Apple, tehnološki div iz Kalifornije, prošlog je tjedna na svoj YouTube kanal objavio novu reklamu koja tematizira probleme privatnosti, aktualne u posljednje vrijeme u svijetu tehnologije. Videom su željeli pokazati da im je stalo do svojih korisnika i činjenice da privatan život mora ostati privatan, pritom osuđujući konkurenciju višestruko optuženu za zlouporabu podataka i „virenje preko ograde“.
Reklama je naslovljena Privacy on iPhone – Private Side, pa je za očekivati da će se materijal fokusirati na promidžbu najpoznatijeg proizvoda kompanije, pametnog telefona iPhone. Međutim, u njoj je prikazano niz situacija vezanih uz svakodnevnu potrebu za privatnošću osoba.
“Ako je privatnost u vašem životu važna, trebala bi biti važna i telefonu na kojem vaš život jest”, stoji u poruci nakon sredine videa koji traje pedesetak sekundi. Tek se tada u reklami po prvi put pojavljuje iPhone. Porukom su ju i završili: “Privatnost. To je iPhone”.
Iako u njoj nisu eksplicitno spomenuli Facebook ni Google, zapravo se radi o kritici skandala u kojima su se našle – i nalaze se – navedene kompanije. Google je baš neki dan kažnjen ogromnom kaznom prema kojoj moraju platiti 1,49 milijardi eura. Doduše, ne zbog zadiranja u privatnost, već radi zlouporabe dominantnog položaja na tržištu.
„Google je zacementirao svoju dominaciju u online oglašavanju i zaštitio se od konkurentskog pritiska nametanjem protukonkurentskih ugovornih odredbi trećim internetskim stranama. To je protupravno prema pravilima EU-a protiv monopola”, kazala je povjerenica za tržišno natjecanje Margrethe Vestager.
Big concerns with Google is their political bias, privacy, unclear moderation & US morality enforcement.
So far, Google has a terrible track record. When you look at the random unfair demonetization hitting YouTubers, developers should worry.
— Big Zero (@0perationZer0) March 20, 2019
Od kazni za manipuliranje korisničkih podataka, izdvojimo onu iz siječnja, kada je Francuska agencija za zaštitu podataka (CNIL) Googleu poslala kaznu od 50 milijuna eura zbog izdavanja premalo informacija svojim korisnicima o privolama te neomogućavanju dovoljne kontrole oko iskoristivih informacija userima. No, što im je nekoliko desetaka milijuna naspram više od milijarde eura?
I really believe privacy based projects are the future.
The more we share data like facial recognition/fingerprints with our devices…
And the more we see companies like Facebook misuing this data for the purpose of ads, the more everyone will see how important privacy is. 💯
— Nye (@MrMichaelNye) March 18, 2019
Facebooku kazne stižu s vremena na vrijeme, pa obje tvrtke trebaju dobro razmisliti o tome hoće li se uskoro opametiti. Situacija dosad nije bila blistava…
Piše: D.S.