Kao i u svakoj struci, tako i u onoj programerskoj sve počinje od iskustva. No malo je onih koji svoje prvi programerske korake mogu napraviti u međunarodnom okruženju kao što je to Erasmus+ omogućio učenicima škole Futura koji od 23. travnja do 7. svibnja u Španjolskoj sudjeluju u međunarodnoj razmjeni učenika u sklopu projekta Zanimanje za budućnost.
Ne postoji lista trenutačno, kao ni u budućnosti, najtraženijih zanimanja koja ne navodi bar nekoliko programerskih pozicija. Uzevši u obzir razvoj društvenih mreža, aplikacija, pametnih telefona i računala, potencijal da jednog dana svakodnevne mehaničke poslove obavljaju roboti, budućnost pomalo zvuči kao znanstvena fantastika, no nje ne bi bilo i neće biti bez vještih programera.
Tržište je toga svjesno što se očituje u njihovim plaćama, ali i u obrazovanju i usmjeravanju od sve mlađe dobi.
Europa potiče razvoj informatičkih i programerskih vještina
Europska unija kroz razne projekte potiče razvijanje vještina koje se inače ne mogu steći u školskim klupama. Od 2013. godine se u listopadu održava EU Code Week čiji je cilj učiniti programiranje vidljivijim i dostupnijim mlađim populacijama te razvijati informatičku pismenost. Interes je svake godine sve veći, a na vidjelo dolaze brojne mogućnosti koje se nude za organizaciju sličnih projekata.
Jedna od takvih mogućnosti je i Erasmus+ fond koji financira brojne projekte od javnog interesa i obrazovne prirode. Tako je Privatna gimnazija i ekonomsko-informatička škola Futura (Zagreb) sa svojim španjolskim partnerom Institutom Carles Vallbona (Granollers) 2017. ušla u drugu školsku godinu provođenja KA1 Erasmus+ projekta Zanimanje za budućnost kojem je cilj omogućavanje učenicima stjecanja programerskog znanja i vještina u međunarodnom okruženju u svrhu povećavanja njihove konkurentnosti na tržištu.
Učenici su još u prosincu 2015. godine bili na jednoj učeničkoj razmjeni u partnerskom Institutu u Granollersu, blizu Barcelone. Tom prilikom su sudjelovali u radionicama Androida, Laravel (PHP) i m3schools radionicama.
Ovaj put, od 23. travnja do 7. svibnja, učenici koji zadovoljavaju kriterije za sudjelovanje putuju na isto mjesto, no tema radionica je drukčija. Ovog puta učenici će se baviti Unityjem, odnosno programiranjem 3D igara korištenjem C# programskog jezika.
Po završetku radionica, svi polaznici dobivaju certifikate o završetku programa. Dakle, znanje i putovanje – ovi učenici imaju sreće da dobiju i ovce i novce.
Vrijeme je da informatički val zahvati i Hrvatsku
Hrvatsko školstvo možda jeste u lošem stanju po pitanju informatičkih potencijala, no ne znači da nema perspektive. Nedavno je projekt Instituta za razvoj i inovativnost mladih pod nazivom „BBC micro:bit – STEM revolucija” škole diljem Hrvatske napunio tisućama BBC micro:bit računala, dok ista inicijativa organizira natjecanje iz robotike, Croatian Makers ligu, koje okuplja preko 360 obrazovnih institucija iz Hrvatske i obuhvaća 8000 učenika i učenica.
No, projekti ne moraju biti na nacionalnoj razini da bi se osjetili lokalno. Poput škole Futura, brojne druge škole mogu aplicirati za razne Erasmus+ projekte.
Potrebno je izabrati atraktivne i relevantne aktivnosti i znanja koje je potrebno promicati među mladima, kao što je u ovom slučaju bilo programiranje, te raspisati projekt u skladu sa svojim mogućnostima. Ako već nacionalni kurikulum zapinje, barem škole imaju priliku ostvariti pune potencijale svojih učenika.
P.R.