PočetnaElektrična vozilaCijene električnih automobila u padu - kada će el. vozila postati cjenovno...

Cijene električnih automobila u padu – kada će el. vozila postati cjenovno dostupna svima?!


Zašto cijene električnih automobila posljednjih mjeseci i godina padaju? Kada će električni automobili postati cjenovno jednaki i jeftiniji od klasičnih vozila na benzin i dizel? Koji je glavni parametar zbog kojeg će padati cijena električnih vozila?

Električna vozila trenutno su još uvijek poprilično skupa i mnogi se zbog toga ne odlučuju na kupnju automobila na struju. Ipak, unatoč visokoj cijeni, prodaja električnih automobila posljednjih godina strelovito raste. U prošloj je godini rast prodaje el. vozila u Hrvatskoj iznosio čak 150% u odnosu na godinu prije.

Uvjereni smo kako će pojeftinjenje električnih vozila potaknuti mnoge vozače da se odluče za kupnju vozila na struju. Trenutno takva vozila i uz poticaje koštaju puno, no sve je izglednije kako će cijene u narednom periodu početi značajno padati. Očekuje se kako će unutar narednih 5 godina cijena el. vozila sustići cijeni klasičnih vozila – pa će kupci moći birati kakvu verziju vozila žele. Doduše, za 5 godina većina novih automobila će ionako biti upogonjena na elektriku – pa će se izbor svesti na biranje različitih el. modela.

Zašto će cijena električnih automobila padati i kada će se cijena izjednačiti s cijenom klasičnih vozila – saznajte u nastavku.

automobil-tang-novo-u-europi

Električni automobili skupi i uz zelene poticaje

Europa već dugo vremena provodi politiku zelene budućnosti, koja se između ostalog temelji i na elektrifikaciji prometa. Samim time, već je nekoliko godina na snazi politika poticanja kupnje električnih vozila koja se provodi i u Hrvatskoj. Poticaji za električne automobile su poprilično visoki i uglavnom se razgrabe u jako kratkom roku.

Zanimljivo, uz poticaje cijena električnih automobila može se smanjiti i više od 30 posto, što je odlična vijest za kupce. Dakako, sretnici koji uspiju ugrabiti svoje kupone za kupnju električnog automobila – uglavnom su već i prije dobivanja poticaja odlučili kako će njihovo novo vozilo biti upogonjeno na struju.

Bez obzira na poticaje, cijena električnih automobila i dalje je poprilično visoka – posebice ako je razmatramo u komparaciji s domaćim tržištem. Vozni park u Hrvatskoj starosti je preko 15 godina, a Hrvati se uglavnom odlučuju za kupnju rabljenih vozila. Samim time, kupnja električnih vozila još uvijek je nekako na margini, no to bi trebalo potrajati svega još nekoliko godina.

Cijena električnih automobila i uz poticaje trenutno za većinu modela automobila – iznosi i više od cijene za klasična vozila na benzin i dizel. No, posljednjih je godina primjetan trend padanja cijena električnih vozila, što je odlična vijest za sve vozače. Prognoze koje sežu 5-10 godina u budućnost sugeriraju kako će cijene i dalje padati, a već za nekoliko godina električni bi automobili mogli postati cjenovno izjednačeni s klasičnim vozilima.

volvo-električni-automobili

Godine 2027. električni automobili biti će jeftiniji od vozila na benzin i dizel

Tržište električnih automobila trenutno je u velikom zamahu, što dodatno utvrđuju činjenice da u skandinavskim zemljama prodaja el. vozila dominira nad prodajom klasičnih vozila. Mnogi su auto proizvođači odlučili ugasiti svoje pogone vezane uz proizvodnju klasičnih vozila i u narednim će se godinama u potpunosti okrenuti proizvodnji automobila na elektriku. Velika ponuda rezultirati će i spuštanjem cijena – koje su u padu već nekoliko godina.

Mnogobrojni prognostičari i analitičari promatraju događanja na tržištu električnih automobila, pogotovo što je to tržište izuzetno velike financijske vrijednosti. Zanimljivo, mnogi se slažu kako će cijena električnih automobila u narednim godinama značajno padati, što će uzrokovati nagli rast prodaje el. vozila. Sve to trebalo bi dovesti električna vozila u win poziciju jer će kupci moći birati između cjenovno izjednačenih klasičnih i električnih vozila.

Prema trenutnim prognozama, automobili na struju cjenovno će se izjednačiti s klasičnim automobilima između 2025. i 2027. godine. Nakon tog perioda dogoditi će se jedan vrlo zanimljiv obrat u kojem će, pazite sad – cijena električnih automobila biti niža od cijene klasičnih vozila na benzin i dizel. Dakle, u manje od 10 godina mogli bismo doživjeti eru u kojoj će električna vozila biti povoljnija od trenutno aktualnih vozila na benzin i dizel. Vrlo zanimljivo, ali i vrlo poticajno – za sve buduće kupce električnih vozila.

tesla automobil

Bolje baterije i razvoj vozila od nule – glavni razlog niskih cijena

Analitičari koji su složni u tome da će cijene električnih vozila značajno padati u narednim godinama, svoje prognoze baziraju na dva važna čimbenika – bolje baterije i razvoj automobila od nule. Još prije samo nekoliko godina, sektor električnih vozila bazirao se na preradi klasičnih vozila u električne. Električne “platforme” koje su se ugrađivale u klasična vozila bile su pomalo nezgrapne i nisu dopuštale puno prilagodbi na samom dizajnu vozila.

Otkako je u velikim auto kompanijama ustanovljeno da će električna vozila postati prioritet, napravljen je veliki odmak od dosadašnje politike razvoja automobila. Električna vozila ne promatraju se više samo kao “nadogradnja klasičnih vozila”, već automobili na struju postaju prioritet poslovanja. Samim time, električna se vozila sada grade on nule čime su omogućene razne prilagodbe i uštede kako u procesu razvoja novog automobila, tako i u svim drugim fazama.

Drugi važni iskorak napravljen je na području baterija, koje su sada moćnije, izdržljivije, a ujedno manjih dimenzija. Nova baterije mogu se brže puniti i samim time osiguravaju bolje vozne performanse. Zanimljivo, baterije su jedan od najvažnijih segmenata električnih automobila, a odlična je informacija kako se stare baterije mogu rekonstruirati u nove – i tako se stvara obnovljiv krug koji smanjuje cijenu.

Pad cijena baterija primjetan je već nekoliko godina, a to bi se vrlo brzo trebalo odraziti i na samoj cijeni automobila. Naime, cijena baterije predstavlja vrlo bitnu stavku u cijeni električnog automobila, a kada cijena baterija značajno padne – pasti će i cijena električnih vozila. Ulazimo polako u fazu u kojoj će se stare baterije i stari električni automobili pojaviti na tržištu, što će značiti i povećanje prodaje rabljenih el. vozila, ali i povećanje rabljenih resursa za proizvodnju novih baterija. Sve to neminovno vodi ka padu cijena električnih automobila.

Rabljeni električni automobili kao prilika za uštede

U razvijenim zemljama prodaja električnih automobila već je nekoliko godina u značajnom porastu. Podaci iz skandinavskih zemalja (posebice Norveške) pokazuju kako je tamo prodaja el. vozila nadmašila prodaju klasičnih vozila, čime su te zemlje zakoračile u jednu novu eru. Posljedično tome, u narednim će se godinama mnogobrojni vozači već rješavati starih električnih automobila kako bi kupili nove el. automobile. To će rezultirati tektonskim promjenama na slabijim tržištima jer će kupci moći kupovati rabljena električna vozila.

Podaci iz Hrvatske pokazuju kako je kupovina rabljenih električnih automobila započela već i u Hrvatskoj. Prošle je godine tako uvezeno i prodano više od 300 rabljenih električnih automobila koji danas voze ulicama hrvatskih gradova i mjesta. Rabljeni električni automobili, uz adekvatnu zamjenu baterije, trebali bi pružiti odlične vozne performanse – bez obzira na starost vozila.

Istraživanja su pokazala kako su električna vozila puno zahvalnija za dugotrajni rad jer imaju manje pokretnih dijelova – što znači i manje kvarova. Glavni element koji ćete uz kočnice trebati zamijeniti nakon nekoliko godina korištenja – definitivno je baterija. Rabljena vozila uglavnom dolaze s novom zamjenskom baterijom, čime su njihove vozne performanse zapravo vrlo blizu top performansi kao prilikom kupnje novog automobila. Samim time, rabljeni električni automobil postaje itekako vrijedne investicija – posebice ako računamo na moguće uštede koje ćete ostvariti tijekom korištenja električnog vozila.

električni automobil

Ušteda više od 6.000 kuna godišnje kod prelaska na električno vozilo

Iako se nedavno u medijima pojavila informacija kako su električne punionice počele s naplatom punjenja, taj korak je bio sasvim očekivan i na našem području. Vrijeme besplatne električne energije na punionicama polako se bliži kraju što je sasvim logično – jer električna energija nije besplatna. Bez obzira na eventualnu naplatu i poskupljenja električne energije, istraživači su izračunali kako će prosječan vozač automobila zahvaljujući električnom pogonu godišnje uštedjeti više od 6.000 kuna (samo na gorivu).

Električni automobili sastavljeni su od puno manje pokretnih dijelova što posljedično rezultira smanjenom potrebom za servisiranje i popravljanje vozila. Dakle, osim na cijeni goriva, uštede s električnim automobilima ostvariti ćete i na održavanju. Valja ovdje imati na pameti činjenicu da ćete nakon nekoliko godina u električnom vozilu trebati zamijeniti bateriju, što će biti popriličan izdatak. Ipak, uz baterije nove generacije koje daju odlične performanse i dugovječnost – potreba za zamjenom baterija biti će sve manje izražena.

Kod samih ušteda korištenja cijena električnih vozila potrebno je na pameti imati nekoliko važnih činjenica. Prije svega, punjenje automobila na visokofrekventnim brzim javnim punionicama je skupo i sigurno će i u budućnosti biti skupo. S druge strane, punjenje automobila kod kuće, noću, uz punjače male snage je višestruku jeftinije i isplativije – te ćete na taj način štedjeti na gorivu dok spavate. Moderne baterije omogućiti će vam istovremeno uštede na punjenju, ali i odlične performanse na brzim punjačima – kada će vam to biti bitno.

Cijene električnih automobila u budućnosti će zasigurno padati i trendovi na tržištu to već pokazuju. U narednih nekoliko godina dogoditi će se veliki boom na tržištu, gdje će se pojaviti mnogobrojni novi modeli električnih automobila, poznatih i manje poznatih automobilskih brendova. Uz nove automobile rasti će i prodaja rabljenih električnih vozila, a stare baterije i nove tehnologije proizvodnje baterija – dovest će do drastičnog pada cijena baterija, ali i automobila. Prognoze analitičara govore kako će do 2027. godine cijena el. vozila biti jednaka cijeni klasičnih vozila na benzin i dizel, dok bi nakon tog perioda cijena električnih automobila trebala biti manja od cijene sada dostupnih klasičnih vozila.

Piše: Marko Županić


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular