Regulatori EU-a optužili su Google za manipuliranje tržištem oglašavanja kako bi izbacio konkurente i ojačao vlastitu dobit.
Europska komisija objavila je prije nekoliko dana da je Google možda prekršio antimonopolski zakon EU-a kontrolirajući previše industriju internetskog oglašavanja, te da bi mogla primorati kompaniju na smanjenje svog oglašivačkog poslovanja ako želi nastaviti poslovati u Europi.
U preliminarnom nalazu, Komisija je rekla da Googleov visok stupanj kontrole nad ponudom i potražnjom tržišta oglašivačke tehnologije ugrožava slobodnu konkurenciju na tom tržištu i da bi mogli natjerati Google na smanjenje svog udjela oglašavanja u Europi.
“Komisija preliminarno nalazi da je, u ovom konkretnom slučaju, bihevioralni pravni lijek vjerojatno neučinkovit za sprječavanje rizika da Google nastavi s takvim ponašanjem”, stoji u priopćenju.
Konkretno, Komisija je optužila Google da je za svoju AdX razmjenu oglasa unaprijed obavijestio o najboljim ponudama konkurenata, što mu je dalo konkurentsku prednost nad njima. Nadalje se navodi da su se programski alati tvrtke za kupnju oglasa kao što su Google Ads i DV360 koristili za usmjeravanje poslovanja na AdX platformu dajući im prioritet nad konkurentskim razmjenama oglasa.
Ovakvo ponašanje, prema EK-u, dodatno učvršćuje Googleov položaj na tržištu online oglašavanja i omogućuje tvrtki da naplaćuje umjetno visoke naknade za svoje usluge. Ako se dokaže, takvo bi ponašanje prekršilo članak 102. Ugovora o funkcioniranju Europske unije koji zabranjuje “zlouporabu dominantnog položaja na tržištu”.
Važno je napomenuti da su ti nalazi preliminarni, kao što je navedeno, te da će Google imati priliku ispitati dokumentaciju Komisije o tim nalazima i osporiti ih putem pisanih mišljenja i usmenog saslušanja. Konačna odluka neće biti donesena sve dok Google ne dobije priliku braniti se, ali bi mogla – ako potvrdi preliminarne nalaze EK-a – rezultirati odlukom kojom se zabranjuje takvo ponašanje i kaznama do 10% Googleovog godišnjeg globalnog prometa.
Najveći udio Googleova godišnjeg prihoda — oko 283 milijarde dolara u 2022. — dolazi od njegovog oglašivačkog poslovanja, što, zajedno s veličinom europskog tržišta, čini istragu Komisije velikim izazovom za pretraživačkog diva.
Google se naravno ne slaže sa ovim optužbama, te je odgovorio vlastitom izjavom, rekavši da se izjava Komisije o primjedbama “usredotočuje na uzak aspekt našeg oglašivačkog poslovanja i nije nova.”
“Ne slažemo se sa stajalištem EK-a i na to ćemo odgovoriti”, rekao je potpredsjednik globalnog oglašavanja Dan Taylor.
Piše: D.M.