PočetnaHelpdesk''Frames Per Second'' vs. ''Refresh Rate'' – u čemu je razlika?

”Frames Per Second” vs. ”Refresh Rate” – u čemu je razlika?


Broj sličica u sekundi, fps ili ”Frames Per Second” i brzina osvježavanja ili ”Refresh Rate” obično se koriste kao pokazatelji koliko neki hardver može ili ne može dobro pokretati neku aplikaciju, najčešće igru.

Iz tog razloga se ova dva parametra koriste najčešće kod mjerenja fluidnosti igre kod konzola i računala. No u čemu je razlika između fps-a ili sličica po sekundi i ”Refresh Ratea” ili razine osvježenja? Nešto više o tome reći ćemo u nastavku.

najbolji fps Infinite Warfare

Što znači FPS, ”Frames Per Second” ili broj sličica u sekundi?

FPS (”Frames per Second”) odnosi se na mjerenje brzine sličica video zapisa koje se obično koristi u industriji filma, TV-a i videoigara. Odnosi se na učestalost pri kojoj se uzastopne slike (ili okviri) snimaju i prikazuju na zaslonu. Što je viši broj sličica u sekundi, to će kretanje slike biti glatkije. U video igrama, FPS se odnosi na učestalost kojom grafički procesor renderira okvire na zaslonu, a ne na brzinu prikaza snimljenih slika. Ali to je zapravo ista stvar što se tiče našeg mozga.

Kako FPS raste, taj pokret izgleda glatkiji i vjernije prikazan. Iako neki igrači govore kako im nije važno radi li neka igra na 30 ili 60 sličica po sekundi, ako uspoređujemo ovo dvoje razlika je ipak itekako evidentna. Ako uspoređujemo 30, 60 i 120 sličica po sekundi, razlika je još vidljivija. Što se tiče broja sličica u sekundi, neki minimum u svijetu videoigara za fluidnost jest 25 FPS-a, ali to je goli minimum. Sve niže od toga znači da igra jako zapinje, do neigrivosti.

BOLJI refresh rate

Na što se odnosi razina osvježavanja zaslona ili ”Refresh Rate”?

Brzina osvježavanja televizijskog ili računalnog zaslona, mjerena u Hercima (Hz), odnosi se na to koliko puta zaslon može ažurirati sliku koju prima svake sekunde. Zaslon od 60 Hz može osvježiti svaki piksel ili točkicu na zaslonu 60 puta u sekundi, zaslon od 120 Hz osvježava se 120 puta svake sekunde i tako dalje.

U gotovo svim slučajevima, a posebno za igranje igara, više znači i bolje. 60 Hz je dugo bio standard i za televizore i za računalne monitore, no posljednjih su godina brže stope osvježavanja postale poželjnije. Noviji, zasloni vrhunske kvalitete mogu podržavati 144 Hz ili čak 240 Hz. Kada se upare s prikladno snažnom grafičkom karticom u računalu, ove visoke stope osvježavanja mogu značajno poboljšati performanse prikaza slike, što dovodi do još bolje fluidnosti.

refresh rate

Jesu li brzine osvježenja zaslona računala i televizora i broj sličica u sekundi važni za igranje igara i koliko su važni?

Kratak odgovor na ovo dugačko pitanje glasi da, oboje je jednako važno. Veća stopa osvježavanja zaslona i veći broj prikaza sličica poboljšat će vizualnu kvalitetu vaših igara, smanjiti kašnjenje unosa i općenito poboljšati način na koji igra reagira na vaše radnje. Prednosti obaju bit će lakše uočljive kada igrate brze naslove kao što su pucačine iz prvog lica i druge igre visokog tempa. No čak će i igre koje su polaganije raditi osjetno bolje i fluidnije ako je broj sličica veći i ako je razina osvježavanja zaslona bolja.

Za većinu igrača koji igraju igre na Windows računalima, 60fps i 60Hz bit će dobar kompromis između dobre kvalitete prikaza slike i solidne fluidnosti. Ako planirate nadograditi na monitor koji ima razinu osvježenja od120 ili 144 Hz, trebali biste isto tako biti sigurno je li vaša grafička kartica dovoljno snažna da može ”kreirati” adekvatan broj sličica u sekundi koje bi monitor mogao implementirati, odnosno trebate paziti da vam grafička kartica ne bude ”bottle neck”.

refresh rate monitor

Što je važnije: razina osvježavanja zaslona ili broj sličica po sekundi?

Oboje, i brzina osvježavanja i broj sličica po sekundi pružaju iste ili slične prednosti što je njihov broj veći. Zbog toga mnogi korisnici smatraju da je dobro i poželjno usredotočiti se na, ako je moguće, poboljšavanje i jednog i drugog kako bi korisnik mogao dobiti maksimalno iskustvo uživanja u fluidnosti onoga što radi na svome računalu. No, to nije istina. Iako su broj sličica u sekundi i brzina osvježavanja različite stvari, poboljšanja slike koja mogu ponuditi povezana su jedna s drugom.

Svako povećanje performansi jednog bit će ograničeno nižim performansama drugog. Na primjer, nećete primijetiti prednost korištenja zaslona od 144 Hz ako je vaša grafička kartica ograničena po pitanju performansi, odnosno ako može pružiti performanse od samo 50 do 60 sličica po sekundi. Isto vrijedi i obrnuto. Ako vaša grafička može pokretati igre na visokim detaljima do 120 sličica po sekundi, prednosti ovoga se neće toliko osjetiti ako tu igru igrate na monitoru koji ima razinu osvježavanja od 60 Herza.

Razlika između broja sličica u sekundi i brzine osvježavanja mogla bi čak rezultirati efektom koji je vrlo nezgodan a koji se zove ”Screen Tearing” ili ”kidanje slike na zalsonu”, gdje se prikazana slika horizontalno ne podudara, iako tehnologije kao što su VSync, G-Sync i FreeSync to mogu kompenzirati, no naravno uz određeni udarac na cjelokupne performanse. Kako biste dobili najbolje rezultate u svojim igrama, broj sličica u sekundi i brzina osvježavanja trebaju biti usklađeni što je moguće bolje.

 

Kako na što bolji način maksimizirati i broj sličica po sekundi i razinu osvježavanja?

Najpouzdaniji način maksimiziranja FPS-a i brzine osvježavanja jest naravno nadogradnja grafičke kartice i monitora. No to nije i jedini način.

Kako povećatI FPS na igricama

Povećavanje broja sličica po sekundi

Ako vaše računalo ima problema s brojem sličica po sekundi kod pokretanja igara, postoji nekoliko stvari koje možete učiniti kako biste pokušali povećati broj FPS-a. Ažuriranje upravljačkih programa grafičke kartice jedna je od stvari. Osim toga, sve se svodi na vizualne postavke za svaku igru koju igrate.

Smanjenje rezolucije igre, kvalitete slike i specijalnih efekata trebalo bi pomoći i povećavanju broj sličica u sekundi. Igra će prikazivati manju razinu detalja, ali će gotovo sigurno raditi glatko i s manje trzanja, s time da ovo nije slučaj kod svih igara, budući da neke igre rade jednako ”trzavo” bez obzira na rezoluciju i razinu detalja koju namjestite (The Last of Us Part 1 na primjer).

 

Povećavanje razine osvježavanja monitora

Vjerojatno već znate da se većina procesora i grafičkih kartica može overclockati kako bi se povećala njihovaizvedba, ali možda niste bili svjesni da se i neki računalni monitori mogu overclockati. Malo je vjerojatno da ćete moći sigurno povećati razinu osvježavanja zaslona od 60 Hz na 120 Hz, ali možete povećati na recimo 75 HZ, što je bolje od 60 Hz.

Prije nego što krenete na overclockanje, provjerite koristi li vaš monitor već maksimalnu razinu osvježavanja. To možete provjeriti ako desnom tipkom miša kliknete na radnu površinu i ako odaberite Postavke zaslona iz kontekstnog izbornika. Također možete otvoriti Postavke > Sustav > Zaslon kako biste došli do istog izbornika. Nakon toga trebate kliknuti na Napredne postavke zaslona kako biste vidjeli trenutnu brzinu osvježavanja, kao i to možete li povećati razinu osvježavanja ili ne.

Piše: Ivan Hečimović


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular