Procvat indie scene i pojava velikog broja malenih razvojnih timova doveo nas je do fenomena zvanog Early Access. Riječ je o mogućnosti da krajnji korisnici isprobaju pojedinu igru koja je još u fazi razvoja kako bi razvojni tim dobio odgovarajući feedback, ali i kako bi se igra što prije našla u distribuciji
Vjerujemo kako mnogi nisu upoznati sa novim fenomenom u industriji igara, a to je mogućnost early accessa, ili na hrvatskom, mogućnost ranijeg pristupa. Riječ je o usluzi koju je prvi počeo pružati Steam, a i trenutno je jedan od rijetkih servisa koji nudi nešto takvo. Dakle, radi se o ideji koja promovira potenciranje dovršavanja igara koje su u tijeku razvoja, odnosno donosi mogućnost da sama igra postane dostupna krajnjim krosinicima prije nego je u potpunosti gotova.
Autor: Hrvoje Sirovina
Igre iz garaže
Postoji ogroman broj naslova koji se nikada ne završe i ne izbace na tržite kao gotov projekt, nego ostanu u garaži na nekom računalu pohranjene kao uspomena koje će se sjetiti samo oni koji su radili na njoj.
Steam je imao viziju o mogućnosti da svatko tko ima igru koja nije u cijelosti gotova da ju postavi na Steam, te pruži pristup igranja prije nego sama igra službeno izađe na tržište. Early access uglavnom postoji u dvije varijante – besplatnoj i plaćenoj. Manje igre u Early Accessu dopuštaju varijantu da se igra besplatno preuzme i igra dokle god nije službeno izašla na tržište. Time developeri igre zauzvrat traže sudjelovanje igrača na samom razvoju igre u smislu nekog feedbacka.
Ovo je sistem koji funkcionira na obostrano zadovoljstvo. Igrači imaju priliku igrati nešto što još uvijek nije izašlo, dok developeri mogu očekivati ažurnost igrača koji će im dostaviti vrlo precizne podatke i utiske, te će znati što sve moraju izmijeniti kako bi igra, jednom kada bude službeno na tržištu, mogla sa sigurnošću doći do nekog profita i biti igrana.
Dakle pozitivno u cijelog priči je obostrana korist igrača i razvojnog tima. No postoji li negativna strana ovakvog pristupa? Ovdje su se počela lomiti mnoga koplja. Zašto?
Ima veliki broj igara koje dođu na listu Early Accessa, no nisu besplatne. Developeri očekuju da se igra kupi, bez obzira što nema nikakve garancije da će igra ikada službeno izaći.
Early access vs. predkupovina
Što to znači za vas kao igrače? To znači da kupujete nešto što još uvijek nije dovršeno, niti imate garanciju da će ikada biti. Sa druge strane to može biti profitabilno za igrače. Kako? Ima puno naslova koji vam u Early Accessu daju i Season pass opciju. Season pass je način kupovanja igre koji vam omogućava da svi budući DLC-ovi (dodatni sadržaj) koji izađu nakon izlaska službene igre, za takvog kupca budu besplatni. Možemo reći da ih je on već kupio. To također ima pozitivne i negativne strane, no to isključivo ovisi o igri za koju se kupuje. Npr. Season pass može biti odlična varijanta za naslov koji će izbaciti toliko DLC-ova da se financijski više isplatilo kupiti Season pass nego svaki DLC zasebno.
Kod nekih naslova je nažalost obrnuta priča, pa igrači praktički izgube novce. No, kod svih pouzdanih developera ovo u principu dođe na svoje i Season pass opcije se u konačnici isplate.
Idemo sada vidjeti koja je između eerly accssesa i predkupovine. Predkupovina (eng. Prepurchase) je kada igru kupite prije nego je izašla, ali ju dobijete tek kada izađe. Platite ju vrlo vjerojatno nešto jeftinije, no igrat ćete ju tek kada ju budu igrali svi koji ju kupe i na dan izlaska. Dakle, jedina prednost toga je što eventualno možete proći jeftinije.
Early Access je kupovina igre prije nego je izašla i automatska mogućnost igranja iste u potpunosti. Nije demo, već predstavlja vjernu prezentaciju igre u onom obliku koliko su developeri napravili i pustili van za igrače.
Procvat indie scene
Pitanje se postavlja kada i gdje se igračima takav način kupovine isplati? To je zaista stvar procjene.
Ako vidite priliku, imate osjećaj da će igra zaista izaći, želite sudjelovati i potencirati rast projekta – to je to, vaše gamersko čulo vas ispravno upućuje i tada ga poslušajte. Ako je developer nepoznat, ako igra u Early Accessu izgleda šturo i loše, ako ne možete naći ništa o njima na Internetu, to su pomalo mutne situacije, no pričekajte i dajte vremena, jer i takvi naslovi mogu procvjetati u nešto predivno.
Neki od popularnijih naslova Early Access ponude su Day Z, The Talos Principle (provjerite recenziju ove igre koju smo napisali za ovaj broj), Stranded deep, Firewatch, Unravel i mnogi drugi. Te igre su primjeri dobre organizacije koja je dovela do uspješnih naslova koji se aktivno igraju diljem svijeta.
Ako ste developer i ovo čitate, uzmite ove spomenute naslove kao školski primjer. Uspjeh u ovoj industriji su kvaliteta i ažurnost. Te dvije vrline mogu i najmanjeg pojedinca dovesti do puno lijepih stvari.