časopisa kao što su Playstation Magazin ili PSX).
Iako je bilo frustrirajuće, takav način prolaženja kroz igre u igračima je razvijao karakter. Kada biste nešto uspjeli, (pogotovo u igrama tipa Myst ili Broken Sword), u igraču bi se pojavio osjećaj postignuća. Danas su druga vremena. Tada su bila druga vremena. Vremena Playstationa.
Demo diskovi
Jedna od stvari kojoj ćemo svakako pamtiti prvi Playstation bili su demo diskovi. Sonyjeva ideja da koristi diskove umjesto disketa bila je pun pogodak iz više razloga: izrada CD-a bila je jeftinija od izrade diskete (koju su tada, kao i u prošlosti, koristile Nintendove konzole). To je dovodilo do znatno nižih cijena igara i do toga da su programeri na CD-ove stavljali demo igre.
Ako ste kupili Playstation u vremenu između 1995. i 2000. obavezno ste dobivali i demo CD s konzolom. Tako smo recimo sa Resident Evil 1 igrom dobivali i demo Resident Evila 2 (koji se sada zove Resident Evil 1.5 i koji nikada nije ugledao svjetlo dana, ali je u ono vrijeme pružio neke zanimljive ideje), a sa Metal Gear Solidom demo prvog Silent Hilla.
Na taj način igrači su mogli, ako su željeli, isprobati demo nadolazećih igara i ako bi im se igra svidjela, mogli su ju kupiti. Tko danas od programera na tržište izbacuje demo verzije igara? Ne baš puno njih. Na Playstationu je to u ono vrijeme bilo normalno.
FIFA ’98: Road to the World Cup
FIFA ’98: Road to the World Cup bila je moja prva FIFA koju sam imao prilike igrati. Sjećam se kako sam tada, u vremenu kada još svjetsko prvenstvo u Francuskoj, na kojem će naši Vatreni kasnije osvojiti povijesnu broncu nije počelo, s uzbuđenjem gledao u modele licenciranih Šukera, Prosinečkog, Stanića, Bobana, Ladića i uspoređivao ih s pravim igračima.
PES tada nije bio toliko aktualan (doduše, postojao je ISS Pro 98) i FIFA je kod mnogih igrača prvog Playstationa bila jedini i najdraži nogomet kojeg smo mogli igrati. FIFA ’98 bila je ”prva od prvih” i svakako jedna od igara koje su obilježile doba Playstationa.
Tekken i 3D likovi u tučnjavama
Jedna od stvari s kojima je Playstation upoznao svoju mladu igraću publiku bile su i 3D tučnjave, od kojih je možda najupečatljivija bila Tekken. Ne Tekken 3, koji je izašao 1999. i koji i danas slovi kao jedna od najboljih tučnjava, već prvi Tekken.
Prvi nastavak Tekkena upoznao nas je ponajprije sa trodimenzionalnim likovima i arenama, što je bila novina za sve igrače, a pogotovo za one koji su naviknuli na 2D tabačine na Nintendu. Iako danas likovi iz Tekkena 1 izgledaju možda smiješno i iako je nekima od nas za ne povjerovati što smo mi to tada vidjeli u toj igri, ne trebamo se zavaravati; Tekken 1 otvorio je put u nešto što će tek kasnije postati jasnije i vidljivije- svijet 3D tučnjava gdje krv, Fatality i Brutality napadi nisu jedini načini sređivanja suparnika.
Opasan, ženski protagonist
Još jedna od stvari po kojima pamtimo prvi Playstation je Lara Croft. Konzolama je tada trebao jedan snažan, opasan, ženski protagonist i programeri su toga bili svjesni. Tako je nastala Lara Croft, heroina velike hrabrosti, velikih vještina i još većih… ahem, atributa.
Koliko je Lara dobila na popularnosti u devedesetima pokazuju i podaci koji govore da je njezino lice bilo reklamno lice automobila i kreditnih kartica. Voljeli je mi ili ne, Lara Croft je definitivno jedna od stvari zbog koje ćemo pamtiti Playstation.
Nastanak survival horor žanra
Resident Evil etablirao je žanr koji će godinama kasnije postati jedan od najboljih i najkompleksnijih žanrova videoigara: survival horor. Svaka čast Alone in the Dark i sličnim igrama, ali Resi je stavio točku na ”i” i dodatno ispolirao mnoge stvari.
Zagonetke, naglasak na preživljavanju i izbjegavanju borbe, jeziva atmosfera (popraćena odličnim zakulisnim zvukovima, fantastičnim skladbama i prosječnim glasovima likova) i izvrsna priča ono je što danas čini jedan odličan survival horor. Prvi Resident Evil, izašao 1996. godine imao je sve to i još puno toga više i označio je začetak onoga u čemo ćemo uživati i čega ćemo se bojati još godinama kasnije.
Piše: Z.K.