O polugodišnjim poslovnim rezultatima Sancta Domenice više nam je rekao voditelj maloprodaje Goran Janičijević.
Gorane, prije pola godine ste se nas iznenadili sa sjajnim rezultatima Sancta Domenice. Stope rasta su bile nevjerojatne, tolike da smo smatrali da su neodržive – jer, udvostručiti promet na godišnjoj razini u maloprodaji tehničke robe u Hrvatskoj (2013 – 2014) je zaista, sjajno postignuće. Prvo pitanje se nameće samo od sebe: kakav vam je polugodišnji rezultat u 2015.?
Zadovoljstvo mi je konstatirati da smo u potpunosti zadržali prošlogodišnje stope rasta; u prvoj polovici 2015 te smo opet ostvarili točno dvostruki rast (100% povećanje) prometa u odnosu na isto razdoblje prošle godine, i to unatoč činjenice da su ove godine izostali neki veliki trenuci poput lansiranja PS4 konzole i svjetskog prvenstva u nogometu koji su bili veliki generatori tržišne potražnje u 2014toj. Jako smo ponosni na ovakve rezultate, no još više nas veseli činjenica da nas potrošači sve više i više prepoznaju kao svoje omiljeno mjesto za kupnju najpoželjnije elektronike vodećih svjetskih proizvođača. Stoga smo i izbacili naš novi slogan; „Sancta Domenica – top brandovi na jednom mjestu!“
Kako je moguće ostvariti takav rast i drugu godinu za redom? Otvorili ste samo jednu novu trgovinu, a konkurencije ne manjka…? Što je sa profitabilnošću?
Na proljeće smo otvorili novi Sancta Domenica Store u City Center One East, našu najmoderniju poslovnicu, koja akumulira cijeli asortiman svih top brandova na jednom mjestu. Instantno je ona postala i naša najuspješnija poslovnica u maloprodajnom lancu, te planiramo otvaranje još 2 takve u narednim mjesecima. Upravo takav koncept trgovina od 200-300m2 sa fokusom na mobile gadget stolove i TV display zidove je nešto što ćemo njegovati kao standard u svim našim fizičkim poslovnicama. Radimo i na novim naprednim rješenjima digitalne interakcije sa posjetiteljima ne bi li pružili što bolje iskustvo našim kupcima i opravdali razlog za posjetu našim fizičkim lokacijama. Konkurencija dakako ne spava i ima je jako puno; tržište je još uvijek relativno nekonsolidirano i u takvoj situaciji najviše profitiraju potrošači – imaju izvrstan izbor između više ponuđača i tržišno nadmetanje koje garantira najkonkurentije cijene i najbolje pogodnosti kupovine. Sve to naravno utječe na profitabilnost trgovaca i u takvom okružju, na duge staze, mogu opstati samo najbolji i najefikasniji igrači. Pogledajte samo tržišta razvijenijih zemalja; opstali su samo najveći fizički retaileri i webshopovi.
U prošlom razgovoru ste jako nahvalili vaše djelatnike. Jesu li oni i dalje okosnica vašeg uspjeha? Prepoznaju li Vaši kupci uslugu koju pružate?
Prodavači u trgovinama su najveći ponos naše kompanije. Prošle smo godine uveli sustav motivacije koji je na adekvatan način nagradio djelatnike za izvrsne rezultate, a ove godine smo proveli i interni sustav edukacije kroz nekoliko koraka i zaista možemo reći da su naši prodavači među najboljima, ako ne i najbolji na hrvatskom maloprodajnom tržištu elektronike. Svakodnevno dobivamo veliki broj samoinicijativnih pohvala od kupaca i to nas sve jako motivira. Ima i pokoja kritika, ali se svakom indiividualno pozabavimo, ne bi li unaprijedili svoju uslugu ka kupcima. Svaki feedback nam je dobrodošao jer nam omogućuje da djelujemo i budemo još bolji u onome što radimo. U kompaniji već neko vrijeme vlada izvrsna atmosfera i pravi je gušt raditi u takvom okružju. To se stvara s vremenom. Naš interni moto je biti kolektiv zadovoljnih pojedinaca i trenutačno u tome uspijevamo.
Koliko znamo, prvi ste maloprodajni lanac tehničke robe koji je potpisao sponzorski ugovor s nogometnim klubom. Možete li nam reći više detalja o ugovoru sa HNK Rijekom? I zašto baš taj klub?
Moglo bi se reći – neobičan potez. Pogotovo za kompaniju iz naše branše. No, vjerujemo u isplativost te investicije i partnerstva. Tokom srpnja smo potpisali ugovor sa HNK Rijekom i postali službeni sponzor i dobavljač elektronike kluba. Upravo smo dovršili i tehničko opremanje novog stadiona na Rujevici. U tom su kontekstu, naši primarni poslovni ciljevi ipak lokalnog karaktera na području same Rijeke i okolice, te daljnje jačanje naše tržišne uloge na tom području kroz bliskiju povezanost sa potrošačima. No, s druge strane, HNK Rijeka je jedna vrlo uspješna i nadasve, pozitivna hrvatska nogometna priča sa puno simpatizera i u drugim dijelovima lijepe naše. Također, nogometni marketing je vrlo važna komponenta našeg pristupa potrošačima s obzirom na komplementarnost naših primarnih ciljnih skupina potrošača sa ljubiteljima najvažnije sporedne stvari na svijetu.
Vidimo da ste proširili ponudu mobitela s popularnim kinezima. Kako ste birali brandove? Je li za njih osigurana podrška usporedive kvalitete kao za A brandove?
Smartphone uređaji bilježe najveće stope rasta prometa i postali su dominantna kategorija u našem maloprodajnom lancu, iako je riječ o najzahtjevnijem asortimanu zbog izrazito velike konkurencije i agresivnog tržišnog nadmetanja, niske profitabilnosti. Proširili smo ponudu na sve modele A brandova, te dali priliku i probranim manje poznatim kineskim proizvođačima koji tek nadolaze; Xiaomi, OnePlus, no zasada je od njih, naša očekivanja donekle ispunio jedino – Lenovo. Izvjesno je da hrvatski potrošači i dalje dominantno vjeruju A brandovima, što je i logično, jer i kao trgovac uviđamo znatno slabiju podršku proizvođača kada su u pitanju manje renomirani brandovi. Samsung je i dalje dominatni vodeći igrač sa preko 50% udjela u prodaji, slijede Apple, LG, Sony, HTC, Microsoft….
Kakvo je trenutno stanje na tržištu mobilnih uređaja? Jesu li kupci prihvatili nosivu tehnologiju, što je s tabletima?
U našim trgovinama se većinski prodaju pametni telefoni srednje i više klase. Na tom polju su dosada dominirali Samsung i Apple, no priključio se i LG. Kako se spuštamo u niže cjenovne razrede, društvo brandova je šarenije. Android platforma pruža premalo diferencijacije top brandovima poput Samsunga kod jeftinijih modela, Windows phone prodaja se u pravilu kreće isključivo u tom razredu, dok je highend rezerviran za iOS tj iPhone uređaje. Izvrsni novi flagship modeli poput Samsungove Galaxy S6 ili LG G4 linije, zabilježili su solidnu prodaju, no iPhone 6 je i dalje najprodavaniji pojedinačni model high-end smartphonea u našoj ponudi. Prodaja pametnih satova raste iz mjeseca u mjesec, kako dolaze novi atraktivniji uređaji. Protekle mjesece na tom polju su obilježili LG G Watch Urbane i Apple Watch. Tableti kao kategorija nastavljaju sa posustajanjem i stoji konstatacija da nisu opravdali u potpunosti svoje mjesto u našim životima. Kao da se čeka neki revolucionarni hibridni uređaj da to malo oživi J Možda da je gdin. Jobs među nama, već bi ga i vidjeli…očito trenutno fali break-through inovacija u tom segmentu, a smatram da ih potrošači željno iščekuju i siguran sam da su ih spremni prihvatiti.
Vaša ponuda Apple proizvoda je krenula skromno, no sada je ponajbolja na tržištu, osim naravno Apple trgovina….?
Apple asortiman bilježi izrazito visoke stope rasta u našoj prodaji. Ljudi obožavaju taj brand i on je postao svojevrsni statusni simbol za vlasnike, koji su u pravilu najlojalniji kupci medju brandovima elektronike. Unatoč izazovima sa nabavom, prvi smo na tržište doveli Watch, nedavno smo proširili ponudu u Macbook i iMac segmentu. Istaknuo bih novi iMac sa Retina 5K zaslonom, novi ultrasexy i ultramobilni 12“ Macbook, a u ponudu smo uvrstili i popularne naglavne slušalice Beats by Dr.Dre (Appleova nedavna akvizicija). Za sve „jabučare“, već sada nudimo ponajbolju lokalnu dobavljivost i širinu Apple portfelja, a širit ćemo ju i dalje.
Vidimo GoPro kamere te Pioneer i Hercules audio/dj opremu….
GoPro je bilo logično proširenje portfelja u segmentu akcijskih kamera, kojima se hrane avanturistički entuzijasti, uz postojeću izvrsnu ponudu Sony i Panasonic modela. Bit će zanimljivo kako će se komercijalizirati spoj ovakvih kamera i dronova u budućnosti i na tom polju imamo određene planove. U ponudu smo uvrstili i Dj opremu Pioneera i Herculesa, ne bi li dali adekvatni izbor i prema DJ profesionalcima i amaterima.
Pri spomenu tvrtke Sancta Domenica većini kupaca je i dalje prva asocijacija Sony Playstation i gaming općenito. Imate li novosti i na tom polju?
U gaming svijetu je uvijek dinamično a Sancta Domenica diše i radi u ritmu PlayStationa. Tokom srpnja, na tržište je stigla nova PS4 Ultimate player edition konzola sa većim 1TB diskom, te su izašli neki fenomenalni naslovi igara poput Witchera 3 i Batman Arkham Knighta. Na nedavno održanom E3 sajmu mogli smo uvidjeti kakva nas sve iznenađenja očekuju u narednih par mjeseci, pa možemo konstatirati na gaming industrija očekuje paklena jesen i još bolja zima i proljeće iduće godine. Već sada se mogu prednaručiti neke od najpopularnijih igara u dolasku poput FIFA 16 i Star Wars Battlefront…Izgledno je da će Electronic Arts kao izdavač – rulati ove jeseni i ponosni smo što smo njihov službeni distributer na ovim prostorima. Sljedeće godine dolazi još brdo mega hit naslova, ali i kreće komercijalizacija VR sustava koji će zasigurno revolucionizirati gaming kakvog poznajemo. Jedva čekamo dolazak Morpheusa! J
Kako ste zadovoljni prodajom televizora? Ove godine se mnogo toga promijenilo?
Ove godine nema nekog mega globalnog sportskog događaja da bi sezonski povukao znatno veću potražnju za kupnjom novih televizora, no desio se veliki skok u SmartTV platformama i zaista se može reći da su novi modeli svih top brandova – ove godine, doslovce – pametniji J Tu su Tizen, Firefox, novi WebOS, no zasada najuvjerljivije izgleda AndroidTV koji je novi OS u Sony Bravia modelima više klase i mogao biti veliki podstrijeh u leđa za porast prodaje Sony televizora. Drugi najvažniji trend je vezan za rast prodaje i broja adresabilnih modela sa 4K (UltraHD) rezolucijom. Sve više kupaca se odlučuje za kupnju istih, anticipirajući brz dolazak relevantnog sadržaja i iskoristitvosti takvih ekrana.
Rastete i u PC segmentu. Hoće li novi Windowsi 10 donijeti revoluciju te dodatno oživiti tržište prijenosnika?
Sve što se dešava oko i u Microsoftu ima neke pozitivne predznake ili trendove u zadnje vrijeme, ali naša očekivanja od Windowsa 10 nisu specijalno spektakularna. S obzirom na besplatnu prvu godinu korištenja i sustav online preuzimanja/upgradea, tradicionalno očekivane početne bugove, tranzicija na Win10 će biti relativno spora i ne previše utjecajna na naše poslovanje. Ne očekujem da će Windows10 biti svojevrsni uskrsitelj PCa, ali će zasigurno donijeti opipljive pozitivne pomake na tržištu osobnih računala i vjerujem ipak – biti najuspješniji Microsoftov OS nakon XPa.
Iza nas je burna prodaja bijele tehnike uz sufinanciranje države. Jeste li zadovoljni rezultatima na tom području?
Segment kućanskih uređaja adresiramo na malo drugačiji način nego npr. neki trgovci sa većim trgovinama i stotinama kvadrata izložbenih perilica i hladnjaka. Za početak, smatramo da ovaj segment nije najnužniji za touch & try ili live demo – što je svojevrsna osnovna uloga fizičkog retaila. Isto tako, kupci ovakvih gabaritnih uređaja, žele „worry-free“ uslugu, posebice prilikom kupnje i dostave, ali i u slučaju kvarova tj. potrebe servisiranja. Nedavna akcija uz sufinanciranje države dale je svoj obol promicanju prednosti skupljih modela koji značajno štede energiju, samim time i troškove. U našoj ponudi ćete u pravilu naći bijelu tehniku srednje i više klase, a fokus nam je na webshop kanal prodaje uz besplatnu dostavu na adresu. Dugoročno, vjerujemo da je to dobitna kombinacija za prodaju ovog segmenta.
Možete li ukratko opisati Hrvatsko maloprodajno tržište smeđe i bijele tehnike? Možete li dugoročno nuditi komparativne prednosti u odnosu na konkurenciju?
Naše tržište elektronike je i dalje u stagnaciji ili u blagom rastu. Za očekivati je da će slijediti novi val konsolidacije u fizičkom retailu, opstat će samo oni koji su najagilniji i najefikasniji u poslovanju. Pitanje je koliko mjesta ostaje i za manje igrače, neovisno o tome i ako rade isključivo kao webshopovi i sa niskim troškovima. Ekonomija volumena je neumoljiva. Vrlo je teško na duži rok osigurati komparativne prednosti u odnosu na konkurente. Kako bi se reklo, svi čitaju novine J il točnije, čitaju po smartphoneima, laptopima ili tabletima. No, pokušavamo stalno biti i kreativni i inovativni ne bi li se što bolje diferencirali od konkurenata. Također, brzina i efikasnost u realizaciji planova i implementaciji ideja je ključna i u tom aspektu sam izrazito zadovoljan našim djelovanjem.
Raste li prihvaćenost online prodaje kod naših kupaca? Kakva su vam očekivanja na tom polju?
Apsolutno, webshop prodaja nam se ove godine kreće na 15-20% ukupne prodaje u maloprodajnom lancu, nešto iznad tržišnog prosjeka. U odnosu na početak 2014te, povećali smo prodaju putem webshop preko 30 puta (3000%). Navike online kupovine u Hrvata se pojačavaju, a vjerujem da će dobiti i dodatni snažni boost nakon lansiranja Agrokorovog webshopa (projekt A007) najavljenog za početak iduće godine. Web je osnova naše komunikacije sa potrošačima, i tako će to i ostati a webshop prodajni udio će se i dalje pojačavati.
Za kraj, možete li podijeliti sa nama, kakvi su Vam planovi u narednom periodu?
Želimo biti što bliskiji sa svojim kupcima i u kontinuitetu opravdavati njihova očekivanja u svim aspektima naše usluge, cijena, dobavljivosti i širine ponude. Da bi to ostvarili, planiramo iz temelja promijeniti osnovne digitalne poslovne platforme i nastaviti sa unapređivanjem internih procesa i procedura. Uz unaprijeđenja u digitalnom okružju u kojem radimo, otvaranja novih trgovina, u narednih par mjeseci započinjemo i ekspanziju poslovanja na okolna tržišta, što znači da ćemo i dalje otvarati nova radna mjesta i zapošljavati. Zaista je lijepo biti dio jedne uspješne domaće poslovne priče i prkositi silnom pesimizmu, sivilu, kukanju koje nas često okružuje u društvu. Treba pozitivno gledati unaprijed, naporno raditi i stalno se unaprijeđivati, u izazovima tražiti prilike, a u poslu poticati suradnju i međusobnu podršku. Na taj način, svi gradimo bolju i svjetliju budućnost naše ekonomije.