Kada je novac u pitanju, prevaranti nikada nisu daleko. To se također odnosi i na različite portale za internetsko plaćanje, od kojih je jedan i PayPal.
Kriminalci se koriste svim vrstama sofisticiranih prijevara kako bi pokušali ukrasti novac od korisnika. Nije ni čudo da su prevaranti na meti jedne od najpoznatijih platnih platformi iz Kalifornije: godišnji promet PayPala samo je 2022. godine iznosio gotovo 28 milijardi dolara.
Što vi kao korisnik možete učiniti kako biste se zaštitili od nekih od najčešćih prijevara koje postoje na PayPal-u? Koji su načini zaštite koje možete implementirati? Nešto više o tome možete pročitati u nastavku članka.
Kako prevaranti na PayPal-u djeluju?
Kao i kod prijevara na drugim internetskim platformama, glavni cilj prevaranata na PayPal-u je dobivanje osjetljivih podataka ili ostvarivanje kontrole nad korisničkim računima; to dvoje često je povezano. Za ovo se koriste metode krađe identiteta, lažne fakture, oteti računi ili manipulacija adresama za dostavu. Ovo su neke od strategija koje koriste prevaranti na internetu, a pogotovo na PayPal-u:
Prevelika cijena nekog proizvoda ili usluge
Ako kupac prenese previše novca putem PayPal-a, a zatim zatraži od prodavatelja vraćanje pretplaćenog novca bankovnim prijenosom, tj. ne više putem PayPala, ovo je razlog za sumnjičavost. Nakon što udovoljite takvim zahtjevima, prevaranti će možda moći povući izvorni prijenos putem PayPala i zauvijek ćete izgubiti prethodno vraćeni iznos.
Phishing: vrlo unosan oblik prijevare za prevarante
“Phishing” je neologizam od riječi “pecanje” i odnosi se na pokušaj dobivanja osjetljivih korisničkih podataka pomoću lažnih web stranica, e-pošte ili drugih poruka. Prevaranti obično ciljaju pristupne podatke ili brojeve kreditnih kartica. U praksi to funkcionira ovako: Korisnici dobiju lažni e-mail, nekad bolji, nekad lošiji, koji ima za cilj ostaviti dojam da službeno dolazi od PayPala.
Često zahtijeva akciju sa sumnjivom hitnošću: Na primjer, budući da je vaš vlastiti račun u opasnosti, trebali biste brzo promijeniti svoje podatke za prijavu. Link za to često je priložen u takvim phishing e-porukama. Međutim, ako slijedite taj link, završit ćete na lažnoj stranici i od vas se traži da unesete svoje podatke za prijavu. Oni se zatim spremaju i kriminalci ih mogu koristiti za pristup vašem PayPal računu.
Kako se zaštititi od ovoga?
Nemojte kliknuti na čudne poveznice u e-pošti ili porukama i ne otvarajte nikakve sumnjive privitke u svojim e-porukama. Identifikacija u dva faktora također obećava zaštitu od krađe identiteta, budući da samo pristupni podaci općenito više nisu dovoljni za iskorištavanje korisničkih računa.
Mogućnost plaćanja ‘Prijatelji i obitelj’ je besplatna, ali može biti vrlo skupa
PayPal trenutno nudi dva različita načina plaćanja, točnije “Robe i usluge” i “Prijatelji i obitelj”. Važna razlika između ovo dvoje: samo s drugom opcijom prijenos novca je besplatan za primatelja i pošiljatelja, dok prva opcija uključuje naknade. Međutim, PayPal-ova zaštita kupaca i prodavatelja dostupna je samo za ovu prvu opciju, tj. za “robu i usluge”.
Za mnoge privatne prodaje, često i za male oglase, prodavači bi htjeli koristiti besplatnu verziju jer štedi nekoliko eura. Međutim, to nije bez rizika jer se izvršena plaćanja ne mogu lako povratiti, a prevaranti znaju i ovo iskoristiti za svoju dobrobit.
Stvari koje treba imati na umu za vrijeme korištenja PayPal-a
Kako biste zaštitili osjetljive podatke i svoju imovinu, uvijek se trebate pridržavati nekoliko jednostavnih pravila kada koristite PayPal. Sustav plaćanja je siguran i pouzdan sve dok s njime niste nemarni. Svaki bi korisnik trebao shvatiti jako ozbiljno sljedeća pravila PayPal-a:
- Koristite PayPal-ovu zaštitu kupaca i prodavača. Kupci ga mogu koristiti za traženje povrata novca u iznosu pune prodajne cijene ako artikl ne odgovara opisu ili ako uopće ne stigne. Prodavatelji su zaštićeni jer mogu naplatiti svoje zahtjeve za plaćanjem, čak i ako kupac tvrdi da nije primio isporuku, na primjer. Sve informacije o zaštiti možete pronaći ovdje: zaštiti kupaca i zaštiti prodavatelja.
- Imate li neke opravdane sumnje? Ako ste primili sumnjive poruke i niste sigurni dolaze li zapravo s PayPala ili od prevaranta, najbolje je da se obratite izravno PayPalovoj podršci: jednostavno proslijedite spornu e-poštu na phishing@paypal.com s kratkim objašnjenjem.
- Uvijek provjerite adresu pošiljatelja za poruke. To možete učiniti brzo klikom na ime pošiljatelja. Uvjerite se da web adrese potječu s PayPal domene, kao što je “service@paypal.com” i da ne sadrže nikakve sumnjive znakove ili brojeve.
- Upotrijebite upravitelja lozinki za upravljanje svojim pristupnim podacima.
Pokazatelji koji mogu ukazivati na moguće prijevare ili pokušaje prijevara na PayPal-u
Prevaranti vole pokušati prevariti što više korisnika u isto vrijeme. To im povećava šanse uspjeha s barem nekima od njih. Međutim, ovaj pristup također olakšava uočavanje prijevara, budući da takve masovne prijevare koriste iste metode za sve potencijalne žrtve. No, postoje neke od stvari koje ukazuju na to da se radi o mogućoj prijevari ili pokušaju prijevare putem PayPal-a, na koje treba obratiti pozornost.
Generički način pisanja. Ako vas u e-porukama ne oslovljavaju imenom, već općenito (“Poštovani korisniče PayPala” ili “Poštovani gospodine ili gospođo”), to je već loš znak. Sam PayPal ne komunicira na ovaj način; službeni mailovi uvijek sadrže prezime i ime. Pažljivo provjerite adresu e-pošte pošiljatelja i obratite pozornost na sve phishing veze ili zlonamjerne privitke. Ako ste u nedoumici, proslijedite e-poštu na phishing@paypal.com i zatražite dodatne informacije.
Loš engleski. Phishing e-poruke često se prevode na engleski pomoću programa za prevođenje. Ako nešto nije u redu s gramatikom ili redom riječi u rečenici, to je već samo po sebi pokazatelj da nešto nije u redu.
Obratite pozornost na lažni osjećaj hitnosti koji se može primijetiti u nekim porukama. Ako ste pod vremenskim pritiskom u e-poruci ili ako je pošiljatelj drzak i nasrtljiv, to je jasan znak upozorenja. Prevaranti često žele brzo izvesti svoju prijevaru prije nego što korisnici postanu sumnjičavi ili prije nego što saznate za njih. Nikada nemojte dopustiti da budete pod pritiskom ili uvjeravanjem da djelujete brzo ili nepromišljeno. Službene poruke PayPala nikada neće biti nametljive.
PayPal nikada ne traži osobne podatke u e-porukama. PayPal vas nikada neće tražiti informacije kao što su bankovni podaci, brojevi kreditnih kartica, adrese e-pošte ili lozinke putem e-pošte.
Datotečni privici i sumnjive internetske veze dodatna su dva pokazatelja koji ukazuju na mogući rizik. PayPal ne šalje privitke datoteka niti od vas traži da slijedite link u e-porukama. Ako želite promijeniti postavke ili podatke na PayPalu, najbolje je da sami unesete svoju adresu u web pregledniku na domeni paypala: paypal.com.
Zašto je dobro i poželjno imati kvalitetan upravitelj lozinkama?
Ako pogledate najpopularnije lozinke, opazili biste koliko neki korisnici ovo ne shvaćaju ozbiljno, što je naravno veliki problem i što može dodatno olakšati posao za prevarante. Prema istraživanju Nordpassa, tri najpopularnije lozinke u 2023. bile su “123456”, “lozinka” i “123456789”. Dok hakeri i prevaranti nestrpljivo trljaju ruke pred takvom naivnošću podataka, loše lozinke često imaju drastične posljedice za korisnike i mogu skupo koštati svakog korisnika, pogotovo ako se prevaranti domognu korisnikovog računa.
Dobre lozinke trebaju imati najmanje 12 znakova i trebaju se sastojati od što je moguće više raznolikih znakova i simbola. U isto vrijeme, nemojte nikako koristiti identične lozinke za različite usluge ili portale. Budući da je dobre lozinke s dugim i kompliciranim nizovima znakova gotovo nemoguće zapamtiti, bilo bi poželjno instalirati kvalitetan upravitelj lozinki Takvi alati, koji su često besplatni, mogu se koristiti na svim uređajima i platformama i obećavaju trajnu sigurnost i jednostavnost korištenja, ponajviše zahvaljujući automatskom popunjavanju ili automatskom stvaranju lozinke. U nastavku ću navesti neke od najkvalitetnijih upravitelja lozinki, na koje svakako trebate obratiti pozornost.
Upravitelji lozinkama
Keeper je jedan od upravitelja lozinki koji se svakako može smatrati jednim od najboljih. Glavni razlog za to jest taj što ovaj upravitelj lozinki želi prije svega maksimalno zaštititi vaše lozinke, čak i ako to znači da će se korisnici morati prilagoditi na ne baš prijateljski orijentirano korisničko sučelje. No, ako tražite upravitelj lozinki koji po mišljenjima mnogih stručnjaka slovi kao jedan od najsigurnijih, ako ne i najsigurniji, odaberite Keeper.
Ostali upravitelji lozinkama na koje treba obratiti pozornost: Dashlane – po mišljenjima mnogih najbolji upravitelj lozinki koji danas postoji, LogMeOnce – najbolji upravitelj lozinki za alternativne metode ulogiravanja, Bitwarden – jedan od najboljih besplatnih upravitelja lozinkama, KeePass – odličan ako želite potpunu kontrolu.
Piše: Ivan Hečimović