Ono što je sve očitije i očiglednije jest to da su u posljednih pet i više godina neki od žanrova videoigara osjetno dobile na popularnosti. Dok su drugi žanrovi dobivali više ili manje uspješne transformacije u kombinaciju više žanrova, drugi žanrovi su napredovali u tome što jesu. Jedan od žanrova koji su svakako osvojili jako puno pozornosti među igračima jest MOBA ili Multiplayer Online Battle Arena žanr.
Kada govorimo o MOBA žanru kao takvome gotovo je i nemoguće govoriti o ovome kao o žanru. Početak MOBA žanra je bio vrlo skroman. Tek nekoliko RTS igara s naznakama da bi se takve igre mogle preobraziti u nešto što će biti nešto drugačije i nešto što će nesumnjivo donijeti jako puno zabave igračima, a samim time i uspjeha svim developerima MOBA žanra igara su označavale početak nečega što je danas postao sve rašireniji žanr među sve većim brojem igrača.
Što je ono zbog čega su MOBA igre toliko zarazne i igrive? Što je ono što ih čini popularnima (i zbog čega njihova popularnost raste iz mjeseca u mjesec)? Nešto više o toj temi ćemo govoriti u nastavku ovoga članka.
Kao prvo – MOBA igre se mogu vrlo lako naučiti igrati
MOBA igre su u početku bile tek nastavak FPS ili RTS igara koje su najviše bile rezervirane za računala. Jedna od najpopularnijih MOBA igara kakve poznajemo danas i da tako kažem- ”predak” i začetnik MOBA žanra je igra Warcraft III. Mod osmišljen od strane developerskog tima po imenu Blizzard koji se zove DOTA (ili Defense of the Ancients) funkcionirao je na drugačiji način.
Mod je učinio to da se unutar njega igrači mogu ujediniti u jedan tim jedinica i da na taj način igrači mogu prelaziti nivoe i ići dalje. To je bila promjena jer umjesto ogromnog broja složenih jedinica vojski, ovaj mod je omogućivao igračima da se povežu u timove unutar kojih bi svaki igrač preuzeo ulogu jedne klase i vrste likova (recimo ”Tank” ili tenk, ”Archer”, ”Mage” i sl.).
Mod je u vrlo kratkom vremenu postao iznimno popularan. Brze borbe, brz tempo igranja, povećana razina kompetitivnosti i natjecanja (što je posebice prisutno kod mlađih naraštaja igrača, zbog čega developeri i stvaraju sve veći broj MOBA igara koje najviše ciljaju na te naraštaje).
Znači glavna odlika MOBA igara jest bila ujedinjavanje igrača u timove i sređivanje neprijatelja (ili ostalih timova igrača, ovisno o igri). Prilikom formiranja timova, glavni cilj igrača je bila ili uništavanje određenog ključnog mjesta unutar karte ili nivoa, uništavanje određenog broja neprijatelja ili najčešće sređivanje određenog broja neprijatelja nakog čega bi se na dijelu karte ili nivoa pojavio i ”boss” ili glavni neprijatelj.
Sređivanje neprijatelja, suradnja s drugim igračima, komunikacija s njima putem chat messengera koji su bili ili sastavni dio igre ili dodatak, skupljanje pomoćnih predmeta, oklopa, power-upova, novih oružja, otključavanje novih nivoa i nove opreme i tako dalje – sve je ovo činilo i uvelike doprinjelo tomu da MOBA žanr postane i ostane popularan kao što je to slučaj danas. Vrlo je vjerojatno da će popularnost MOBA žanra igara s vremenom još i više rasti.
Drugi razlog zbog kojeg su MOBA igre postale toliko popularne jest njihova kompleksnost. U svakom smislu.
MOBA igre su vrlo jednostavne, pogotovo kada igrate prvih nekoliko nivoa ili karti koje ionako služe kao uvod ili tutorial u svijet koji je ispred vas. Nakon što jednom ovladate osnovama (što je gotovo vrlo lako), ispred vas se nalazi svijet za koji ne želim reći da je beskonačan, ali je iznimno i vrlo velik.
Ogroman broj karti, nivoa, bonusa koje treba otkriti i koji se mogu otkriti, oružja, nove klase likova, novi bossevi, novi načini prelaženja istih nivoa radi otključavanja Easter Eggova i tajni, novi i sve izazovniji neprijatelji, nove razine do koje likovi trebaju doći – sve ovo s vremenom, kako igrate neku MOBA igru, postaje eksponencijalno sve veće i šire. Stoga možemo čak i reći da je MOBA žanr, ako uzmemo sve ovo u obzir, u stvari svojevrsna nadogradnja na RTS žanr.
MOBA žanr, iako se može činiti kao pomalo ”plitak” i površan, je u stvari čak i nedokučiv. Jeste li čuli da je netko igrao neku MOBA igru i da je u njoj otkrio sve što se otkriti da te da je svog lika razvio ”do maksimuma?” Sumnjam. Razlog tomu jest što je to gotovo nemoguće učiniti. Da ne govorim o tome da u velikom broju MOBA igara postoji vrlo velik broj početnih likova s kojima igrač može započeti.
Recimo, kod svemirsko-popularne MOBA igre League of Legends postoji oko 140 početnih heroja od kojih igrač treba odabrati jednoga. Ti heroji su podijeljeni u različite klase i rase, s time da se razvoj svake klase i svake rase s vremenom grana do te mjere da je svakog heroja (čak i ako je iste klase i rase) moguće razviti na potpuno različite načine.
Kada govorimo o kartama MOBA igara ili o nivoima, onda je dovoljno reći samo jednu riječ: kompleksnost. Redovito je slučaj da su karte i/ili nivoi u MOBA igrama ”užasno” kompleksne, što naravno dodatno doprinosi povećanoj razini igrivosti, zaraznosti i činjenici da se ne možemo maknuti od zaslona računala, barem dok ne ”sredimo još onog tamo bossa” (što je isto ono što smo rekli i prije četiri sata).
Treći razlog – jako su kompetitivne
Ovdje developeri igraju pomalo i na taštinu i ego igrača. Priznajte, što je bolje nego kada pobijedite protivnički tim igrača ili kada sredite onaj broj od ”xy” neprijatelja prije nego što je to uspjelo drugim timovima? Da i to je nešto što developeri itekako znaju i čega su jako svjesni.
MOBA igre, s obzirom da na najbolji mogući način iskorištavaju dostupnost interneta kao nikada prije, pružaju sve većem broju igrača da se uključi u MOBA svijet i da ondje ostave svoj trag (bez obzira na to odnosi li se ostavljanje traga u ubijanju što većeg broja neprijatelja ili pobjeđivanju protivničkih timova igrača).
Nešto što je u početku 2000.-ih bilo rezervirano samo za žanrove kao što su FPS, RPG ili RTS, napretkom tehnologije i povećavanjem dostupnosti i brzine interneta dovelo je do toga da se kompetitivnost igrača može ”eksploatirati” na najprikladniji mogući način – kroz igru u kojoj će sudjelovati tisuće igrača.
Velika većina MOBA igara je – besplatna
Ono zbog čega MOBA igre isto tako privlače velik broj igrača jest činjenica da se radi o igri koja je potpuno besplatna. To ne znači da se neke stvari unutar igre ne mogu kupiti (stvari koje se mogu kupiti obično igračima daju značajnu prednost u odnosu na one stvari koje se ne trebaju kupiti pravim novcem). Igra je u svojem ”igrivom” obliku u cijelosti besplatna, što je još jedan od razloga zbog kojih se MOBA žanr tako brzo proširio igraćim svijetom.
MOBA igre obično nisu zahtjevne
Relativno niske potrebe za performansama igre, bilo da se radi o grafici, procesnim mogućnostima ili radnoj memoriji čini to da MOBA igre mogu vrlo lako biti igrane i na slabijim računalima, što je naravno još jedan od razloga zbog kojeg su toliko raširene.
Razmislite, da imate mogućnost igranja besplatne igre u kojoj možete istražiti ogroman svijet i pritom surađivati (ili pobjeđivati) s drugim igračima, skupljati opremu, nadograđivati svog jedinstvenog lika i da to sve možete raditi na svom laptopu koji nema neki i5 sa 3.0 GHz ili Nvidia GeForce GTX 1070 grafičku karticu, biste li barem isprobali neki od MOBA naslova? Odgovor znate i sami.
Piše: I.H.