Daymare 1998 izašao je na gaming tržišta 2019. godine. Radilo se o igri koju je osmislila relativno nepoznata programerska tvrtka Invader Studios (kako će se kasnije saznati, ta programerska tvrtka navodno je radila na konceptima za tada nadolazeći Resident Evil 2 Remake, no Capcom nije bio zadovoljan ponuđenim te se odlučio za vlastiti Division 1 tim).
Već nakon igrivog demoa bilo je jasno kao dan da Daymare 1998 želi po mnogočemu biti sličan ultra-popularnom AAA naslovu Resident Evil. I kao takav ostvario je umjeren uspjeh. Neki, pogotovo ljubitelji RE-a i survival horor žanra reći će da je igra bila podcijenjena, što je tvrdnja u kojoj ima istine.
No, ove godine na tržište izašao nam je nastavak, Daymare 1994. Što nam je donio nastavak, jesmo li dobili još jedan klon Resident Evila kojeg (nismo) željeli ili smo ipak dobili igru koja je po mnogočemu neovisna, saznat ćete u još jednoj recenziji.
- Naziv igre: Daymare: 1994 Sandcastle
- Žanr igre: survival-horor
- Datum izlaska: u prodaji
- Platforme: Windows, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S
- Cijena igre: 30 USD ili oko 30 eura na Steam-u
- Konačna ocjena igre: 7.5/10
Kako je sve počelo…
Kao što sam naveo na početku ovog članka, 2019, godine talijanska programerska kuća Invader Studios objavila je svoju prvu igru pod nazivom Daymare 1998, koja je imala čudnu priču iza svog razvoja, budući da je izvorno započela kao reizdanje igre Resident Evil 2. Kao što svi znamo, Capcom je ubrzo nakon toga počeo raditi na vlastitom ažuriranom reizdanju drugog nastavka Resident Evila i umjesto da ovo shvati kao potpuni gubitak, Invader je odlučio iskoristiti posao koji su već obavili na svom reizdanju i pretvoriti ga u vlastitu igru, što je rezultiralo Daymareom 1998.
Nakon nekoliko godina, počeli su raditi na nastavku, kojeg su iz temelja radili kao zasebnu igru, što nas dovodi do Daymare 1994: Sandcastle, svojevrsnog prequela (ili predstavka) originalne igre.
Na prvi pogled Daymare: 1994 još više podsjeća (ili barem želi podsjećati) na Resident Evil 2 Remake
Ako ste mislili da je Daymare 1998 sličan reizdanju drugog nastavka Capcomovog survival horora, tek trebate zaigrati Daymare: 1994. Ta igra toliko podsjeća na reizdanje RE2 igre da se u određenim situacijama možete zapitati: prolazite li kroz hodnike kroz koje ste već prolazili dok ste igrali RE2 Remake (u slučaju da ste igrali tu igru) ili je ovo ipak neka nova igra. Od samog početka, stvari izgledaju slično RE2 u načinu na koji igra izgleda i kako kontrole funkcioniraju.
No tu sličnosti ne prestaju, a kako budete igrali igru tako ćete sve više nailaziti na njih. Inventar, neki od razgovora čak i datoteke koje nalazite, jako podsjećaju na RE igre. Osobno ne smatram da je ovo nešto loše, pogotovo zato što sam dosta pristran i zato što volim Resident Evil još od 1996., pa s obzirom na to i svakoj igri koja barem podsjeća na neki od RE-ova dajem priliku. Tako sam dao i ovoj. Programerski tim shvatio je da je RE2 Remake ostvario veliki uspjeh pa su i oni na tom uspjehu željeli dodatno ”omastiti brk”. No nekima će ovakve pretjerane sličnosti ići na živce, što je isto tako razumljivo.
Jer kada date oko 30 eura za neku igru koju je osmislio tim koji se i dalje vodi pod ”indie”, onda ipak očekujete u što je većoj mogućoj mjeri originalan proizvod. Daymare: 1994 Sandcastle po mnogočemu to nije. No iskreno, ako volite survival horor žanr mislim da vam ovo ne bi trebao biti (pre)veliki problem.
Svi elementi koji su potrebni za dobar survival horor su prisutni
Kao i u prošlom nastavku, igrač kontrolira preživjelog igrivog lika, dok istražuje mračno okruženje prepuno zombija koji to nisu. Usput ćete naravno, u manirima pravog survival horora provjeriti svaku sobu u potrazi za dragocjenim resursima, dok usput rješavate zagonetke. Glavni neprijatelji tijekom vaše avanture su naravno zombiji, koji se razlikuju od uobičajenih zombija na nekoliko zanimljivih načina.
Na primjer, svaka varijanta zombija koji to nije je pod naponom elektriciteta. Tu električnu energiju može iskoristiti kako bi brzo pobjegao iz vašeg vidokruga, ali i za druge posebne moći kao što je teleportiranje. To dodatno otežava činjenica da ubijanje zombija možda zapravo i ne znači da su mrtvi, budući da struja koja izađe iz jednog ubijenog zombija može ući u još jedno obližnje mrtvo tijelo. Ovo stavlja dodatni naglasak na pažljivo ubijanje zombija i na uštedu streljiva, budući da nećete moći ubiti svakog zombija na kojeg naiđete.
Nedugo nakon početka igre, upoznali ste se s ključnim oružjem Sandcastlea, Frost Gripom, samo-punjivim bacačem koji omogućuje zamrzavanje zombija. Jednom kada zombija zamrznete možete ga razbiti na tisuće komadića, no treba imati na umu da se njegovo streljivo koje omogućuje zamrzavanje naravno- troši. Frost Grip se može nadograditi kako napredujete kroz igru putem jednokratnih terminala, čime Daymare: 1994 Sandcastle (pomalo) podsjeća na još jedan odličan akcijski horor koji je ove godine dobio svoje reizdanje: Dead Space.
Ono što će vam vrlo brzo postati jasno jest da ćete trebati što je prije moguće naučiti kako što bolje rukovati ovim oružjem budući da će vam ono postati jako bitno za učinkovito igranje igre. Ovo postaje itekako evidentno kada dođu jači i veći zombiji i bossevi. U takvim situacijama postat će vam vrlo brzo jasno da i nekoliko sekundi nepažnje znači razliku između života i smrti.
Mali broj oružja koje je moguće nadograditi dodatno doprinose horor atmosferi, kao i relativno lagane zagonetke
Osim Frost Gripa, uglavnom ste ograničeni na početni arsenal automatske puške i sačmarice, iako ako odvojite vrijeme za istraživanje i hakiranje određenih zaključanih područja, vidjet ćete da se ta oružja mogu nadograditi, što je uvijek dobrodošla mogućnost. Neke stvari koje su bile prisutne u Daymare 1998 bit će prisutne i ovdje, što bi se moglo svidjeti velikom broju novih igrača. Budući da je Daymare: 1994 Sandcastle survival horor, to znači da igra u sebi ima i određen broj kako opcionalnih tako i obaveznih zagonetki.
Sveukupno, većina zagonetki ovaj put izgleda prilično jednostavnije u usporedbi s prošlom igrom, što je…. I dobro i loše, ovisno o tome koliko uživate u rješavanju zagonetki. Osobno, meni nije smetalo što je većina zagonetki jednostavnija u odnosu na Daymare 1998.
Neki neprijatelji mogu biti pravi izazov, što bi se moglo svidjeti ljubiteljima izazovnijih survival-horor naslova
Za razliku od relativno nezahtjevnih zagonetki, borba protiv zombija koji to nisu može u nekim trenucima postati vrlo zahtjevna i teška. Resursi su rijetki, iako možete koristiti svoj udarac (Frost Finisher) kako biste uštedjeli streljivo. Nažalost, korištenje ovog udarca nije baš dobro objašnjeno, što je šteta, budući da će vam udarac pomoći u velikom broju ozbiljnih i teških situacija.
Sandcastle je uveo neke vrlo nezgodne neprijatelje, od kojih je meni osobno jedan od najnezgodnijih lebdeći zombi. Ovaj se neprijatelj pojavljuje kasnije u igri i da stvar bude gora, gnjavit će vas više puta kroz igru, a svaki idući puta borba će biti nešto teža nego što je bila prethodni put. Ne bih želio otkriti puno no moram reći neke stvari: ovaj neprijatelj može pozvati slabije neprijatelje, može ih ojačati, teleportirati se, može vam prići onako kako samo on to želi, u ”stealth” načinu nakon čega vas može srediti jednim napadom, što je vrlo gadno i pomalo ne fer.
Neprijatelj sam po sebi ne bi bio toliko nadmoćan da nema taj jedan, ”stealth” napad, zbog kojeg je borba protiv njega gotovo potpuno nepoštena. Nekoliko puta mi se znalo dogoditi da me znao srediti malo prije nego što sam mu zadao smrtonosni pogodak i tad mi se činilo kao da igra vara, kao da se ponaša u smislu: ”E nećeš razbojniče”! Možda pretjerujem, no bilo kako bilo smatram da su ovog neprijatelja mogli bolje isprogramirati.
Jeste li igrali Resident Evil 4 ili Resident Evil 4 Remake? Ako jeste poznat vam je doktor Salvador, vrlo opasan neprijatelj koji nosi motornu pilu. Iako on sam po sebi ima opasne napade, itekako ćete znati kada je on blizu, neće vam moći priči nečujno (osim ako baš ne obraćate pozornost). Šteta što programeri nisu u vezi ovog (i još nekih neprijatelja) kopirali RE igre po dobrome. Jer koliko god da igra bila dobra i zanimljiva, ne fer borbe u kojima vam izgleda kao da igra ”vara”, brzo vam može oduzeti želju za igranjem.
Sve u svemu, Daymare: 1994 Sandcastle je dosta dobra kopija Resident Evil igara. U većini segmenata.
Daymare: 1994 Sandcastle po mnogočemu je kopija uglavnom novijih Resident Evil naslova. Nisam ništa rekao o priči jer jednostavno ne želim pokvariti ništa. No ono što mogu reći jest da priča nije ništa spektakularno i ovo će sigurno biti jedan od najslabijih segmenata ove igre za mnoge igrače. No ipak smatram da igra ima više pluseva od minusa.
Ako ste zainteresirani za jedan dobar survival-horor naslov, s dobrim iako ne pretjerano zahtjevnim zagonetkama, uglavnom dobrim elementima borbe, naglaskom na preživljavanje i istraživanje, dajte priliku ovoj igri. Iako nije Resident Evil 2 Remake, radi se o sve u svemu dobrom survival-horor naslovu, kakvih nema puno u posljednjih 10-ak godina.
Piše: Ivan Hečimović