PočetnaOstaloTechProučavanja otkrila da se vijek trajanja LFP baterije značajno pogoršava kada se...

Proučavanja otkrila da se vijek trajanja LFP baterije značajno pogoršava kada se bateriju puni do 100%!


Ukratko…

  • Baterije na osnovi litij-željeznog fosfata (LFP) jeftinije su za proizvodnju i stabilnije od tradicionalnih kemikalija na bazi nikla.
  • Nova studija laboratorija, koju je financirala tvrtka Tesla, otkrila je da se LFP baterije brže raspadaju kada su potpuno napunjene.
  • Ponavljano punjenje pri višoj razini napunjenosti povećava negativne reakcije unutar baterije.

Električna vozila, koja koriste baterije na osnovi litij-željeznog fosfata (LFP) postaju sve popularnija u cijelom svijetu. U usporedbi s tradicionalnim baterijama koje su osmišljene na temelju nikla, mangana i kobalta (NMC), LFP baterije su jeftinije za proizvodnju, predstavljaju manji rizik od požara i nude duži vijek trajanja. No postoji barem jedno ”ali”.

Zbog svog sastava nemaju tako veliku gustoću, zbog čega proizvođači automobila obično koriste LFP baterije u modelima ulazne razine, kao što je Tesla Model 3 sa stražnjim pogonom, osnovni Ford Mustang Mach-E i Rivian R1S između ostalih.

Proizvođači automobila donedavno su tvrdili da je najbolje povremeno puniti LFP bateriju vašeg vozila do 100%, barem jednom tjedno u slučaju Tesle ili jednom mjesečno prema Fordu. To pomaže kod kalibracije baterije, čime se omogućuje točnije očitanje raspona na mjernoj ploči. No, nedavno su otkrivene nove stvari.

Nova studija, koja je objavljena nedavno u časopisu ”Journal of Electrochemical Society” proturječi onome što su proizvođači automobila govorili o LFP obrascima punjenja. Studija navodi da ponovljeni ciklusi punjenja pri višem stanju napunjenosti mogu s vremenom oštetiti LFP ćelije. Studija precizira kako se to događa do u detalje.

 

O čemu se točno radi?

Stručnjaci su nedavno otkrili da punjenje LFP baterija do 100% stvara štetne spojeve u paketu od visokog napona i topline. Tijekom pražnjenja i punjenja, ovi štetni spojevi talože se na negativnoj elektrodi, trošeći litij, čime se uzrokuje degradacija. “Na višem SoC-u, postoji viši napon, negativne reakcije koje se ponavljaju unutar elektrolita se ubrzavaju, što dovodi do više potrošnje litija”, tvrde autori studije.

Među autorima studije je i dr. Jeff Dahn, nagrađivani istraživač na polju izdržljivosti baterija, voditelj skupine za istraživanje pod nazivom ”Jeff Dahn Research Group”, koju financira Tesla. Electric Autonomy Canada je prošle godine obišla laboratorij koji financira Tesla na Sveučilištu Dalhousie u Kanadi. Izdanje je opisalo odnos između Tesle i Dahn Research Group kao poslovnu dinamiku dvaju entiteta, koji se neprestano nadopunjuju.

No, studija u svom proučavanju, pokazuje određene nedostatke. Na primjer navodi se da ciklus punjenja od 0-25% produljuje trajanje baterije. To se čini besmislenim u smislu pogodnosti za svakodnevne korisnike, pogotovo ako nemate kućni ili uredski punjač i ako se oslanjate na javno punjenje.

Studija se usredotočuje isključivo na dugovječnost baterije, a ne sveukupne najbolje prakse punjenja. Izostavlja ono što je najbolje za širu publiku koja kupuje električna vozila, poput specifičnih slučajeva upotrebe, praktičnosti, vremena punjenja i više. Stoga je ipak preporučljivo slijediti preporuke proizvođača automobila.

Alan Milić


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular