Svaki puta kada odete na internet vi kreirate vlastiti digitalni otisak.
O čemu se točno radi, za što se sve vaš digitalni otisak može koristiti i što možete učiniti kako biste smanjili vaš digitalni otisak, saznat ćete u nastavku ovog članka!
Što uopće jest digitalni otisak?
Vaš digitalni otisak u biti je sve ono što radite na internetu: od toga kamo idete, na što kliknete, s kim razgovarate i što kupujete, kao i gdje. Čak i stvari koje ne radite mogu biti dio vašeg online traga. Vaš digitalni otisak može se kategorizirati u dvije kategorije:
- Aktivni digitalni otisak: Ovo su podaci koje namjerno dijelite na mreži, poput objavljivanja fotografija na društvenim mrežama, pisanja objava na blogu ili ostavljanja komentara na forumima. On pokriva i informacije koje dajete kada se prijavljujete za različite internetske račune i kada ostavljate različite podatke, kao što su vaše ime, e-pošta, postavke i tako dalje.
- Pasivni digitalni otisak: ovo su podaci koji su prikupljeni o vama, a da toga niste svjesni, poput vaše IP adrese, informacija o uređaju, lokacije i navika pregledavanja. Internetske stranice koriste kolačiće kako bi imale evidenciju u vezi toga koje stranice gledate i kako ”komunicirate” sa sadržajem svake stranice.
Za što se najčešće koristi digitalni otisak korisnika?
Svaki digitalni otisak svakog korisnika može se koristiti za dobre i ne baš tako dobre stvari. Ovo su neki od primjera za što se najčešće mogu koristiti:
-
Marketing prilagođen korisniku i za kreiranje ciljanih reklamnih sadržaja
Tvrtke uvijek obraćaju pozornost na ono što radite na internetu, kako bi saznale što je moguće više informacija o vama kao potencijalnom korisniku i kupcu njihovih dobara i usluga. Te tvrtke izrađuju vrlo detaljne profile, koji mogu predvidjeti kakve stvari volite i što biste mogli kupiti u budućnosti.
Ovdje se ne radi o osnovnim oblicima ciljanih reklama; te tvrtke koriste napredne algoritme za analizu svega, poput internetskih stranica koja pregledavate, s kim razgovarate na društvenim mrežama, pa čak i koliko dugo provodite na određenim stranicama.
Sa svim tim informacijama, oglašivači mogu vama kao korisniku slati vrlo precizne reklamne sadržaje. Na primjer, ako često dok ste na internetu gledate sadržaje koji su vezani uz tjelovježbu i vježbanje u teretani, mogli biste vidjeti reklame za odjeću za teretanu, dodatke prehrani ili aplikacije za vježbanje.
-
Preuzimanje korisničkog računa i pokušaj sprječavanja krađe ili neovlaštenog pristupa informacija korisnika
Kada je riječ o održavanju sigurnosti naših internetskih računa, tvrtke za kibernetičku ili sigurnost na internetu obraćaju pozornost na male detalje koji bi mogli napraviti veliku razliku i to samo na temelju vašeg digitalnog otiska. Tvrtke promatraju stvari poput toga gdje i kako se prijavljujemo na korisničke profile. Ako netko pokuša pristupiti vašem računu s nepoznatog uređaja ili lokacije, možda će od vas zatražiti dodatnu provjeru.
Tvrtke koje se bave financijama isto tako jako podrobno prate vaše digitalne otiske, kako bi uočile sumnjive aktivnosti. Na primjer, ako se vaša kreditna kartica iznenada počne koristiti na drugom kraju svijeta ili za puno veće kupnje nego inače, njihovi sustavi to mogu označiti kao čudno ponašanje i mogu blokirati transakcije prije nego što se napravi stvarna šteta.
-
Digitalni otisak može se koristiti i za stvaranje kreditnih bodova
Možda će vas iznenaditi, ali vaša prisutnost na internetu ovih dana može utjecati na stvari poput vašeg kreditnog rezultata i mogućnost dobivanja kredita. Neke financijske tvrtke mogu pogledati vaše profile na društvenim mrežama, navike kupnje na mreži i još puno toga, kako bi stekle dojam o tome koliko ste pouzdan potencijalni kupac te može li vam se dati kredit ili ne.
Na primjer, njemački startup pod nazivom Kreditech promatra više od 20.000 različitih podataka izvučenih iz života ljudi na internetu. To uključuje stvari objavljene na društvenim mrežama, povijest pregledavanja i ponašanje kao što je kupovanje sadržaja, roba i usluga na internetu. Proučavajući te tragove prilikom pregledavanja zahtjeva za zajam, tvrtke mogu utvrditi čini li se da je netko siguran za odobravanje zajma.
-
Mogućnost zapošljavanja
Poslodavci više ne gledaju samo vaš životopis; oni provjeravaju i vašu prisutnost na internetu, kako bi stekli bolji dojam o vama kao potencijalnom kandidatu. Stvari kao što su vaši računi na društvenim mrežama, objave na blogu, komentari koje ste dali i bilo koji drugi javni digitalni otisak mogu poslodavcima dati uvid u vašu osobnost, vrijednosti i profesionalnost.
-
Digitalni otisak mogu koristiti vlade svijeta, organi izvršne vlasti i slični organi radi provjere i kontrole
Organi zakonodavne i izvršne vlasti mogu koristiti digitalne otiske kao što su povijest pregledavanja, objave na društvenim mrežama, e-pošta, tekstovi i podaci o lokaciji telefona za rješavanje slučajeva i praćenje eventualne kriminalnih aktivnosti, odnosno za kontrolu korisnika. Svi oni detalji koje podijelimo bez razmišljanja mogu završiti kao dokaz za ili protiv nas, ako ikada budemo uključeni u neki pravni postupak.
Kako umanjiti digitalni otisak? Što možemo učiniti kako bi naš digitalni otisak bio što manji?
Za početak, ne bi bilo na odmet da malo ”kopate”, kako biste dobili uvid u ono što drugi mogu saznati o vama na internetu. Na primjer, u tražilicu unesite svoje ime i prezime, nadimke ili bilo što što ste vidjeli da provjerite što se pojavljuje.
Ako bilo koji od tih rezultata pretraživanja prikazuje osobne stvari poput vašeg telefonskog broja, kućne adrese ili e-pošte, možete upotrijebiti na primjer, Googleov alat “Results About You”, za uklanjanje takvih informacija.
-
Pazite što objavljujete na društvenim mrežama
Ne morate nužno obrisati ili deaktivirati sve svoje račune, koje imate na različitim društvenim mrežama. Dovoljno je samo pripaziti na to što objavljujete ondje. Uklonite možda neke oznake, pogotovo ako otkrivaju one stvari o vama za koje ne želite da budu otkrivene. Pooštrite mjere sigurnosti. Pazite s kime se dopisujete i kome sve dijelite svoje osobne informacije i pogotovo fotografije. NEMOJTE objavljivati fotografije svoje djece, pogotovo ako se radi o dojenčadi i maloj djeci.
-
Koristite više adresa e-pošte
Nemojte jedan račun e-pošte koristiti za sve, od korisničkog računa na društvenim mrežama do bankovnog računa ili PayPal računa. Umjesto toga, koristite više različitih adresa e-pošte. Isto tako, prilikom kreiranja adresu e-pošte koristite različite nadimke.
-
Koristite VPN
Virtualna privatna mreža još je jedan odličan način, kako možete zaštititi svoju privatnost na internetu. Danas na raspolaganju postoji solidan broj kvalitetnih virtualnih privatnih mreža, besplatnih i onih koji se plaćaju tako da bi bilo dobro uzeti u obzir mogućnost korištenja ovakvog oblika zaštite.
-
Pazite kakav sadržaj pregledavate na internetu
Ovo je samo po sebi razumljivo. Tijekom pregledavanja internetskog sadržaja, pazite što otvarate i kakav sadržaj pregledavate. Čak ni najbolji preglednici s ”inkognito” načinima pregledavanja neće vas zaštititi od skupljanja podataka o vama, odnosno od ostavljanja digitalnog otiska.
Isto tako, dvaput razmislite hoćete li se u neku internetsku stranicu logirati putem Googleovih računa ili računa koji su povezani s određenom društvenom mrežom koju koristite.
Alan Milić