VBS sigurnosni sustav, barem zasad, nije uzrokovao nikakve padove po pitanju performansi u gaming segmentu.
Windows 11 povećava performanse igranja igara do 28 posto! Barem je to jedan od prvih zahvata Windowsa 11, koji već odjekuje internetom.
U velikoj mjeri to se izvješće temelji na testiranju koje je proveo Dave James iz PC Gamera. On je za potrebe testiranja koristio računalo s Intel Core i7 10. generacije i GeForce RTX 3060 Ti s uključenim VBS-om.
VBS označava ”Virtualization Based Security” i povećava sigurnost u sustavu Windows 11 stvaranjem virtualnih sigurnosnih enklava. To je jedan od zahtjeva koje je Microsoft citirao za ukidanje podrške za procesore starije od Intelove osme generacije, kao i za AMD-ovu Ryzen 1000 seriju procesora. Provedeni su nizovi dodatnih testiranja s uključenim VBS-om na velikom broju procesora kako bi se vidio potencijalni utjecaj Windowsa 11 na performanse, no velik broj tih početnih testova nisu uključivali igre.
Kako bi se vidjelo hoće li igrače s računala doista čekati ne baš tako dobra budućnost po pitanju gaminga nakon nadogradnje na Windows 11 doista suočavaju s mračnom budućnošću nakon nadogradnje, za testove je korištena ista verzija sustava Windows 11 koju je Microsoft isporučio recenzentima svojih prijenosnih računala Surface-Windows 11 Home 22000.194, na prijenosno računalo Acer Predator Triton 500 opremljeno Intelom 8. generacije Core i7-8750H, 16 GB DDR4 i Nvidia GeForce RTX 2060 Max-Q GPU.
Instalirana su sva najnovija ažuriranja za upravljačke programe koji trenutno postoje za prijenosno računalo, kao i Nvidia-ine upravljačke programe za Windows 11. Nakon toga, na laptopu je testiran određen broj igara, uz pomoć ugrađenih benchmark programa, čime su bilježeni prosječni rezultati uz pomoć Core Isolation-a (to je značajka koja omogućuje VBS). Sve igre su radile na rezoluciji od 1920 × 1080, odnosno Full HD i tipično na srednjim grafičkim postavkama, budući da GeForce RTX 2060 Max-Q više nije tako nova grafička kartica.
Iako se očekivalo da će rezultati biti puno lošiji i da će tome svemu uvelike doprinijeti VBS, zapravo rezultati su bili znatno bolji od očekivanog. U stvari, većina rezultata bila je unutar nekih optimalnih granica a najgori je bio Counter-Strike: Global Operations, u kojem je smanjena izvedba igara za oko 6 posto. Dolje u nastavku možete pogledati rezultate mjerenja grafičkih performansi na grafikonu. Grafikon prikazuje rezultate s uključenim (zelena boja) i isključenim (crvena boja) VBS mogućnostima.
U čemu je točno stvar? Zasad se ne zna, no ono što je sigurno jest to da postoje mnoge varijable koje su na ovo utjecale. Količina radne memorije, činjenica da je za testiranje korišteno prijenosno računalo, grafička kartica, sve je to vrlo vjerojatno uzrokovalo ovakve rezultate.
No, jasno je da će se morati izvršiti još testiranja performansi igara u sustavu Windows 11, sada kada je konačna verzija Windowsa 11 izašla. Znamo da čak i Microsoft vjeruje da postoji određen gubitak performansi kod uključivanja svih sigurnosnih značajki Windowsa 11.
“Budući da se HVCI oslanja na Windows Hypervisor, sigurnosne prednosti koje pruža integritet memorije uključuju kompromise u pogledu performansi i snage uređaja”, piše u Microsoftovim dokumentima. “Neki uređaji koji su posebno osjetljivi na performanse (npr. računala orijentirana baš na igraći segment) mogu biti isporučena onemogućenim HVCI-jem. S obzirom na utjecaj na ukupnu sigurnost uređaja, preporučujemo da prije toga temeljito ispitate sve moguće rezultate.”
Prvi testovi pokazali su da Windows 11 ne radi veliko ograničenje u pogledu igraćeg segmenta. No još je rano za bilo kakve konačne zaključke. Sve mogućnosti i potencijal novog Windows operativnog sustava nesumnjivo ćemo saznati kako vrijeme bude prolazilo.
Piše: Ivan Hečimović