Ponekad mi se čini da postoje samo dvije vrste ljudi na svijetu: oni koji su igrali Diablo i oni koji nikada nisu imali računalo. Gotovo svatko je barem jednom u životu došao u barem nekakav kontakt s barem jednom od Diablo igara.
Toliko je poznata Diablo franšiza i stoga nimalo ne čudi što je Diablo 4 pobudio veliko zanimanje ogromnog broja igrača: veterana, ali i pridošlica. Koliko je Diablo 4 dobar, koliko je izvrstan, a koliko je ispunjen greškama, koje su često uobičajene za igre ovakvog žanra te isplati li se kupiti igru, vidjet ćemo u nastavku još jedne recenzije koja slijedi.
Kreiranje lika
Prva stvar s kojom se igrač susreće je stvaranje likova. U igri je dostupno 5: barbar, ”Necromancer” ili na hrvatskom nekromant, Druid, čarobnjak i ”Rogue”, odnosno neka kombinacija ”Assassin/Thief” lika. Za svaku “klasu” možete odabrati spol i jednu od 8 unaprijed postavljenih postavki izgleda, od kojih se svaka može prilagoditi. Postavke nisu najopsežnije: 4 tipa lica, 11 frizura uz bradu, brkove i slično, 33 nakita, 14 opcija šminke i 6 tetovaža. Svemu tome možete promijeniti boju, ali ovdje ne možete stvoriti nešto radikalno drugačije ili izvanredno. Uz to, igraču je na raspolaganju ukupno 10 mjesta za imenovanje lika.
Broj utora za opremu nije se promijenio u odnosu na prethodne dijelove: dva utora za oružje, par prstenova, amulet i pet utora za oklop.
”Leveliranje” likova zasnovano je na praćenju jednostavnog stabla, koje se s vremenom račva
Postoje samo 4 utora za sposobnosti, plus akcije vezane uz lijevu i desnu tipku miša. Kao dio jednostavnih buildova, to bi trebalo biti dovoljno. Za početak stablo s mogućnostima i vještinama je jednostavno i lako se njime snalaziti, no nakon što prijeđete na višu razinu, odnosno kako budete ”levelirali” na višu razinu sustav će sam raspodijeliti bodove za vještine. Doslovno, radi se o ravnoj crti sa 7 čvornih točaka. Od svake takve točke odvaja se nekoliko grana, vezanih uz glavne vještine.
Vještine pak imaju poboljšanja, koja se najčešće međusobno isključuju. Ovisno o tome kako budete razvijali lika, tako će vam se otključavati nove moguće sekundarne vještine. Prednosti takvog sustava uključuju stalni napredak. Više ne morate nadograđivati beskorisne vještine kako biste otključali neke sposobnosti. Zahvaljujući sustavu općeg napretka možete lako pratiti situaciju i otključavati sekundarne vještine koje vam trebaju, bez potreba otključavanja suvišnih vještina.
Osim osnovnih vještina, svaka klasa ima zasebnu karticu s posebnim vještinama. One se otvaraju na različite načine: dovršavanjem zadataka, skupljanjem određenog plijena, itd.. Te posebne vještine naravno osmišljene su za poboljšanje ili vještina ili lika u cjelini.
Što se opreme, oklopa, ogrlica, mačeva i sličnoga tiče stvari su vrlo jednostavne, ali u isto vrijeme i komplicirane. Predmeti se po rijetkosti dijele na jednostavne, čarobne, unikatne i legendarne. Mogu imati utore za kamenje, mogu se rastaviti, kao i izvući/zamijeniti pojedinačna svojstva. Ništa jedinstveno, sve smo to već imali prilike vidjeti, pogotovo ako ste igrali neki od proteklih nastavaka igre. Neke od posebnih predmeta možete staviti u opremu, na primjer oklop za prsa i tako dodatno poboljšati sposobnost oklopa. Iako je sam sustav po sebi jednostavan za shvatiti, pogotovo ako ste već igrali Diablo igre, stvar je u tome da ćete nakon nekoliko sati igranja skupiti toliku količinu svega i svačega od opreme da će vam inventar biti prepun, što može izazvati zbunjenost. No, ako ste ljubitelj Diabla, onda znate da je ovakva široka lepeza opreme zapravo jedna od stvari koje doprinose samome šarmu igre.
S napitcima je situacija malo drugačija. Sada ih ne morate kupovati: njihova je količina strogo regulirana, kao i količina zdravlja koju nadopunjuju. Za ovo su zaduženi alkemičari i cijeli sustav sasvim dobro radi. Napitci za liječenje neprestano će ispadati s neprijatelja koje budete sređivali, a ako igrate pažljivo, nećete imati problema s napitcima. Možda će vas zbunjivati sastojci za određene napitke, no za to je tu svijet Diabla kojeg treba istražiti.
Eliksiri koji povećavaju otpornost lika nalaze se u zasebnom odjeljku inventara i odatle se primjenjuju. Kada govorimo o inventaru, ono što treba reći jest da svaka skupina predmeta zauzima po jedno mjesto, što je prikladno. Ono što je nezgodno je nepostojanje zasebnog odjeljka za drago kamenje, koje vrlo brzo zna zapuniti inventar. Dobra stvar jest da su predmeti za rješavanje zadataka ili ”Quest Items” stavljeni u odvojeni odjeljak, što znači da se neće miješati s napitcima i sličnim predmetima.
Zao ili gori?
Radnja u Diablo serijalu, barem unutar igara, bila je izrazito škrta detaljima, pa je čak i pažljiv igrač bio osuđen na jednostavne premise i konkluziju: jednostavno postoji borba između dobra i zla, a vi kao igrač bili ste negdje u sredini Ovdje se priča takoreći nastavlja na prošle događaje. Neću ići u detalje priče, ne želim ”spoilat” priču i time pokvariti užitak otkrivanja igračima, nego su samo ukratko reći što i kako se događalo te što je dovelo do događaja kojim svjedočimo u 4. nastavku.
Usred rata između raja i pakla, koji se vodi od davnina, neki anđeo i neka demonica odlučili su se povući iz sve te zbrke rata, povući sa sobom istomišljenike i osnovati novi teritorij, koji se jednostavno zove: Utočište ili ”Sanctuary”. U ovom svijetu, anđeli i demoni mogli su izraziti svoje osjećaje jedni prema drugima, ali su morali biti u miru. Demon je bila Lilith, kći Mephista, a anđeo je bio Inarius. Lilith i Inarius su dobili bebe koji su bili Nephilimi. Iako je mama demonica bila sretna zbog toga što je ostala trudna, tata nije. I tu nastaju problemi.
Kroz dva krvava rata, gotovo potpuno uništenje svijeta Utočišta te protjerivanja Lilith, svijet Utočišta je dobio oblik koji je poznat svim ljubiteljima igara Diablo serijala. No, u četvrtom dijelu Lilith se konačno izvukla iz svog izbjeglištva koje traje od davnina. No i dalje na umu ima što je dovelo do rata, kako se njezin dragi Inarius ponio prema njoj i njezinoj djeci i na umu zbog svega toga joj je samo jedno: osveta. Dobro i još jedno: zauzimanje i kontrola nad Utočištem. I tako smo otprilike dobili premise priče četvrtog nastavka Diabla.
Svijet je prikazan odlično i prekrasno, bez obzira na tmuran i ”ružan” dojam kojeg (s razlogom) ostavlja
Dizajn lokacija i neprijatelja u Diablu 4 je jako dobar, najkraće rečeno. Igra je prava pravcata ”dark fantasy” igra, modernizirana na svaki mogući način i u svakom smislu značenja te riječi. Igra će vas uroniti u sumoran svijet, prepun boli i patnje, svijet za koji vidite da odiše očajem, tragedijom i smrću.
Planine trupala, prljavi gradovi, kletve generirane izopačenim demonskim umom koje pogađaju cijeli prostor, ovo je ukratko svijet Diabla 4. Gradovi i sela izgledaju onako kako bi trebali, a zidovi utvrda izgledaju kao obrambene strukture, a ne lijepa i spektakularna ograda. Drevna svetišta i svećeničke odaje građene su ne kao arena za borbu s neprijateljima, već kao nešto što se može koristiti za namjeravanu svrhu. U svijetu Diablo 4, postojalo je mjesto koje je veličanstveno i lijepo, ali i zastrašujuće, odvratno i svijet u kojem ne želite biti, ali vas ono nešto vuče da istražite svaki kutak Utočišta.
Kakva je glazba?
Šlag na torti je zvučna komponenta. Soundtrack, okolni zvukovi koji doprinose atmosferi Diabla 4 je jako dobar, vidi se da su se programeri potrudili ne bi li zvučnom kulisom dodatno doprinijeli ionako tmurnoj i sumornoj atmosferi. Glazbene teme lokacija savršeno nadopunjuju njihovu atmosferu, ne ističući se iz općeg raspona skladbi.
Što se samoga igrivog svijeta tiče, treba reći i to da je svijet podijeljen u 4 velike zone, od kojih svaka zona ima svoje jedinstvene zanimljivosti. Okolni krajolik se često mijenja, jako je raznovrstan, što apsolutno doprinosi raznovrsnosti igre. Ne treba vam puno da se ”izgubite” unutar mračnog i tajnovitog svijeta Utočišta. Svaki dio zone ima svoje gradove, sela, obitavališta, u kojima ćete moći razgovarati s mnogim ne igrivim likovima ili ”NPC-ima”, koji će vas upućivati u zadatke i slično.
Kakvi su ”questovi”, odnosno zadaci?
Rješavanje sporednih zadataka, kojih je kako to biva, PUNO, jako “odvlače” pažnju od glavne radnje, tjeraju vas da provodite više vremena na nekim lokacijama, ali pomažu liku u napredovanju. Sve jasno. Kako vaš lik napreduje tako napreduju i vaši neprijatelji, što je dobro, jer igra igraču neprestanu želi ponuditi izazov, koji nije ni prelagan ni pretežak, nego onako, baš kako treba.
Zaključak?
I tek što sam počeo pisati recenziju već sam došao do njezinog kraja. Ozbiljno, teško je ne napisati barem 3000 riječi o Diablo igri, a čak i nisam neki poseban poklonik žanra ni franšize. Toliko je igra dobra, bogata sadržajem, detaljima, toliko je sveobuhvatna, toliko se trudi igrača ”uroniti” u svoj čaroban i tmuran svijet. Čak i ako niste ljubitelj ovakvih igara, Diablo 4 bi to mogao promijeniti i to vrlo lako.
Radi se o igri koja je sve u svemu izvrstan nastavak serijala, koji uspješno spaja stil drugog dijela, online elemente trećeg i donosi mnogo toga novoga. Blizzard je dao sve od sebe i održao obećanje da neće razočarati svoje fanove. Diablo 4 je sve u svemu fantastična, neću reći savršena, ali fantastična mješavina elemenata akcijskog RPG-a i hack’n’slash igre. Radi se o igri koja ima ogroman potencijal privući pridošlice žanra i franšize i o igri koja će nesumnjivo ponovno ukrasti sate, dane, tjedne i mjesece mnogih veterana, koji su se radosno vratili franšizi kroz 4. nastavak.
Zašto nisam dao igri 10/10? Kao prvo, smatram da niti jedna igra nije savršena, što znači da ne zaslužuje 10/10. Diablo 4 jest odličan, bez obzira na povremene ”bugove” koje će developeri riješiti kako vrijeme bude prolazilo.
- Naziv igre: Diablo 4
- Izdavač: Blizzard Entertainment
- Proizvođač: Blizzard Team 3, Blizzard Albany
- Platforme: PlayStation 4, PlayStation 5, Windows, Xbox One, Xbox Series X/S
- Datum izlaska: u prodaji
- Cijena igre: ovisno o verziji igre, između 70 i 100 USD
- Ocjena igre: 9/10
Piše: Ivan Hečimović