Cijepljenje oko 8 milijuna ljudi širom svijeta je globalni izazov bez presedana iza koga se krije veliki logistički problem svih zrakoplovnih kompanija i zračnih luka: kako osigurati sigurnu distribuciju Covid – 19 cjepiva i kako ispoštovati cijeli “hladni lanac” s očekivanom kontroliranom temperaturom od -80 C od trenutka kada cjepiva izađu iz laboratorija proizvođača, pa do trenutka isporuke u bolnicu na odredištu?
Iako američki ili europski regulatori još nisu odobrili nijedno cjepivo protiv COVID-19, cjepiva koja su razvili Pfizer i BioNTech najnaprednija su u tom procesu i mogla bi biti spremna za brzu proizvodnju i distribuciju u sljedećih mjesec dana. Njihova cjepiva se moraju čuvati i otpremiti na minus 70 stupnjeva Celzija, dok se Modernin kandidat mora držati na -20C, barem dok lijekovi ne stignu na odredišta gdje mogu kratko preživjeti u normalnim hladnjacima.
Jednu od glavnih uloga u ovoj operaciji prijevoza cjepiva ima Air France KLM Martinair Cargo, dio Air France – KLM grupe posvećen kargo poslovanju, tj. zrakoplovnom prijevozu robe i tereta. Air France-KLM Martinair Cargo je prva teretna kompanija na svijetu koja je 2015. godine dobila CEIV certifikat za transport farmaceutskih proizvoda od strane IATA-e (Međunarodno udruženje zrakoplovnog prijevoza). Punih 30 godina se ova kompanija bavi prijevozom cjepiva, lijekova i drugih farmaceutskih proizvoda pod strogo kontroliranim uvjetima i uz kontrolu temperature. Upravo je prije nekoliko tjedana Air France KLM Martinair Cargo prevezao Covid-19 cjepivo od Kine do Čilea preko Amsterdama.
U amsterdamskoj zračnoj luci Schiphol radnici KLM-a se pripremaju za prijevoz cjepiva COVID-19 koja će trebati prevesti na mnoga odredišta diljem svijeta uvjetima ultra niske temperature. Schiphol ima iskustva s cjepivima do sada.
Jedan od važnih ciljeva je smanjiti vrijeme tranzita u zračnoj luci i osigurati da specijalni, autonomni kontejneri koji osiguravaju kontroliranu temperature od -80 stupnjeva celzijusa od proizvođača cjepiva do bolnice na odredištu stignu za najviše 10 dana.
„ Suradnja svih aktera u predstojećoj globalnoj distribuciji cjepiva je ključna. Uspostavili smo partnerstva u cijelom logističkom lancu što uključuje špeditere, autoprijevoznike, dobavljače specijalnih kontejnera, zrakoplovne luke, suradnike u cargo logistici, farmaceutske kompanije, institute i organe koji se bave zdravstvenom zaštitom. Dva vodeća europska zrakoplovna, farmaceutska čvorišta Schiphol i Charles de Gaulle ispunjavaju sve tehničke uvjete za prijem i distribuciju cjepiva. Air France KLM Martinair Cargo je spreman za ovaj logistički izazov, i u mogućnosti je isporučiti cjepiva protiv koronavirusa diljem svijeta”.- rekao je Izvršni potpredsjednik Air France-KLM Cargo Adriaan den Heijer
Specijalni kontejneri koji osiguravaju duboko smrzavanje cjepiva i na -80 stupnjeva celzijusa, skladišni prostor od 3.500 kvadratnih metara kontrolirane temperature, 99 putničkih i 2 teretna aviona Air France-a i 175 putničkih i 6 teretnih aviona Air France-KLM grupe za dugolinijske letove su spremni. Teretni zrakoplov kompanije Air France može prevesti više od milijun doza po letu, a putnički avion na dugo linijskim letovima može nositi više od 400.000 doza u svojim skladišnim prostorima.
Christophe Boucher, direktor Air France Cargo, rekao je: “Mi se susrećemo s dva vrlo ozbiljna izazova. Jedan je osigurati masovni transport cjepiva, a drugi je što još uvijek ne znamo kada će ta cjepiva biti odobrena za upotrebu i kada će krenuti njihova isporuka. A za oba izazova mi moramo biti spremni”.
“ Distribucija Covid – 19 cjepiva predstavlja specifičan izazov u pogledu obujma, transportnih zahtjeva i sigurnosti. Kako bismo bili spremni ispuniti zahtjeve bez presedana, mi smo prije pet mjeseci napravili radnu grupu koja razrađuje sve scenarije i priprema akcijske planove i tehničke uvjete. Na primjer, u zračnoj luci Schiphol u Amsterdamu već imamo farmaceutsko skladište s kontroliranim temperaturama veličine preko 1000m3 , a gradimo i dodatnih 2000m3. Također, u našem farmaceutskom centru u zračnoj luci Charles de Gaulle radovi na dogradnji su pri kraju.” Izjavio je Viši podpredsjednika za poslove prodaje i distribucije u Air France KLM Martinair Cargo, GertJan Roelands
P.R.