Potrošači koji ne žele da ih trgovci kontaktiraju u svrhu promidžbe ili prodaje, bez prethodno pribavljenog pristanka, tzv. privole, od utorka se besplatno mogu upisati u javni registar za zaštitu potrošača ˝Ne zovi˝. Registar je u operativni rad pušten u 12 sati, u nazočnosti predstavnika Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva i HAKOM-a.
ZAGREB, 31. siječnja 2017. – U Ministarstvu gospodarstva, rada i poduzetništva ovog je utorka točno u podne u operativni rad pušten Registar za zaštitu potrošača ˝Ne zovi˝. Riječ je o javnom registru telefonskih brojeva onih potrošača koji ne žele da ih trgovci kontaktiraju u svrhu promidžbe ili prodaje, bez prethodno pribavljenog pristanka, tzv. privole. Registar je propisan Zakonom o zaštiti potrošača za čiju je provedbu nadležna tržišna inspekcija pri Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Puštanje u rad registra pozdravila je potpredsjednica Vlade i ministrica gospodarstva, rada i poduzetništva dr. sc. Martina Dalić, koja je istaknula kako je puštanje u rad registra doprinos jednom od ciljeva Ministarstva, a to je zaštita potrošača. Omogućavanjem i pokretanjem ovog registra omogućit će se zaštita ranjivih skupina potrošača, odnosno svih onih koji svojim osobnim izborom jednostavno ne žele i nisu u mogućnosti trgovati ili sklapati bilo kakve trgovačke ugovore telefonom ili jednostavno ne žele na taj način biti uznemiravani na svoj telefonski broj.
Na važnost zaštite potrošača, kao jednog od stupova učinkovite regulacije tržišta, ukazao je i predsjednik Vijeća Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM-a) dr. sc. Dražen Lučić. U svom izlaganju istaknuo je društveno odgovornu regulaciju tržišta koju HAKOM provodi s posebnim naglaskom na zaštitu korisnika usluga elektroničkih komunikacija, po čemu je HAKOM prepoznat i izvan granica Republike Hrvatske.
Društveno odgovorna regulacija tržišta za koje je HAKOM nadležan ogleda se i u racionalnom poslovanju HAKOM-a, gdje se svake godine financijska sredstva vraćaju tržištima koje HAKOM regulira, pa je tako i ovaj registar financiran sredstvima koja su osigurana od prikupljenih naknada na tržištu.
Načine na koje je moguće obaviti upis i ispis iz registra, kao i pojedinosti koje se tiču rada i obveza trgovaca predstavio je Ivo Majerski, rukovoditelj Odjela informiranja i zaštite korisnika u HAKOM-u i član Nacionalnog vijeća za zaštitu potrošača. U registar se mogu upisati svi potrošači (fizičke osobe) koji su ujedno i korisnici telefonskih usluga, što uključuje fiksni i mobilni telefon te SMS i MMS poruke. Upis ili ispis broja može tražiti samo potrošač koji je ugovorio uslugu na pojedinom telefonskom broju.
Upis u registar je besplatan, a vlasnik broja treba ispravno ispuniti propisani obrazac zahtjeva i predati ga svom telekomunikacijskom operatoru. Zahtjev se može dostaviti operatoru na najmanje tri načina: osobnom dostavom u poslovnici operatora, poštom ili putem elektroničke pošte s adrese koja je prethodno provjerena i registrirana pri operatoru kao adresa elektroničke pošte korisnika telefonskog broja.
Operator će provjeriti valjanost zahtjeva i temeljem njega, u roku od najviše sedam dana, upisati broj u registar. U budućnosti je predviđena nadogradnja Registra kako bi postao sastavni dio sustava e-Građani, odnosno građani će u budućnosti moći sami regulirati status svojih brojeva u registru, bez telekomunikacijskih operatora kao posrednika.
Na internetskim stranicama HAKOM-a https://www.hakom.hr/default.aspx?id=8391 može se postaviti upit o statusu pojedinog broja u registru. Nakon što se u tražilicu unese broj dobit će se informacija je li broj u registru (Da/Ne), jesu li povučene sve privole (Da/Ne) i vremenska oznaka kada je broj upisan.
Također, prilikom podnošenja zahtjeva moći će se povući sve prethodno dane privole trgovcima. U tom slučaju trgovac s privolom s datumom prije trenutka nego je broj upisan u registar neće smjeti pozivati taj telefonski broj.
P.R.